handdator

Visa fullständig version : Löpning på vintern


Danne S
2005-11-18, 19:57
Jag har de senaste 2 månaderna förflyttat in min löpning utifrån in till löpbandet på gymmet eftersom vintern är på väg och det börjar bli kallt och halt ute, trodde helt enkelt aldrig att jag skulle klara att springa ute. Nu är jag så trött på det där löpbandet så jag står inte ut med skiten längre, har bara kört max 2 ggr per vecka men det är fan inget kul att bara stå där.

Jag har varit ute och sprungit 2 ggr nu och det är så mycket roligare, men snart börjar det ju bli halt och riktigt kallt, jag hoppas bara att det går bra att springa då utan att bryta benen... Men kylan borde man ju klara av bara man har bra kläder, typ mössa och handskar och lite sånt.

I alla fall, tänkte höra ifall någon här brukar vara ute och springa på vintern och ifall det har funkat bra, några brutna ben eller amputerade fötter pga kylan?

wabbabi_bb
2005-11-18, 20:20
Köp en mp3. proppa den med låtar som får dig att känna nått. Jag brukar fylla min mp3 med låtar som påminner mig om en tjej jag älskar och saknar men aldrig kommer få igen. Så när jag springer känner jag inte av att jag blir trött. Bara att jag tänker att jag springer hem till henna. De är många mil mellan oss.

Då blir inte tråkit på bandet. Utan ett jätte bra sätt att få tänka i sin ensamhet.
Löjligt, kanske ni tycker. Men så är de.

nemd
2005-11-18, 20:38
Ne fyfan jag hatar också båda springa inne och cykla. Försök och hitta lite slingor ute som inte blir så isiga och inte har så mycket backar, lätt o rammla i dem.

mangemani
2005-11-18, 20:42
sätt på dej att par rejäla skor och ut och spring.
om det är möjligt,spring i djupsnön.
finns nästan bara fördelar med att vara ute och springa på vintern.
det är kallt och svalt,köldkörtelhormons produktionen ökar,det är jobbigare(om man springer i djupsnön),samt den härliga känslan när man kommer in,dushar,tar en snus och sätter sej vid datorn=).
att man halkar då och då kan man tåla,det som inte dödar,härdar.

fian
2005-11-18, 20:42
Jodå.. denna tjejen springer sina mil året om i alla väder. Det gäller bara att klä sig rätt... bor i en storstad så vägarna brukar vara saltade och grusade så inga halkbekymmer :) Vet att många får problem med lungorna när det blir för många minusgrader.... men.... som tur e så har jag inte de bekymmerna heller så det e bara till o springa o va glad *flex*

mangemani
2005-11-18, 20:54
precis...bara springa och vara glad.
visst det kan kännas förjävligt när man kliver ut genom ytterdörren och man kan tex tänka "nej det är för kallt,jag vänder om igen eller så tar jag en genväg" men efter man har sprungigt en bit så försviner dom där tankarna och man vill kämpa på.
så är det för mej iaf....gäller bara att man kommer igång,sen så spelar det ingen roll hur kallt det är eller hur lång sträckan är eller hur ont man har,då kämpar man på in i det sista...typ.

Danne S
2005-11-18, 21:24
wabbabi_bb:
Har redan mp3 spelare, lika tråkigt för det, kommer köra med den ute också såklart...

I alla fall, tack för alla tips, bor också rätt centralt i en stad så jag hoppas på bra underlag sen har jag också varit sugen på att springa i djupsnö kanske köra lite backträning med det också, måste vara grymt hårt, det låter skönt dock. Har blivit lite inspirerad av Rocky 4. hehe. Ska ut redan imorgonbitti nu, är ju redan hur kallt som helst ute..

Ziso
2005-11-18, 21:50
Jag har fått höra att det inte är bra för lungorna att andas in för mycket kall luft... Är inte det ett problem när man springer på vintern?
Speciellt här uppe då det kan vara -30 grader utan uppehåll under längre tider...
Springa i Stockholm på vintern är ju no problem ;)

mangemani
2005-11-18, 21:54
Jag har fått höra att det inte är bra för lungorna att andas in för mycket kall luft... Är inte det ett problem när man springer på vintern?
Speciellt här uppe då det kan vara -30 grader utan uppehåll under längre tider...
Springa i Stockholm på vintern är ju no problem ;)



det tror jag inte.
är så gott som alltid ute och springer/går när det är vinter och jag har inte känt av nått....det enda jag har känt är hur det kanske svider till lite när svetten fryser till is,men det är bara tillfälligt.
tycker det bara känns uppfriskande och skönt att vara ute och springa när det är kallt.

Ziso
2005-11-18, 22:09
tycker det bara känns uppfriskande och skönt att vara ute och springa när det är kallt.

njaa, tveksamt när det är -30

delta_mats
2005-11-18, 22:17
Skidåkarna åker ju även när det är kallt så nog går det bra. Kanske inte när det kryper ner till -30 men det finns ju såna grejer man andas i som värmer luften. Bara man klär sig rätt är det nog inga problem.

Tanman
2005-11-18, 22:30
Vill tipsa om sk Spiky som finns att köpa på vanliga sportaffärer eller ännu hellre Icebug-skor. Helt suveräna att springa i på vintern, grymt fäste även på blankis.

Löp väl!

WinternetAlm
2005-11-18, 23:12
Köp en mp3. proppa den med låtar som får dig att känna nått. Jag brukar fylla min mp3 med låtar som påminner mig om en tjej jag älskar och saknar men aldrig kommer få igen. Så när jag springer känner jag inte av att jag blir trött. Bara att jag tänker att jag springer hem till henna. De är många mil mellan oss.

Då blir inte tråkit på bandet. Utan ett jätte bra sätt att få tänka i sin ensamhet.
Löjligt, kanske ni tycker. Men så är de.

Word : ) :hbang:

Bärs
2005-11-19, 00:36
Jag har de senaste 2 månaderna förflyttat in min löpning utifrån in till löpbandet på gymmet eftersom vintern är på väg och det börjar bli kallt och halt ute, trodde helt enkelt aldrig att jag skulle klara att springa ute. Nu är jag så trött på det där löpbandet så jag står inte ut med skiten längre, har bara kört max 2 ggr per vecka men det är fan inget kul att bara stå där.

Jag har varit ute och sprungit 2 ggr nu och det är så mycket roligare, men snart börjar det ju bli halt och riktigt kallt, jag hoppas bara att det går bra att springa då utan att bryta benen... Men kylan borde man ju klara av bara man har bra kläder, typ mössa och handskar och lite sånt.

I alla fall, tänkte höra ifall någon här brukar vara ute och springa på vintern och ifall det har funkat bra, några brutna ben eller amputerade fötter pga kylan?

Vanligtvis klär man sig för varmt på vintern. Det är förvånande hur sällan man t.ex. behöver vantar. Spring på hård snö eller sandade cykelvägar så går det bra.