handdator

Visa fullständig version : Denna fixering vid att tonåren är den bästa delen av livet


thomast
2005-11-19, 18:57
I varje tråd som handlar om tonåren kommer det alltid upp att tonåren är en fantastisk tid, en tid som man inte vill slarva bort genom att göra saker annat än att vara social (ofta är detta mer ett liv än att sitta framför en dator, eller viga sitt liv åt någon annan hobby enligt dem själva).

Var tonåren en sådan fantastisk period för er? Själv vill jag bara glömma mina tonår och jag är övertygad om att det finns många människor där ute som känner likadant. Tonårsdepressioner, tonårsrevolter, mobbning, betygspress, utvärderingssamtal och grupptryck. Hur jävla kul var det?

Ni som anser att denna period är så viktig, hur orkar ni leva med att ni vet att ni aldrig kommer ha lika roligt igen?

Poll på ingång...

n1tro
2005-11-19, 18:59
kan inte svara just nu.. är 18, snart nitTON, sen svarar jag. vettifan hur det ser ut just nu ...

userfriendly
2005-11-19, 19:00
15 va skitkul, men när man blev 16-17 o skulle bli vuxen blev allt ett h-vete... rejäl deprission som jag tack o lov är ute ur nu *flex*

över lag e jag glad att det värsta är över.. identitetskriser o hormoner hit o dit *screwy*

Tolkia
2005-11-19, 19:00
Jag tror att personer som glorifierar tonårstiden är lite missnöjda med livet som det blev efter tonåren och att detta givit dem ett par rosa glasögon att se på det förflutna (den tid då det fortfarande hade kunnat bli så mycket annorlunda än det blev). Jag kan INTE påminna mig att det var så oerhört fantastiskt att vara femton, sexton, nitton - då som nu fanns det sådant som var bra och sådant som var för jävligt. Det är lite som när folk pratar om barn som oskyldigt goda, snälla, rara och gulliga - när man vet att de minsann kan vara oskyldigt elaka och oskyldigt avskyvärda små satungar också.

morte
2005-11-19, 19:01
Skitkul, men jag önskar att jag hade mindre kul och tog mer ansvar, jag slarvade tex. bort rätt mycket genom att flamsa i skolan. Det är något man får betala av resten av livet.

Yankeee
2005-11-19, 19:03
Äh, det används ju bara av vissa personer för att bekräfta sitt eget beteende. Ofta i samband med "annars har man inget liv" och/eller annat bs om att man skaffar sig erfarenhet (av vad?). Och som vanligt, det finns oftast en anledning till att man "trycker ner" andra för att få sig själv att framstå som x.

Fartman
2005-11-19, 19:04
Jag hade iaf skitkul under högstadiet och gymnasietiden.

mini_Arnold
2005-11-19, 19:06
SKitkul även om jag inte hade nåt liv.
Hade jg fått göra om det hade jag ägnat all min fritid på styrketräningen istället för massa cepesaker. (Nej skolan räknas inte till cepesaker)

snelhest
2005-11-19, 19:08
I varje tråd som handlar om tonåren kommer det alltid upp att tonåren är en fantastisk tid, en tid som man inte vill slarva bort genom att göra saker annat än att vara social (ofta är detta mer ett liv än att sitta framför en dator, eller viga sitt liv åt någon annan hobby enligt dem själva).

Var tonåren en sådan fantastisk period för er? Själv vill jag bara glömma mina tonår och jag är övertygad om att det finns många människor där ute som känner likadant. Tonårsdepressioner, tonårsrevolter, mobbning, betygspress, utvärderingssamtal och grupptryck. Hur jävla kul var det?

Ni som anser att denna period är så viktig, hur orkar ni leva med att ni vet att ni aldrig kommer ha lika roligt igen?

Poll på ingång...
Tyckte den sög stenhårt(har inte varit utsatt för Tonårsdepressioner, tonårsrevolter, mobbning, betygspress, utvärderingssamtal och grupptryck), men jag kan förstå de som tycker tonårstiden är en fantastisk tid. Livet blir nog inte bättre efter tonårstiden - tycker det suger mer och mer för varje år. Men ingen mening med att älta det utan jag satsar på byggningen istället och skiter i allt annat. I byggningen ser man en långsam stadig positiv progression. Tyvärr är jag sjuk just nu så då kan jag inte bygga. Får försöka sova så mycket som möjligt istället. :sleep:

H.Emanuel
2005-11-19, 19:08
Jag blir nu osäker på om jag alls var medveten om att jag var i tonåren när jag var det, eller om jag insåg senare att tonårstiden var förbi?

HenrY
2005-11-19, 19:13
Jag är 18 nu, 19 om en månad. Tycker det har varit blandat hitills... Men mestadels riktigt skoj!:)

bubbe
2005-11-19, 19:14
Jag blir nu osäker på om jag alls var medveten om att jag var i tonåren när jag var det, eller om jag insåg senare att tonårstiden var förbi?

När upptäcker man att man inte längre är 15? Känner mig precis som då, fast nu är jag tråkigare. Kunde göra saker utan en tanke på konsekvenser för både andra och mig själv. Tyvärr var det en del problem i tonåren, som lite pengar, för mycket social aktivering (tjejer och dåligt sällskap), och för lite fokus på viktiga saker som betala hyran, sköta skolan osv.

Baha
2005-11-19, 19:24
Jag tror kanske man inte uppskattar det då, men sen när man börjar jobba, skall betalA sin egen hyra etc så inser man hur skönt och fritt det var då, iaf ser jag det så.=)

Kanske e oansvarigt men jag gillade att ha såpass lite ansvar och mkt frihet som man hade då, inget var ju dåligt med tiden, man var mer oförstörd på nåt vis. :)

stefannn
2005-11-19, 19:25
bra som faan då kunde man ju göra precis vad man ville och hade all tid i världen.. .dåligt med pengar iofs... men å andra sidan blev man ju full på några öl så ..

skaparn
2005-11-19, 19:26
Lite dubbelt det här. Tonåren var roliga ungefär som en förståndhandikappad med AIK-halsduk kan sitta på ett derby och jubla över ett lövenmål.
Jag hade förvisso roligt men det berodde på att jag var dum i huvudet. Det var inte sällan på andras bekostnad heller.

Nej, det var inte bättre förr, är min slutats.

Helena B
2005-11-19, 19:51
Tyckte tonåren var en bra tid helst när jag var 14-15 år då kunde man göra allt som ens föräldrar inte gillade och sedan skylla på att man var tonåring och gick igenom en fas i livet. Även fast det var en bra tid så vill jag inte tillbaka. Jag vill utvecklas och bli äldre och smartare, okej inte äldre (utseendemässigt) men äldre intellektuelltmässigt.

H.Emanuel
2005-11-19, 19:53
Tyckte tonåren var en bra tid helst när jag var 14-15 år då kunde man göra allt som ens föräldrar inte gillade och sedan skylla på att man var tonåring och gick igenom en fas i livet. Även fast det var en bra tid så vill jag inte tillbaka. Jag vill utvecklas och bli äldre och smartare, okej inte äldre (utseendemässigt) men äldre intellektuelltmässigt.
det går fort, lovar

Bronkitkorv
2005-11-19, 20:06
Nej fyfan, men barndomen var riktigt bra....

pilt77
2005-11-19, 20:38
bästa tiden är ju när man flyttat hemifrån och skaffat jobb så man kan klara sig bra ekonomiskt, känns som att man har mer roligt och större frihet då jämfört med att vara 15år och bo hemma hos mamma

Grahn
2005-11-19, 21:45
Ungdomen är bortslösad på de unga heter det väl, det betyder ju inte att det nödvndigtvis är så skoj att vara ung utan snarare att man skulle uppskatta den mer som äldre.

morte
2005-11-20, 10:44
De som inte riktigt kan släppa den tiden och vill bita sig fast är de som har en stor kontrast mellan tonårstid och vuxen tid, kanske inte (troligtvis inte) i hur de lever och beteer sig, men mer att "statusen" i andras ögon förändras.

Går man i första ring i gymnasiet, skolkar en dag och hänger på sin gamla högstadieskola är man rätt cool, men det går inte hem på riktigt samma sätt efter 11 år på charken i ICA.
"När jag gick i nian var jag kung över rökrutan och satt allra längst bak i klassrummet" Är inget bra att ha på sin meritförteckning när man söker jobb.
"På helgerna brukar jag elda i pappersåtervinningar och köra brevlåde-brännboll!" går inte hem på samma sätt hos det motsatta könet när man är 27 som när man var 15.

wintersnowdrift
2005-11-20, 11:03
Jag är fortfarande tonåring, och kanske kan jag eftersom jag är "mitt uppe i allt" inte riktigt se objektivt på tidsperioden som sådan :).

Dock håller jag med Tolkia - tonåren har sina för- och nackdelar, precis som alla åldrar. Däremot kanske tonåren kan sägas vara extra viktig/jobbig på flera sätt i jämförelse med både tiden innan och tiden efter (vilken jag endast kan relatera till på ett hypotetiskt plan alltså). Det är ju trots allt under tonåren som de flesta skapar sig en egen identitet, frigör sig från föräldrarna och blir "vuxna" (i lagens mening blir alla det, men rent mentalt varierar det nog oerhört från individ till individ). Självfallet är det krävande att testa gränser - särskilt när hormonerna inte alltid är på din sida ;).

Men att tonåren skulle vara den bästa delen av livet? Det hoppas jag verkligen inte - jag menar, shit, nog måste livet ha mer att erbjuda än det här? Jag har ju inte ens varit utanför Europa än :).

//Kristin