handdator

Visa fullständig version : Gris


Entity
2005-11-19, 01:34
Har läst att Griskött lättare ska bygga fett än tex nötkött som ska bygga muskler bättre ???? Någon som vet kan något om detta.

Är det bara mumbo jumbo eller ligger det faktiskt något i detta ???
Gris är ju inte det renaste djuret precis.Även om det nu sköts hygieniskt.
Har en kompis som är bonde, de har över 1000 grisar...han luktar inte rosor precis.

Har fått det av en muslimsk sida.

Spannmål
2005-11-19, 01:44
Nej luktar gott gör de ju inte. Det bör vi vara överens om.

Jag tror att dina muslimska vänner har försökt lura dig! Faktiskt!

Inte lagras griskött (protein) på annat sätt än oxkött (protein).

Däremot är det inte halal och du bör undvika det OM du vill vara en god muslim.

Naesetgrabb
2005-11-19, 13:19
Halal... urk. Gris är fö. visst ett rent djur, anledningen till att den rullar sig i gyttja är enbart för att skydda sin rosa hy från skadliga solstrålar då den är känslig mot dessa.

Muslimer:^)

Aelrik
2005-11-19, 13:38
Energi(kcal) Protein(g) Fett(g) Kolhydrater(g)
Filé
Gris 106,7 20,6 2,6 0
Nöt 122,2 20,6 4,35 0

Grytbitar
Gris 164,2 19,3 9,7 0
Nöt 154 20,5 8 0

Mer protein i grisfilé. Tror inte man kan säga att den ena är bättre än det andra.

Sverker
2005-11-19, 15:48
Enligt mig är det ingen skillnad mellan gris och nöt m a p muskelbyggnad.

Gris är magrare eftersom grisen lagrar fettet under huden precis som vi. Kossan marmorerar köttet dvs fettet lagras in mellan muskelfibrerna. Det ger naturligtvis ett godare men fetare kött när det är bra tillagat.

Nötköttet är överlägset när det gäller viktiga mineraler som järn och zink medan griskött generellt innehåller lite mer B-vitamin.

Doktorn
2005-11-19, 15:51
Enligt mig är det ingen skillnad mellan gris och nöt m a p muskelbyggnad.

Gris är magrare eftersom grisen lagrar fettet under huden precis som vi. Kossan marmorerar köttet dvs fettet lagras in mellan muskelfibrerna. Det ger naturligtvis ett godare men fetare kött när det är bra tillagat.

Nötköttet är överlägset när det gäller viktiga mineraler som järn och zink medan griskött generellt innehåller lite mer B-vitamin.

alla b vitaminerna?

Max
2005-11-19, 15:53
Nu närmar sig ju julen och vem vill avstå julskinkan av det skälet? Sen hoppas jag det är båg eftersom jag tycker fläskkött är godare än nötkött.

Max
2005-11-19, 15:54
alla b vitaminerna?Massor med B1 och B3 i skinka i alla fall.

raZmus
2005-11-19, 15:56
Enligt mig är det ingen skillnad mellan gris och nöt m a p muskelbyggnad.

Gris är magrare eftersom grisen lagrar fettet under huden precis som vi. Kossan marmorerar köttet dvs fettet lagras in mellan muskelfibrerna. Det ger naturligtvis ett godare men fetare kött när det är bra tillagat.

Nötköttet är överlägset när det gäller viktiga mineraler som järn och zink medan griskött generellt innehåller lite mer B-vitamin.

Intressant, då lärde jag mig något idag också! :thumbup:

Sverker
2005-11-19, 17:33
alla b vitaminerna?

Främst de vitaminer som deltar i energiomsättningen: niacin, tiamin och riboflavin. När det gäller Cobolamin/Vit-B12 är faktiskt nötköttet lite bättre.

Hur som helst så ger en portion kött nästan hela dagsbehovet av alla B-vitamin ( utom B12 ) både från gris och nöt.

MyungChul
2005-11-19, 17:51
Energi(kcal) Protein(g) Fett(g) Kolhydrater(g)
Filé
Gris 106,7 20,6 2,6 0
Nöt 122,2 20,6 4,35 0

Grytbitar
Gris 164,2 19,3 9,7 0
Nöt 154 20,5 8 0

Mer protein i grisfilé. Tror inte man kan säga att den ena är bättre än det andra.


öööh.. va?

20,6 vs 20,6.. ??

Lizzie
2005-11-19, 17:55
Att grisar inte skulle vara ett renligt djur var det dummaste jag hört - tror du tjurar är renligare??...vad skulle det ha med protein/fetthalten att göra förresten??

Entity
2005-11-20, 00:03
Att grisar inte skulle vara ett renligt djur var det dummaste jag hört - tror du tjurar är renligare??...vad skulle det ha med protein/fetthalten att göra förresten??

Jo det tror jag, för grisar äter vad som helst, tom sin egen skit ! :)

Jag frågar för jag är intresserad, inte anklaga, men visst borde alla kunna komma överens om att grisen är ett skitigt djur ?

Sen också att gris ska ha vissa bakterier som inte ens försviner vid längre stek eller annan tillagning ??? Som sagt, är det något sant i detta , någon vetenskaplig artikel någon möjligtvis kunnig kan något om ????

Eller har alla muslimer inbillat sig i 1400 år ???

I allafall jag äter mest nötkött för det är bara 10% fett i det....

Henke83
2005-11-20, 00:16
Ja musslimerna har inbillat sig i 1400år.
Grisar är lika "rena" som andra däggdjur. Kaniner äter sin egen skit för att tillgodogöra sig vissa mineraler.

Catstyle
2005-11-20, 00:16
Eller har alla muslimer inbillat sig i 1400 år ???

Ja, inbillning är grundpelaren för religion.

tossefar
2005-11-20, 00:24
Ja, inbillning är grundpelaren för religion.
Stavas det inte idioti?

keffat_liv
2005-11-20, 00:29
Stavas det inte idioti?

nej, krig.

Entity
2005-11-20, 00:41
nej, krig.


Ingen som faktiskt har något uns bevis för detta ? Tjejen är muslim, så ni kanske förstår mina funderingar.

Catstyle
2005-11-20, 01:30
Stavas det inte idioti?
Absolut inte, det är två vitt skilda ting.
Att kalla det idioti vore att förenkla det något oerhört.

MyungChul
2005-11-20, 02:02
Ingen som faktiskt har något uns bevis för detta ? Tjejen är muslim, så ni kanske förstår mina funderingar.

Va spelar det för roll om det är en tjej eller en kille?
Låter ju som lika mycke skit ändå

Lizzie
2005-11-20, 09:18
Jo det tror jag, för grisar äter vad som helst, tom sin egen skit ! :)



Du har helt fel där - grisar är ett rent djur!!
Hämtar du all din näringskunskap från muslimer?

Aelrik
2005-11-20, 09:29
öööh.. va?

20,6 vs 20,6.. ??

My bad. Jag läste fel i tabellen. Det är lika mycket. *innocent*

Aelrik
2005-11-20, 09:33
Angående grisdebatten tror jag att folk har blivit sjuka (trikiner etc.) då de ätit undermåligt tillagat fläskkött och att detta har sammanlänkats med grisarnas, till synes, lortiga livsstil.

Doktorn
2005-11-20, 10:39
Eller har alla muslimer inbillat sig i 1400 år ???


Om det inte tillreds tillräckligt så kan man få i sig trikiner vilket inte är så bra. Därför så hittar man på någon gudomlig anledning (för annars struntar folk i å lyssna) till att man inte ska äta gris så att inte folk mår dåligt. Det finns ju tusentals exempel på detta i religionerna. Religioner är trots allt för det mesta en samling levnadsregler där man istället för att använda förnuftet till att övertyga folk använder hot om helvete eller löften om himlar och tusentals fruar.

stefannn
2005-11-20, 11:42
Angående grisdebatten tror jag att folk har blivit sjuka (trikiner etc.) då de ätit undermåligt tillagat fläskkött och att detta har sammanlänkats med grisarnas, till synes, lortiga livsstil.
stämmer bra .. förbjudet enligt korananen pga... att en stort antal människor (4000? inte säker på siffran) dog utav att dom ätit grisar med någon form av sjukdom i , som inte dog vid tillagning, stämmer säkert men jag tror inte man har sett den sjukdomen på senare år.. i övrigt finns det ju trikiner i all(?) gris som dör vid ordentlig tillagning.

sedan ska väl inte tråden handla om religion ?

heljis
2005-11-20, 12:19
Jag frågar för jag är intresserad, inte anklaga, men visst borde alla kunna komma överens om att grisen är ett skitigt djur ? Hahaha
:laugh:
Ja det spelar ju väldigt stor roll om ett djur har varit skitigt på utsidan när man ska äta dess kött. Tycker du fiskar är skitiga djur också? De simmar i sitt eget B*JS.

stefannn
2005-11-20, 13:11
Hahaha
:laugh:
Ja det spelar ju väldigt stor roll om ett djur har varit skitigt på utsidan när man ska äta dess kött. Tycker du fiskar är skitiga djur också? De simmar i sitt eget B*JS.

msulimer äter inte alla fiskar ... lax går bra men äter man plattfisk är man inte troende muslim (dom grumlar upp vattnet när dom simmar i det)

aliquis
2005-11-20, 15:36
Om vi levde i ett fritt land hade jag ju kunnat förklara det med att muslimer helt enkelt är idioter men nu kan jag ju inte säga det ;)

Antar att en gris anses vara oren för att den äter allt, men vad vet jag.

aliquis
2005-11-20, 15:37
fresha människor äter inte djur ;D

Sve
2005-11-20, 15:44
fresha människor äter inte djur ;D

Men din kropp är ju gjord för att just äta djur bl a.
Vad tror du stenåldersmänniskan hade valt: en sallad eller en halstrad kanin?


Entity:
Jag tycker du har rätt. ge fanken i fläsket. Är det inte så att grisar föds upp i stallar, vilket ger dom tex lunginflammation. Som man sedan kurerar med stora mängder antibiotika. Jag tycker inte man ska stödja grisnäringen (i dubbel bemärkelse).

Själv försöker jag äta endast nöt om jag kan välja.

Catstyle
2005-11-20, 15:50
När det gäller att rata något pga av dålig djurhållning håller jag helt med, och respekterar detta till fullo.
Har själv börjat bli mer noga med det.

stefannn
2005-11-20, 16:07
Om vi levde i ett fritt land hade jag ju kunnat förklara det med att muslimer helt enkelt är idioter men nu kan jag ju inte säga det ;)

Antar att en gris anses vara oren för att den äter allt, men vad vet jag.

jag skrev ju varför koranen förbjuder griskött . .hallal(stavning) är som jag skrev inte bara hur man slaktar djuret utan en viktig del är även hur djuret har levt. . grisen anses leva skitigt och är därför ett orent djur samma med många fiskar som lever på botten anses vara orena...

BBr
2005-11-20, 16:31
samma med många fiskar som lever på botten anses vara orena...


:laugh: *screwy* :laugh:

Sve
2005-11-20, 16:37
är det inte så att fiskar med fjäll är ok, medans de utan inte är ok?

Sparrisen
2005-11-20, 16:51
Att muslimer inte äter griskött beror ju på att det håller sig sämre i värmen... att sedan någon ledare som var mån om folkets hälsa för tusen år sedan sa att det var guds vilja är ju en annan sak...

samma sak med tex omskärelse, inte kul att få sand i klaveret... men man hänvisar till guds vilja...

sedan har vi alkoholen etc...

Doktorn
2005-11-20, 17:26
är det inte så att fiskar med fjäll är ok, medans de utan inte är ok?

Trodde jag med...

stefannn
2005-11-20, 17:33
:laugh: *screwy* :laugh:
menas?? kanske inte förstår dig på att använda tangentbordet?? kan bara trycka fram smileys??

sve: kanske stämmer men jag har fått förklaringen som sådan att fiskar som "skitar till det" när dom simamr är orena

Entity
2005-11-21, 02:53
Entity:
Jag tycker du har rätt. ge fanken i fläsket. Är det inte så att grisar föds upp i stallar, vilket ger dom tex lunginflammation. Som man sedan kurerar med stora mängder antibiotika. Jag tycker inte man ska stödja grisnäringen (i dubbel bemärkelse).

Själv försöker jag äta endast nöt om jag kan välja.

Äntligen någon som inte tycker ja är en idiot då :)
Men vill inte hamna i en debatt om religion, bara om det ligger något i detta att grisar kan sprida sjukdomar. Kan ju förtälja att min bondevän inte äter gris och har blivit vegetarian. Han äcklas av kött, kanske beror på hur man behandlar dem ?