handdator

Visa fullständig version : Mitt matschema


Depzon
2005-11-19, 14:48
Jag har tänkt köra efter AST Sports Sciences kostråd. De förespråkar 53 % protein, 37 % kolhydrater och 10 % fett, och kommer med tips om hur man bygger muskler samtidigt som man bränner fett. Jag hade dessa principer i åtanke i våras, även om jag inte höll järnkoll på vad jag åt. Det kändes som att det fungerade bra. Sen då sommaren kom så blev det ett uppehåll från träningen av olika anledningar, och jag förföll lite. Nu har jag i alla fall tänkt prova ett strikt matschema efter deras principer, och se vart det leder.

Jag är 24 år, 181 cm lång och väger 69 kilo. Jag har inga biff-ambitioner.

Här är det matschema jag har skissat upp, för en ledig dag:

Uppstigning 9.00
Frukost 9.10: 250 g kvarg, 2 dl mjölk, 35 g havregryn
Innan träning: 1 dos VP2 (24 g snabbt protein) och 1 dos Creatine HSC (5 g kreatin och 33 g snabba kolhydrater)
Träning 11.00
Efter träning: 1 dos VP2 och 1 dos Creatine HSC
Mål 12.25: 1 burk tonfisk, 2 frallor
Mål 13.00: 1 Ny-tro PRO (40 g protein, 22 g kolhydrater, 1 g fett, dagsbehovet av alla vitaminer)
Mål 14.30: 200 g mager fisk eller kyckling, 50 g pasta
Mål 17.00: 250 g kvarg, 2 dl mjölk, ett par stänk krossat linfrö och vetegroddar
Mål 19.30: 300 g broccoli
Mål 22.00: 1 burk makrill (enbart fisken), ½ banan
Mål 00.30: 1 Ny-tro PRO
Läggdags 01.00

Enligt ASTs kaloriuträknare ska jag få i mig 2280 kalorier per dag för att bibehålla vikten.
Jag ska få i mig 290,7 g protein, 205,2 g kolhydrater och 32,93 g fett.

Mitt matschema ger mig ungefär 266 g protein, 207 g kolhydrater och 32,5 g fett. Det landar på 2343 kcal. Det är mer än jag "behöver" då, men kaloriuträknaren tog inte eventuell träning i beaktning. Så jag tänker att om jag utöver styrketräningen kör cardio 2-3 dagar i veckan, så borde jag kunna hamna på ett lämpligt minus för att kunna bränna fett och bygga muskler.

Egna kommentarer och funderingar:

Det kanske inte är så optimalt med två eldorado-frallor som kolhydratkälla, men det är så jäkla jobbigt att ha ris eller potatis iordninggjort i det där läget.

Frukosten kanske har för långsamma proteiner och kolhydrater?

Är det dumt att ha ett mål då man bara äter broccoli (kanske inte ens blir mätt)? Funderade på om jag skulle lägga till nånting, samt flytta över 100 gram broccoli till 14.30-måltiden, men i och med att den måltiden är inom tretimmarsfönstret efter träningen, så kanske broccolin saktar ner näringsupptaget onödigt mycket?

Jag kom inte riktigt upp i proteinmängden som var föreskriven. Men jag har hört de flesta säga att deras proteinrekommendationer är överdrivna.

Äter jag för många gånger? Det blir 10 gånger på en dag som jag stoppar i mig något.

Kom gärna med kommentarer angående valet av matvaror.

Jag vet att det är många här som inte gillar ASTs rekommendationer vad gäller prot/kolh/fett-fördelning o.s.v., isåfall får ni skriva till dom, för jag har bestämt mig för att ge det här en chans :)

Depzon
2005-11-19, 15:04
Nu sa jag iofs emot mig själv då jag ifrågasatte proteinrekommendationen lite.

Max
2005-11-19, 16:02
Äter jag för många gånger? Det blir 10 gånger på en dag som jag stoppar i mig något.
Tänderna kommer inte må bra. Det är det enda jag orkar kommentera tyvärr.

Depzon
2005-11-19, 16:04
Om man borstar tre gånger per dag då? :P

Max
2005-11-19, 16:08
Tänderna mår inte bra av att borstas för ofta heller ;)

Depzon
2005-11-19, 16:12
Det är ju mycket av det som är flytande, sockerfri föda... påverkar det tänderna mycket?

Fartman
2005-11-19, 16:42
1. 10st mål låter fruktansvärt opraktiskt, kanske du ska slå ihop några?

2. Att käka tonfisk varje dag är kanske inte det bästa. Tonfisken innehåller nämligen rätt mycket skadliga tungmetaller. Att äta nån tonfiskburk i veckan är ingen fara men för dig blir det ju 6-7st och det är lite väl. Byta ut mot en annan proteinkälla?

Baha
2005-11-19, 17:14
"Jag har inga biff-ambitioner" skiver du, varför äta 10 ggr om dan då, helt meningslöst

ät 3-6 ggr om dan o träna lite o må bra, du skulle utan trvekan kunna äta 3 ggr om dan o öka bra vid din låga kroppsvikt.

Depzon
2005-11-19, 17:49
Fartman: Jag har mycket ledig tid iaf. I övrigt, se svaret nedanför. Jag tror säkert det kommer bli jobbigt att hålla schemat, men jag ska iaf försöka och se hur det går.
En halvtimme efter träningen vill jag ha en proteinkälla i form av riktig mat som är lättsmält, fettsnål, billig och som inte behöver lagas till, och jag kommer inte på något annat än tonfisk :(

Baha: Vissa av måltiderna går det liksom inte att rucka på... För- och efterträningsdrink, måltider inom 3-timmarsfönstret t.ex. Jag har lagt upp det sådär för att musklerna ska få en kontinuerlig tillförsel av protein. Jag skulle kanske kunna minska ett eller max två mål om dagen känns det som.

Fartman
2005-11-19, 18:02
Fartman: Jag har mycket ledig tid iaf. I övrigt, se svaret nedanför. Jag tror säkert det kommer bli jobbigt att hålla schemat, men jag ska iaf försöka och se hur det går.
En halvtimme efter träningen vill jag ha en proteinkälla i form av riktig mat som är lättsmält, fettsnål, billig och som inte behöver lagas till, och jag kommer inte på något annat än tonfisk :(


Proteinpulver? Kvarg? Kyckling? (som du tillagat dagen innan tillsammans med det du ätetr vid ett lagat mål)
så svårt är det inte, men det är ju du som bestämmer... du frågade ju faktiskt om synpunkter dock.

Depzon
2005-11-19, 18:36
Proteinpulver? Kvarg? Kyckling? (som du tillagat dagen innan tillsammans med det du ätetr vid ett lagat mål)
så svårt är det inte, men det är ju du som bestämmer... du frågade ju faktiskt om synpunkter dock.

Kvarg äter jag gärna. Men jag vet inte, det känns som att det blir så mycket "flytande" föda i rad, ända från frukost... Men det kanske går bra ändå?

Fartman
2005-11-19, 18:38
Kvarg äter jag gärna. Men jag vet inte, det känns som att det blir så mycket "flytande" föda i rad, ända från frukost... Men det kanske går bra ändå?

Ja det går bra ändå. Det spelar ingen roll om proteinet kommer från pulver eller tonfisk.

Depzon
2005-11-20, 03:06
Hur mycket fiber ska man få i sig per dag?

blekfet2
2005-11-20, 03:14
gah...om du får i dig 290g protein så är det 4,2g/kroppskg... personligen så skulle jag halvera den mängden och fylla ut med bra fett.

Depzon
2005-11-20, 13:30
Jag tror att jag har räknat fel på makrillen, så det behövs nog mer fett iaf...

Inzza
2005-11-20, 13:42
Enligt ASTs kaloriuträknare ska jag få i mig 2280 kalorier per dag för att bibehålla vikten.
Jag ska få i mig 290,7 g protein, 205,2 g kolhydrater och 32,93 g fett.

Mitt matschema ger mig ungefär 266 g protein, 207 g kolhydrater och 32,5 g fett. Det landar på 2343 kcal. Det är mer än jag "behöver" då


Är jag för trött eller har du räknat grovt fel? :) mindre protein och samma kol/fett mängd kan väl inte få ett högre kcals utslag?

och 69kg på din längd är ju inte direkt något att hänga i granen, skulle förespråka en sådär 3000 kcals per dag.

WinternetAlm
2005-11-20, 22:30
Tänderna mår inte bra av att borstas för ofta heller ;)


3ggr är inte mkt .

Depzon
2005-11-21, 00:23
Är jag för trött eller har du räknat grovt fel? :) mindre protein och samma kol/fett mängd kan väl inte få ett högre kcals utslag?

och 69kg på din längd är ju inte direkt något att hänga i granen, skulle förespråka en sådär 3000 kcals per dag.

Ja du, jag vet inte.... det finns väl andra "grejer" i mat än kolhydrater, protein och fett som kan öka kalorihalten... eller?

Jo, men jag har inte tänkt bulka :) Ska se om det kan funka för mig att bygga muskler utan att lägga på fett.