handdator

Visa fullständig version : Biltullar?


Krokodil
2005-11-17, 22:32
Snart är det dags för Stockholmsförsöket. Vad tycker ni, bra eller inte?

Edit: skulle bli en poll men det sket sig! :cryout:

Krokodil
2005-11-17, 22:38
Jag börjar väl själv med ett NEJ!

bladhet
2005-11-17, 22:44
Stackars dom som bor i sthlm..
Tycker det är helt jävla sjukt.

Jense
2005-11-17, 22:45
Snart är det dags för Stockholmsförsöket. Vad tycker ni, bra eller inte?

Edit: skulle bli en poll men det sket sig! :cryout:



hur ska det fungera?

Krampus
2005-11-17, 22:49
Jag har sålt bilen. :)

Fatalist
2005-11-17, 22:53
Vad är detta stockholmsförsök för något?

Krokodil
2005-11-17, 22:54
hur ska det fungera?Du får betala 10-20 kr varje gång du passerar in och ut ur stan. Max 60 kr/dag.

http://www.stockholmsforsoket.se

Jay-Z
2005-11-17, 22:54
www.stockholmsforsoket.se

Loka
2005-11-17, 23:11
Det minskar utsläppen så jag tycker det är bra. Bor inte i Sthlm förövrigt. =)

nossralj
2005-11-17, 23:29
Tycker det känns sjukt att man ska betalar pengar för att få åka bil in i huvudstaden ! är ju för sig inte så mycket pengar, men snart kommer de ta betalt för att man ska skita i toaletten: "Det kommer alldeles för mycket avföring genom avloppen a så vi måste införa en avgift på 20 kr för varje gång man skiter (eller max 60 kr om dagen). Pengar stoppar man i en behållare som är kopplad till reningsverket där de kan se så att du inte fuskar osv."

Vad händer när man inte har 20 kr ? Då får man lägga ut pengar på nya kallingar/trosor istället.

Sjukt.

Grahn
2005-11-17, 23:30
Rätt kasst, men det kassaste med det är ändå deras betalningsrutiner. Fattar inte att de ens fått igenom ngt så märkligt.

XroW
2005-11-17, 23:38
Födfri beskattad till döds.

tycker det låter lite märkligt hela idéen.
Borde inte tullarna skapa köer som i sin tur bidrar till fortsatt förorening?

WHITEFOLKS
2005-11-18, 00:10
Det är helt puckat utformat, förstår inte varför de inte byggde vanliga biltullar om de nu tvunget måste ha någon sorts avgift.

Läste i DN idag att det har kostat 3.8 miljarder i "installation" med utrustning och allt. Det förväntas dra in 75 miljoner i månaden och pågår i 6(?) månader på försök. Efter dessa 6 månader (folk kommer rösta nej till det så de kommer ta bort det) så har de alltså dragit in cirka 400 miljoner, KALAS! Bara 3.4 miljarder back!!

Krokodil
2005-11-18, 00:20
Miljöpartiet och Sossarna har kokat ihop det här projektet utan att riktigt bry sig om att kolla effekterna. Det som troligen kommer hända är antingen att folk fortsätter åka som innan ( det kan ju vara så att de inte har något val) eller att de som har sämst ekonomi avstår från att åka bil.

Om det senare inträffar så har Stockholmstrafiken blivit en klassfråga och de rikingar som fortsätter åka bil kommer nog tacka S+MP. *screwy*

Ps: givetvis kommer inte tullarna drabba politikerna själva eftersom de är den enda yrkesgrupp som får dra av tullarna på deklarationen.

Loke
2005-11-18, 00:33
Vad ska man med bilen in till stan att göra? Kollektivtrafiken är ju så pass välutbyggd i stockholm, det kan ju knappast påverka resetiderna mycket att ta t-banan istället. Men jag bor ju inte i stockholm, så jag kanske inte vet vad jag talar om.

Krokodil
2005-11-18, 00:37
Vad ska man med bilen in till stan att göra? Kollektivtrafiken är ju så pass välutbyggd i stockholm, det kan ju knappast påverka resetiderna mycket att ta t-banan istället. Men jag bor ju inte i stockholm, så jag kanske inte vet vad jag talar om.
De allra flesta som sitter fast i bilköer morgon och kväll vill inte in i stan, de vill förbi stan! Alltså om du t.ex vill åka från södra Sthlm till Norra Sthlm så måste du åka igenom innerstan först! *screwy*

WHITEFOLKS
2005-11-18, 01:14
Beror helt på hur du bor om kollektivtrafiken är ett alternativ eller inte. För många så går det ju inte direkta linjer från hem till arbete, man får i många fall byta linjer och även färdmedel. De som "kan" åka kollektivt gör det nog redan i stor utsträckning men jag vet att t.ex. för min bror skulle det ta ~75min kollektivt alt. 35min med bil (enkel).

Jet
2005-11-18, 01:23
Milöpartisten på Insider igår kväll: "Detta är bra eftersom det framförallt drabbar männen"..... *screwy*

Krokodil
2005-11-18, 01:25
Milöpartisten på Insider igår kväll: "Detta är bra eftersom det framförallt drabbar männen"..... *screwy*
Ja så kan man också resonera! *screwy*

jesse
2005-11-18, 01:27
Milöpartisten på Insider igår kväll: "Detta är bra eftersom det framförallt drabbar männen"..... *screwy*

Hehe jag såg detta med, men har hon lust att göra bort sig så får hon väll göra det. :)

Jet
2005-11-18, 01:28
Det som faktiskt fascinerar mig varje gång är hur accepterat det är att häckla män öppet, men om någon säger något om en kvinna så blir de nästan deporterade.

Krokodil
2005-11-18, 01:30
Det som faktiskt fascinerar mig varje gång är hur accepterat det är att häckla män öppet, men om någon säger något om en kvinna så blir de nästan deporterade.
Vi är talibaner allihop! :D

jesse
2005-11-18, 01:35
Vi är talibaner allihop! :D

Vi är värre än Talibaner, vi är ju djur...

Fuck, jag kan inte lägga in nån smilie, argh!

Berry
2005-11-18, 02:07
Att se kvällens Insideravsnitt i repris kan rekommenderas. 3+ miljarder på ett projekt som antagligen mer eller mindre saknar positiva effekter på miljön - tänk hur många barn som skulle kunna få en lite bättre skolmiljö eller hur mycket man skulle kunna göra för att skydda våra sjöar och hav för de pengarna. Fast miljöpartiet kanske helt enkelt var ute efter att sätta dit män som kör bil, det lät ju så på deras representant i programmet?

morte
2005-11-18, 03:43
Jag tycker det är bra, då det gör att låginkomstagare och dylikt håller sig borta från bilen och åker kommunalt istället, blir lite mer priviligierat med den typen av fortskaffningsmedel nu, och det är alltid positivt.

Cilia
2005-11-18, 09:13
Den korrekta benämningen är inte biltullar utan miljöavgifter.
Sen kan vi ju gissa vem som kom på att det skulle heta det.

Jag vet inte vad jag tycker.
Först var jag helt emot men nu är jag mer tveksam.
Någonting måste göras åt trafiken i stockholm.
Titta en morgon hur det ser ut i trafiken. Där sitter man en och en i bilen och det är enorma köer. Själv ser jag till att jag inte behöver ta bilen i rusning annat än i nödfall. Det är ett medvetet val. Sen har inte alla det valet.

Problemet är väl att det borde kombineras inte bara med utbyggd kollektivtrafik utan även med vägbyggen. Bygg ringleden nu!
Det måste vara möjligt att ta sig från ena sidan till den andra utan att åka igenom city.

Här har vi problemet med småpartier. Om det inte vore för småpartierna hade vi haft en ringled nu. Dom har problem att ta ansvar för helheten och dom stora svåra och känsliga frågorna. Men det är en annan diskussion.

Nitrometan
2005-11-18, 09:14
Det är dyrt, de får inte in så mycket pengar... Ett typiskt mp-förslag.
Flera företag kommer att ersätta sina anställda (bl.a. SL:s tjänstemän kommer att fåde förmånen).

Det kommer inte att få de eftersökta effekterna.

Bara ett slöseri med pengar...

Nitrometan
2005-11-18, 09:18
Men miljöpartisten som sitter som ordförande i trafikutskottet säger att det inte är nån idé att bygga nån ringled eller andra vägar. "Bygger man vägar så fylls de bara med bilar".

Så mer vägar = mer bilar.

Med det resonemanget borde man kanske riva vägarna istället. Färre vägar = färre bilar ??

På 1920-talet började man anlägga asfalterade vägar i Sverige och sen dess har antalet bilar bara ökat.

Jay-Z
2005-11-18, 09:32
Sen kan vi ju gissa vem som kom på att det skulle heta det.


Boutros Boutros Ghali (http://www.un.org/Overview/SG/sg6bio.html)

För att parodiera Dave Letterman...


Ont: Eftersom jag inte längre är stockholmsbo så har jag inga direkta åsikter om försöket, men förstärkt kollektivtrafik är inte fy skam i någon stad.

skaparn
2005-11-18, 09:52
Jag lutar åt att det nog finns bättre sätt att stimulera användandet av kollektivtraik.

Mest intressant är väl ändå Annika Billström som visar välfläsk när det är som bäst. Där stora skandalen är ifall väljarna inte straffar henne nästa val.

Trassel
2005-11-18, 10:00
BILTULLAR? GRRRRR. Helt vansinnigt!

Jumer man tänker på det och ju fler gånger man åker under de där kamerorna så blir jag bara mer och mer irriterad, hur hade de tänkt sig? Snick snack att det slår mest mot höginkomsttagare och att bilen in till stan blir mer en lyxgrej. Jag tror inte någon idag frivilligt sitter i köer om de har en valmöjlighet.

och som någon sa tidigare, hur hade de tänkt sig att det här med betalningar ska funka? fem dagar har man på sig att betala, blir du sen så blir det avgifter på det.

En hel avdelning har skapats för att klara av det ökade trycket på inkasso..suck..

Behöver jag tillägga att jag bor på Lidingö..

Annars så skiner solen idag :)

mela
2005-11-18, 10:07
omg va sjukt? hurra för sossarna? eller? *screwy*

Jay-Z
2005-11-18, 10:11
hurra för sossarna? eller?

Hurra för miljön?

Trassel
2005-11-18, 10:11
omg va sjukt? hurra för sossarna? eller? *screwy*


Hur tänker du nu och vilket inlägg menar du?

Cilia
2005-11-18, 10:23
och som någon sa tidigare, hur hade de tänkt sig att det här med betalningar ska funka? fem dagar har man på sig att betala, blir du sen så blir det avgifter på det.
beställ en transponder då så körs det via autogiro så slipper du tänka på att betala inom 5 dagar

Trassel
2005-11-18, 10:31
beställ en transponder då så körs det via autogiro så slipper du tänka på att betala inom 5 dagar


Jo jag vet och det blir nog till att göra så för jag tror att det blir svårt att hålla reda på summor även om jag inte kommer att åka så mycket. Även om jag tycker att det är en dum idé, åtminstone såsom det är utformat nu så får man ju se till att det blir så smärtfritt som möjligt.

Cilia
2005-11-18, 10:40
Jo jag vet och det blir nog till att göra så för jag tror att det blir svårt att hålla reda på summor även om jag inte kommer att åka så mycket. Även om jag tycker att det är en dum idé, åtminstone såsom det är utformat nu så får man ju se till att det blir så smärtfritt som möjligt.
du kan redan nu gå in på stockholmsförsökets hemsida se länken som jay-z postade och beställa en så kommer den hem i posten till dig.
sen ska du inte behöva tänkar mer.

Grahn
2005-11-18, 10:50
beställ en transponder då så körs det via autogiro så slipper du tänka på att betala inom 5 dagar

Vet du ngt betalningsystem i Sverige som får fungera så förutom detta månne?

Nitrometan
2005-11-18, 10:52
När jag köper saker i affären måste jag betala direkt i kassan! Ingen 15-dagars kredit där... :thumbup:

Grahn
2005-11-18, 10:55
När jag köper saker i affären måste jag betala direkt i kassan! Ingen 15-dagars kredit där... :thumbup:

Inte riktigt jämförbart eller? Här kör du förbi en skylt och förväntas sedan själv gå in och betala för kalaset. Dessutom frångår de den vanliga rutinen folket har på att betala räkningar samt regler om påminelse och straffavgifter.

Nitrometan
2005-11-18, 11:13
Inte riktigt jämförbart eller? Här kör du förbi en skylt och förväntas sedan själv gå in och betala för kalaset. Dessutom frångår de den vanliga rutinen folket har på att betala räkningar samt regler om påminelse och straffavgifter.
Jag vet. Jag ville bara vara dryg... *kissass*

Grahn
2005-11-18, 11:24
Jag vet. Jag ville bara vara dryg... *kissass*

Förstod det lite snare ;) lider av kaffebrist tror jag. :D

Nitrometan
2005-11-18, 11:32
Kaffebrist? Inte här! :thumbup: :cheers:

Trassel
2005-11-18, 12:57
du kan redan nu gå in på stockholmsförsökets hemsida se länken som jay-z postade och beställa en så kommer den hem i posten till dig.
sen ska du inte behöva tänkar mer.


Tro mig, jag vet hur det fungerar med både biltullarna och transponder, eftersom jag bor där jag gör är jag påverkad av det och har satt mig in i det, det var inte det tråden handlade om utan vad man hade för åsikter om företeelsen biltullar.

Så det är väl helt onödigt med din ton om att inte behöva tänka mer? Om du inte håller med mig så är det helt okej, det är det som är meningen med såna här trådar att människor får ha olika åsikter utan att man dumförklarar varandra.

Jag tycker att det är fel att tvinga folk att beställa en transponder för att det är för krångligt att betala på något annat sätt, jag tror att det skulle kunna göras på ett annat sätt. Därmed inte sagt att jag själv har bättre idéer men därför så jobbar jag inte med det heller :)

Rocco
2005-11-18, 13:00
Jag lutar åt att det nog finns bättre sätt att stimulera användandet av kollektivtraik.

Mest intressant är väl ändå Annika Billström som visar välfläsk när det är som bäst. Där stora skandalen är ifall väljarna inte straffar henne nästa val.

Ett underbart resultat av (det omvända) MVP-avdraget som Reinfeldt kallar det. Man tar sossarnas valfläsk och drar bort det som M och V inte kommer att gå med på, eller som i det här fallet, lägger till ett förslag som S redan garanterat aldrig kommer att genomföras. Tur att man inte har bil...

Krokodil
2005-11-18, 15:02
Ni vet väl att alla passeringar registreras med regnr och kan användas i andra syften senare.

Sade någon Orwell?

Nitrometan
2005-11-18, 15:07
Självklart. Har sett mycket imponerande demonstrationer med Londons trafikkameror.

Cilia
2005-11-18, 16:04
Tro mig, jag vet hur det fungerar med både biltullarna och transponder, eftersom jag bor där jag gör är jag påverkad av det och har satt mig in i det, det var inte det tråden handlade om utan vad man hade för åsikter om företeelsen biltullar.

Så det är väl helt onödigt med din ton om att inte behöva tänka mer? Om du inte håller med mig så är det helt okej, det är det som är meningen med såna här trådar att människor får ha olika åsikter utan att man dumförklarar varandra.

Jag tycker att det är fel att tvinga folk att beställa en transponder för att det är för krångligt att betala på något annat sätt, jag tror att det skulle kunna göras på ett annat sätt. Därmed inte sagt att jag själv har bättre idéer men därför så jobbar jag inte med det heller :)
nu var det inte jag som började dra upp problemem med betalning. Så har man rullat kulan så får man skylla sig själv. Det var väl inte direkt så att jag attackerade dig utan mer förklarade hur man kan lösa problemet på ett enklare sätt.

när det gällde att tänka mer så handlade inte det om att inte behöva tänka på biltullar utan på att komma ihåg att betala att man passerat en betalstation. Där går jag mer till mig själv än till andra. Jag skulle aldrig komma ihåg att betala i tid.

Visst kan det göras på massor av olika sätt och tro mig när jag säger att jag har ganska stor koll på hur diskussionerna har varit när det gäller framtagandet av systemet för miljöavgifter.

christian
2005-11-18, 16:43
Helt orimligt i sin nuvarande utformning.

Dessutom är det en skatt, vilket innebär att när jag kör egen bil i tjänsten förbi en biltull, som jag gör i princip dagligen, kommer få detta ersatt av min arbetsgivare. Dock betraktas det som ett förmånsvärde vilket jag sedan får skatta på och min arbetsgivare betala sociala avgifter på.

Säg att jag åker förbi i tjänsten för ~1000:- i månaden, det kostar min arbetsgivare ~1300:- och mig personligen ~300:-. Friskt.

Action
2005-11-18, 17:13
nu var det inte jag som började dra upp problemem med betalning. Så har man rullat kulan så får man skylla sig själv. Det var väl inte direkt så att jag attackerade dig utan mer förklarade hur man kan lösa problemet på ett enklare sätt.

när det gällde att tänka mer så handlade inte det om att inte behöva tänka på biltullar utan på att komma ihåg att betala att man passerat en betalstation. Där går jag mer till mig själv än till andra. Jag skulle aldrig komma ihåg att betala i tid.

Visst kan det göras på massor av olika sätt och tro mig när jag säger att jag har ganska stor koll på hur diskussionerna har varit när det gäller framtagandet av systemet för miljöavgifter.

Det är inte en miljöavgift, utan en miljöskatt. Viktigt att skilja på avgift och skatt tycker jag. Snart är det skatt på allt.

Helt sjukt att jag som bor inne i stan ska behöva betala en extra skatt för att ta mig hem med bil.. eller för att åka hemifrån. Betalar redan kommunalskatt, statlig skatt, bilskatt, bensinskatt.......

GymTT
2005-11-18, 18:26
Jag funtar på att köra gräsklippare för att slippa betala....

Jay-Z
2005-11-18, 18:33
Jag funtar på att köra gräsklippare för att slippa betala....

Har daddy probs med cash flowen, signore Boxter? ;)

Cilia
2005-11-18, 20:23
Det är inte en miljöavgift, utan en miljöskatt. Viktigt att skilja på avgift och skatt tycker jag. Snart är det skatt på allt.

Helt sjukt att jag som bor inne i stan ska behöva betala en extra skatt för att ta mig hem med bil.. eller för att åka hemifrån. Betalar redan kommunalskatt, statlig skatt, bilskatt, bensinskatt.......
jag säger inte vad det är utan vad man har bestämt att kalla det för (miljöavgift/trängselskatt).
Och det retar folk mer att kalla det för miljöavgift men inte vill jag reta folk inte!!!

du får väl se till att arbeta inne i stan då så slipper du ;P

sen är ju frågan vilka skatter man ska få välja att betala?
Jag slipper hellre fastighetsskatten än den här så då kanske jag kan välja att ta bort den?

Cilia
2005-11-18, 20:24
Jag funtar på att köra gräsklippare för att slippa betala....
varför inte en MC istället?
eller en etanolbil, det gjorde min granne.

TrasMannen
2005-11-18, 20:45
Jag tar bilen till jobbet. Jag behöver inte. men jag tjänar 30 minuter att åka bil (35 min) jämfört med att åka kommunalt(1h 5 min) och eftersom jag pendlar i en 75hk bil så kostar det lika mycket i månaden för mig som ett månadskort.
Jag har gratis parkering på jobbet. (och det finns alltid parkering) vilket är viktigt i sammanhanget.


Jag hatar att åka kommunalt. Fullspäckat med äckligt folk som sitter och hostar i ansiktet på en. Apvarmt på sommaren, svinkallt på vintern. Tåg och bussar som inte håller tider. bah!

Dessutom har dom gjort småändringar i vägen på min rutt, vilket har gjort att det aldrig är trafikstockning när jag åker till jobbet.

Jag har rätt tur, jag kan precis undkomma biltullarna men ändå.
Jag tycker biltullarna är idiotiskt. Frågan är om dom inte kan sälja tillbaka grejjerna, så 3.4 miljarder back lär det nog inte bli.

Eller så skiter dom helt enkelt i vad vi tycker och inför det ändå.

Cilia
2005-11-18, 20:48
Jag tar bilen till jobbet. Jag behöver inte. men jag tjänar 30 minuter att åka bil (35 min) jämfört med att åka kommunalt(1h 5 min) och eftersom jag pendlar i en 75hk bil så kostar det lika mycket i månaden för mig som ett månadskort.
Jag har gratis parkering på jobbet. (och det finns alltid parkering) vilket är viktigt i sammanhanget.


Jag hatar att åka kommunalt. Fullspäckat med äckligt folk som sitter och hostar i ansiktet på en. Apvarmt på sommaren, svinkallt på vintern. Tåg och bussar som inte håller tider. bah!

Dessutom har dom gjort småändringar i vägen på min rutt, vilket har gjort att det aldrig är trafikstockning när jag åker till jobbet.

Jag har rätt tur, jag kan precis undkomma biltullarna men ändå.
Jag tycker biltullarna är idiotiskt. Frågan är om dom inte kan sälja tillbaka grejjerna, så 3.4 miljarder back lär det nog inte bli.

Eller så skiter dom helt enkelt i vad vi tycker och inför det ändå.
jag kan mycket väl förstå varför du hellre tar bilen än åker kommunalt.
sen är det frågan om det är skattemässigt korrekt att ha gratis parkering men det beror på hur det ser ut där du parkerar.

men även om du tjänar på att åka bil så är det frågan om jag är beredd att betala med en sämre miljö för att du ska få en bekväm väg till och från jobbet?

Krokodil
2005-11-18, 20:54
Ska man verkligen behöva betala straffskatt för att utnyttja en väg man redan betalt genom andra skatter och avgifter. Dessutom är det så i mitt fall att jag inte ens vill in i stan, jag vill förbi den men förutom essingeleden så har jag inget val än att åka genom den. *screwy*

Ps: Det heter trängselskatt! http://www.vv.se/templates/page3____10911.aspx

Cilia
2005-11-18, 20:58
Kärt barn har många namn
miljöavgifter/trängselskatt om du tittar på stans sida för stockholmsförsöket.


jag tycker jag redan har betalat för mitt hus så jag förstår inte varför jag årligen ska betala fastighetsskatt om jag ska fortsätta på ditt resonemang och mitt hus förstör inte din miljö.

Jay-Z
2005-11-18, 20:59
Ska man verkligen behöva betala straffskatt för att utnyttja en väg man redan betalt genom andra skatter och avgifter. Dessutom är det så i mitt fall att jag inte ens vill in i stan, jag vill förbi den men förutom essingeleden så har jag inget val än att åka genom den. *screwy*

Ps: Det heter trängselskatt! http://www.vv.se/templates/page3____10911.aspx

Fast Miljöavgiftskansliet är en av de som håller i det.

Krokodil
2005-11-18, 21:14
Kärt barn har många namn
miljöavgifter/trängselskatt om du tittar på stans sida för stockholmsförsöket.


jag tycker jag redan har betalat för mitt hus så jag förstår inte varför jag årligen ska betala fastighetsskatt om jag ska fortsätta på ditt resonemang och mitt hus förstör inte din miljö.Jag tycker inte att fastighetsskatten är befogad heller men det är en helt annan diskussion.

Jag förstår vad du menar och håller faktiskt med dig i sak. Stockholmstrafiken är på väg mot kollaps men att tvinga de fattiga att åka kollektivt kan knappast vara speciellt solidariskt.

Vi bilister betalar redan väldigt mycket skatt och det återinvesteras inte samma belopp i underhåll och nybyggnation som tas ut i skatt. Varför inte bygga ringleder runt stan som alla andra storstäder?

Cilia
2005-11-18, 21:21
Jag tycker inte att fastighetsskatten är befogad heller men det är en helt annan diskussion.

Jag förstår vad du menar och håller faktiskt med dig i sak. Stockholmstrafiken är på väg mot kollaps men att tvinga de fattiga att åka kollektivt kan knappast vara speciellt solidariskt.

Vi bilister betalar redan väldigt mycket skatt och det återinvesteras inte samma belopp i underhåll och nybyggnation som tas ut i skatt. Varför inte bygga ringleder runt stan som alla andra storstäder?
visst är det det, försöker bara provocera.

men ska man stoppa allt för att det inte slår rättvist?
ingenting kommer någonsin att vara rättvist. Sånt är livet.

vi bilister betalar mycket skatt men vet du den exakta kostnaden för bilisternas miljöpåverkan och vad den kostar i pengar? Går det att sätta ett pris på det? Vad kostar det att återställa miljön? Går det? Vem bestämmer värdet på det?



edit: jag kanske ska bli politiker iaf *L*

Krokodil
2005-11-18, 22:01
Håll koll på era nummerplåtar! http://www.expressen.se/index.jsp?a=472384

"Thomas Lindqvist har fått nummerplåten till bilen stulen.
Nu inväntar han 2006 med fasa - och trängselavgifter för sträckor han inte kört.
- Tyvärr kan det bli problem om det finns två likadana registreringsskyltar, säger Gunnar Söderholm, chef på miljöavgiftskansliet"

christian
2005-11-19, 01:34
visst är det det, försöker bara provocera.

men ska man stoppa allt för att det inte slår rättvist?
ingenting kommer någonsin att vara rättvist. Sånt är livet.

vi bilister betalar mycket skatt men vet du den exakta kostnaden för bilisternas miljöpåverkan och vad den kostar i pengar? Går det att sätta ett pris på det? Vad kostar det att återställa miljön? Går det? Vem bestämmer värdet på det?



edit: jag kanske ska bli politiker iaf *L*

Det går att fastställa ett pris för bilars miljöpåverkan, iaf har det gjorts av "sakkunniga". "Problemet" är att vi bilister inte bara betalar denna påverkan utan även din sjukhusvistelse, bostadsbidrag, studiebidrag, läkemedelssubvention mm mm.

Sen kommer något sånt här och bara kullkastar din miljöomvärld: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11068484.asp

Inte heller rättvist, eller hur?

Holm
2005-11-19, 05:14
Milöpartisten på Insider igår kväll: "Detta är bra eftersom det framförallt drabbar männen"..... *screwy*
Ajajajaj, Förstår dem inte vad detta kommer få för konsekvenser?
Fler män som kommer åka kollektivtrafiken vilket i sin tur kommer skapa fler våldtäkter. Ajajaj ;)

Lizard
2005-11-19, 11:19
Det hela är ju bara en jättebluff, precis som p-avgifterna, fastighetsskatten och alla andra löjliga sätt att öka skattetrycket utan att använda ordet "skatt".
Direkta skatter är idag 2/3 av din lön och indirekta är ytterligare inom nära nog en halva till (moms, bensin, ovan nämnad etc.).

Om man, som jag, är för ett högskattesamhälle, så tycker jag att man skall stå för det och inte linda in saker i olika begrepp. Det ger människor möjlighet att se om de får valuta för pengarna.
Min gissning är att en betydande del av förklaringen är just den - de får nog inte de som uppbär det högsta skattetrycket. Konsekvensen av detta är att medelklassen tappar tilltron till systemet och till de som har att administrera det - politikerna själva.

Stockholm, precis som London, Paris eller Tokyo är motorn i Svensk ekonomi. Om Stockholm snurrar, stockholmarna får pengar över och företagen har tillväxt, ökar efterfrågan på tjänster ute i landet.
Det här är enormt svårt att begripa för de flesta.
I stället sysslar politiker med articifiell efterfrågan genom att skatta fram pengar som ska ersätta den uteblivna efterfrågan vilket gör att stora delar av landet lever precis som stora delar av de fattiga delarna i Afrika. De lever till en inte obetydligt del på bidrag.

Genom att strypa stockholms tillväxt (tråden är ett sådant enligt mig) och samtidigt stödja andra regioner som ("stackars arbetarstaden", ja det är så de flesta grundar sina beslut på) Malmö så växer det bättre i Köpenhamn och Danmark än det gör i Sverige. I Stockholm pluttas det runt med kulturplaner och estetisk statsplanering för att förhindra för omfattande förändringar i vilket gör att huvudstaden i framtiden blir ett nytt Riga - man åker och tittar på det och åker hem igen.

Kollektivtrafiken är över huvud taget inte anpassat till att vara ett alternativ till något - det är svinkallt, osäkert, glestrafikerat och tidsödande. Eftersom det inte finns alternativ, i synnerhet inte sedan den enda leden runt staden har ska totalrenoveras efter att en kran skrapat i ett räcke, till att åka in i staden är denna avgift endast tänkt som ett sätt att få in fler pengar att pilla runt med för tidigare nämnda tänkande ("så, lite mer att disponera eftersom jag inte begriper hur man får igång landet").

Annika Billström, det socialdemokratiska finansborgarrådet som gick till val på "Inga Biltullar" blev lurad av Göran Persson som tvingade fram beslutet - och en ny lag! - för att få till samarbetet med Miljöpartiet.

Biltullarna är en skatt.
Skatter försvinner aldrig historiskt.
Sverige kommer att få in mindre pengar totalt sett genom den nya skatten.

Lizard

Grahn
2005-11-19, 11:23
Jobbigt om ngn utanför staden åker igenom glatt ovetande om biltullar och sedan får ett argt krav med massa extraavgifter senare.

Cilia
2005-11-19, 12:55
Det går att fastställa ett pris för bilars miljöpåverkan, iaf har det gjorts av "sakkunniga". "Problemet" är att vi bilister inte bara betalar denna påverkan utan även din sjukhusvistelse, bostadsbidrag, studiebidrag, läkemedelssubvention mm mm.

Sen kommer något sånt här och bara kullkastar din miljöomvärld: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11068484.asp

Inte heller rättvist, eller hur?
Nu innebär väl inte andra utsläpp att man helt kan strunta i bilarnas utsläpp. Det blir ju ett galet resonemang.

Men hur kan du veta att just de skatter bilisterna betalar går till det du nämner ovan? Har du märkt pengarna på något sätt? Hur kan du säga att det inte går till andra kostnader som påverkar miljön positivt?



Jobbigt om ngn utanför staden åker igenom glatt ovetande om biltullar och sedan får ett argt krav med massa extraavgifter senare.
Så kan det vara men nu har vi ju ett ansvar som medborgare att känna till lagar och förordningar som gäller. Okunskap räknas inte som ett giltigt skäl. Vi är ju inte det enda land som har/kommer att ha skatter på olika vägar och det fungerar ju där så varför ska vi vara så mycket mer korkade?

Lizard
2005-11-19, 13:19
Okunskap räknas inte som ett giltigt skäl. Vi är ju inte det enda land som har/kommer att ha skatter på olika vägar och det fungerar ju där så varför ska vi vara så mycket mer korkade?

Nu är det ju två saker som trillar in:
1. Konsumentlagen. Avgifter utan påminnelser och med 5 dagars kredittid är inte gängse och skulle aldrig falla Konsumentverket i smaken om det inte vore dolt med en lag.
2. Vi införde och bibehåller västeuropas högsta skattetryck och högsta väg- och bilavgifter med just motiveringen att vi inte tullar för vägen (och andra "egenavgifter" - those where the days).

Cilia, det finns inget att försvara. Att ta ut en biltull med fungende infrastruktur under tydlig tillväxt i ekonomin, för vilket skäl man nu finner, går alldeles utmärkt. Om det ligger i rikets intressen och medborgarna ger sitt stöd.
5% av rikets befolkning röstar för MP - Sossarna fick makten i Stockholm för att de lovade att det inte skulle genomföra biltullar. Jag vet - jag läste väljarundersökningarna vid tillfället. Rikets intressen avhandlade jag i förra inlägget.
Att statskuppa igenom ett perverterat system enbart med bibehållen makt som syfte är inget du och jag behöver försvara.
Statsministern får faktiskt försvara sitt handlande själv i det här fallet.

Lizard

christian
2005-11-19, 13:33
Nu innebär väl inte andra utsläpp att man helt kan strunta i bilarnas utsläpp. Det blir ju ett galet resonemang.

Men hur kan du veta att just de skatter bilisterna betalar går till det du nämner ovan? Har du märkt pengarna på något sätt? Hur kan du säga att det inte går till andra kostnader som påverkar miljön positivt?

..

Nej, inte strunta i. Men kanske sätta lite i proportion. Vi råder inte över allt och att t ex skrota kärnkraften och köpa in el från polska oljekraftverk gör ju inte saken bättre.

Det är just det, skattepengar från fordonsägare/-brukare i Sverige är inte öronmärkta och vi har ingen aning om vad det specifikt går till. Det portioneras ut där det behövs i det vanliga "svarta hålet". Ett som är säkert är att det inte går tillbaka i form av det vägunderhåll och den utveckling som behövs.

TrasMannen
2005-11-21, 08:45
jag kan mycket väl förstå varför du hellre tar bilen än åker kommunalt.
sen är det frågan om det är skattemässigt korrekt att ha gratis parkering men det beror på hur det ser ut där du parkerar.

men även om du tjänar på att åka bil så är det frågan om jag är beredd att betala med en sämre miljö för att du ska få en bekväm väg till och från jobbet?

Miljön är ju klart en nackdel, det är synd. Jag skulle iof lätt kunna tänka mig köpa en miljöbil nästa pendlarbil.

Ang parkeringen så är det en allmän parkering, så det är korrekt.

Grahn
2005-11-21, 10:53
Så kan det vara men nu har vi ju ett ansvar som medborgare att känna till lagar och förordningar som gäller. Okunskap räknas inte som ett giltigt skäl. Vi är ju inte det enda land som har/kommer att ha skatter på olika vägar och det fungerar ju där så varför ska vi vara så mycket mer korkade?

Kanske för att vi är det enda med detta betalningsystem?
Okunskap räknas inte som ett giltigt skäl? Fan har det med ngt att göra när man debatterar en idiotisk utformning av ngt om jag får fråga? Saknar du helt itnresset av att kanske göra ngt på ett bra sätt och bara vill försvarara det värdelösa system de har designat månne?
Det ska bli intressant när den första personen som fått påminnelse drar in det i rätten.

Semiramis
2005-11-21, 11:16
Skönt att man inte har bil :D Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om biltullar men sättet det införs på känns djupt olustigt. Inte skulle jag känna mig särskilt trygg med att ge autogiromedgivande till staten utan att beloppet specificerad och att hålla på och springa och betala i Seven Eleven utan faktura känns inte heller något vidare. Jag misstänker att byråkratin om det blir fel inte är att leka med och att man betraktas som skyldig tills man bevisat motsatsen precis som med andra skatter. Tillfälliga skatter har ju sedan en tendens att bli permanenta, se på värnskatten eller den tillfälliga omsen (som sedemera blev moms). Om försöket lyckas i så mån att flera åker kollektivt så bävar jag för hur kollektivtraffiken ska fungera, det är ju redan knökfullt i rusningstid.

skaparn
2005-11-21, 11:22
Det hela är ju bara en jättebluff, precis som p-avgifterna, fastighetsskatten och alla andra löjliga sätt att öka skattetrycket utan att använda ordet "skatt".
[....]

Jag är böjd att hålla med till viss del. Det är en ful kombination av ett behov att slänga ett köttben till MP och viljan att dra in mer pengar till statskassan, istället för ett brinnande intresse för en bättre miljö i innerstan.

Men samtidigt överdriver du nödvändigheten av att alla tar var sin bil in till stan för att Stockholm ska fortsätta fungera som tillväxtmotor. Kollektivtrafiken har kanske sina brister, men även här har du i förväg nästan bestämt dig för att kollektivtrafik inte är ett alternativ. Fler resenärer kommer dessutom att förbättra kollektiv trafiken och färre såklart tvärtom, varför inställningen hos folk om att kollektivtrafiken är dålig blir något av en självuppfyllande profetia. Den svåra frågan i ett sånt fall är ju vem som ska ta första steget mot en bättre.

Men systemet med tullar som sådant verkar onekligen ha sina brister. Jag ser hellre en övergång till bättre bränslen genom en mycket mer kraftfull skatteväxling mellan fossila bränslen och skatt på etanol, och även bilen. Höj bensinpriset till 20 kronor litern och slopa moms och skatt på både etanolbränslet och inköpet av en ny miljöklassad bil.

Grahn
2005-11-21, 11:26
Jag ser hellre en övergång till bättre bränslen genom en mycket mer kraftfull skatteväxling mellan fossila bränslen och skatt på etanol, och även bilen. Höj bensinpriset till 20 kronor litern och slopa moms och skatt på både etanolbränslet och inköpet av en ny miljöklassad bil.

Det skulle ju iofs förutsätta att syftet har ngt med miljön att göra och inte bara att dra in mer skattepengar. Vet inte om jag verkligen tror på det.........

skaparn
2005-11-21, 11:29
Det skulle ju iofs förutsätta att syftet har ngt med miljön att göra och inte bara att dra in mer skattepengar. Vet inte om jag verkligen tror på det.........

Det beror kanske på vem som utformar det men jag vill inte se att detta förändrar nettointäkter av skatt alls. Tanken med skatteväxling är ju att utan förändring i slutsumman växla mellan två poster till fördel för den som är skonsammare mot miljön (eller åtminstone min tanke, ordet skatteväxling kan ha perverterats något).

christian
2005-12-16, 20:09
Dags att byta regnummer snart? =)

http://www.sheriffbilen.com/

Krokodil
2005-12-16, 21:41
Dags att byta regnummer snart? =)

http://www.sheriffbilen.com/
Haha!!! Underbart! :D

Krokodil
2005-12-30, 12:44
Vad är avgiften t.ex kl 06.59.30?


Så mycket kostar trängselskatten dig
Kolla under vilka tider du passerar tullarna och se vad det kostar. Åker du in till stan klockan 07.15 och ut klockan 16.15 kostar det 35 kronor (15+20). Veckokostnaden blir då 175 kronor (75+100) och årskostnaden 9 100 kronor (3 900+5 200).
Tidsintervall Belopp(kr) Kr/vecka Kr/år
06.30-06.59 10 50 2600
07.00-07.29 15 75 3900
07.30-08.29 20 100 5200
08.30-08.59 15 75 3900
09.00-15.29 10 50 2600
15.30-15.59 15 75 3900
16.00-17.29 20 100 5200
17.30-17.59 15 75 3900
18.00-18.29 10 50 2600
18.30-06.29 0 0 0

Cinna
2005-12-30, 13:50
Vad är avgiften t.ex kl 06.59.30?


Så mycket kostar trängselskatten dig
Kolla under vilka tider du passerar tullarna och se vad det kostar. Åker du in till stan klockan 07.15 och ut klockan 16.15 kostar det 35 kronor (15+20). Veckokostnaden blir då 175 kronor (75+100) och årskostnaden 9 100 kronor (3 900+5 200).
Tidsintervall Belopp(kr) Kr/vecka Kr/år
06.30-06.59 10 50 2600
07.00-07.29 15 75 3900
07.30-08.29 20 100 5200
08.30-08.59 15 75 3900
09.00-15.29 10 50 2600
15.30-15.59 15 75 3900
16.00-17.29 20 100 5200
17.30-17.59 15 75 3900
18.00-18.29 10 50 2600
18.30-06.29 0 0 0

Haha de anger alltså inget pris för 59 sekunder innan hel och halvtimme.

Undrar om man kan argumentera för att de sekundrarna skall anses som övrig tid och därmed vara avgiftsfria ... nästan så man är sugen att testa :D

christian
2005-12-30, 13:54
Haha de anger alltså inget pris för 59 sekunder innan hel och halvtimme.

Undrar om man kan argumentera för att de sekundrarna skall anses som övrig tid och därmed vara avgiftsfria ... nästan så man är sugen att testa :D

Mig veterligen innebär 06:59 att klockan är just 06:59 59 sekunder av dygnet. Den 60:e sekunden blir den 07:00.

Cinna
2005-12-30, 14:05
Mig veterligen innebär 06:59 att klockan är just 06:59 59 sekunder av dygnet. Den 60:e sekunden blir den 07:00.

Ja ja försöker vara lite kreativ här ... oooookey
Inte förstöra mitt lilla resonemang nu ;)

:D

Metal_boy_
2005-12-30, 14:12
Bättre att dom spärrar av innerstan för all biltrafik, förutom för dom som är rörelsehindrade.

Just fan då förlorar ju parkeringsbolagen en massa pengar, sen kan man ju inte dra in pengar på vägtullar. Att man tänker på miljön är bara en jävligt bra ursäkt för att dra in slantar.

Sen så är det ju ingen demokrati i det här landet. Miljöpartiet kan sitta och bestämma en massa saker som det här för annars hotar dom socarna att sätta sig emot dom när det gäller andra punkter. Det är bättre att partiet som sitter bestämmer över allt och har lite bredare kompetens.

Och så gick det när alla de 10 personer i Sverige som röstat på Miljöpartiet fick som dom ville över majoriteten.

Yankeee
2005-12-30, 14:38
Bättre att dom spärrar av innerstan för all biltrafik, förutom för dom som är rörelsehindrade.


...Skämtar du?

Krokodil
2005-12-30, 18:02
Haha de anger alltså inget pris för 59 sekunder innan hel och halvtimme.

Undrar om man kan argumentera för att de sekundrarna skall anses som övrig tid och därmed vara avgiftsfria ... nästan så man är sugen att testa :D
Precis min tanke! :D

puppas
2005-12-30, 18:08
Har inte läst hela tråden, men min åsikt är denna :

Tycker man ska sätta miljön framför allt. Priset är ju ointressant, skulle det skita sig rejält så är det fan kört. Och då känns 60:- om dan rätt fjuttigt. Iaf för mig. Men jag har ju inte ens körkort :)

Helena B
2005-12-30, 19:16
Andra länder har ju biltullar så varför skulle inte vi ha det!? Nej men seriöst jag har svårt att se hur det kommer fungera praktiskt med kollektivtrafiken, tycker redan att det är många brister och de borde fixa bristerna först innan de inför billtullar. Ska bli intressant att se om det bara är ett "försök" eller inte.

christian
2005-12-30, 19:26
Har inte läst hela tråden, men min åsikt är denna :

Tycker man ska sätta miljön framför allt. Priset är ju ointressant, skulle det skita sig rejält så är det fan kört. Och då känns 60:- om dan rätt fjuttigt. Iaf för mig. Men jag har ju inte ens körkort :)

60:- om dagen blir till ~14000:- om året om du åker de dagar du jobbar, av redan skattade pengar. Futtigt? Det tycker jag inte.

Nu har ju inte jag problem med det, jag kommer dessutom få betalt av min arbetsgivare men hela idén suger likförbannat. Det betyder att de som nyttjar våra tjänster kommer få betala mera, osv osv. En slags regional inflation.

Allan
2005-12-30, 20:04
Har inte läst hela tråden, men min åsikt är denna :

Tycker man ska sätta miljön framför allt. Priset är ju ointressant, skulle det skita sig rejält så är det fan kört. Och då känns 60:- om dan rätt fjuttigt. Iaf för mig. Men jag har ju inte ens körkort :)

Det måste bara bli biltullar eller andra begränsningar av biltrafiken i Stockholm hur som helst - är man en storstad i Europa är det så det blir. Men saken är så illa skött från början att det riskerar att överskugga målet. Däremot tror jag att det efter ett halvår har gett folk tillräckligt bra insikt i hur det kommer att funka att motståndet kommer att ha sjunkit rejält.


allan

Action
2005-12-30, 22:37
Det måste bara bli biltullar eller andra begränsningar av biltrafiken i Stockholm hur som helst - är man en storstad i Europa är det så det blir. Men saken är så illa skött från början att det riskerar att överskugga målet. Däremot tror jag att det efter ett halvår har gett folk tillräckligt bra insikt i hur det kommer att funka att motståndet kommer att ha sjunkit rejält.


allan

Jag tycker dock fortfarande att det är sjukt att de som bor inne i stan inte ska kunna ta bilen hemifrån utan att det kostar pengar. Hade kunnat köpt idén om man skapat ett system med tullar för infart till stan och då byggt ordentliga infartsparkeringar.

Men de som bor i stan borde aldrig betala!! Det var även på förslag i början, men blev tyvärr inte verklighet!

christian
2005-12-31, 11:17
Lite fakta om "igenkänningsenheterna" för den nyfikne:

http://www.qfree.no/filarkiv/2005/08/23/1430b4a2be57f0.pdf

Yankeee
2006-01-13, 16:08
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11528387.asp

:bow: :bow: :bow:

Pellefant
2006-09-17, 23:53
56 distrikt av 461 har räknats

Ja 21840

Nej 20713

Källa: http://www.stockholm.se/Extern/Templates/PageWide.aspx?id=109698 (Denna uppdateras hela tiden)

Ja-sidan leder just nu.

Yankeee
2006-09-18, 04:39
Fan va nice. Både alliansen och ja till biltullar :hbang:

457distrikt av 461 har räknats

Ja 236822

Nej 209216

Cinna
2006-09-18, 06:31
Men kranskomunerna verkar ha sagt nej!
Bara hålla tummarna att dessa röster vägs in ...

Action
2006-09-18, 06:47
Men kranskomunerna verkar ha sagt nej!
Bara hålla tummarna att dessa röster vägs in ...

Den borgerliga alliansen har ju sagt sig även väga in kranskommunerna. Hoppas verkligen att de gör det, samt att de snabbt fattar ett beslut och börjar bygga ringleden kring Sthlm.

aliquis
2006-10-01, 10:51
Jag har sålt bilen. :)Då fungerar det ju! ;D
Hurra åt ... uhm... maria?