handdator

Visa fullständig version : Sluta med snasket ?


Stora_oski
2005-11-17, 22:05
Vet inte riktigt om denna tråd passar här men någon glad moderator får flytta det om tråden ligger fel.

Jag har bestämt mig för att sluta äta godis, chips, glass och bullar. Oftast brukade jag äta godis 5 gånger i veckan och en skål chips på fredagskvällen och lite glass och bulle nusomdå. En portion godis kunde bestå av 5 stycken kit-kat choklad stänger eller en normalstor godispåse med en cholkadbit.

Nu till min fråga: Vad kommer att förbättras på min kropp när jag slutar helt av med skräpätandet? Jag kör styrketräning och lite kondition 5-6 gånger i veckan. Kommer jag att öka min muskelmassa och förlora fett ? ?

Om mer information behövs så FRÅGA!!!

King Grub
2005-11-17, 22:12
Ersätter du inte energin med energin från nyttig mat kommer du antingen gå ner i vikt/öka långsammare i vikt, beroende på om du hamnar på energiunderskott eller ej. Att sluta med godiset utan att ersätta energin med näringsmässigt korrekt sådan kommer inte att göra att du bygger mer muskler. Går ner i fett, däremot. Ersätter du energin med näringsmässigt korrekt sådan, är det möjligt att du bygger mer muskler, men då går du inte ner i fett.

blekfet2
2005-11-17, 22:21
för att inte nämna hur mycket bättre hälsa du får av att inte trycka i dig mängder av socker dagligen!

gör som vettig folk och ät snask en kväll i veckan ;)

keffat_liv
2005-11-17, 22:23
för att inte nämna hur mycket bättre hälsa du får av att inte trycka i dig mängder av socker dagligen!

gör som vettig folk och ät snask en kväll i veckan ;)

vettigt folk äter det inte alls.... finns ingen anledning mer än att det är gott, men det är en skinkmacka också.

blekfet2
2005-11-17, 22:30
vettigt folk äter det inte alls.... finns ingen anledning mer än att det är gott, men det är en skinkmacka också.


nej det är det inte :D

Cerberus
2005-11-17, 23:01
Hört talas om livskvalité??

Jag älskar skräpmat och godis men försöker begränsa det till ett par ggr i veckan. Bra förbättring med tanke på min tid som antifysisk datornörd då jag käkade skit varje dag typ.

heljis
2005-11-18, 15:35
vettigt folk äter det inte alls.... finns ingen anledning mer än att det är gott, men det är en skinkmacka också.
Det var det dummaste jag hört. Vettigt folk äter det, men i måttliga mängder.

keffat_liv
2005-11-18, 16:23
Det var det dummaste jag hört. Vettigt folk äter det, men i måttliga mängder.

Var det det dummaste du hört? det var det dummaste jag hört... Vad finns det för anledning till att äta godis? Då kan man lika bra påstå att vettigt folk röker, men i måttliga mängder *screwy*

blekfet2
2005-11-18, 16:54
Var det det dummaste du hört? det var det dummaste jag hört... Vad finns det för anledning till att äta godis? Då kan man lika bra påstå att vettigt folk röker, men i måttliga mängder *screwy*





för att äta godis i måttliga mängder dör man inte av. Men att röka säg bara en 1 cigg om dan, kan du dö av.

keffat_liv
2005-11-18, 17:10
för att äta godis i måttliga mängder dör man inte av. Men att röka säg bara en 1 cigg om dan, kan du dö av.

du kan dö av en ipren med... iaf det finns fortfarande ingen anledning att äta det.

blekfet2
2005-11-18, 17:29
jo smaken. så det man äter ska enbart ätas för att kroppen ska kunna ta fysisk nytta av det?!? då åter till ordet livskvalité. Vissa kanske får en lyckokänsla av att t ex åka skidor medans andra får det av godis.

Fredrik_S
2005-11-18, 22:08
Jag hade en ovana att frossa i choklad, fick i mig två hela alladinlådor på 2 timmar en gång. Detta skedde ungefär varannan dag
annars gärna 800-900 gr lösvikt med 70% chocklad.
Jag är en väldigt aktiv mäniska som tränar ca 7 timmar om dagen (går dansarutbildningen på balettakademin) och sedan jag började räkna exact vad jag åt så visade det sig att frosseriet egentligen var befogat av min kropp.
Jag åt ungefär 3000 kcal från bra mat om dagen och mellan 2000-4000 kcal från choklad varannan dag. Mitt energibehov är ungefär 5000 kcal om dagen och numer äter jag det från allsidig kost och har inte alls samma kraftiga godissug. Och prestationsförmågan är betydligt bättre.

sissa
2005-11-18, 22:19
finns ingen anledning mer än att det är gott

Och det är väl ingen liten anledning direkt.


Men alltså, det finns nog en massa anledningar till att man gör saker. En del använder mat som tröst tex. Och att snacka om vettigt/inte vettigt som om det enbart vore nåt som handlade om det rent förnuftsmässiga känns väl lite väl naivt. "jag förstår inte varför folk knarkar, det är ju dåligt!"

Beast
2005-11-18, 22:42
Var det det dummaste du hört? det var det dummaste jag hört... Vad finns det för anledning till att äta godis? Då kan man lika bra påstå att vettigt folk röker, men i måttliga mängder *screwy*

Och likagärna kan man ta upp dom som intar alkohol, tror du ärligt talat lite extra socker är så dåligt men anser dig kunna dricka? haha *yourock*

Med detta sagt äter jag inte godis.. men dricker gärna standard cola nån gång i veckan.

coxie
2005-11-19, 20:46
Förr åt jag mängder med godis och drack minst 2-4lit läsk om dagen. Bodde framför datorn och satt ofta uppe 18-20h isträck och jobbade. För någon månad sedan kom jag underfund med att pengar inte är allt och drog ner till normala arbetsdagar. Slutade även med läsk och godis och saknar absolut inte sockret.

Idag äter jag cashew nötter och frukt istället för godis och mår betydligt bättre. Så ett tips är att ladda upp med nötter/frukt att ersätta sockret med.

Cilia
2005-11-19, 21:42
vettigt folk äter det inte alls.... finns ingen anledning mer än att det är gott, men det är en skinkmacka också.
Var det det dummaste du hört? det var det dummaste jag hört... Vad finns det för anledning till att äta godis? Då kan man lika bra påstå att vettigt folk röker, men i måttliga mängder *screwy*
näähh men vettigt folk super sig fulla för annars har man inte kul, eller hur?

Ryska_raketen
2005-11-19, 21:44
näähh men vettigt folk super sig fulla för annars har man inte kul, eller hur?


haha, he got BURNED!!! *yourock*

blekfet2
2005-11-19, 21:48
haha, he got BURNED!!! *yourock*


det var han redan när han ploppade ut från mamma Bengt.
;)

Ryska_raketen
2005-11-19, 21:51
det var han redan när han ploppade ut från mamma Bengt.
;)


sant mannen

Stora_oski
2005-11-19, 23:30
Förr åt jag mängder med godis och drack minst 2-4lit läsk om dagen. Bodde framför datorn och satt ofta uppe 18-20h isträck och jobbade. För någon månad sedan kom jag underfund med att pengar inte är allt och drog ner till normala arbetsdagar. Slutade även med läsk och godis och saknar absolut inte sockret.

Idag äter jag cashew nötter och frukt istället för godis och mår betydligt bättre. Så ett tips är att ladda upp med nötter/frukt att ersätta sockret med.

Har du märkt någon skillnad i vikt eller kroppsfett?

keffat_liv
2005-11-20, 00:26
näähh men vettigt folk super sig fulla för annars har man inte kul, eller hur?

det var det näst dummaste jag hört:)

Alexlindgren
2005-11-20, 00:29
Du slipper ju också en del trötthet om du är drabbad av den. Eftersom att du får en energikick precis efter intaget av sockret och sedan en snabbt dalande kurva.

coxie
2005-11-24, 13:22
Har du märkt någon skillnad i vikt eller kroppsfett?

på de ca 3 veckor jag gått utan det har jag väl gått ner 3kg-4kg kanske, dock så har jag börjat träna samtidigt och äter i almänhet nyttigare. Hoppas på att jag går ner en 8-10kg fett fram till sommaren.

Stora_oski
2005-11-24, 14:47
på de ca 3 veckor jag gått utan det har jag väl gått ner 3kg-4kg kanske, dock så har jag börjat träna samtidigt och äter i almänhet nyttigare. Hoppas på att jag går ner en 8-10kg fett fram till sommaren.


:thumbup: