handdator

Visa fullständig version : Ostrukturerad träning


Tjockisen
2002-07-26, 18:48
Hur många här kör sin träning utan ett fast schema utan tränar det som känns bra för dagen? Och vad har ni fått för resultat av det?

Viveqa
2002-07-26, 19:01
Tycker att det kan vara bra att variera med ibland när man känner sig fastlåst i sina rutiner och har fastnat lite.

Efterhand så brukar en ny struktur som bygger mer på faktiska förutsättnignar än den föregående växa fram och man har samtidigt förnyad motivation.

Men någon plan mot något mål måste man ha för att komma någontans även ifall det inte är en jättedetaljerad plan.

*svammel svammel*

Allan
2002-07-26, 19:05
har inte haft ett fast program på säkert tie år. Vet endast vilka kroppsdelar "det är dags för" - sen får det bli som det blir, beroende på hur jag känner mig, hur mycket folk det är i gymet, vilka som finns där (om man behöver pass) etc
Som jag upprepat ett antal gånger lägger jag större vikt vid intensitet och belastningar än vid just specifika övningar. Jag har ett "bibliotek" med övningar för varje kroppsdel och sen plockar jag ett par av dem för varje pass.
I stort sett blir varje pass unikt, eftersom inte ens jag vet vad jag kommer att ta mig till, och än mindre min kropp. Det har hänt att jag lessnat på strukturen mitt i alltihop och lagt in ett brytpass knäböj på nära nog maxvikter fast jag enligt "planen" borde ligga på medelbelastning och hägre intensitet.
Träningen får aldrig bli tråkig. Jag tränade i många år efter fasta rutiner, skrev upp varje jävla rep och försökte måla in mig i ett hörn. Men jag är för mycket humörmänniska för att kunna göra sånt när jag inte har tävlingsplaner - och då blidde det förbannat enformigt...


...och jotack, det har gått bra...


allan

Viveqa
2002-07-26, 19:10
Läste nog inte din tråd tillräckligt nogrant, trodde du menade totalt ostrukturerad träning och inte bara programmet..

Jo, det fungerar väldigt bra, i och med att man blir mer flexibel och mer anpassad till hur ens kroopp fungerar. Ibland är man redo för ett benpass på onsdagen, ibland på fredagen etc..

Förutsättningarna är en viss kroppskännedom och att man ej är alltför över eller underambiös.

Pudzianovski
2002-07-26, 19:15
jag håller mig strikt till mit gamla vanliga schema.

varför? för att detär lättare o se ökningar då tycker jag.

men självklart så käner man att idag vil jag träna ben istället för armar så gör jag det!!!!!!

:)

Kjellstroem
2002-07-26, 19:29
Båda har ju sina för och nackdelar.

En av fördelarna med strukturerat är väl att man inte "råkar" glömma att träna ben lika ofta som andra muskelgrupper vilket nog är ganska vanligt förekommande.

En annan fördel är att det är lättare att se ökningarna när det är strukturerat, dvs samma övningar i samma följd i samma program.


Man kan ju inte jämnföra ett bänkresultat när man kört det sist i passet en gång och först i nästa :) Ja, ni förstår vart jag vill komma.


Största fördelen med ostrukturerat är att man väljer det man VILL träna vilket bör hjälpa motivationen lite.
Kör man strukturerat kan det vara en nackdel att köra ett ryggpass om man inte känner för det utan hellre hade tagit ett bröstpass t.ex

Mvh

Åse Columbus
2002-07-27, 08:17
Gör nog lite som Allan jag.....vet vilken grupp jag ska träna men bestämmer inte förrän jag kommer till gymmet vad jag ska göra..;)

Beror lite på vad som är ledigt oxå...har oxå ett "bibliotek" som jag plockar från..

Åse:smokin:

Munter
2002-07-27, 08:58
Har aldrig använt schema, utan brukar träna den muskelgrupp som jag inte har träningsvärk i. Oftast är det bara en, i enstaka fall två muskelgrupper som har denna egenskap. Sen blir det lättare att prioritera en släpande muskelgrupp med ett sådant schema också.

z_bumbi
2002-07-28, 10:25
Originally posted by Kjellstroem
En av fördelarna med strukturerat är väl att man inte "råkar" glömma att träna ben lika ofta som andra muskelgrupper vilket nog är ganska vanligt förekommande.


Du menar väl inte ben utan bröst och biceps hoppas jag.
Hoppa över benträningen. Dumheter ! :)