handdator

Visa fullständig version : Flygledareutbildning


Zakath
2005-11-19, 16:46
Har lite funderingar kring utbildningen och utbildningskraven för en flygledare.

Det står att antagningen sker via psykologiska och medicinska tester, men ajg kan verkligen inte hitta någonting om dessa tester. Är det någon som kan berätta om dem?

Sedan så undrar jag lite över lönen, det står så här: "Grundlönen för en nyexaminerad flygledare är 20 700 eller 21 200 kronor i månaden." på http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/flygledare.htm#Det%20h%E4r%20g%F6r%20vi
Vad är skillnaden mellan 20700 och 21200kr/mån? Olika utbildning?

Väldigt tacksam för svar!

Jakelol
2005-11-19, 17:05
20k för det slitet dom har uppe i tornen nej tack.

mela
2005-11-19, 17:07
Jag tänkte också på det, när jag va på mässan.
Men VG I matte C är omöjligt för mig :D

Zakath
2005-11-19, 17:08
20k för det slitet dom har uppe i tornen nej tack.



Löneutvecklingen är ganska bra, 40k efter 10år.

slobban
2005-11-19, 17:21
Det ska vara ungefär samma tester som piloterna gör.

Fatalist
2005-11-19, 17:24
Aldrig ens funderat på detta, men ser ju helt klart intressant ut!

Zakath
2005-11-19, 17:27
Det ska vara ungefär samma tester som piloterna gör.



Och vilka är det? :)

slobban
2005-11-19, 17:28
Och vilka är det? :)

Jag vet inte, men dom kanske är lättare att hitta tänkte jag?!

Tomten
2005-11-19, 17:28
Här har du ett framtidsyrke.

http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=279

Fin lön, du lär ha jobb omgående och det är brist i hela landet på CNC tekniker.

Och de närmaste tio åren är det otroligt mycket folk i branschen som pensioneras.

Zakath
2005-11-19, 17:33
Här har du ett framtidsyrke.

http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=279

Fin lön, du lär ha jobb omgående och det är brist i hela landet på CNC tekniker.

Och de närmaste tio åren är det otroligt mycket folk i branschen som pensioneras.



Tack men det var inte riktigt det här jag frågade efter...

Tomten
2005-11-19, 17:36
Tack men det var inte riktigt det här jag frågade efter...

Vad är skillnaden mellan 20700 och 21200kr/mån? Olika utbildning? < borde du ju kunna räkna ut själv.

Lokala avvikelser, individuell löneförhandling... tidigare erfarenhet, osv.

Förövrigt så måste det ju finnas ett svenskt flygforum där du kan få svar på de övriga frågorna. Du är ju ute och yrar när du ställer en fråga om flygledarutbildning på kolozzeum.

slobban
2005-11-19, 17:38
Vad är skillnaden mellan 20700 och 21200kr/mån? Olika utbildning? < borde du ju kunna räkna ut själv.

Lokala avvikelser, individuell löneförhandling... tidigare erfarenhet, osv.

Kan du inte yra lite mer om nån datautbildning Dr Rutger?

Zakath
2005-11-19, 17:53
Jag hittade förklaringen till löneskillnaden, det beror på vilken flygplats man arbetar på :)

Zakath
2005-11-19, 21:07
Verkar ju som att man får vänta åtskilliga år på en plats om man klarar testen :( Någon som vet mer om detta?

Kanske ska man satsa på att bli väder och flygledarbiträde i lumpen medan man väntar? Om det hjälper utbildningen på något sätt? http://www.lumpen.nu/Default.aspx?bhcp=1

Zakath
2005-11-20, 11:42
bump :confused:

Löjtnant Blank
2005-11-20, 12:27
Vad är skillnaden mellan 20700 och 21200kr/mån? Olika utbildning? < borde du ju kunna räkna ut själv.

Lokala avvikelser, individuell löneförhandling... tidigare erfarenhet, osv.

Förövrigt så måste det ju finnas ett svenskt flygforum där du kan få svar på de övriga frågorna. Du är ju ute och yrar när du ställer en fråga om flygledarutbildning på kolozzeum.
http://www.burnley.gov.uk/youthscene/pics/cards/red_card.gif

Löjtnant Blank
2005-11-20, 12:28
Zakath, är du verkligen säker på att du vill ha ett så stressigt jobb? Jag såg en dokumentär om en flygledare i USA, och han var ett nervvrak på sina lediga dagar.

Zakath
2005-11-20, 12:34
Zakath, är du verkligen säker på att du vill ha ett så stressigt jobb? Jag såg en dokumentär om en flygledare i USA, och han var ett nervvrak på sina lediga dagar.



Jag är absolut inte säker! :) Men jag tror det beror en hel del på hur bra man tål stress, klarar jag inte testen så får det bli något annat.

Men jobbet uppfyller mina kriterier:
Bra lön
Utmanande
Inget "vanligt" jobb

Funderar annars på en psykologutbildning, problemet där är bara att man måste ha ett års arbetslivserfarenhet för att söka :(

mela
2005-11-20, 12:37
Funderar annars på en psykologutbildning, problemet där är bara att man måste ha ett års arbetslivserfarenhet för att söka :(

Och typ 20,0 i snitt.. *grr27*

Zakath
2005-11-20, 12:39
Och typ 20,0 i snitt.. *grr27*



Inte riktigt, men nästan : ;)

mela
2005-11-20, 12:43
Inte riktigt, men nästan : ;)

Är det någonstans iaf. Jag tänkte läsa till det, sedan fick jag mina första gymnasiebetyg, så gav jag upp. Nu ska jag bli kustbevakare istället :)

morte
2005-11-20, 13:02
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.

mela
2005-11-20, 13:05
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.

Kustbevakningsutbildningen är på 1,5år och en betalt utbildning. Du får fast anställning så fort du tar examen. ;)

Zakath
2005-11-20, 13:09
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.



:thumbup: :sleep:

slobban
2005-11-20, 13:21
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.

Det är skönt att du inte ställer så höga krav, då blir det ju en plats över för nån annan på något universitet. Och har du riktigt tur blir den personen din chef :thumbup:

trasan
2005-11-20, 13:22
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.

Och du hade inte gått ut 9an, lr hur var det?

MUGEN
2005-11-20, 14:54
slobban & trasan >> även om jag biter mig själv lite i svansen (då jag själv studerar för ev. universitet) så måste jag hålla med grabben, allt för många av mina äldre vänner som spenderat såväl år som rejält med pengar på eftergymnasiala studier har inte nått mer glamourösa jobb vid examen än telefonförsäljare och jobb på coop(extremfallen), resterande är vanliga svensson-arbetare.

jag tror att alltför många idag har för stor tillit till att lång utbildning garanterar ett välavlönat jobb, vilket är långt ifrån fallet.

trasan
2005-11-20, 22:32
Det beror väl på vad man har för abitioner i livet? Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha ett "vanligt" jobb.. icke!

Zakath
2005-11-20, 22:34
Börjar bli rejält tveksam till flygledare nu, lär ju bli väldigt enformigt efter ett bra tag? Lutar mer åt civilingenjör eller psykolog nu, om jag hittar någon intressant inriktning, nästan lika bra lön, men förhoppningsvis mer givande jobb.

slobban
2005-11-20, 22:44
Passa dig för att läsa C-ing, det finns risk att den marknaden blir rätt mättad och därmed extremt hård konkurens inom. Om du inte läser in dig på något annorlunda. Dock är det en bra utbildning.

slobban
2005-11-20, 22:45
slobban & trasan >> även om jag biter mig själv lite i svansen (då jag själv studerar för ev. universitet) så måste jag hålla med grabben, allt för många av mina äldre vänner som spenderat såväl år som rejält med pengar på eftergymnasiala studier har inte nått mer glamourösa jobb vid examen än telefonförsäljare och jobb på coop(extremfallen), resterande är vanliga svensson-arbetare.

jag tror att alltför många idag har för stor tillit till att lång utbildning garanterar ett välavlönat jobb, vilket är långt ifrån fallet.

Ja det är ju ingen garanti, men du har ju större chans att vinna 1 miljon ju fler trisslotter du köper, eller hur?!

Zakath
2005-11-20, 22:46
Passa dig för att läsa C-ing, det finns risk att den marknaden blir rätt mättad och därmed extremt hård konkurens inom. Om du inte läser in dig på något annorlunda. Dock är det en bra utbildning.



Jo :( Fast jag är inte så orolig för huruvida det kommer vara brist på jobb eller ej, viktigast är att jobbet i sig är intressant och kul samt bra lön.

Men dela gärna med er av erfarenheter, det uppskattas :thumbup:

tossefar
2005-11-21, 00:01
40k efter TIO år? Det är väl allt annat än bra, häftigare ambitioner måste du ha.

morte
2005-11-21, 08:48
40k efter TIO år? Det är väl allt annat än bra, häftigare ambitioner måste du ha.


lol. Vilken värld lever du i? 40k är en rent överdrivet bra lön.

Zakath
2005-11-21, 11:02
40k efter TIO år? Det är väl allt annat än bra, häftigare ambitioner måste du ha.



Obekväm arbetstid och sånt ger en hel del extra också, men som sagt jag är ytterst tveksam till flygledare.

Kryss
2005-11-21, 12:31
Har lite funderingar kring utbildningen och utbildningskraven för en flygledare.

Det står att antagningen sker via psykologiska och medicinska tester, men ajg kan verkligen inte hitta någonting om dessa tester. Är det någon som kan berätta om dem?

Sedan så undrar jag lite över lönen, det står så här: "Grundlönen för en nyexaminerad flygledare är 20 700 eller 21 200 kronor i månaden." på http://www.valjayrke.se/valjayrkedelen/vysidor/flygledare.htm#Det%20h%E4r%20g%F6r%20vi
Vad är skillnaden mellan 20700 och 21200kr/mån? Olika utbildning?

Väldigt tacksam för svar!

Du kommer som en sa tidigare få göra delar av testerna som stridspiloterna gör i stockholm, det är ett gäng logiktester och "hålla-bollar-i-luften"-tester. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket närmre.

Arbetet i sig är nog mycket soft, sen varierar det såklart om du sitter på arlanda eller någon mindre flygplats som kallax. På större flygplatser i USA så blir man nog lätt ett nervvrak och där sitter de bara jättekorta pass just pga stressen, dock är vi knappt i närheten i sverige ;)

Höll på med luftbevakning i lumpen och har vart på studiebesök hos flygledare (och känner alltför många flygnördar) så undrar du ngt kanske jag kan svara :)

axlpxl
2005-11-21, 12:42
hahhahaa dagens ungdom. "Flygblaha" "Kustblaha" "mediablaha" "ingenjörsblaha" "fil.kand blaha" en miljon i studielån och ett jobb i mjölkkylen på Coop. Skit i utbildningen och börja jobba direkt istället, att ta en massa lån och läsa en massa smörja är bara att sätta sig själv i klistret.

:thumbup: :laugh: *yourock*

andrro
2005-11-21, 12:59
Ett av "hålla-bollar-i-luften" testen (kanske det enda, jag vet inte) är att föra ett flytande samtal med en psykolog, samtidigt som du lyssnar på radio och löser ett matematiskt problem. När samtalet är slut ska du ha uppfattat det som sagts på radion, samt löst problemet.

CoC
2005-11-21, 13:37
Löneutvecklingen är ganska bra, 40k efter 10år.

Emigrera. Ingångslönen för en gruvarbetare (som det är stor brist på i WA) är motsvarande 40 000 i Australien. Takläggare och murare ligger på ca 40 000-50 000.

Såg att de sökte truckförare på halvårskontrakt till en gruva ute i vildmarken (Pilbara). Lönen var ca 60 000-mån.

Menigar
2005-11-21, 13:59
Emigrera. Ingångslönen för en gruvarbetare (som det är stor brist på i WA) är motsvarande 40 000 i Australien. Takläggare och murare ligger på ca 40 000-50 000.

Såg att de sökte truckförare på halvårskontrakt till en gruva ute i vildmarken (Pilbara). Lönen var ca 60 000-mån.
Vad krävs?

CoC
2005-11-21, 15:37
Vad krävs?


För vad?

Arbetslösheten i Western Australia är den lägsta någonsin, pga enorm efterfrågan på järnmalm och andra malmer från Kina.

Har undervisat i geologi vid ett universitet under våren (er höst). Flera av mina elever har fått sommarjobb (lovet är ca två månader) vid div. gruvbolag. De anställs med sk FIFO kontrakt (fly in fly out), vilket i deras fall betyder en vecka ledigt i Perth (30 grader och strålande sol hela dagen idag) varvat med två veckor i fält vid gruvan/dagbrott, huvudsakligen i norra WA, Pilbara, eller i Kalgoorlie. Den senare är en gruvstad i södra WA som är rätt trevlig. Inga (nästan i alla fall) kvinnliga baranställda är över 20 år och inga har mer kläder på sig än en bikini när de jobbar (huvudsakligen studentskor från Perth som åker dit för att dryga ut studiemedeln). Man lyfte ju onekligen på ögonbrynet första gången man gick in på en krog för att ta sig en öl i denna eminenta håla.

I vilket fall beklagade sig eleverna över att de bara skulle få $30/timme = 170kr/timme.

tossefar
2005-11-21, 16:18
lol. Vilken värld lever du i? 40k är en rent överdrivet bra lön.

Har man ingen utbildning och noll ambitioner så är det kanske bra, men för oss andra är det inte ok.

Löjtnant Blank
2005-11-21, 16:30
Vad krävs?
Arbetstillstånd. Vilket du med största sannolikhet inte kommer att få.

morte
2005-11-21, 16:34
Har man ingen utbildning och noll ambitioner så är det kanske bra, men för oss andra är det inte ok.

hehe, vad jag skall gotta mig när du där står, nyutexaminerad och fin, med studieskulder på 2 miljoner, och tvingas ta jobb som vaktmästare på ett gruppboende.

CoC
2005-11-21, 16:54
Arbetstillstånd. Vilket du med största sannolikhet inte kommer att få.


Tja helt omöjligt är det ju absolut inte, speciellt inte inom områden det råder brist på kvalificerad arbetskraft.

Australien tar väl in en 50.000 invandrare per år.

Vill minnas det finns en särskild kategori visa för sökandes inom yrken där det råder en stor brist.

I annat fall behövs det att ngn Australiensare tar på sig ansvaret att försörja dig under två års tid.

jakke
2005-11-21, 17:39
Passa dig för att läsa C-ing, det finns risk att den marknaden blir rätt mättad och därmed extremt hård konkurens inom. Om du inte läser in dig på något annorlunda. Dock är det en bra utbildning.
Vilket skitsnack..

Zakath
2005-11-21, 19:20
Emigrera. Ingångslönen för en gruvarbetare (som det är stor brist på i WA) är motsvarande 40 000 i Australien. Takläggare och murare ligger på ca 40 000-50 000.

Såg att de sökte truckförare på halvårskontrakt till en gruva ute i vildmarken (Pilbara). Lönen var ca 60 000-mån.



Tack för tipset, men jag har inga planer för tillfället på att emigrera, trivs riktigt bra i Sverige :thumbup: Och vad ska man med så mycket pengar till? :D

Och jag förstår inte riktigt folk som säger att 40k/mån är lite i Sverige, jag har inte sett många jobb som ger särskilt mycket mer än det efter ett otal år på samma jobb, kan ni förklara?

Zakath
2005-11-21, 19:26
Du kommer som en sa tidigare få göra delar av testerna som stridspiloterna gör i stockholm, det är ett gäng logiktester och "hålla-bollar-i-luften"-tester. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket närmre.

Arbetet i sig är nog mycket soft, sen varierar det såklart om du sitter på arlanda eller någon mindre flygplats som kallax. På större flygplatser i USA så blir man nog lätt ett nervvrak och där sitter de bara jättekorta pass just pga stressen, dock är vi knappt i närheten i sverige ;)

Höll på med luftbevakning i lumpen och har vart på studiebesök hos flygledare (och känner alltför många flygnördar) så undrar du ngt kanske jag kan svara :)



Det jag undrar mest är hur jobbet är på sikt, känns det givande/roligt eller blir det bara tråkigt och enformigt efter några år?

Tack för svaret!

Jense
2005-11-21, 20:41
Här har du ett framtidsyrke.

http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=279

Fin lön, du lär ha jobb omgående och det är brist i hela landet på CNC tekniker.

Och de närmaste tio åren är det otroligt mycket folk i branschen som pensioneras.

stämmer bra. lernia kryllade av nya cnc operatörer / cnc tekniker.

bra val och ganska soft jobb för den som vill jobba i verkstad men ändå inte göra så mycket själv :D

michael
2005-11-21, 23:55
40000/månaden efter 10 år, räkna med att spendera åtminstone 15000 i psykologfakturor och räkningar till alkoholavvänjningskliniken, ditt nervvrak :)

tossefar
2005-11-22, 00:01
, jag har inte sett många jobb som ger särskilt mycket mer än det efter ett otal år på samma jobb, kan ni förklara?

Det är just det, vem vill sitta 10 år på samma jobb? Säg att du får 40k i lön, det är inte mycket efter skatt. Du kommer inte ha råd med en fin bil eller fint boende. Varför ska man nöja sig med att tjäna "ok"?

tossefar
2005-11-22, 00:04
hehe, vad jag skall gotta mig när du där står, nyutexaminerad och fin, med studieskulder på 2 miljoner, och tvingas ta jobb som vaktmästare på ett gruppboende.

Nja, nu har jag haft sån tur att jag klarar mig ändå, vad jag än väljer. Men det betyder inte att jag har lägre ambitioner för det.

Tomten
2005-11-22, 00:06
Det är just det, vem vill sitta 10 år på samma jobb? Säg att du får 40k i lön, det är inte mycket efter skatt. Du kommer inte ha råd med en fin bil eller fint boende. Varför ska man nöja sig med att tjäna "ok"?

*screwy*

Det är väl ungefär 24.000 efter skatt (det är väl efter 30.000:- man skattar mer?).

Då tjänar man ju mer än dubbelt så mycket som medelsvensson... med 24.000:- efter skatt så skulle då jag kunna leva som en kung, även om du inte anser att det är några "pengar".

tossefar
2005-11-22, 00:07
*screwy*

Det är väl ungefär 24.000 efter skatt (det är väl efter 30.000:- man skattar mer?).

Då tjänar man ju mer än dubbelt så mycket som medelsvensson... med 24.000:- efter skatt så skulle då jag kunna leva som en kung, även om du inte anser att det är några "pengar".

Själv ja, men vill du inte ha en familj? I ett hus? Och en bra bil? Då var det inte lika mycket längre.

Tomten
2005-11-22, 00:09
stämmer bra. lernia kryllade av nya cnc operatörer / cnc tekniker.

bra val och ganska soft jobb för den som vill jobba i verkstad men ändå inte göra så mycket själv :D

Funderar själv på utbilda mig till CNC operatör/tekniker. Det står lite mellan det och svetsare, och då tror jag CNC utbildningen passar mig bättre och så verkar lönen aningen bättre. Fast... jag undrar bara hur bra betalt CNC-yrket är utanför sverige...

Zakath
2005-11-22, 14:56
Det är just det, vem vill sitta 10 år på samma jobb? Säg att du får 40k i lön, det är inte mycket efter skatt. Du kommer inte ha råd med en fin bil eller fint boende. Varför ska man nöja sig med att tjäna "ok"?



Jag fattar inte vad du snackar om?
Vilka jobb är det som ger väldigt mycket mer än 50k/mån i lön som man kan utbilda sig till?

Finns massor av folk som klarar sig bra med 25k/mån plus familj!

tossefar
2005-11-22, 15:49
Jag fattar inte vad du snackar om?
Vilka jobb är det som ger väldigt mycket mer än 50k/mån i lön som man kan utbilda sig till?

Finns massor av folk som klarar sig bra med 25k/mån plus familj!

Jahapp, så du är nöjd med att bara klara dig bra? Bara du är nöjd så, men förstå att det finns folk med högre ambitioner än så.

Zakath
2005-11-22, 15:59
Jahapp, så du är nöjd med att bara klara dig bra? Bara du är nöjd så, men förstå att det finns folk med högre ambitioner än så.



jag fattar som sagt inte vad du pratar om? Hur många jobb finns det utbildning till som ger så väldigt mycket pengar som du verkar säga? Om 40k/mån är "sådär"?

Och varför är det så fruktansvärt viktigt att tjäna extremt mycket pengar?

tossefar
2005-11-22, 16:12
jag fattar som sagt inte vad du pratar om? Hur många jobb finns det utbildning till som ger så väldigt mycket pengar som du verkar säga? Om 40k/mån är "sådär"?

Och varför är det så fruktansvärt viktigt att tjäna extremt mycket pengar?


40k är vad en mellanchef i stockholm tjänar på ett större företag.
VDn för ett företag på börsen tjänade över 2 miljoner/år i medel förra året.

Pengar är inte viktigt, jag reagerade bara på att du tyckte att det var vädigt mycket pengar.

Zakath
2005-11-22, 16:14
40k är vad en mellanchef i stockholm tjänar på ett större företag.
VDn för ett företag på börsen tjänade över 2 miljoner/år i medel förra året.

Pengar är inte viktigt, jag reagerade bara på att du tyckte att det var vädigt mycket pengar.



Okej VD... Finns det några VD utbildningar? ;)

Klart 40k/mån är mycket när medellönen ligger nånstans kring 25k/mån! (tror jag)