handdator

Visa fullständig version : fettfördelning på kroppen


aariel
2005-11-20, 11:25
vet att det var en annan fråga om det här uppe nyss, men min är lite annorlunda så.. två saker:

stämmer detta: när man tappar fett sker det ojämt, t.ex jag som tjej tappar sist det på rumpa, höfter och lår, men när man lägger på sig sker det jämt fördelat?

detta torde då alltså innebära att ju mer folk jojobantar, desto ojämnare kropp får man? En ganska hemsk tanke.

Själv gick jag ner kanske 10 kilo på något år för 2 år sedan, och det sista året har jag gått ner ytterligare fem. Nu är jag 175 och väger 60, och ser rätt ojämn ut i kroppen.. när jag var kraftigare såg jag ganska jämn ut i kroppen, och var eg inte så tjock trots att jag vägde över 75. När man är kring 20 så har man ju ganska fast och fin hud ändå.

Nu när jag är 26 så är jag smal, nästan mager på vissa delar så som armar, axlar och rygg.. ganska benig (även om jag är hyfsat muskulös vilket ju gör att det ser bättre ut). medan jag fortfarande har lite fett jag irriterar mig på på magen och höfterna, när man är över 25 sitter det liksom inte lika bra.

fick tips av en PT att banta ner mig ytterligare och en tid ligga på undervikt för att senare enligt devisen ovan gå upp till en hälsosam vikt igen och lägga på mig jämt.. men det låter konstigt tycker jag?

Vad borde jag satsa på för att bli mer jämn i kroppen? Bygga muskler på överkroppen är nog det första många tänker på men det skulle bli en jäkla massa byggande eftersom jag har anlag för låånga seniga "balettmuskler" och har svårt att få massa på dem trots tung styrketräning. Eftersom jag redan har ett BMI i underkant tycks kroppen nämligen inte vilja använda energiöverskott till nya muskler utan endast fylla på fettreserven.

King Grub
2005-11-20, 11:33
när man tappar fett sker det ojämt, t.ex jag som tjej tappar sist det på rumpa, höfter och lår, men när man lägger på sig sker det jämt fördelat?

Nej, då varken lägger på dig eller förlorar fettet jämt fördelat.

Och när du tränar förbränningträning, är det i inaktiv vävnad fettförbränningen sker, dvs arbetar du med benen, t ex genom löpning eller cykling, förbränner du inte fett i området du arbetar med, utan på andra ställen på kroppen. Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.

fick tips av en PT att banta ner mig ytterligare och en tid ligga på undervikt för att senare enligt devisen ovan gå upp till en hälsosam vikt igen och lägga på mig jämt.. men det låter konstigt tycker jag?

Personen vet inte vad han pratar om.

Styrketräning + konditionsträning kombinerat med en bra kost är lösningen, och det är tveksamt om det är en deffdiet du behöver, om du vill bygga upp din muskulatur.

hasse36
2005-11-20, 11:40
Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.Hmmm, om det stämmer måste det väl vara något som balanseras över tiden. Annars vore den komplementära punktförbränningen ett faktum.

aariel
2005-11-20, 11:43
Och när du tränar förbränningträning, är det i inaktiv vävnad fettförbränningen sker, dvs arbetar du med benen, t ex genom löpning eller cykling, förbränner du inte fett i området du arbetar med, utan på andra ställen på kroppen. Majoriteten av fettoxidationen sker i inaktiv vävnad: den aktiva muskulaturen använder i princip enbart kolhydrat (glykogen) som bränsle.

oj det var första gången jag hörde något sådant... men eftersom man oftast använder benen när man konditionstränar, kan det på sikt leda till att man har mer fett på de områdena? Och kan man enligt samma tanke använda sig av det och istället fokusera mer på kanske rodd eller boxning som konditionsträning för att bränna mer på ben o rumpa....?

King Grub
2005-11-20, 11:55
oj det var första gången jag hörde något sådant... men eftersom man oftast använder benen när man konditionstränar, kan det på sikt leda till att man har mer fett på de områdena? Och kan man enligt samma tanke använda sig av det och istället fokusera mer på kanske rodd eller boxning som konditionsträning för att bränna mer på ben o rumpa....?

Armar och axlar kan tyvärr inte använda fett som bränsle alls.

Hmmm, om det stämmer måste det väl vara något som balanseras över tiden.

Näpp.

"Even though we observed a small increase in working limb FFA at a power output eliciting 65% of VO2 peak after training, the balance of muscle substrate utilization was changed little by 9 wk of endurance cycle training. "

Annars vore den komplementära punktförbränningen ett faktum.

Jäpp.

Och visst stämmer det.

"CHO-derived energy sources were the main fuel sources for working skeletal muscle during prolonged (1-h) moderate-intensity exercise, both before and after training. Furthermore, accepting the present data using the mass balance technique, along with other data obtained using indirect calorimetry and isotope tracers, we conclude that, during exercise, CHO-derived energy sources sustain working muscle while other tissues depend on lipid oxidation."

Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E106-E117, 1999;

jean-wim
2005-11-20, 12:32
Och när du tränar förbränningträning, är det i inaktiv vävnad fettförbränningen skerMen hur hänger detta ihop med det envisa fettet runt midjan, speciellt för män? Höfterna och magen är väl sällan särkilt aktiva när man konditionstränar, men ändå verkar det vara det sista fettet som vill ge upp och låta sig förbrännas.

aariel
2005-11-20, 13:00
Am J Physiol Endocrinol Metab 276: E106-E117, 1999;

läste lite ur studien, verkligt intressant. Vet du om det är den senaste som gjort på just det området?

Knepigt att läsa fackengelska, dessutom är det svårt att rensa bland faktan när man är ovan att bedöma källor inom området. Vilket du uppenbarligen inte är.

userfriendly
2005-11-20, 17:34
Men hur hänger detta ihop med det envisa fettet runt midjan, speciellt för män? Höfterna och magen är väl sällan särkilt aktiva när man konditionstränar, men ändå verkar det vara det sista fettet som vill ge upp och låta sig förbrännas.

Men eftersom man har större fettlager på höfter o rumpa som tjej över lag o på magen som man så ere klart att det är mer fett kvar där när man tappat 10% fortfarande

trym
2005-11-20, 18:10
King_krub - "Armar och axlar kan tyvärr inte använda fett som bränsle alls."

varför skulle muskulatur kring armar o axlar skilja sig från någon annan muskulatur på kroppen? :confused:

King Grub
2005-11-20, 19:12
King_krub - "Armar och axlar kan tyvärr inte använda fett som bränsle alls."

varför skulle muskulatur kring armar o axlar skilja sig från någon annan muskulatur på kroppen? :confused:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52750

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31

keffat_liv
2005-11-20, 20:19
Om man använder hela kroppen då? T.ex vid hopprep, skulle man inte förbränna någonting då?

trym
2005-11-20, 23:34
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52750

http://bjsportmed.com/cgi/content/full/38/1/31


hemmmm där ser man...
har bara snabbt skummat igenom texterna men är de inte som så att orsaken till att energiförbrukningen ser anorlunda ut är att muskulaturen kring benen är ebydligt mycket större o därav bränner mer energi, o inte att de är någon annan form för sammansättning eller dylikt på arm-muskulaturen?

stocktown
2005-11-20, 23:49
[QUOTE=King Grub]Armar och axlar kan tyvärr inte använda fett som bränsle alls.

hur ska man träna då för att bräna fett på låren? simning?

mmmCay
2005-11-21, 02:54
Det är skillnad på att armarnas muskler inte kan bränna fett och att fett på armarna inte kan förbrännas. Såvitt jag vet tar kroppen fett "jämnt" från hela kroppen (sparar väl mer/mindre på olika ställen men inget man kan påverka.) så när benen använder fett så använder de även fett från armarnas depåer.

King Grub
2005-11-21, 06:28
är de inte som så att orsaken till att energiförbrukningen ser anorlunda ut är att muskulaturen kring benen är ebydligt mycket större o därav bränner mer energi, o inte att de är någon annan form för sammansättning eller dylikt på arm-muskulaturen?

Nej; mängden fett som förbrukas vid armrörelser är densamma vid vila och vid aktivitet. Mängden energi ökar, men ökningen består av energi från kolhydrat och protein.

Sniggel
2005-11-21, 09:18
Kan man inte träna sina armar under lång(paddla kanot varje dag :D) tid för att på så sätt lära dom att använda fett som bränsle, har hört talas om en sådan studie jag med.

zimz
2005-11-21, 17:43
Nej; mängden fett som förbrukas vid armrörelser är densamma vid vila och vid aktivitet. Mängden energi ökar, men ökningen består av energi från kolhydrat och protein.

vad rekomenderar då våran allvetande Grub för att förbränna fett som sitter på ben och bak?

King Grub
2005-11-21, 17:47
Energiunderskott.

trym
2005-11-21, 19:46
Nej; mängden fett som förbrukas vid armrörelser är densamma vid vila och vid aktivitet. Mängden energi ökar, men ökningen består av energi från kolhydrat och protein.

då är jag med... finns det någon rent fysisk förklaring på varför cellerna i dessa muskelgrupper agerar annorlunda än i resten av kroppen?

zimz
2005-11-21, 23:54
Energiunderskott.


dohh! *rolleyes*

King Grub
2005-11-22, 06:39
Nej, det är inte "dohh". Lipolysen pågår 24/7, och även om du inte förbrukar fett från ett visst ställe under själva aktiviteten, så åstadkommer ett energiunderskott att dina fettdepåer minskar i storlek över dygnet.

stocktown
2005-11-22, 12:37
Nej, det är inte "dohh". Lipolysen pågår 24/7, och även om du inte förbrukar fett från ett visst ställe under själva aktiviteten, så åstadkommer ett energiunderskott att dina fettdepåer minskar i storlek över dygnet.

ok, jag har deffat ett tag och det är bara på rumpa/lår som det fortfarande är mycket fett kvar.. verkar nästan omöjligt att få bort det.
ska ja fortsätta på samma sätt, eller bör man göra några ändringar för att få bort det sista fettet?

Sniggel
2005-11-22, 16:16
ok, jag har deffat ett tag och det är bara på rumpa/lår som det fortfarande är mycket fett kvar.. verkar nästan omöjligt att få bort det.
ska ja fortsätta på samma sätt, eller bör man göra några ändringar för att få bort det sista fettet?

Antingen...
Om det är så att du förbränner en stor mängd fett under aktiviteten jämfört med resten av dagen (pga efterträningseffekten), kanske du bör träna på ett sätt att du får större EPOC (Post Exercise Oxygen Consumption).
Hur du ska träna för att få det kan jag tyvärr inte svara på, men testa att söka efter artiklar på pubmed för det verkar finnas jättemånga där.
Har för mig att jag läste att aerob träning följt av styrketräning (i den ordningen) gav upphov till stor EPOC, men kommer inte ihåg så noga.

Eller...
så är det så att du helt enkelt måste deffa mer och inte ge dig förrän fettet försvinner från lår och rumpa med