handdator

Visa fullständig version : ju fler övningar desto bättre?!


garm
2005-11-20, 12:55
Det är en sak jag har tänkt på litegrann.
Vissa personer har klart för sig vad de ska göra, 6set i den övningen, 8set där osv.

Själv är jag en sån som kör massa olika övningar, springer verkligen hit och dit hela tiden känns som man är överallt ibland.

Kan man se det som nån nackdel som jag kör å köra 2set där, 5set där, 3set där. Kör ofta samma muskelgrupp i samma vinkel fast olika övningar.
Är det alltså bättre att köra sina 7set/ övning eller kvittar det helt?


hoppas ni förstod *whatever*

mentzer
2005-11-20, 12:56
hoppas ni förstod *whatever*

Det gjorde inte jag. :confused:

kharon
2005-11-20, 13:00
Det är en sak jag har tänkt på litegrann.
Vissa personer har klart för sig vad de ska göra, 6set i den övningen, 8set där osv.

Själv är jag en sån som kör massa olika övningar, springer verkligen hit och dit hela tiden känns som man är överallt ibland.

Kan man se det som nån nackdel som jag kör å köra 2set där, 5set där, 3set där. Kör ofta samma muskelgrupp i samma vinkel fast olika övningar.
Är det alltså bättre att köra sina 7set/ övning eller kvittar det helt?


hoppas ni förstod *whatever*

Du menar att man har ganska fritt schema och inte kör slaviskt enligt ett bestämt schema med specifika övningar/set/reps? :)

Tycker jag låter bra. Gör ofta så själv. Enda som jag bestämmer är vilka muskelgrupper som skall tränas, detta köra jag enligt schema, övningar varierar oftast. :thumbup:

The Draf
2005-11-20, 13:13
hoppas ni förstod *whatever*

Inte jag heller. Tycker att det räcker med 3 övningar / muskel grp för att täcka av alla huvuden/vinklar på muskeln. Säger däremot inte att det är fel att köra fler övningar. Man måste ju se till att träningen är kul. Det är ju viktigast

Zera
2005-11-20, 13:16
Antar han undrar om det är bättre med många övningar med få set. Eller få övningar med många set.

Jman
2005-11-20, 13:21
Det är väl okej att flacka runt lite om man tycker det känns lättare och roligare. Men tränar man hårt och seriöst är ett schema oundvikligt.
Jag skulle göra stickprov ibland för att vara säker på att jag fick med alla muskelgrupper. För träningsdagbok några dagar ibland och kontrollera. Man kan även införa träningsdagar då man testar sin styrka i de viktigaste övningarna för att få reda på vilka behöver tränas mer på.

morte
2005-11-20, 13:48
Flera övningar är suveränt om du totalt sett kör många set avsedda för en kroppsdel. Man får vara bra rubbad för att tex. orka rent mentalt att köra 10set hantelcurl, men delar man upp 10set på 3-4 övningar blir det snällare mot psyket, och lättare att motivera sig.

garm
2005-11-20, 13:55
Flera övningar är suveränt om du totalt sett kör många set avsedda för en kroppsdel. Man får vara bra rubbad för att tex. orka rent mentalt att köra 10set hantelcurl, men delar man upp 10set på 3-4 övningar blir det snällare mot psyket, och lättare att motivera sig.


Där har vi en som fattade mig perfa!!! Hade lite svårt att få ner det på papper faktiskt.
Jag kör efter schema då jag delat in muskelgrupper, inte vilka övningar jag kör utan kör helt enkelt det som faller mig i smaken.

Försöker köra mer med fria vikter nu, har väldigt svårt att överbelasta i de övnignarna kanske därför det blir mkt olika istället. Jag trivs bra med det, mer variaton både för mig å mina muskler.

keffat_liv
2005-11-20, 14:28
Flera övningar är suveränt om du totalt sett kör många set avsedda för en kroppsdel. Man får vara bra rubbad för att tex. orka rent mentalt att köra 10set hantelcurl, men delar man upp 10set på 3-4 övningar blir det snällare mot psyket, och lättare att motivera sig.

Nog dåligt exempel med 10 set hantelcurl.... Det klarar ju vem som helst hur lätt som helst. Biceps är den minst ansträngande muskeln.

Popeye
2005-11-20, 17:40
I slutändan blir det nog lite religion här...
1)
Fråga: Varför skulle du vilja köra så många övningar?
Svar: För att träna muskeln från flera olika vinklar och få bättre respons.
2)
Fråga: Tror du att mer alltid är bättre? Kan du få tillräcklig stimulans med färre övningar/set? Klarar du din återhämtning med många set eller skulle din återhämtning bli bättre med färre set?

Finns många vinklingar på problemet och jag har hittills inte hittat någon som med säkerhet kunnat ge ett definitivt svar.

Om jag skall peka på något negativt med att hatta runt och köra en massa olika övningar så skulle det väl vara att du blir tvingad att blanda in flera discoövningar som i slutändan inte ger dig särskillt bra utdelning.

garm
2005-11-20, 18:03
I slutändan blir det nog lite religion här...
1)
Fråga: Varför skulle du vilja köra så många övningar?
Svar: För att träna muskeln från flera olika vinklar och få bättre respons.
2)
Fråga: Tror du att mer alltid är bättre? Kan du få tillräcklig stimulans med färre övningar/set? Klarar du din återhämtning med många set eller skulle din återhämtning bli bättre med färre set?

Finns många vinklingar på problemet och jag har hittills inte hittat någon som med säkerhet kunnat ge ett definitivt svar.

Om jag skall peka på något negativt med att hatta runt och köra en massa olika övningar så skulle det väl vara att du blir tvingad att blanda in flera discoövningar som i slutändan inte ger dig särskillt bra utdelning.

Huvudanledningen med många övningar är egentligen inte för att få så många vinklar som möjligt för muskeln. Utan snarare variationen. Jag upplever att det är roligare och dessutom så löper jag mindre risk att fastna i ett mönster där jag jämt och ständigt kör samma övningar.

Som tidigare skrivet har jag svårt att få maximal stimulans när jag exempelvis kör med fria vikter, har lättare att köra slut på mig i exempelvis maskiner. Där jag dessutom oftast kör mina sista set för att minimera skaderisken.

Jag har alltid som inställning att köra totalslut på mina muskler när jag ska träna, detta i kombination med vila och mat låter som det effektivaste sättet att bygga muskler i mina öron.

Jorgen
2005-11-20, 18:10
Tycker du att det är roligare så kör så. Du lär inte få någon negativ effekt av det hela.

Jag personligen gillar många set, få övningar. Jag har inga problem med att köra tio set vadpress/böj/bänk osv.

pia
2005-11-20, 23:47
Jag kör oftast 2 set+uppvärmningsset om jag kör tungt och ibland 3 set om jag kör lättare på en övning. Körde alltid 4 set per övning förut men jag trivs bättre med färre set. De muskler jag har svårare att få kontakt med kör jag dock lite fler set för att jag inte kan ta ut mig tillräckligt där på få set. Nu kör jag dock inte fler övningar utan bara färre set per muskel. Funkar alldeles utmärkt på mig i alla fall styrkemässigt.

morte
2005-11-21, 08:57
Nog dåligt exempel med 10 set hantelcurl.... Det klarar ju vem som helst hur lätt som helst. Biceps är den minst ansträngande muskeln.

Skulle jag vilja se: "vem som helst" kunna motivera sig till att köra ordentligt 10set hantelcurl. Men ok, de flesta här "klarar" det, men hur kul är det?

Sniggel
2005-11-21, 09:04
Se bara till att du antecknar vad du tar på de olika övningarna(även om det är många) så du vet nästa gång du kör en övning hur mycket du tog förra gången.

Garnax
2005-11-21, 09:33
Jag bestämmer vilken grupp som ska köras...

Sen kör jag ett antal övningar som jag alltid kör på den muskelgruppen
men sen efter det så kör jag lite blandat beroende på vad jag
känner för.

Bara för att det inte ska bli ensidigt, variation är kul