handdator

Visa fullständig version : Jehovas?


PyToN
2005-11-20, 13:26
Håller på med ett religonsarbete där jag gör en fördjupning om Jehovas vittnen. Vore roligt om någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig med att svara på några frågor som dykt upp...

Varför är det oftast så att man redan när man är riktigt ung "tvingas" besluta om man vill vara med i Jehovas vittnen eller inte?

Om ett litet barn (som ännu inte tagit ställning om det vill vara med i Jehovas)som är född i en familj där alla andra familjemedlemmar är Jehovas vittnen råkar ut för en olycka och behöver ta emot blod, vad händer?

Hur många Jehovas vittnen är det egentligen som följer de regler som finns?
Ex. knackar dörr en gång i veckan, inte jobbar mer än vad som absolut är nödvändigt för att försörja en familj.

morte
2005-11-20, 13:29
Gör din egen läxa?

Krokodil
2005-11-20, 13:35
Håller på med ett religonsarbete där jag gör en fördjupning om Jehovas vittnen. Vore roligt om någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig med att svara på några frågor som dykt upp...

Varför är det oftast så att man redan när man är riktigt ung "tvingas" besluta om man vill vara med i Jehovas vittnen eller inte?

Om ett litet barn (som ännu inte tagit ställning om det vill vara med i Jehovas)som är född i en familj där alla andra familjemedlemmar är Jehovas vittnen råkar ut för en olycka och behöver ta emot blod, vad händer?

Hur många Jehovas vittnen är det egentligen som följer de regler som finns?
Ex. knackar dörr en gång i veckan, inte jobbar mer än vad som absolut är nödvändigt för att försörja en familj.http://www.watchtower.org/languages/swedish

lauria
2005-11-20, 13:46
Håller på med ett religonsarbete där jag gör en fördjupning om Jehovas vittnen. Vore roligt om någon här på forumet skulle kunna hjälpa mig med att svara på några frågor som dykt upp...

1. Varför är det oftast så att man redan när man är riktigt ung "tvingas" besluta om man vill vara med i Jehovas vittnen eller inte?

2. Om ett litet barn (som ännu inte tagit ställning om det vill vara med i Jehovas)som är född i en familj där alla andra familjemedlemmar är Jehovas vittnen råkar ut för en olycka och behöver ta emot blod, vad händer?

3. Hur många Jehovas vittnen är det egentligen som följer de regler som finns?
Ex. knackar dörr en gång i veckan, inte jobbar mer än vad som absolut är nödvändigt för att försörja en familj.


1. Ingen är "tvingad" att bli döpt som ett vittne, det är ett beslut som barnen själva får ta. Men det är ju oxå föräldrararnas önskan att dom blir vittnen för att Jehovas Vittnen tror på eh uppståndelse som dom hoppas så många som möjligt ska få vara med i. Men uppståndelsen så menas att man kommer att vara i sina livs bästa dagar i en oöverskådelig framtid. Och då är det inte så konstigt att föräldrarna vill att barnen oxå blir vittnen så att dom får leva tillsammans i all evighet. Men föräldrarna får inte påverka baranen på så sätt att dom försöker övertala dem till att bli döpta.
(har många vänner som är Jehovas Vittnen)

2. Kan inte svara på frågan, för att det skulle misstolkas. För att jag kan inte förklara det på ett förståeligt sätt.

3. Det är väll de flesta som följer de regler som finns, kanske inte alla ungdomar då. För att dom tycker att det är kanske lite pisamt och blir mobbade i skolan osv.... Men visst finns det vuxna som inte lever efter religionen oxå.
Och det där att inte jobba mer än nödvändigt, stämmer inte till 100%. Jag känner en kille som är chef för ett riktigt lyxhotell och han jobbar ganska mkt. Men då får han väl ta bort lite andra saker i livet ist, t.ex styrketräninge har han slutat med (nästan helt). För att ägna mer till åt familjen och församlingen.


Bättre svar än så här kan ja inte ge. Du får väl höra med något Jehovas Vittne om detta inte duger.

viktor88
2005-11-20, 13:50
hej min mor och halva familjen är vittnen och jag vet inte, jag är inte döpt.

"Varför är det oftast så att man redan när man är riktigt ung "tvingas" besluta om man vill vara med i Jehovas vittnen eller inte?"
man tvingades inte välja, men det är nog 14-18år som dom flästa drar sig ur,
fri vilja!

Om ett litet barn (som ännu inte tagit ställning om det vill vara med i Jehovas)som är född i en familj där alla andra familjemedlemmar är Jehovas vittnen råkar ut för en olycka och behöver ta emot blod, vad händer?
man säger till om man vill ta emot blod elr inte till föräldrarna och så fixar det sig.

Hur många Jehovas vittnen är det egentligen som följer de regler som finns?
gör man stora synder så blir man utesluten ur församlingen, små synder jobbar alla på att förbättra sig.

Ex. knackar dörr en gång i veckan?
inget

inte jobbar mer än vad som absolut är nödvändigt för att försörja en familj?
man får jobba hur mycket som hälst.
inte jobba som polis bara elr något yrke där man bär vapen, väktare får man jobba som.