handdator

Visa fullständig version : Äntligen!!


tinus
2005-11-17, 13:32
Det här tycker jag verkar MYCKET intressant för ett blindstyre som mig!! Skulle vara helt underbart att slippa mina svindyra,tjocka,specialslipade hemska linser :hbang: :)



http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,731246,00.html

Trance
2005-11-17, 13:36
Vore helt underbart ja, har haft en del funderingar på det. Sedan skall man bara våga, är rätt feg när det gäller mina ögon. Med min tur skulle väl något gå fel och man blir blind.

Niclaaas
2005-11-17, 13:39
hade jag haft pengar skulle jag absolut operera ögonen. dock fungerar dygnet-runt linser väldigt bra

B-jay
2005-11-17, 13:43
hade jag haft pengar skulle jag absolut operera ögonen. dock fungerar dygnet-runt linser väldigt bra

Du kommer ju tjäna på det i längden!
Men se ska ju pengarna upp direkt förvisso!

Trance
2005-11-17, 13:43
hade jag haft pengar skulle jag absolut operera ögonen. dock fungerar dygnet-runt linser väldigt bra

Testat sådana, tyvärr så blir jag väldigt torr i ögonen av att sitta mycket framför datorn. Det gör jag ju tyvärr en del i skolan/jobbet/fritiden. Samt jag har ett brytningsfel och vikter i linserna, så om jag ligger ner på sidan och kollar på film eller liknande så ser jag suddigt efter ett tag.

Så en operation vore helt underbart, har nog pengarna sparat. Prioriterar nog detta högre än någon resa eller en skitbil. Men får se..

tinus
2005-11-17, 13:43
hade jag haft pengar skulle jag absolut operera ögonen. dock fungerar dygnet-runt linser väldigt bra

Ja för er med den lyxen! Mina linser går endast att få i års-utförande,finns inte ens månadslinser för mitt synfel *grr* Så du kan ju tänka dig hur bekväma de är efter ett tag *rolleyes*

Goddaniel
2005-11-17, 13:44
Är ju så jäkla dyrt, men som B-Jay sa så tjänar man ju på det i längden.
Linser är ju inte heller så billigt.
Men jag vet inte om jag skulle våga operera mig :em:

Niclaaas
2005-11-17, 13:46
visst man tjänar på det i längden men det blir en stor klumpsumma jag inte har råd med.

tinus: vad har du för synfel?

tinus
2005-11-17, 13:51
visst man tjänar på det i längden men det blir en stor klumpsumma jag inte har råd med.

tinus: vad har du för synfel?

Det är mitt rejäla brytningsfel som ställer till det *grr27* Har tydligen "gropiga" hornhinnor också *screwy* det som gör att de måste specialslipa linserna..

Men jag är inte helt blind :D

skaparn
2005-11-17, 13:52
Jag gjorde Lasik för ganska exakt två år sen, så det är kanske inte så nuyy som Aftonbladet får det att verka. Det funkar alldeles utmärkt men jag har faktiskt inte 100%-ig syn utan kan inte längre sitta allra längst bak i de allra största föreläsningssalarna när någon slänger på de allra minsta OH-texterna.
Men jag har inte längre några glasögon, någonsin.

edit: Det kanske var den där "asfäriska profilen" som var nytt, sorry

hasse36
2005-11-17, 14:40
nuyy1337?

skaparn
2005-11-17, 14:46
1337?

Haha! Jag använde det hemliga ordet nuyy. Undrar hur jag lyckades med det.

Wikner
2005-11-19, 01:13
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732255,00.html

Trance
2005-11-19, 01:21
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732255,00.html

Ja, det är ju det jag är så jävla rädd för.

Någon som vet vilka stora kliniker det finns i Göteborg? Eller någon sida om just detta?

Fatalist
2005-11-19, 01:26
Morsan har gjort ena ögat med Lasik på globen ögonklinik i sthlm och det andra ögat med nån annan metod på samma klinik. Den andra, äldre metoden tog skitlång tid att läka medan lasik gick skitsnabbt., hon ser bra utan komplikationer nu

Fagen
2005-11-19, 01:28
Ja, det är ju det jag är så jävla rädd för.

Någon som vet vilka stora kliniker det finns i Göteborg? Eller någon sida om just detta?

Från den första artikeln:
Medocular ögonklinik, Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö:
Lasik: 13 800 kr.
Elsa: 13 800 kr

Själv har jag nyligen skaffat mig sk. hårda linser vilket i s s är två plektrum i ögonen. Inte så skönt. Ser bra som faan med dom men de är så otroligt obehagliga. Någon annan som har sådana och vet hur länge det tar innan man "vänjer" sig?

Wikner
2005-11-19, 01:29
Vårda Ögonklinik - www.varda.se
Globen Ögonklinik - http://www.globeneyeclinic.se/
Två stycken iaf

Kebab-Arne
2005-11-19, 01:33
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,732255,00.html

Hehe, så typiskt aftonbladet att först skriva om hur alla kommer slippa glasögon och linser jättelätt för att sedan skrämma skiten hur läsarna. Kanske gör en sådan operation någon gång i framtiden, om jag har möjlighet. Dock tänker jag vänta en 10 år för att hoppas tekniken blir ännu bättre. Vad innebär astigmatisk fel? Det har jag iaf... :D

Wikner
2005-11-19, 01:35
En ren gissning är att astigmatisk fel är typ att om du ser en punkt så blir den utdragen till en linje...

Trance
2005-11-19, 01:46
Hehe, så typiskt aftonbladet att först skriva om hur alla kommer slippa glasögon och linser jättelätt för att sedan skrämma skiten hur läsarna. Kanske gör en sådan operation någon gång i framtiden, om jag har möjlighet. Dock tänker jag vänta en 10 år för att hoppas tekniken blir ännu bättre. Vad innebär astigmatisk fel? Det har jag iaf... :D

Brytningsfel va?

Goddaniel
2005-11-19, 01:55
Kebab-Arne:
Jag har också astigmatiskt synfel, och precis som Trance sa så är det brytningsfel.
Har nånting med ljuset att göra och leder till att man ser lite dubbelt.

:)

Tomten
2005-11-19, 08:33
Kebab-Arne:
Jag har också astigmatiskt synfel, och precis som Trance sa så är det brytningsfel.
Har nånting med ljuset att göra och leder till att man ser lite dubbelt.

:)

Är också astigmatiskt, men "ser dubbelt" vet jag inte. Jag upplever det mer som man tappar lite av förmågan att bedömma avstånd när jag inte har på mig glasögonen. Jag minns tex att när jag var yngre och inte visste att jag hade dålig syn, så hade jag skitmycket problem med racketsporter, och jag kunde svära på att jag slog *precis* där jag tyckte bollen var, men likförbannat missade jag. När jag fick glasögon försvann det problemet direkt.

LexSinner
2005-11-19, 08:43
Är också astigmatiskt, men "ser dubbelt" vet jag inte. Jag upplever det mer som man tappar lite av förmågan att bedömma avstånd när jag inte har på mig glasögonen. Jag minns tex att när jag var yngre och inte visste att jag hade dålig syn, så hade jag skitmycket problem med racketsporter, och jag kunde svära på att jag slog *precis* där jag tyckte bollen var, men likförbannat missade jag. När jag fick glasögon försvann det problemet direkt.

Haha, jag är också astigmatisk och känner så väl igen det där ;)

Tomten
2005-11-19, 08:52
Haha, jag är också astigmatisk och känner så väl igen det där ;)

Kan avslöja att mina smashar i pingis och badminton var att frukta *rolleyes* ... Hörde till vanligheterna att folk la upp tröga höga bollar bara för att de visst min "svaghet" av nån anledning gick det bättre med snabba bollar.... kanske lite för att man gick mer på "känn" än på vad man verkligen han se.

Skoltävlingen i badminton under mellanstadiet hör fortfarande idag till en av mina största förudmjukelser, min motståndare slog höga bollar hela matchen och jag bara missade och missade... :laugh:

Var förbaskat kul när man sedan spelade på gymnasiet och krossade det mesta motståndet i klassen! ÅTERUPPRÄTTELSE :hbang:

Piranha
2005-11-19, 10:22
Hadde (numera bortgången mormor ) som gjorde liknande operation som haft gråstarr i 20 år.

Gick ifrån mycket nedsatt syn till perfekt syn.

Helt otroligt, sen köpte hon tv, nya kläder rätt snart.

Men själva grejen att gå ifrån nästann blind till perfekt syn efter 20 år. Villken känsla !

LexSinner
2005-11-19, 10:30
Kan avslöja att mina smashar i pingis och badminton var att frukta *rolleyes* ... Hörde till vanligheterna att folk la upp tröga höga bollar bara för att de visst min "svaghet" av nån anledning gick det bättre med snabba bollar.... kanske lite för att man gick mer på "känn" än på vad man verkligen han se.

Skoltävlingen i badminton under mellanstadiet hör fortfarande idag till en av mina största förudmjukelser, min motståndare slog höga bollar hela matchen och jag bara missade och missade... :laugh:

Var förbaskat kul när man sedan spelade på gymnasiet och krossade det mesta motståndet i klassen! ÅTERUPPRÄTTELSE :hbang:

Jag spelade tennis, lättare sagt än gjort med brytningsfel :)
Men, men, blev en klar förbättring efter jag fått glasögon/linser :laugh:

Kebab-Arne
2005-11-19, 12:09
Får tacka alla som svarat på vad astigmatiskt fel innebär.

Jag har även närsynhet så... Hursomhelst, har inte upplevt att synen skulle ha påverkat mina insatser i skolidrotten så mycket. Har visserligen misstänkt att mina missar i basket beror på synen. Jag har glasögon men har de mest när det är helt oundviktligt, bilkörning, när läraren skriver på tavlan o så. Hursomhelst var till optikern häromdagen för att skaffa linser, sen frågar han om jag alltid har glasögonen. Njae, en del svarar jag. Jaha, ja du ser ungefär en tiondel så bra utan glasögonen. :D På torsdag får jag mina linser iaf, hoppas bara jag pallar sätta in skiten. Men det måste jag göra.

Bonnie
2005-11-19, 13:30
Fixade mina ögonen med lasik i dec 2002, kostade 24 000 på globen eyeclinic i Göteborg. Har inte ångrat det en sekund :)

*Flash*
2005-11-19, 14:12
Längtar tills när jag kan operera mina ögon.

Sedan vet väl alla att Aftonbladet och andra kvällstidningar gärna överdriver, kan tänka mig att dom säljer extra många exemplar genom att först skriva om en ny metod för att operera och sedan skriva om en som förlorat synen vid en operation.

Garnax
2005-11-19, 15:13
Jag har perfekt syn på båda ögonen och kan läsa en halvering av bokstäverna
på nedersta raden på en sådan där tavla.

Pappa kunde läsa bokstäverna på nedersta raden, en halvering av den
och hälften av bokstäverna i ytterligare en halvering (25% av storleken på nedersta raden i normalstorlek)

Nu har han glasögon, min mamma har glasögon. Alla mina 3 systrar har glasögon
och mina ena broder har det. Min lillebror har det inte...än.

Så det känns som att risken är rätt stor att man får skaffa det när man
bli äldre :(

Bara hoppas man kan fixa det då

Tomten
2005-11-19, 15:15
Så det känns som att risken är rätt stor att man får skaffa det när man
bli äldre :(

Bara hoppas man kan fixa det då

För det är ju så onaturligt... :laugh:

För eller senare så får du sämre syn på grund av ålder... hör ju som till att bli gammal.