handdator

Visa fullständig version : shrugs, bakom eller framför?


Jman
2005-11-17, 16:32
Shrugs med stång framför eller bakom? Med stången framför så tar jag lätt över 100kg men bakom så känns det fel. Det blir knappt hälften. Det känns i axlarna och greppet blir svårare. Att arslet fungerar som vägblockad gör inte saken lättare ...

Så vad är mitt problem? Tekniken, svag länk, min kroppsbyggnad ?

Det finns ju de som anser att köra shrugs bakom ger bättre resultat.

Sve
2005-11-17, 16:35
jadu. framför lär ju vara det bästa.

Jman
2005-11-17, 16:47
När jag såg någon på gymmet för en tid sen göra shrugs bakom med 180kg kände jag mig plötsligt liten och svag. Jag vet inte om jag såg rätt. Om någon här säger att övningen inte fungerar lika bra för alla så skulle jag känna mig bättre =)

Baha
2005-11-17, 16:51
Jag tycker båda funkar.

men dom flesta kör ju tyngre framför än bakom( ja undantag finns säkert)

men du har själv svarat på din fråga tycker jag, framför känns bäst så kör så och bli grov o stark

GymTT
2005-11-17, 17:08
Burkar bara köra dem rätt upp, annars får man framåtlutande axlar har jag hört?!

Osten80
2005-11-17, 17:34
Burkar bara köra dem rätt upp, annars får man framåtlutande axlar har jag hört?!


Say What?
Menar du att du inte rullar axlarna eller vad är det du syftar på?
Frågan handlade ju om att köra bakom eller framför.

carlsm
2005-11-17, 17:44
Jag kör alltid bakom för att inte stången ska ta i paketet. Kan ju ta mer framför men tycker att bakom funkar bra också.

internethjälten
2005-11-17, 20:58
annvänd 2 hantlar ?

tigerofsweden
2005-11-17, 21:52
Burkar bara köra dem rätt upp, annars får man framåtlutande axlar har jag hört?!

Vad har du nu rökt på för ngt GymTT?

OnT Jag kör framför, tycker det funkar bra :thumbup:

Jman
2005-11-17, 22:37
annvänd 2 hantlar ?
Hantlar är bra om man vill träna grepp samtidigt ... fast man vill inte tappa dem på tårna. Dessutom så är det sällan finns hantlar över 50kg. Stång är säkrare och mer hanterbart.
Jag brukar alternera mellan hantlar och stång.

Har ni testat shrugs bakom med smithmaskin? Kan blir lite roliga vinklar då (jag lutar mig framåt) ... Nackdelen med smith är att det är svårt att haka fast den när man är helt slut ...

Jense
2005-11-17, 22:46
på sidan med hantlar

Jense
2005-11-17, 22:48
Hantlar är bra om man vill träna grepp samtidigt ... fast man vill inte tappa dem på tårna. Dessutom så är det sällan finns hantlar över 50kg. Stång är säkrare och mer hanterbart.
Jag brukar alternera mellan hantlar och stång.

Har ni testat shrugs bakom med smithmaskin? Kan blir lite roliga vinklar då (jag lutar mig framåt) ... Nackdelen med smith är att det är svårt att haka fast den när man är helt slut ...


hah , ja man få nog träna sitt grepp om man inte kan hålla i en 70kg per hand under 15 sekunder

pilt77
2005-11-18, 01:18
När jag fortfarande tränade trapsen så var det alltid shrugs bakom som gällde, känns som en mer naturlig rörelse. Dessutom så klämmer jag bara kuken med stången om jag kör framför

internethjälten
2005-11-19, 02:08
Hantlar är bra om man vill träna grepp samtidigt ... fast man vill inte tappa dem på tårna. Dessutom så är det sällan finns hantlar över 50kg. Stång är säkrare och mer hanterbart.
Jag brukar alternera mellan hantlar och stång.

Har ni testat shrugs bakom med smithmaskin? Kan blir lite roliga vinklar då (jag lutar mig framåt) ... Nackdelen med smith är att det är svårt att haka fast den när man är helt slut ...

Sant, jag brukar inleda mina ryggpass med marklyft och samtidigt som
jag håller på med det köra shrugs framför med skivstång.

Väl borta i disco-hantel-hörnan blir 50kg hantlarna lagom till både
hantelrodd samt till att klämma ur det sista i hantelshrugs.

När det gäller greppet är det inga problem efter flera års dissande
av dragremmar ;)


nicke