handdator

Visa fullständig version : Lutande hantelpress


edvin
2005-11-20, 19:26
Hej! Härom dagen när jag var å gymmade lite körde jag mitt bröst och axelpass. I det ingår bland annat lutande hantelpress. När jag var inne på mitt andra sett kommer det fram en snubbe som jag har sett träna där en del tidigare. Brukar morsa på honom och så. Han hade en del invädningar på mitt utförande av pressen. Han tyckte nämligen att jag gick för långt ned och sa att jag i och med detta fuskde. Han menade på att man bara skulle lite mer än halvvägs. Jag brukar försöka få ner hantlarna ända till bröstet. Snubben är ju inte överdirvet krallig och jag tror knappast att han lyft så där jätte tungt genom sina dagar. Men det ju ändå så att jag undrar hur långt ner man ska gå. På de flesta ställen tycker jag det står att man ska köra övningarna fullt ut. Någon som har några trevliga tips?

Fatcan
2005-11-20, 19:28
Vilket mongo, påstå att man fuskar för att man kör fullt rörelseomfång? :confused:

nemd
2005-11-20, 19:29
Du ska gå så långt ner som till bröstet så du verkligen sträcker ut ordentligt.

mentzer
2005-11-20, 19:29
Du fuskar om du inte går hela vägen ner. Fråga honom nästa gång varför det skulle vara fusk att gå hela vägen ner. Återkom gärna med ett, förmodligen ganska roande svar.

Mass-Tech
2005-11-20, 19:30
Du ska få en stretch i bröstet men du behöver inte överdriva.

mentzer
2005-11-20, 19:32
Du ska få en stretch i bröstet men du behöver inte överdriva.

Men man kan även överdriva, gå med hantlarna lite längre ut och gärna hålla stretchen några sekunder innan man pressar uppåt. Ger en enorm pump i pecsen.

vattenbuffel
2005-11-20, 19:33
Vilket mongo, påstå att man fuskar för att man kör fullt rörelseomfång? :confused:

QFT, vilket ärkemongo!

edvin
2005-11-20, 19:40
Men man kan även överdriva, gå med hantlarna lite längre ut och gärna hålla stretchen några sekunder innan man pressar uppåt. Ger en enorm pump i pecsen.


Det var så jag kännde också. Brukar försöka hålla lite vid bröstet, inte överdrivet länge men så man känner att det sträcker ordentligt. Jag försökte även disskutera lite med honom om utförandet. Han påstod att man vilade i det nedre läget och inte fick samma effekt. Iofs kanske man blir lite mer slut om man inte kör hela vägen ner, men tränar man verkligen muskeln effektivare på detta sätt? Kan inte se att man ska vila där längst ner. Kräver ju mer för att kötta upp hantlarna igen...

pumpiron
2005-11-20, 19:44
Lyssna inte på den där killen!!! Han TROR att han vet vad han pratar om, kör som du har gjort och bry dig inte om vad han säger. Du vet själv vad som passar dig!

mentzer
2005-11-20, 19:51
Det var så jag kännde också. Brukar försöka hålla lite vid bröstet, inte överdrivet länge men så man känner att det sträcker ordentligt. Jag försökte även disskutera lite med honom om utförandet. Han påstod att man vilade i det nedre läget och inte fick samma effekt. Iofs kanske man blir lite mer slut om man inte kör hela vägen ner, men tränar man verkligen muskeln effektivare på detta sätt? Kan inte se att man ska vila där längst ner. Kräver ju mer för att kötta upp hantlarna igen...

Nej, du vilar inte. Om du kört med stång och lagt den mot bröstet mellan varje repetition hade du vilat. Inte så skönt men du förstår nog vad jag menar.