handdator

Visa fullständig version : Kryddning


Kjellstroem
2002-07-25, 13:35
Tänkte bara bidra med lite tips för att få maten lite godare.

Köp in en jävla massa kryddor :)
Finns inget bättre när man kan krydda ordentligt.

Lite olika tips... Krydda helst innan maten lagas och inte strax innan den är klar eller på tallriken. Blir mycket bättre om kryddan får "arbeta sig in" i maten.

Experimentera lite och använd inte bara salt och peppar :)

Ska man äta kött och inte har marinerat det kan man göra på följande sätt.
Lägg ut köttbitarna i en plåt eller på ett fat eller ngt liknande.. Häll matolja i nävarna, eller på köttet och klappa ut det över köttbitarna... Massera ut det med handflatorna typ. Krydda sedan med salt, peppar, gärna svartpeppar som grund och sen den kryddan du tycker passar till. Banka sen in i kryddorna i köttet med handflatan.
Gör likadant på nästa sida. Smakar genast myyycket bättre.


Lagar ni grejor i ugn som tar lång tid så finns det heller inget bättre än att ha en massa kryddor och gärna färska grejor som lök, vitlök, andra grönsaker.

Använd fantasin :)
Mvh

mag
2002-07-26, 21:23
Jag älskar också kryddor !!!:) framförallt cayennepepper:loveyou: ,den höjer kroppstempen duktigt

cjs
2002-07-26, 22:14
Grillkrydda regerar. :kickass:

Pudzianovski
2002-07-28, 10:22
kuriosa: Grädde är världens mest använda krydda.


Jag gillar grovmalen svartpeppar massor!!!

:)

Petrus
2002-07-28, 10:54
KANEL
:eating: :eating: :eating:
Kryddar både kyckling och kött med det... :kickass:
Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2002-07-29, 13:29
Tinner: Glöm inte kanelen i kaffet...mycket gott.

Pudzianovski
2002-07-29, 23:16
z_bumbibjörn: kanel i kaffet??

:blah:

emmzan
2002-07-30, 05:21
Håller med dig z_bumbi!:thumbup:
Men glöm inte lite kardemumma + lite mjölk!!! Mycket gott!

z_bumbi
2002-07-31, 20:55
emmzan: Brukar växla mellan kardemumma och kanel, ibland blir det lite curry (Curryburken står för nära kanelen, särskilt på mornarna, smakar inte bra.)

Ett bra recept är att ta alla grönsaker man hittar i kylen, grovhacka (Anpassa storleken på bitarna så de blir färdiga samtidigt.) och lägga på en plåt med lite olja plus kryddor.
Släng in det i ugnen, har för mig jag brukar ha runt 200 grader.
Ta ut ur ugnen när det är klart (Valfritt om man vill ha "mos", al dente eller bara lite rostade.)
Funkar lika bra att slänga med rotfrukter på plåten också och vill man njuta lite extra så lägger man köttet direkt på grönsakerna, kycklingbröst funkar bra och lax borde funka (Äter tyvärr inte fisk längre.).
Man bör testa hur lång tid grönsakerna tar innan man slänger på köttet eftersom allt bör bli färdigt samtidigt alt. lyfta ut kötter när det är klart.

emmzan
2002-07-31, 21:53
Håller med!!
Timjan, rosmarin, salt och peppar... mumsa!