handdator

Visa fullständig version : Intervaller & mat...?


Giza
2002-07-25, 12:17
Hej,

Jag kallar mig Giza och jag har "lyssnat" på er här på forumet i ca 4 månader nu. Något litet inlägg har jag väl vågat mig på...

Jag är mycket imponerad av all kunskap som samlats här och ni har verkligen inspirerat mig i min träning.

Jag har en fråga ang intervallträning på morgonen. (HIIT - modifierat)

Ska man äta nåt innan? Enligt Bill Phillips "BodyForLife" program ska man ju köra intervall före frukost, men som jag förstått det från andra håll (Paulun) bör man ju inte köra högintensiv konditionsträning på morgonen utan mat i magen...:confused:

Just nu springer jag i en lååång trappa 2-3 morgnar i veckan 20 minuter. Jag ser till att få protein i mig innan men frågan är om jag kanske skulle se till att få i mig mer än så.

Intervallträningen känns annars som en vinnare. Från att ha tyckt att konditionsträning är hopplöst tråkigt och ha trälat fram i spåret omsprungen av alla har jag kommit ner i 5.30 per km och tycker det är riktigt trevligt. Ska tom våga mig på Gbg-varvet nästa vår:D

Jag började egentligen med intervallträningen enbart för att förbättra min kondition men det verkar faktiskt som om fettet försvinner snabbare med intervallträningen än med de långa morgonpromenaderna som jag hållt på med i några månader... vilket är en riktigt trevlig bieffekt.

Styrketräningen går oxå framåt. Visserligen är jag "bara" glad motionär och har inga tävlingsmål el dyl för ögonen. Men jag har blivit mer strikt och kör så tungt jag vågar med tanke på att jag kör hemma med fria vikter och inte har någon som kan passa åt mig. Har börjat variera övningarna mer efter länktips här vilket gör det hela ännu roligare.

Fortfarande har jag lite för mycket underhudsfett för min smak men jag har gått upp i vikt och ändå blivit mindre dallrig så träningen har allt gett resultat. :)

Det var allt för nu...
...giZa...

AJ
2002-07-25, 12:29
Välkommen :)

När det gäller HIIT (som jag är en ivrig förespråkare av) eller annan aerobisk träningen på morgonen så tycker jag att man bör ta en liten proteindrink innan, detta för att minimera ev muskelkatabolism. Vill man maximera den fettförbrännande effekten bör man undvika kolhydrater innan.

Kaffe är också något som du kan använda. För det första vaknar man till liv :) och för det andra har det positiva effekter på fettförbränningen (koffein frigör bla fettsyror).

Mvh AJ

Giza
2002-07-25, 17:34
Tack för svaret.

...giZa...