handdator

Visa fullständig version : Uppföljning av doggcrapp


mentzer
2005-11-20, 10:20
Eftersom många här är intresserade av doggcrapp, tänkte jag skriva några rader om mina upplevelser under tiden jag tränat efter dessa principer.

Jag började med att köra exakt som Dante rekommenderar. Varannan dag, 2-split, roterar mellan 3 övningar per muskelgrupp mm. Detta funkade bra ett tag, problemet jag hade med detta sätt att träna var att det tog för lång tid innan jag fick köra en övning igen. Om man tex kör knäböj på måndag ska man inte köra denna övning igen förrän nästa fredag. Tyckte jag tappade lite av känslan i vissa övningar.

Ökningarna var dock mycket bra, +2 kg, mestadels muskler, på 5 veckor. Då kändes allting mycket bra och jag trodde att jag skulle träna såhär resten av mitt liv. Kändes dock som de flesta kilonen satt på mina lår efter alla widowmaker. :hbang:

Därför beslöt jag mig för att lägga till fler widowmakers under nästa blast, för axlar, bröst, marklyft och biceps (eftersom biceps släpar). En annan förändring jag gjorde var att bara rotera mellan två övningar per muskelgrupp. Detta gav mig bättre fokus under varje träningspass.

Under denna blast lade jag på mig ytterligare 2 kg, men denna gången delvis fett, då jag slarvade med konditionsträningen.

Så efter tio veckors doggcrapp träning är jag nu 4 kg tyngre, uppskattningsvis 2,5 kg muskler, hyfsat resultat på 10 veckor.

Nu har dock lagt ned doggcrapp-träningen för närvarande.

Anledningen till detta är att det helt enkelt blev för jobbigt. Då jag roterade mellan två övningar, och en av dem var marklyft för ryggen, blev varje pass en riktig utmaning. Det blir efter ett tag svårt att motivera sig när man vet att man kommer bli illamående, tre-fyra dagar i veckan. *spy* Det var helt enkelt inte roligt att träna.

Så nu förstår jag varför nybörjare inte bör köra doggcrapp, jag har tränat i tretton år och doggcrapp är hårt. :whipped:

Jag har nu gått tillbaks till ett mer traditionellt program som även det givit mig mycket bra resultat. Jag behåller dock många av doggcrapp-principerna. Stretcherna, widowmakers, vadträningen, vissa speciella övningar och "beat-the-logbook" är något jag länge haft som prioritet.

Jag kommer förmodigen köra doggcrapp under perioder även i framtiden.

MrBoris
2005-11-20, 10:44
jag har försökt läsa lite om doggcrap tidigare, men widowmaker? Vad är det om man får fråga?

MVH

Fettecke
2005-11-20, 10:47
tukta en muskelgrupp toll total kollaps i princip, om jag lärt mig rätt...

ex. köra böj tills du inte kan resa dig, för att sen göra några reps till

morte
2005-11-20, 10:51
jag har försökt läsa lite om doggcrap tidigare, men widowmaker? Vad är det om man får fråga?

MVH

??? Ngt dylikt, inte helt säker: Du tar den vikten du orkar c:a 10-12 reps med, och tvingar dig till 20 reps i set, för att orka kör du en liten paus mellan repetitionerna (antingen mellan varje, eller så kör du först en 10-12:a vilar och andas djupt en stund klämmer 3-4 till vilar, kör 2-3 etc. tills du gjort 20).

wabbabi_bb
2005-11-20, 13:24
vart kam man läsa om doggcrapp?

Popeye
2005-11-20, 17:49
Har själv experimenterat med DC. Änsålänge kan jag inte säga så mycket förutom att jag inte följer hans program slaviskt. Däremot har jag anammat flera av principerna och det verkar lovande. Finns mycket bra att hämta men man får använda huvudet för att få det att fungera.