handdator

Visa fullständig version : Bra Trance och Happy Hardcore


Zozza
2005-11-18, 23:22
Jag lyssnar mycket på musik men just Trance och Happy Hardcore har jag missat helt..

Skulle vilja ha lite tips på fantastiskt bra sådan av er inbitna lyssnare!

Jarod
2005-11-18, 23:33
Skriv några som du gillar så kan jag säkert ge dig tips på liknande... =)

Zozza
2005-11-18, 23:36
Trance och Happy Hardcore har jag missat helt..

:/

30cm
2005-11-18, 23:36
Om du har Winamp eller Windows Media Player finns det många bra radiokanaler som spelar sånt. Leta efter "Digitally Imported".

Zozza
2005-11-18, 23:42
Skulle vilja ha tips på artister och låtar, främst artister, i denna tråden. :/

Trance
2005-11-18, 23:48
Vilken typ gillar du?

Epic trance så finns ju Armin van Buuren, dj tiesto etc.

Psy-trance så är väl infected mushroom störst(ingen favorit av genren)

Sedan finns ju klassiska cheese vocal trance, då har vi ju pulsedriver, 4strings, groove coverage etc.

Wayfaerer
2005-11-18, 23:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37120

Zozza
2005-11-18, 23:51
Alltså, grejjen är att jag inte tycker om nån typ alls. Jag har aldrig träffat den stora släkten inom Trance, Happy Hardcore und so on, har aldrig hört namnen du nämner förut.. men klassiska cheese vocal trance låter ju intressant iaf :)

Tack för tipsen.

Larsson
2005-11-19, 00:27
Vilken typ gillar du?

Epic trance så finns ju Armin van Buuren, dj tiesto etc.

Psy-trance så är väl infected mushroom störst(ingen favorit av genren)

Sedan finns ju klassiska cheese vocal trance, då har vi ju pulsedriver, 4strings, groove coverage etc.

Är det de senaste namnet på Melodic Trance?

Trance
2005-11-19, 00:30
Är det de senaste namnet på Melodic Trance?

Senaste vet jag inte, men det är väl samma. Lite sådär högtravande ofta ;-)

Johan_P
2005-11-19, 00:59
www.tranceland.org - ni som varken vet ut eller in, men vill veta mer om musiken och dess kultur. Kolla in Information > Trance, sen är det bara att läsa på. Finns ett underbart forum på Tranceland också.

andrro
2005-11-19, 01:01
Motorcycle - As the rush comes (Armin van buuren remix) :thumbup:

Johan_P
2005-11-19, 01:05
Motorcycle - As the rush comes (Armin van buuren remix) :thumbup:

Hehe, underligt. Gjorde en remix på ATRC förra året, det blev mitt "breaktrough" i musiken enligt många :)

Som tur är finns den kvar på SC, om du vill lyssna:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=238972&songID=1655476

Både lofi/hifi-stream samt nerladdning.

Rock'nRoll
2005-11-19, 01:08
Trance och techno är en ursäkt för att få knarka :D

andrro
2005-11-19, 01:15
Hehe, underligt. Gjorde en remix på ATRC förra året, det blev mitt "breaktrough" i musiken enligt många :)

Som tur är finns den kvar på SC, om du vill lyssna:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=238972&songID=1655476

Både lofi/hifi-stream samt nerladdning.


Sitter och lyssnar nu. Jag är för dåligt insatt i trancemusiken för att kunna bedöma vad som är bra och dåligt remixat, men jag njuter helt klart av din version.

andrro
2005-11-19, 01:16
Trance och techno är en ursäkt för att få knarka :D

Trance och techno är ju inte ens jämförelsebart!
Rave därimot - knaaaaaaaaark!

Trance
2005-11-19, 01:19
Hehe, underligt. Gjorde en remix på ATRC förra året, det blev mitt "breaktrough" i musiken enligt många :)

Som tur är finns den kvar på SC, om du vill lyssna:
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=238972&songID=1655476

Både lofi/hifi-stream samt nerladdning.

Proffsigt gjort enligt mig, även om jag har rätt kasst musiköra tyvärr. Dessutom har du det långa introt som alla producenter älskar och alla som inte gillar trance hatar. ;-)

Larsson
2005-11-19, 01:20
Trance och techno är ju inte ens jämförelsebart!
Rave därimot - knaaaaaaaaark!

Seriöst hur gammal är du? Rave är ett uttryck som knappast används idag. Förut användes uttrycket rave om de flesta tillställningar som spelade någon form av tyngre elektronisk dansmusik.

andrro
2005-11-19, 01:23
Seriöst hur gammal är du? Rave är ett uttryck som knappast används idag. Förut användes uttrycket rave om de flesta tillställningar som spelade någon form av tyngre elektronisk dansmusik.

Mm, ålder har definitivt något med saken att göra här. Vad kallar man exempelvis musiken som ligger på dom gamla "Happy hardcore" skivorna då?

Kwon
2005-11-19, 01:28
Här snackar vi musikstilar och subarter vars namn flytit ihop och förändrats/utvecklats genom åren.

Jag antar att den Happy Hardcore man lyssnade på under 80-90-talet inte är den samma ni pratar om i denna tråd? :)

Ett annat fenomen är ju den gamla Breakbeaten från förr som spin-offade Jungle och Drum n' Bass etc osv.

Den gamla Technon jag lyssnade på förr från Detroit med förespråkare som bland andra Juan Atkins låter ju inte likadant som dagens Techno.

PePPinO
2005-11-19, 01:29
När det gäller trance finns det några riktigt schysta grupper,inom Psy trancen diggar jag själv helst GMS (growling mad scientist),Hux Flux eller Astral Projection.
Det brukar vara lagom stamp, men du kan ju även tanka Holymen, Hara Gobi eller kanske Hallucinogen.
Happy hardcore är jag mycket sämre på du får rådfråga någon annan=)
Försök dock med några ovan nämda...mycket bra fart=)

Larsson
2005-11-19, 01:30
Mm, ålder har definitivt något med saken att göra här. Vad kallar man exempelvis musiken som ligger på dom gamla "Happy hardcore" skivorna då?

Jag har absolut ingen lust att börja en diskussion om vad de elektroniska musikstilarna ska kallas, då det verkar som var och en har sina egna preferenser för vad som är vad. Det jag reagerade mot var att du sa att trance och techno inte är jämförbart, men att på rave knarkar man. Just för att ofta på de gamla ravefesterna spelades det bla trance och techno. Droger finns i mer eller mindre utsträckning inom alla musikstilar.

Johan_P
2005-11-19, 01:32
Okej, ni som enbart tror att droger är inblandat i EDM-scenen - tänk om.

All musik har alltid varit symbol för användande av droger. Tyvärr är det så, i de flesta fall. Tror ni inte t.ex rockmusiken har något med droger att göra? Uttrycket "sex, drugs n' rock'n'roll" har kanske inget med droger att göra? Reggaemusiken är såklart helt drogfritt, osv? Därmed inte att trancekulturen skulle vara drogfri, det påstår jag inte.

Jag tror själv att EDM (Electronic Dance Music) blir mkt nerklankad eftersom musiken är så långt ifrån all annan musik, och därmed blir svårare att acceptera. Men det är lungt, en del får ta del av musiken - somliga inte.:thumbup:

Och, ehm... sluta använda ordet rave till allting :D

PePPinO
2005-11-19, 01:33
Trance och techno är ju inte ens jämförelsebart!
Rave därimot - knaaaaaaaaark!

Vet inte om jag är fel ute men finns d verkligen några stuider om att det knarkas mer på ett Raveparty än på en konsert med 50cent?
Klart det knarkas d säger jag inget om...men folk får d att låta som att man till 99% knarkar om man lyssnar o framförallt går på såna tillställningar.
Känns lite fel att säga så...men vet inte kanske finns belägg för det?=)

Kwon
2005-11-19, 01:36
Knark i olika former har förekommit i de flesta musikstilar, glöm ej bort det! :)

Vi har rastafaris tex med olika typer av rökningsvarianter, sex drugs and rock n' roll etc osv et al.

Inom den elektroniska musikvärlden förekommer det tydligen oftast i pillerform, jag vill minnas acid-vågen som kom! :thumbup:

Som sagt, klanka inte ner på en musikstil nu, berusningsmedel av olika format har förekommit (och förekommer) i de flesta musikstilar.

andrro
2005-11-19, 01:40
Droger finns i mer eller mindre utsträckning inom alla musikstilar.

I agree.



Tips till trådskaparen: Yahel & Eyal Barkan - Voyage

andrro
2005-11-19, 01:46
Vet inte om jag är fel ute men finns d verkligen några stuider om att det knarkas mer på ett Raveparty än på en konsert med 50cent?
Klart det knarkas d säger jag inget om...men folk får d att låta som att man till 99% knarkar om man lyssnar o framförallt går på såna tillställningar.
Känns lite fel att säga så...men vet inte kanske finns belägg för det?=)

Tvärtom. Du är nog väldigt rätt ute. För att inte glömma reggaesnubbarna som jag tror någon nämnde ovan. En hel del knark där med.
Förövrigt skrev jag knarkgrejen som ett skämt (ja, ett väldigt roligt sådant) och nu börjar tråden spåra ur. Låt oss sätta punkt för knarket här och börja med musiken igen :)

PePPinO
2005-11-19, 01:47
Tvärtom. Du är nog väldigt rätt ute. För att inte glömma reggaesnubbarna som jag tror någon nämnde ovan. En hel del knark där med.
Förövrigt skrev jag knarkgrejen som ett skämt (ja, ett väldigt roligt sådant) och nu börjar tråden spåra ur. Låt oss sätta punkt för knarket här och börja med musiken igen :)

Helt klart=)
Lyssnar du mycket på elektronisk musik förövrigt,kanske tillochmed är en sån trevlig prick som är ute o stampar på helgerna?=)

andrro
2005-11-19, 01:51
Helt klart=)
Lyssnar du mycket på elektronisk musik förövrigt,kanske tillochmed är en sån trevlig prick som är ute o stampar på helgerna?=)

Jag lyssnade en hel del förr, men den har mer eller mindre försvunnit med tiden, tyvärr.
Nä, så trevlig är jag inte! Tänkte faktiskt åka och se Kai Tracid en gång i Linköping (Lidköping?) men det hade rest sig över min ekonomi :(

CroCop
2005-12-30, 17:13
Ingen som har nåt i stil med Scooter - Logical Song, dvs mycket pump och fart utan mes

Motorcycle - As the rush comes hade ett skönt intro men så fort hon börjar sjunga förstörs låten...

Jorgen
2005-12-30, 17:24
:D

Fatalist
2005-12-30, 17:46
:D

Vänta... var det inte du som lyssnade på house? *slap*

Jorgen
2005-12-30, 17:59
Vänta... var det inte du som lyssnade på house? *slap*
Ah, du missade alltså min -> :D <- .

Jag lyssnar på house ja, och trance och techno och metal och pop och rock och klassiskt osv osv osv.

Jman
2005-12-30, 19:12
För mig är ett bra exempel på Happy Hardcore "Charly Lownoise & Mental Theo - Hardcore Feelings". Samma grupp har gjort flera bra låtar. Höga bpm med glada melodier och sång... Man kan helt enkelt inte sitta still =)

Berra_88
2005-12-30, 21:57
Konstigt att ingen har nämt den bästa av dom bästa inom Trance, helt klart DJ Tiësto. Andra bra är Cosmic Gate, Johan Gielen, Pulsedriver och Axel Coon.

mistermr
2005-12-30, 22:00
Trance, dance och eurodance är den bästa musiken tycker jag. Det gör en energetisk, särskilt inför och i samband med en pumpomgång.

Blank & Jones är bra

Gott nytt år!

Jorgen
2005-12-30, 22:05
Blank & Jones är bra
Mitt absolut största hatobjekt när det kommer till trancemusik. Efter att ha hört dom live fyra gånger på Mayday (alla gångerna sög dom stenhårt) så pallar jag inte med dom. Usch.

mistermr
2005-12-30, 22:08
Mitt absolut största hatobjekt när det kommer till trancemusik. Efter att ha hört dom live fyra gånger på Mayday (alla gångerna sög dom stenhårt) så pallar jag inte med dom. Usch.

Nä, men ärligt talat. Hur kan du hata låtar som Desire, beyond time, DJ culture mfl mfl?

Har de varit i Sverige och spelat?

Jorgen
2005-12-30, 22:10
Nä, men ärligt talat. Hur kan du hata låtar som Desire, beyond time, DJ culture mfl mfl?

Har de varit i Sverige och spelat?
Det är lätt. Jag tycker inte att dom är bra.

Det vet jag inte. Mayday är en "liten" fest som går av stapeln i Dortmund den 30/4-1/5 varje år. www.mayday.de

B-jay
2005-12-30, 22:12
Konstigt att ingen har nämt den bästa av dom bästa inom Trance, helt klart DJ Tiësto. Andra bra är Cosmic Gate, Johan Gielen, Pulsedriver och Axel Coon.
För att nämna några andra så har vi Ferry Corsten, Dumonde och Talla 2XLC.

EN av mina favoriter just nu även om den är gammal är Coldplay - Clocks (Marco V Remix) Vilket jävla tryck där är i den! :)

mistermr
2005-12-30, 22:13
Det är lätt. Jag tycker inte att dom är bra.

Det vet jag inte. Mayday är en "liten" fest som går av stapeln i Dortmund den 30/4-1/5 varje år. www.mayday.de

aha

Jag skulle gärna vilja gå på en konsert med blank & Jones eller DJ Tiesto.

Förresten är det ngn som gillar Gigi D'Agostino?

Jorgen
2005-12-30, 22:15
Jag skulle gärna vilja gå på en konsert med blank & Jones eller DJ Tiesto.
Sett dom båda. Gissa vem jag tyckte var bäst. :D

mistermr
2005-12-30, 22:17
Sett dom båda. Gissa vem jag tyckte var bäst. :D

Gigi D'Agostino?

:D

Jorgen
2005-12-30, 22:18
Gigi D'Agostino?

:D
Ehrm. *whatever*

mistermr
2005-12-30, 22:20
Ehrm. *whatever*

Har du inte hört honom?

Jorgen
2005-12-30, 22:22
Har du inte hört honom?
Nope, tror inte det iallafall. Men Tiesto och BlankandsuckyJones.
Tiesto var bra dock.

Trance
2005-12-30, 22:23
Andain - Beautiful Things är bra, likaså Lange feat. the morrighan - follow me.

mistermr
2005-12-30, 22:23
Nope, tror inte det iallafall. Men Tiesto och BlankandsuckyJones.
Tiesto var bra dock.

Då rekommenderar jag

Gigi D'Agostino - l'amour tojours

Jorgen
2005-12-30, 22:24
Då rekommenderar jag

Gigi D'Agostino - l'amour tojours
Ah, jag trodde att du menade live.

Jeje, hört honom har jag. Dock inte den låten. Skall kolla upp. :thumbup:

Tomten
2005-12-30, 22:25
Seriöst hur gammal är du? Rave är ett uttryck som knappast används idag. Förut användes uttrycket rave om de flesta tillställningar som spelade någon form av tyngre elektronisk dansmusik.

Vänder på frågan... Seriöst hur gammal är du?

Har man ingen koll på musiken och bara läst om den i dagstidningar så är det nog inte så konstigt att man säger rave.

Jag är själv 24 år och relativt ointresserad av allt som heter techno, trance, rave, whatever... och jag har faktiskt ingen aning vad som skiljer dem åt... och inte heller bryr jag mig. :D

Adde_15
2005-12-31, 00:06
Då rekommenderar jag

Gigi D'Agostino - l'amour tojours


Riktigt bra låt finns oändligt många bra remixer också.
Gigi har även gjort många andra bra låtar t.ex Welfare, Bla bla bla, Silence och Un Deux Trois. Jag vet tyvärr inte vad man kallar denna stil, den är lite mesigare så att säga, kanske Eurodance?
Något som jag varmt rekomenderar är alla Tunnel Trance Force cd:s.
Speciellt vol. 22 cd1 är jäkligt bra. :thumbup: :hbang:

Andreas

Eiken
2005-12-31, 00:13
För mig är ett bra exempel på Happy Hardcore "Charly Lownoise & Mental Theo - Hardcore Feelings". Samma grupp har gjort flera bra låtar. Höga bpm med glada melodier och sång... Man kan helt enkelt inte sitta still =)

hehe 80/90-talet ringde och ville ha tillbaka sina låtar :D

kan väl namedroppa lite olika snubbar som gör modern uk-/happy-hardcore

grejer att hålla utkik efter är t.ex.
dj frisky
brisk
ham
sedcution
hixxy
v.a.g.a.b.o.n.d.
breeze
styles
eclipse
sy & unknown

för att nämna några. leta upp några nya vinyler av dom så får du höra nice uk/happy hardcore

mistermr
2005-12-31, 11:20
Något som jag varmt rekomenderar är alla Tunnel Trance Force cd:s.
Speciellt vol. 22 cd1 är jäkligt bra. :thumbup: :hbang:

Andreas

Var kan man köpa dessa skivor?

Fettecke
2005-12-31, 11:30
Anabolic Frolic är nån t yp av happy.hardcore om jag minns rätt....

va länge sen jag lyssnade på sånt

Jesper
2005-12-31, 12:00
Riktigt bra låt finns oändligt många bra remixer också.
Gigi har även gjort många andra bra låtar t.ex Welfare, Bla bla bla, Silence och Un Deux Trois. Jag vet tyvärr inte vad man kallar denna stil, den är lite mesigare så att säga, kanske Eurodance?
Andreas

Italo dance

mistermr
2005-12-31, 12:06
Italo dance

Det är väl det moderna svaret på 80-talets italo disco.

Ngn som minns den?

rememberence
2005-12-31, 12:35
det bästa är nästan att lyssna på livemixar...att gå in på DI.fm är ett bra steg in i EDM världen, dom spelar lite mixar inskickade av folk som är reggade på forumen, dom är RIKTIGT bra!

Adde_15
2005-12-31, 15:54
Var kan man köpa dessa skivor?

Jag vet faktist inte...

Adde_15
2005-12-31, 15:55
Italo dance

Okej låter ju vettigt.
Han är från Italien eller hur?

mistermr
2005-12-31, 16:51
Okej låter ju vettigt.
Han är från Italien eller hur?

Jo, Gigi är från Italien.