handdator

Visa fullständig version : Vilken del av livet har hittills vart bäst?


kalle_banan
2005-11-19, 19:26
Eftersom vi har ganska spridda åldrar här på kolo -många är ju tillräckligt gammla för att förstå vad som hände när berlinmuren föll till och med- tänkte jag fråga vilken del av erat liv ni ansett vara bäst?

jag såg ett citat i en annan tråd:
den sköna tonåren får man aldrig tebax....njut av den

är/var tonåren en bra tid för er? man hör ju ofta om depressioner, humörsvängningar och så vidare angående tonåren, hur var/är det för er?

självklart spelar en massa andra saker in, som tex familjesituation, men bortse från det och jämför med om du råkat ut för samma problem idag så gott det.

min storebror som är 23 säger att det är nu han har som roligast, han bor i egen lägenhet och studerar på chalmers med flickvän.


så hur är det? blir det bättre eller sämre med åldern? är min guldtid kanske redan förbi? (18 år gammal)


MEN FAN, nu såg jag att en exakt likadan tråd fanns, ta bort.

Griip
2005-11-19, 19:31
När man är yngre är det mindre att oroa sig för, mindre ansvar, mer smånöjen man bara kan njuta av osv osv. Med åren kommer mer att oroa sig för, mer slit(jobb istället för plugg, familj osv), mer ansvar men också så jevla mycket mer saker man kan riktigt njuta av. Så har jag uppfattat det iaf, att allt jobbigt blir jobbigare och att allt bra blir bättre, är bara 19 men den uppfattningen jag fått. Nån allan kanske vill säga hans tankar om det här? ;)

snelhest
2005-11-19, 19:32
i magen.

mmartin
2005-11-19, 19:33
24 o singel... aldrig kännts bättre eller haft roligare! hoppas verkligen jag uttrycker likadant om 10 år...

edit!! kanske inte är singel då dock :D

High1ander
2005-11-19, 20:20
20, och har precis lämnat "tonåren"... Hade inga problem där med jobbig pubert, skrikandes på föräldrar, etc... Men skulle nog ändå inte tro att jag kommer se det som bästa tiden på mitt liv.

Många tror ju tonåren var så jävla bra bara för minnet spelar människor ett spratt...

Precis som många tror eller tycker lumpen var så jävla kul när de är färdiga, men hade man frågat dem under perioden de gjorde skiten så hade de sagt det hata det.

Spannmål
2005-11-19, 20:36
Är 19, tonåren har varit OK men händelsefattiga. Hoppas på mkt mer nöje mellan 20-30.

Piranha
2005-11-19, 20:46
Tja , tiden sen man fyllde 25 kan vi nog säga.

Säkare , starkare ekonomiskt , snyggare , bättre framgångar på de motsatta könet ..

olwe
2005-11-19, 20:50
Dagisåldern rockade! fan vad mycket hyss vi hade för oss... härligt!

reinholdsson
2005-11-19, 20:51
Bara skit hittills så jag hoppas på framtiden :)

bluelight
2005-11-19, 21:19
8:an någon? Åka moppe, dricka 3,5:or och springa runt på stan, hur tufft är inte det?! :hbang:

Nej men moppetiden är ju lätt den bästa tiden.. :bow:

Tomten
2005-11-19, 21:19
Bara skit hittills så jag hoppas på framtiden :)

Hehe, är inne lite på samma linje :D

Mucius
2005-11-19, 21:24
Helt klart mellanstadietiden. Fantastisk gemenskap med LITE ansvar och mycket fritid då man hade kul. Nu ca 10 år senare är det mest problem, ekonomi, kärlek, betyg...hmmmm, och en del bra också.

blekfet2
2005-11-19, 21:38
åren i högstadiet är då de åren som jag tyckte var bäst under mina fjuttiga 23år, allt var så oseriöst, och allt var nytt, fest pöka mm mm.....Fan vad kul livet var då.



:(

mangemani
2005-11-19, 21:40
nått som får en att bli lite nere när man tänker på att man aldrig kommer att få tillbaks igen eller återuppleva,är åren mellan 87-97 nått....det ar fan den bästa tiden i mitt liv...en utav sakerna som gjorde livet så bra då var Amiga hysterin..alla dessa timmar man satt med den,alla dessa turneringar i olika spel som man spelade med grannen och några polare...sen har vi allt annat i spelväg ochså.
men självklart var det inte bara det,vi bodde i en villa,hade tillgång till allt kändes det som,hade friheten att göra allt,alla kände alla i trakten,hade jäkligt snälla grannar som man spenderade mycket tid hos.
blev man less på allt i området så kunde man åka upp till våran stuga och njuta av allt där.
ville man få lite motion så var det bara att knalla ner till fotbollsplanen som låg aldeles nedanför villan våran,kunde ta med sej en boll och hunden och sparka lite boll åt hunden.....ville man styrketräna eller göra andra aktiviteter så var det bara att knalla ner i källaren.

ja,det var den bästa tiden i mitt liv.
men nu är det över,vi sålde villan och stugan och flyttade hit där vi bor nu,issolerad från all frihet tycker jag.
livet går ju självklart vidare och man mår ju bra ändå,men så fort jag tänker tillbaks till den tiden och tänker att man aldrig får uppleva det igen samt allt man förlorade,så blir det nästan en tår i ögat.
men vem vet,nån dag så flyttar jag väl dit igen,nånting som jag har i tankarna hela tiden.

Snafu
2005-11-19, 21:41
Hej

Jag får säga perioden 20+. Det är då du själv verkligen väljer inriktningen på ditt liv: studier, vänner, intressen och arbetsliv.

Det är då du slutligen lever ut definitionen du själv arbetat fram de senaste 5 åren, det är åtminstone så jag ser på det hela. Innan 15 års ålder var det väldigt mycket redan förutbestämt: både från strukturen grundskola + föräldrars inverkan.

Sen är det såklart fortfarande en utveckling under 20+ åldern, som såklart fortsätter för resten av ditt liv. Jag känner dock att det är då som du själv har exclusive rights on your life. Du väljer själv vad du vill studera (om du nu väljer det) eller går direkt in i arbetsmarknaden. Du väljer själv vart och hur du bor, självklart beroende på vilka förutsättningar du har (narkoman, depression, goda betyg, ambitioner, kontaktnät, happiness, relationer osvI).

Tjo

blekfet2
2005-11-19, 21:47
älskar hösten, men blir fan deppig när jag är ute när det är mörkt och stjärnklart, får värsta nostalgi-trippen då och börjar sakna det som varit. (fan det där lät fjolligt)

*jag drar av en fet brakare så blir jag man igen*

King Grub
2005-11-19, 21:55
Dom två sista åren i högstadiet + dom senaste fyra åren.

christian
2005-11-19, 22:27
Sista året på högskolan samt det senaste året.

fonzie
2005-11-19, 23:02
Ända sen jag fyllde 8 har mitt liv bara blivit sämre och sämre!! Jag saknar dagis-tiden.

Fatalist
2005-11-19, 23:09
9an till nu. Måste dock utnyttja detta mer innan det hela tar en vändning igen!

Davil
2005-11-19, 23:21
Mellan 14-19års åldern ! Helt klart den roligaste tiden.

Styrkebyggare
2005-11-19, 23:28
Blir ju lätt att man romantiserar lite kring svunna tider, men tiden när man var 14-17 år hade man vårdslöst kul - i synnerhet på somrarna. Total frihet och nästan noll ansvar (var ju bara att komma hem och käka och sova), när man susade runt på sin vråltrimmade moppe, raggade, och konsumerade vulgära mängder folköl hos folk som hade ff på helgerna.

Fatcan
2005-11-19, 23:34
Ettan i gymnasiet var skönast.

Rockhard
2005-11-19, 23:40
Låg och mellanstadiet...inga bekymmer.

JustinCredible
2005-11-19, 23:53
Lever fortfarande som när jag var 12-14 så det är lika bra nu som då.

carlsm
2005-11-20, 00:45
INGEN DEL! Och sluta med sådana här trådar nu, förihelvete.

Angel
2005-11-20, 00:59
Oooh, jag blir citerad :)
Jag har lite svårt att bestämma mig med 14-16årsålder va händelserik och kul.

1års sedan när ja bodde i El stupido stockholmo va inte fel heller.


Nu suger allt mest...

HellCat
2005-11-20, 01:14
Från ett halvår tillbaka fram tills nu, o förhoppningsvis ännu längre.
Har äntligen fått pojken som jag har väntat på dom senaste 2 åren. Tog tag i mitt liv o började plugga o klarade nyss sluttentan! =)
Livet leker verkligen just nu.

Diana
2005-11-20, 05:11
vetifasen asså.. den senaste månaden/erna för mej iaf :D
men är nog olika för alla de där.. kanske är ungdomen bäst just för att man
har så mkt fritid och mindre ansvar, som redan nämnts =) fast å andra
sidan tror ja att man får en annan sorts stabilitet och säkerhet i sejsjälv
när man blir äldre som gör att man blir lyckligare på ett annat sätt :thumbup:

elan
2005-11-20, 10:54
Kan inte någon som är gammal och vis säga att den bästa perioden i livet infaller efter att man fyllt 28? :)

Sedan jag tog examen från universitetet för två och ett halvt år sedan har livet mest varit som en lång väntan på att man ska lyckas få till något vettigt jobb. Känns som någon form av transportsträcka tills dess att man jobbar och får lön så man kan slå sig till ro och bli vuxen. Skaffa hus och sådana prylar. ;)

Bästa tiden i mitt liv tror jag var mellan- och högstadiet. Bodde ute på landet i lite av en skyddad verkstad, hade massa skoj kompisar som man umgicks med mest hela tiden.

Rock'nRoll
2005-11-20, 11:41
Maj 2004. Allt gick så jäkla bra då och allt var roligt. Studenten!

Lallle
2005-11-20, 12:08
innan lågstadiet, man kunde ligga i trädgården och leka med lego utan några bekymmer.

Jet
2005-11-20, 12:13
Jag hoppas att min bästa tid är framtiden :)

sissa
2005-11-20, 18:41
I princip hela skoltiden var skit.
Jag fattade ingenting av nånting ( kände mig så otroligt inte rustad för att möta världen) , var jätteinåtvänd och deprimerad hela tiden. Och sen när man inte längre skulle vara bästisar, utan man var kompisar i gäng, ja, då sa jag tack och ajö för en lång tid framöver för sånt fattade jag inte alls. Bästisgrejen tyckte jag var mkt bättre.

För mig har livet helt klart blivit till det bättre med åren.
Succesivt så hittade jag ut ur den där deppigheten jag snurrat in mig i.
Helt fantastiskt. Det fanns så mkt att upptäcka. Och finns fortfarande förstås!

Det är en viss skillnad mellan att vara vid liv och att verkligen leva liksom.

Allan
2005-11-20, 18:48
Livet efter fyrtio är suveränt!


allan

*Flash*
2005-11-20, 18:52
Dagistiden var helt klart den mest bekymmerslösa tiden av mitt liv, allt var både lätt och roligt mesta delen av tiden.

Mina hästår var väldigt trevliga sett till den delen av livet, mindre trevlig med skolan och det.
De senaste åren har varit skit så förhoppningsvis kan det numera bara bli bättre och bättre ju äldre jag blir :thumbup:

Jax
2005-11-20, 19:02
Tiden som liten knodd när man spelande landbandy och fotboll och sprang runt i skogen och lekte hela dagarna är rätt svårslagen, men annars trivs jag bra med mitt liv just nu.

Honn
2005-11-20, 19:03
98-hösten 05 var klart bäst hittills. Det visade sig vara ganska kul att inte vara singel. Nu hoppas jag på framtiden.

wintersnowdrift
2005-11-20, 19:05
En del av mig kommer alltid att vara tio år. Alltid. Då var jag i mitt esse.

//Kristin

Mago
2005-11-20, 19:34
Från det att jag kommer ihåg något (3år mao. typ) till 17 var skitkul. :)
Lego, bygga kojor, dunkgömme, palla, moppe, sprit, brudar, fester. Sen blev man 18 och allt blev lagligt och man kunde inte komma undan med grejjer för man var liten, usch och fy. Nu (21) har jag kul, men gör inget "vettig" med livet. Tror nog det kommer bli riktigt gött igen när jag bestämt mig för jag vill göra.

Jarod
2005-11-20, 19:42
Den bästa/roligaste tiden hittills va när jag va runt 20. Jag va sambo, jobbade och tjänade hyggligt med stålar och alla vänner hade inte hunnit bli gifta/fått barn/köpt hus eller liknande. Man hade fester varje helg med samma gäng på typ 10 pers som hela tiden umgicks. En skrothög till bil körde man och soppan kostade typ 6kr/litern. Jag har aldrig haft så mycket pengar "över" varje månad som då.

Nu är man 30 och singel. Alla (nästan) ens polare är gifta/sambos och har barn samt hus. Festar gör man sällan och bensinen kostar nästan 12kr/litern. Efter ett antal olika bilar + en båt så har man oxå dragit på sig lite banklån + att lägenhet, bredband och ett pendlar-jobb kostar dollars.

Men hur jag än vrider och vänder på det, så är jag jääääkligt nöjd med livet just NU! Dom nya vänner man har skaffat sig är fantastiska och jag uppskattar lugn och ro mer än att festa och bli bakfull.

Till alla er/dom jag umgås/pratar med - aj lööv jo!! :love:

:thumbup:

kalle_banan
2005-11-20, 19:53
hehe, va lustigt, jag ville ju att nån skulle ta bort tråden för att det fanns en EXAKT likadan, men okej =)

ganska spridda meningar drar jag som slutats ändå, får la se själv om 10 år hur det ser ut. ha det

Kwon
2005-11-20, 19:58
En del av mig kommer alltid att vara tio år. Alltid. Då var jag i mitt esse.

//Kristin

Den bästa/roligaste tiden hittills va när jag va runt 20. Jag va sambo, jobbade och tjänade hyggligt med stålar och alla vänner hade inte hunnit bli gifta/fått barn/köpt hus eller liknande. Man hade fester varje helg med samma gäng på typ 10 pers som hela tiden umgicks. En skrothög till bil körde man och soppan kostade typ 6kr/litern. Jag har aldrig haft så mycket pengar "över" varje månad som då.

Nu är man 30 och singel. Alla (nästan) ens polare är gifta/sambos och har barn samt hus. Festar gör man sällan och bensinen kostar nästan 12kr/litern. Efter ett antal olika bilar + en båt så har man oxå dragit på sig lite banklån + att lägenhet, bredband och ett pendlar-jobb kostar dollars.


Dessa två sammanfattar det mesta! 10 år var super, 20 år var super!

Jarods utveckling känner nog en hel del igen!

Kryss
2005-11-20, 19:58
står mellan lumpen och mellanstadiet

elan
2005-11-21, 14:15
Livet efter fyrtio är suveränt!


allan

Tack, du räddade just min dag. :)

Niclaaas
2005-11-21, 14:20
livet blir bara bättre och bättre hela tiden. är 21 år.

stahlberg
2005-11-21, 14:36
Alla åldrar har, rent allmänt, sin charm. När man är liten leker man med kompisar och har man tur har man inga större bekymmer. När man är i tonåren/puberteten revolterar man, man har kul, kan vara ansvarslös. När man blir vuxen kommer mera pengar att röra sig med, men också mer erfarenhet. Alla åldrar har sin charm - sedan är det upp till var och en vad man tycker är roligast.

Sedan är livet som bekant ganska individuellt utformat. Man har sina personliga upp- och nergångar, som kan påverka hur man känner sig i en viss period i livet.

Också det egna psyket inverkar. Somliga drömmer sig tillbaka till lekskolåldern, andra till tonåren, åter andra väntar sig att det bästa kommer i framtiden. Personligen tror jag man mår bäst om man lever I NUET. Din bästa tid är NU, oberoende hur gammal du är. Ta den tillvara, den kommer inte tillbaka.

Jag är säkert inte en typisk representant för min åldesgrupp (som vi måste hålla hemlig för att Scratch89 ska ha något att fundera på. Men rysligt gammal är jag, fastän jag INTE - som det ryktas - var Napoleon Bonapartes hustrus hemliga älskare). Men för egen del tycker jag livet blir bättre för varje år : jag är frisk (fysiskt i alla fall); erfarenhet, kunskap, självförtroende ökar ; jag har pengar att röra mig med ; jag bestämmer själv på alla sätt över mitt liv.

Så det finns hopp för alla, livet är inte slut efter 18. Men det gäller att leva i nuet, och ta vara på varje år. Det lönar sig INTE att längta tillbaka eller vantrivas och tro att det blir bättre om tio år. Vi lever alla NU, inte igår eller imorgon.

Jakelol
2005-11-21, 14:44
Många som säger att efter 40 så e livet som bäst, man har bäst självkännsla och så.

Semiramis
2005-11-21, 14:46
Många som säger att efter 40 så e livet som bäst, man har bäst självkännsla och så. Precis.