handdator

Visa fullständig version : Värk i armvecken (kan det vara ledbanden?)


ionakka
2005-11-18, 00:52
Jag har en liten fundering. Det är så att jag har fått värk i armvecken i samband med bicepsövningar och träningsvärken. Kan det vara så att jag har slitit extra hårt på ledbanden och borde ta det lite lugnare?

Har hört att ledbandens styrka inte ökar lika bra som muskelns. Är det vanligt detta eller bör jag undersöka det närmare tror ni?

Vore intressant med lite synpunkter!

Mago
2005-11-18, 00:59
Träningsvärk! :)

ionakka
2005-11-18, 01:02
Hehe, alltså detta är något som dykt upp på senare tid. Träningsvärk har jag haft förut i muskeln.. men just i armvecken känns det mer som mindre bra värk än träningsvärk :).

Lite svårt att förklara, men det är inte så att man kan köra för hårt så man sabbar något? Det sista man vill är ju att dra på sig någon skada..

ionakka
2005-11-18, 20:36
Det är alltså inget annat än vanlig hederlig träningsvärk som jag inte lyckats dra på mig förrän nu alltså? Känns konstigt bara att det är påtagligt i armvecken..

Nils.R
2005-11-18, 21:29
Man kan få rätt ordentlig träningsvärk där ja

Mistermuscle
2005-11-19, 17:16
jag har samma problem med just armveckssmärtan :whipped: ...gör förbannat ont när man rätar ut armen du kanske har samma problem? ..detta är efter bicepspass!

Fatalist
2005-11-19, 17:21
Träningsvärk, är väl muskelfästena som är lite sura eller nåt. Försvann nästan helt för mig efter ett tag, för att övergå i mer konkret biceps-värk.

toreld
2005-11-19, 17:23
Jag har en liten fundering. Det är så att jag har fått värk i armvecken i samband med bicepsövningar och träningsvärken. Kan det vara så att jag har slitit extra hårt på ledbanden och borde ta det lite lugnare?

Har hört att ledbandens styrka inte ökar lika bra som muskelns. Är det vanligt detta eller bör jag undersöka det närmare tror ni?

Vore intressant med lite synpunkter!

Hur länge har du tränat?? För i början så är oftats brachialis mycket svagare så den tar lite mer styk än biceps..

har jag hört:D

ionakka
2005-11-20, 12:16
Mistermuscle: Ja precis, både när jag rätar ut armen och när jag håller den mot mig.

toreld: Har tränat non-stop i ett år nu.

toreld
2005-11-20, 12:59
toreld: Har tränat non-stop i ett år nu.

Yes! ett år träning är ju faktiskt inte såå länge, men det är ju konstigt att du får armvecksvärken nu. Du har inte bytt övningar på bicepsträningen nydligen då?

ionakka
2005-11-20, 14:17
Nä precis, jag är fortfarande nybörjare :).

Jag har varierat i princip samma övningar, men jag har haft några ganska omfattande ökningar de senaste veckorna just för biceps. Det kanske kan vara så att det bara blivit lite väl mycket under en viss period bara?

nexiil
2007-01-17, 22:04
Jag har lite värk i vänster armväck (precis i början av biceps) SKulle köra bröst i måndags men det gick helt enkelt inte. Vad kan det vara? Bröt arm med en polare på fyllan under lördag natt men gjorde inte illa mej.. Kände inget innan heller :S.. någon som vet vad det kan vara?

Fernicus
2007-01-22, 02:04
Samma sak händer mig. Senan i armvecket sticker ut och ömmar som satan. Men jag brukar massera försiktigt, och liksom dra fingrarna längs med, så går det över

Larsen
2007-01-22, 12:58
När du böjer armen, knastrar det till "inuti" armbågen?

Lizard
2007-01-22, 13:43
Överansträngning i muskelfästet (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Muscles_biceps_triceps.jpg). Träna runt det som gör ont och töj ut fästet mjukt efter all träning och (töj ännu mjukare) innan bicepträning.
Vanligen får man detta av (för) tunga (skivstångs-) curlar, scottcurlar eller rent av - chins. Leden (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f2/Gray411.png) behöver vara i fred.

Andra tänkbara orsaker är att nerven (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/db/Gray816.png) som löper genom armen ligger i kläm i armvecket.

Lizard

nexiil
2007-01-22, 16:35
okej okej tack för alla tips. Men det känns redan mycket bättre. kan tro att det var en sorts överansträning eller sträckning.. Ska se om det går för sig idag att lyfta lite =) börjar nog med att inte lyfta så tungt som jag brukar vilket kanske är smart