handdator

Visa fullständig version : Ännu en dator-relaterad tråd: brännare


Ungtuppen
2005-11-20, 19:55
Jag är helt borta när det gäller datorer men jag har en brännare här bredvid mig och jag undrar hur man sätter in den i datorn? Behöver man någon extra-kabel eller liknande?

aliquis
2005-11-20, 20:01
Eventuellt räcker det med valfri ide/pata-kabel, dvs en sådan grå platt vilken som helst, om du har någon sedan du fick datorn/köpte moderkort/i lådan vet ju inte jag, men har du det med en plats över så är det lugnt.

Är det en modernare dator och brännare kan den ha nytta av en likadan kabel med 80 ledare som används för lite snabbare enheter.

Strömkabel har du antagligen över (går från nätagget innuti datorn, så de ligger inte någon annanstans o skräpar), så det du behöver göra förutsatt att du har kablarna är:

1) Om cdromläsaren blir ensam på en kabel ställ in den på att vara Master, om den får dela en kabel med något annat är antagligen den enheten satt till Master redan så sätt den isf till Slave. Detta görs genom att flytta en såkallad jumper som sitter "på sidan", det brukar gå att se på någon dekal eller så hur det skall sittas för att bli vad, om det inte syns får du kolla manual eller Internet.

2) Tryck fast den gråa kabel på moderkortet "där den passar" ;D, den sida som har en rött streck vänds mot siffran ett på moderkortet, om det finns en siffra, nuförtiden brukar de inte gå att vända åt fel håll heller.

3) Tryck fast den motsatta änden i cdrombrännaren, rött streck mot ettan även här, kan även vara ett litet hack eller så får du helt enkelt "chansa" och vända den åt samma håll som strömkontakten är åt.

4) Tryck fast en 4 pinnars strömkontakt i cdrombrännaren.

5) Skruva fast skiten om du inte redan har gjort det.

Mart|n
2005-11-20, 20:03
http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Ungtuppen
2005-11-20, 20:05
Tack tack.

Ungtuppen
2005-11-20, 21:08
Jag testade att öppna burken och ta alla kablar från cd-romen och sätta i dom i brännaren istället, när jag sen startade datorn stod det "couldnt boot from disc, please correct" eller nå sånt där. Så då satte jag tebax allt.

Ungtuppen
2005-11-20, 21:08
Jag tog alltså ide-kabeln från cd-romen och satte i brännaren, samt 2 till kablar, men det funkade inte. Vad gjorde jag för fel tro?

hasse36
2005-11-20, 21:12
Jag tog alltså ide-kabeln från cd-romen och satte i brännaren, samt 2 till kablar, men det funkade inte. Vad gjorde jag för fel tro?Brännaren kan vara felaktigt byglad.

Ungtuppen
2005-11-20, 21:16
Felaktigt byglad? Jaha? Hur fixar man det då? :confused:

hasse36
2005-11-20, 21:21
Felaktigt byglad? Jaha? Hur fixar man det då? :confused:Börja med att läsa punkt 1 i aliquis inlägg. Kolla hur den befintliga är byglad och sätt jumpern på den ny till samma.