handdator

Visa fullständig version : laktosintollerans!


mmartin
2005-11-18, 22:25
ok har en fundering jag inte vet nått om utan bara "hört" o därför undrar om nån kan upplysa ytterliggare...

har hört att kroppen kan bli skadat av för mkt mejeri produkter, mjölk syftar jag på främst! laktosintollerans kan det vara jag menar?

dricker mkt mjölk nämligen, minimjölk, eftersom det är gott o proteinrikt!

bör jag oroa mig eller kan jag dricka vidare?

dricker minst en liter om dagen max 2....

King Grub
2005-11-18, 22:27
Att du "blir" laktosintolerant av 1-2 liter mjölk om dagen låter högst osannolikt.

Annars är det kalciumet som troligen inte är bra i för stora mängder:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53702&highlight=mj%F6lk

TrasMannen
2005-11-21, 10:23
Vad jag har hört så blir man Laktosintollerant när man INTE dricker/äter mejeriprodukter under en längre tid.

TylerDurden84
2005-11-21, 19:37
Vad jag har hört så blir man Laktosintollerant när man INTE dricker/äter mejeriprodukter under en längre tid.


Vart har du hört det???

stefannn
2005-11-21, 20:17
Vart har du hört det???
ja med tanke på att laktas produktionen avstannar mer och mer ju mindre laktos du får i dig så .. har han ju rätt ... spelar väl ingen roll var han fått det ifrån då. ...

TylerDurden84
2005-11-22, 11:16
ja med tanke på att laktas produktionen avstannar mer och mer ju mindre laktos du får i dig så .. har han ju rätt ... spelar väl ingen roll var han fått det ifrån då. ...

Okej, snackar vi dagar eller decennier menar du? Om du har en referens på det hade det vart super! Är själv laktosintollerant och ingen av mina läkare har nämnt detta!!

TrasMannen
2005-11-22, 13:06
Okej, snackar vi dagar eller decennier menar du? Om du har en referens på det hade det vart super! Är själv laktosintollerant och ingen av mina läkare har nämnt detta!!

Jag har hört att kring ett halvår utan mjölkprodukter kan räcka.
Edit: har tyvärr inga källor

Angel
2005-11-22, 14:34
Att du "blir" laktosintolerant av 1-2 liter mjölk om dagen låter högst osannolikt.

Annars är det kalciumet som troligen inte är bra i för stora mängder:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53702&highlight=mj%F6lk



jag utvecklade laktosintolerans vid 20års ålder pga för mycket filmjölk!!!

Doktorn
2005-11-22, 18:41
Okej, snackar vi dagar eller decennier menar du? Om du har en referens på det hade det vart super! Är själv laktosintollerant och ingen av mina läkare har nämnt detta!!

Meningen är att vi ska dricka mjölk när vi är barn och inte längre. Därför avvecklar vi laktas produktionen när vi inträder vuxenålder såvida vi inte gör som här i skandinavien, fortsätter dricka mjölk. Om du druckit mjölk i 30 år är det svårt att säga ett exakt tidspunkt när den är tillräckligt avvecklat för att du ska märka av det, om den ens kommer göra det. Det är dessutom genetiskt bestämt...

Slå upp det i vilken biokemi bok som helst så kan du läsa om det!

Doktorn
2005-11-22, 18:44
Meningen är att vi ska dricka mjölk när vi är barn och inte längre. Därför avvecklar vi laktas produktionen när vi inträder vuxenålder såvida vi inte gör som här i skandinavien, fortsätter dricka mjölk. Om du druckit mjölk i 30 år är det svårt att säga ett exakt tidspunkt när den är tillräckligt avvecklat för att du ska märka av det, om den ens kommer göra det. Det är dessutom genetiskt betingat...

Slå upp det i vilken biokemi bok som helst så kan du läsa om det!

Ändring...

stefannn
2005-11-22, 19:30
Okej, snackar vi dagar eller decennier menar du? Om du har en referens på det hade det vart super! Är själv laktosintollerant och ingen av mina läkare har nämnt detta!!
då har inte dina läkare läst sina böcker ordentligt.. . har ingen exakt referens ... men ta vilken bok som helst,mer ingående, om dom gastro intestinala funktionerna

z_bumbi
2005-11-22, 19:57
jag utvecklade laktosintolerans vid 20års ålder pga för mycket filmjölk!!!

Snarare av en normal minskning av produktionen av laktas, mängden laktas som produceras minskar inte bara för att du äter mer laktos.

Doktorn
2005-11-22, 23:13
då har inte dina läkare läst sina böcker ordentligt.. . har ingen exakt referens ... men ta vilken bok som helst,mer ingående, om dom gastro intestinala funktionerna

Bara för att de inte sagt det betyder ju inte att de inte vet det. Grabben har ju redan utvecklat intoleransen nu, så vad för nytta finns det om att upplysa om riskerna för att utveckla det?

Ekonom
2005-11-23, 16:39
Måste få berätta en rolig anekdot gällande ämnet laktosintollerans:

För tre år sen åkte jag på en kyss av vinterkräksjukan, sket vatten och spydde + hög feber i 3dar, så fort febern försvann, jag slutade spy och det bruna hårdnat till såg jag en bedrövlig syn i spegeln.. ung&dum rusade jag i panik upp till min lokalaa pizzeria och beställde en pizza och tryckte i mej för att fylla upp glykogenet, sen för att få i mig extra mycket protein&kcal drack jag proteindrinkar blandade i mjölk och drack mycket mjölk de kommande dagarna... Magen mådde ju inte så bra av detta givetvis, men det avfärdade jag med att jag just varit magsjuk och det kommer nog bli bättre snart. Men magen blev ju aldrig bra och efter ett flertal veckor eller månad, gick jag till doktorn och han berättade att när man åker på en sån sjuka (förmodligen gäller det inte av vanlig magsjuka) så rubbas enzymerna i kistan och iomed att jag fortsatte dricka mjölk så förvärrade jag bara situationen.. Slutade med mjölkprodukter nån vecka eller två, och sen blev det mycket bättre, men än idag, tre år senare, fiser jag många kubikmeter metan om jag bara tar mjölk på gröten... :( Så blir du om-möblerad i kistan, ta't lugnt med mjölken nån vecka därefter!!!

stefannn
2005-11-23, 16:44
Bara för att de inte sagt det betyder ju inte att de inte vet det. Grabben har ju redan utvecklat intoleransen nu, så vad för nytta finns det om att upplysa om riskerna för att utveckla det?

ja är väl inget som säger att han är totalt laktosintolerant. . .finns ju olika grader på det ... vissa har dåliga laktas produktion vissa sämre ,, vissa ingen alls... han är ju laktosintolerant såfort han måste begränsa sitt laktos intag .. .

TylerDurden84
2005-11-23, 19:44
Om man inte får i sig mjölksocker på ett jäkla tag, eller häller i sig litervis med mjölk dagligen är det risk att laktasproduktionen kan rubbas efter vad jag förstått. Jag har dock utvecklat min intollerans utan ha gjort något av ovanstående. Jag tål inte många gram laktos, det vet jag. Men det är något annat i mjölken jag tror mina tarmar inte gillar heller har jag förstått det senaste då min mage ofta sväller upp. Jag gjorde en gastroskopi nyss och inväntar förväntansfullt svaren!