handdator

Visa fullständig version : Vad jag äter ..


sk1tz
2005-11-18, 15:25
Hejsan!
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag ska äta och hur mycket av vissa saker jag ska äta för att gå upp i vikt.
Detta är ungefär vad jag brukar äta:

Frukost: Mannagrynsgröt / Havregrynsgröt, ett stort glas mjölk ( motsvarar ca 2 glas mjölk ), knäckebröd med ost eller makrill, en banan, ibland lite yogurth till detta.

Lunch: Skolmaten, för det mesta husmanskost, där äter jag också mycket + 1-2 glas mjölk.

Brukar även köpa 1 stor macka med ost, gurka, tomat och andra grönsaker eller så i caféeterian på rasten, dock inte bra mackor, dvs. vitt bröd.

Mellanmål: Knäckebröd med makrill och ett stort glas mjölk och 1 banan och ibland en yogurth, men ibland äter jag: mackaroner eller pasta med köttbullar, ett stort glas mjölk och en banan, eller en kycklingklubba.

Middag: Det morsan lagar, brukar för det mesta också vara husmanskost, äter även mycket där + en banan efter.

Kvällsmål: Ett antal knäckebröd med makrill, ost eller kaviar, en banan, ett stort glas mjölk och ibland en yogurth.

Nå, ser det bra ut? vad kan jag byta ut, respektive lägga till?
Jag ska snart börja med proteinpulver och då kmr jag ungefär ta det 3 ggr om dagen sisådär. Efter frukosten, till lunchen och efter att jag har tränat. *flex*
Är detta för lite? måste jag :eating: mer? ;o

tacksam för svar och åsikter. ;)

King Grub
2005-11-18, 15:29
Nå, ser det bra ut?

Ja.

Är detta för lite?

Går du inte upp i vikt trots att du vill, är det för lite. Går du upp i den takt du vill, är det tillräckligt.

måste jag mer? ;o

Se ovan.

sk1tz
2005-11-18, 15:30
Nå, ser det bra ut?

Ja.

Är detta för lite?

Går du inte upp i vikt trots att du vill, är det för lite. Går du upp i den takt du vill, är det tillräckligt.

måste jag mer? ;o

Se ovan.

okej, tackar.
Några förslag på förbättringar? ;)

sk1tz
2005-11-22, 14:40
inga svar? ;/ :MrT:

MyungChul
2005-11-22, 14:52
Du fick ju redan ditt svar.

Skrollovicz
2005-11-22, 18:42
Skrota bananerna och ät kvarg ist! och vad är det för mening att äta banan efter ett rejält lass? *screwy*

King Grub
2005-11-22, 21:06
Skrota bananerna och ät kvarg ist! och vad är det för mening att äta banan efter ett rejält lass? *screwy*

Det ena är en proteinkälla, det andra en kolhydratkälla. Man kan väl inte ersätta det ena med det andra, om man nu vill ha kolhydrat.

Skrollovicz
2005-11-23, 11:21
Han äter redan tillräckligt med kolisar, proteinet är viktigare för att pracka på sig massa på de rätta ställena. *flex*

King Grub
2005-11-23, 12:10
Efter dom förändringar han planerat, med 3 proteindrinkar per dag på den kosten, är det tillräckligt och mer därtill med protein. Då är kolhydratintaget det avgörande för att prestera, och det är alltid träningen som är faktor nummer ett.

Skrollovicz
2005-11-23, 17:20
Träningen är knappast det viktigaste. Utan mat inga resultat, oavsett hur bra du tränar. Maten är faktor nummer ett, punkt. :cool:

King Grub
2005-11-23, 17:39
Tvärtom. Helt tvärtom. Det är alltid träningen som är den avgörande faktorn. Det går att bygga muskler med hård träning på en halvdan kost, men det går inte att bygga muskler med en perfekt kost utan träning.

Det bästa är naturligtvis om båda faktorerna sköts (plus vila och mental inställning), men träningen är den överlägset största faktorn för träningsresultat. "Träningen är knappast det viktigaste" för träningsresultat är ju ett skämt. :) Man skulle kunna tro det när man ser frågor om II och GI och gram- och minuttajmning in i minsta detalj... men det är vad man gör på gymmet som står bakom resultaten. Näringsintaget gör att träningen kan åstadkomma det man vill att den skall åstadkomma... men det är alltid träningen som är grund och botten.