handdator

Visa fullständig version : Vicks med RÖD triangel


Markus H
2005-11-17, 07:40
Vicks med RÖD triangel

http://www.procter.se/Press/vicks/2005_11_09.htm

Testade dessa idag och jag måste säga att man gör allt för att tjäna pengar. Goda, tja ganska. Uppiggande, kanske mest psykologiskt. Bra mot hallsont, njee inte som Fischerman´s Friend.

ngn mer som testat dessa Varningstriangel försedda Vicks ? vad tyckte ni ?

Nina L
2005-11-17, 07:48
Jag har inte smakat den, men om det står att en tablett innehåller 25 mg koffein, så är det säkert uppiggande. Frågan är dock om en tablett är tillräckligt för att man skall märka något? Enligt http://paranormal.se/topic/koffein.html är 100 mg minsta aktiva dos, men den källan får nog anses vara ganska osäker. Jag tror inte att detta är menat att vara en halstablett, utan de handlar bara om att de vill ha en del i "trötthetskakan".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein

Nitrometan
2005-11-17, 08:11
50-100 mg krävs för mig. Men då har jag druckit kaffe i många år. Så jag får nog ta tre-fyra stycken av dem för att märka det. Låter spännade... De ska jag nog hålla ögonen öppna efter dem.

Markus H
2005-11-17, 09:44
ok, jag tog bara två så vi som är kaffemissbrukare borde nog ta fler för att känna någon effekt.

tenchi
2005-11-17, 10:17
de här måste va de vidrigaste jag smakat. En bismak lik den man får om man råkar behålla koffeintabletten i munnen om man missar å svälja den på en gång.

Den här kommer försvinna efter att folk provat den en gång och sen aldrig mer. *spy*

Nina L
2005-11-17, 10:19
de här måste va de vidrigaste jag smakat.
Det står att det är en vuxen smak. Hur gammal är du? :)

Fatalist
2005-11-17, 10:23
Ärligt, ingen känner väl av 25mg koffein? Visst, tar du 4-5 tabletter på rak kanske det börjar hända lite.

200mg brukar göra mig lite piggare i några timmar, innan hade det större effekt. Någon som vet om man utvecklar någon sorts resistans mot koffein?

Hur många är det i en påse?

tenchi
2005-11-17, 10:27
Det står att det är en vuxen smak. Hur gammal är du? :)

jag fyller 19 snart. (fuck! 29 är det ju! ;))

Nina L
2005-11-17, 10:29
jag fyller 19 snart. (fuck! 29 är det ju! ;))
Tid att växa upp, med andra ord. Jag ordinerar minst 6 Vicks Koffein Boost per dag framöver. (Andra saker du måste gilla är té, kaffe, surströmming, rovor, oliver, fisk, kronärtskocka, och grönsaksgrytor, men det kan vi ta efter hand.)

tenchi
2005-11-17, 10:32
Tid att växa upp, med andra ord. Jag ordinerar minst 6 Vicks Koffein Boost per dag framöver. (Andra saker du måste gilla är té, kaffe, surströmming, rovor, oliver, fisk, kronärtskocka, och grönsaksgrytor, men det kan vi ta efter hand.)

är det aktuellt med lite smisk om jag vägrar?

Nina L
2005-11-17, 10:32
är det aktuellt med lite smisk om jag vägrar?
Glöm det. *slap*

Nitrometan
2005-11-17, 10:34
Ärligt, ingen känner väl av 25mg koffein? Visst, tar du 4-5 tabletter på rak kanske det börjar hända lite.

200mg brukar göra mig lite piggare i några timmar, innan hade det större effekt. Någon som vet om man utvecklar någon sorts resistans mot koffein?
Ja, det är ingen tvekan om att man blir tillvand på koffein.

tenchi
2005-11-17, 10:40
Glöm det. *slap*

äh då skiter ja i det. dags å läsa kalle anka istället.

Yankeee
2006-02-23, 20:20
Jag köpte en påse och käkade 5 st direkt, svettades som en gris på 5 minuters promenad, och det krävs en del för att jag ska svettas utomhus nu för tiden. Får dock aldrig i mig några större mängder koffein, förutom från colavarianter.

mela
2006-02-23, 20:22
Det rä ju socker i med.. ANnars hade jag missbrukat dem :D

hampaN
2006-02-23, 21:08
Jag har bara smakat en och den var inte god, urk. *grr*

Pretender
2006-02-23, 21:11
Man lär ju iaf få snabbare effekt av koffeinet :)

Callon
2006-02-23, 22:00
Ne, dom smakar riktigt vidrigt, typ nån sorts medicin som man tog när man var yngre..

Känns som jag har en ganska hög koffeinresistans, tog 11-12 koffeintabletter (1.1-1.2g) för en vecka sen när jag skulle plugga lite för att se hur bra verkan det blev, somnade 01.30 ...

Batman
2006-02-23, 22:20
Ne, dom smakar riktigt vidrigt, typ nån sorts medicin som man tog när man var yngre..

Känns som jag har en ganska hög koffeinresistans, tog 11-12 koffeintabletter (1.1-1.2g) för en vecka sen när jag skulle plugga lite för att se hur bra verkan det blev, somnade 01.30 ...
Säker på att du har fått dom siffrona rätt ?

Mina Koffeintabletter ligger på 100mg st, och vad jag har läst och erfarat så är 10st av den dosen direkt livsfarligt, orsakar oftast hjärtklappning.

Mental
2006-02-23, 22:33
Säker på att du har fått dom siffrona rätt ?

Mina Koffeintabletter ligger på 100mg st, och vad jag har läst och erfarat så är 10st av den dosen direkt livsfarligt, orsakar oftast hjärtklappning.

Beroende på vad man väger, men runt 10g lär man få i sig innan man kolar.

Toxicological Data:
Oral rat LD50: 192 mg/kg

MacLeod
2006-02-24, 09:40
Röd triangel har dom för övrigt tagit bort på alla typer av medicin.

Trassel
2006-02-24, 09:49
UNDERBARA!!! OCH det måste ju tilläggas att de flesta brukar bli väldigt förtjusta om de bara ger dem en chans :) sen kan man ju undra varför man ska äta flera om den första var ischlig....

Twosaint
2006-02-24, 09:59
Då passar jag på att låna tråden lite då vi ändå snackar koffein.
Jag brukar klämma i mig 2st 100mg innan jag drar iväg till gymet, men hur långt innan bör jag ta dom för att få ut effekt av det ?
Ibland har jag varit på väg att glömma dom och klämmer i mig 2 st då jag står i dörren på väg ut till bilen.

mela
2006-02-24, 10:00
Röd triangel har dom för övrigt tagit bort på alla typer av medicin.

Det är röd triangel på min :MrT:

Thorwaldsson
2006-02-24, 10:18
Nästan lika gott som att sitta och smutta på äppelcidervinäger *spy*

Ärligt talat, är det någon som föredrar den här framför klassiska fishermans?

Trassel
2006-02-24, 10:33
Nästan lika gott som att sitta och smutta på äppelcidervinäger *spy*

Ärligt talat, är det någon som föredrar den här framför klassiska fishermans?


Honing, det går ju inte att jämföra, red energy äter man för att det är KUL, fishermans för att det är typ den enda halstabletten som dövar om man har ont.

Diana
2006-02-24, 10:35
Nästan lika gott som att sitta och smutta på äppelcidervinäger *spy*

:D

Jag älskar dom, så jäkla goda!! vart äcklad av fösta påsen dock *spy* eftersmaken är helmysko som man måste vänja sej vid.. perfekta för oss som inte klarar av den bruna sörjan kaffe iaf.

14 st i en påse, ca 4 koffetabs, hälften av dödlig dos *popcorn*
Då passar jag på att låna tråden lite då vi ändå snackar koffein.
Jag brukar klämma i mig 2st 100mg innan jag drar iväg till gymet, men hur långt innan bör jag ta dom för att få ut effekt av det ?
Ibland har jag varit på väg att glömma dom och klämmer i mig 2 st då jag står i dörren på väg ut till bilen.
Jag tycker nån halvtimme innan passet är bäst :thumbup: för mej beror de på hur länge innan ja käkat, tar man dom på tom mage verkar de fort som fanken, tar man dem en stund efter en måltid gåre segare innan man märker upppiggandet

High1ander
2006-02-24, 10:36
Koffein förbättrar också minnet. Därför så många pimplar läsk, kaffe o skit innan tentor, ett, det håller folk vakna, två, man kommer ihåg saker bättre.

Nitrometan
2006-02-24, 10:40
14 st i en påse, ca 4 koffetabs, hälften av dödlig dos *popcorn*
Nåja, dödlig dos ligger runt 10 g för koffein.
10000 mg.

Full effekt av koffein brukar nås efter 15-30 minuter. Beroende på hur det levereras i magsäcken.

Twosaint
2006-02-24, 10:54
Ok då äre som jag trodde ganska vettig tid ändå, för från att jag lämnar dörren så är det 15 min innan jag är på gymet. Och oftast så är det 15-20 min innan jag åker som jag klämmer i mig dom. Tycker att det har en bra effekt då jag tränar direkt efter jobbet i princip.

Diana
2006-02-24, 11:04
Nåja, dödlig dos ligger runt 10 g för koffein.
10000 mg.
.
VA? är du säker på det..? tänkte på detta batman skrev:

Mina Koffeintabletter ligger på 100mg st, och vad jag har läst och erfarat så är 10st av den dosen direkt livsfarligt, orsakar oftast hjärtklappning.
Och att ja läst om folk som dött av intag av alltfrån 9-20 tabs...

har jättesvårt att tro den dödliga dosen skulle ligga så högt som 10g..

källa på det? :D

Gurk-Burk
2006-02-24, 11:09
Smaken av sörjan inne i tabletten är ju underbar! Ganska bra att ha med i skolan enligt mig, smidigt att ta nån tablett när man börjar bli trött.

Nitrometan
2006-02-24, 11:20
VA? är du säker på det..? tänkte på detta batman skrev:

Och att ja läst om folk som dött av intag av alltfrån 9-20 tabs...

har jättesvårt att tro den dödliga dosen skulle ligga så högt som 10g..

källa på det? :D
Johns Hopkins University har studerat saken:
CAFFEINE INTOXICATION

The potential for caffeine intoxication to cause clinically significant distress is reflected by the inclusion of caffeine intoxication as a diagnosis in DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition)(American Psychiatric Association, 1994) and in ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, Tenth Edition)(World Health Organization). Caffeine intoxication has long been recognized as a discrete syndrome associated with excessive caffeine use. Caffeinism is an older term that has been used to describe the toxic effects of caffeine resulting from acute or chronic use. Caffeine intoxication is currently defined by a number of symptoms and clinical features that emerge in response to recent consumption of caffeine. Common features of caffeine intoxication include nervousness (anxiety), restlessness, excitement, insomnia, rambling flow of thought and speech, gastrointestinal upset, tremors, tachycardia, diuresis, muscle twitching, periods of inexhaustibility, and psychomotor agitation. In addition, there have been reports of patients with caffeine intoxication having fever, irritability, tremors, sensory disturbances, tachypnea, and headaches. High dose caffeine toxicity is very rarely fatal. However, caffeine can be lethal at very high doses (i.e., 5 –10 g).

Although DSM-IV diagnostic guidelines indicate that diagnosis is dependent on the recent daily consumption of at least 250 mg of caffeine, the equivalent of just two and a half cups of brewed coffee, intoxication is most often observed at much higher doses of caffeine (i.e., > 500 mg). However, individual sensitivity and tolerance are likely to influence the dose effects. A person with high sensitivity and little tolerance might show signs and symptoms of caffeine intoxication in response to doses of caffeine much lower than a regular user.

Little is known about who may be most vulnerable to caffeine intoxication. Because caffeine intoxication is directly related to excess caffeine ingestion, any individual who consumes caffeine in large excess of their typical consumption may be at risk. It has been noted that caffeine intoxication can occur in someone who has been using caffeine for many years with no prior apparent problems.

Caffeine intoxication usually resolves rapidly (consistent with caffeine’s half-life of 4 to 6 hours) and appears to have no long lasting consequences.

Although many may experience the negative effects of caffeine on occasion, caffeine intoxication serious enough to come to clinical attention is considered relatively rare. A random digit telephone survey found that 7% of current caffeine users met DSM-IV criteria for caffeine intoxication by reporting use of more than 250 mg, five or more symptoms, and that symptoms interfered with their functioning at work, school, or home. Other studies that have focused on special populations (e.g., psychiatric patients, college students) have reported caffeine intoxication rates ranging from 2% to 19%.

(Adapted from Griffiths, R.R., Juliano, L.M., & Chausmer, A.L. (2003). Caffeine pharmacology and clinical effects. In: Graham A.W., Schultz T.K., Mayo-Smith M.F., Ries R.K. & Wilford, B.B. (eds.) Principles of Addiction Medicine, Third Edition (pp. 193-224). Chevy Chase, MD: American Society of Addiction)

Potential Health Effects
Eye: Dust may cause mechanical irritation.
Skin: May cause skin irritation.
Ingestion: Harmful if swallowed. May cause gastrointestinal irritation with nausea, vomiting and diarrhea. Ingestion increases the metabolic rate causing warm, flushed and moist skin, muscular weakness, rapid heart rate, insomnia, nervousness, increased metabolism and weight loss. May cause ataxia, blood pressure elevation, convulsions, hallucinations, hypermotility, muscle contraction or spasticity, somnolence (general depressed activity), toxic psychosis, and tremors.
Inhalation: May cause respiratory tract irritation. May cause effects similar to those described for ingestion.
Chronic: May cause cancer according to animal studies. May cause digestive tract and cardiac disturbances. May cause reproductive and fetal effects.

LD50/LC50:
CAS# 58-08-2:
Oral, mouse: LD50 = 127 mg/kg;
Oral, rabbit: LD50 = 224 mg/kg;
Oral, rat: LD50 = 192 mg/kg;
Carcinogenicity:
CAS# 58-08-2:
IARC: Group 3 carcinogen
Epidemiology: Experimental reproductive effects have been reported.
Teratogenicity: A human teratogen, causes developmental abnormalities of the craniofacial and musculoskeletal systems, pregnancy termination and stillbirth.
Reproductive Effects: See above.
Neurotoxicity: No information available.
Mutagenicity: No information available.

hangatyr
2006-02-24, 11:58
den är riktigt äcklig. hugaligen.

MacLeod
2006-02-24, 12:07
Det är röd triangel på min :MrT:

Triangeln står knappast för att halstabletterna är farliga vid bilkörning eller liknande. Varningstriangeln försvann nu i Januari.

Nitrometan
2006-02-24, 12:13
Triangeln står knappast för att halstabletterna är farliga vid bilkörning eller liknande. Varningstriangeln försvann nu i Januari.
Melas medicin är äldre än så. Hon köpte den innan januari. *rolleyes*

Diana
2006-02-24, 12:16
Johns Hopkins University har studerat saken:
CAFFEINE INTOXICATION

Aha! mkt intressant, tack :thumbup:

Gabber
2006-02-24, 12:19
Fick provtabletter på stan idag, inte alls goda, skulle vilja ha mer söthet i dem. Sen har de ingen som helst effekt. Det är väl det psykologiska som ska sälja detta.

Mental
2006-02-24, 12:21
Fick provtabletter på stan idag, inte alls goda, skulle vilja ha mer söthet i dem. Sen har de ingen som helst effekt. Det är väl det psykologiska som ska sälja detta.

Då funkar inte kaffe på dig heller då antar jag?

Jag käkade 6st, kändes som 2 koppar kaffe i kroppen ungefär. lätt kaffedarr och noterbart piggare.

Yankeee
2006-02-24, 19:28
Fungerade ypperligt för mig som sagt. Det är inte så att man (jag iaf) får en dyngsur tröja av placebo.

Fatalist
2006-02-24, 19:52
Det är röd triangel på min :MrT:

Röd triangel på tiparolen också.. *slap*

VA? är du säker på det..? tänkte på detta batman skrev:

Och att ja läst om folk som dött av intag av alltfrån 9-20 tabs...

har jättesvårt att tro den dödliga dosen skulle ligga så högt som 10g..

källa på det? :D

Ja det stämmer, just därför är numer 100-förpackingarna (100mg) receptbelagda på apotek. Nu kan man bara köpa 10 eller 50 åt gången eller vafan det nu är.

Mental
2006-02-24, 20:02
Röd triangel på tiparolen också.. *slap*



Ja det stämmer, just därför är numer 100-förpackingarna (100mg) receptbelagda på apotek. Nu kan man bara köpa 10 eller 50 åt gången eller vafan det nu är.

man kan bara köpa 30pack, men det är inte problem att köpa 4 30pack samtidigt det bara kostar mer *grr27*

Fatalist
2006-02-24, 20:03
man kan bara köpa 30pack, men det är inte problem att köpa 4 30pack samtidigt det bara kostar mer *grr27*

Köp på annan ort då, märket "Caffeine Alert" är billiga, och dessutom är det i 200mg-tabbar. 100st/burk. :thumbup:

Herkulez
2006-02-24, 22:29
Fungerade ypperligt för mig som sagt. Det är inte så att man (jag iaf) får en dyngsur tröja av placebo.
käkat mycket koffeintabbar förut?

vet att jag är halvresistent mot koffein sen tidigare dagars missbruk,

Yankeee
2006-02-24, 22:33
käkat mycket koffeintabbar förut?

vet att jag är halvresistent mot koffein sen tidigare dagars missbruk,

Aldrig, dricker inte kaffe heller så :)

tp_88
2006-02-24, 22:50
Full effekt av koffein brukar nås efter 15-30 minuter. Beroende på hur det levereras i magsäcken.
Hur snabbt avtar den sen?

tp_88
2006-02-24, 22:54
Lite OT då: Har börjat med både Vicks och rena koffeintabletter innan passet ( 200-250mg koffein ) och om det är placebo eller inte spelar ingen roll - jag känner mig lite piggare och lite mer fokuserad. Smaken på Vicks gillar jag även den! :thumbup:

Nitrometan
2006-02-24, 23:14
Hur snabbt avtar den sen?
Jag har för mig att halveringstiden på koffein i kroppen är 4 timmar. Men det kan ha varit 2... Det var längesen jag räknade på det.

m0gh
2006-02-25, 00:20
Vicks med röd triangel.. aka Vicks EPA











:D










http://www.osternarke.nu/_media/561151541092565791_s.jpg

Mental
2006-02-25, 01:08
Jag har för mig att halveringstiden på koffein i kroppen är 4 timmar. Men det kan ha varit 2... Det var längesen jag räknade på det.

Det står tidigare i tråden ;)



Caffeine intoxication usually resolves rapidly (consistent with caffeine’s half-life of 4 to 6 hours) and appears to have no long lasting consequences.

m0gh
2006-02-25, 01:10
Vicks med röd triangel.. aka Vicks EPA











:D










http://www.osternarke.nu/_media/561151541092565791_s.jpg

Grymt skoj!! Keep it goin' ! :bow:

Herkulez
2006-02-25, 08:57
Vicks med röd triangel.. aka Vicks EPA


]
haha den var dålig :D

Diana
2006-02-25, 09:43
Ja det stämmer, just därför är numer 100-förpackingarna (100mg) receptbelagda på apotek. Nu kan man bara köpa 10 eller 50 åt gången eller vafan det nu är.
ajuste, 30 st har de snålat ner antalet i varje burk till nu :MrT: och skulle man våga sej på att fråga efter fler än EN burk får man försktfulla knarkblickar från personalen på köpet :D :thumbup:

Danne
2006-02-25, 11:12
Räknar på råttans tålighet och en människa på 100kg så innebär det 100kilo*192mg = 19200mg= 19,2gram
Men då får man tänka på att vid LD50 så är det 50% av försöksdjuren som dör, så det finns dom som dör vid både lägre och högre dos än LD50.

Beroende på vad man väger, men runt 10g lär man få i sig innan man kolar.

Toxicological Data:
Oral rat LD50: 192 mg/kg

Nitrometan
2006-02-25, 11:38
Det står tidigare i tråden ;)



Caffeine intoxication usually resolves rapidly (consistent with caffeine’s half-life of 4 to 6 hours) and appears to have no long lasting consequences.
Ah. I ett av mina klipp också. Tror du jag orkar läsa allt jag klistrar in? ;)

Anonym112
2006-06-06, 00:08
Smakar skit, köpte en påse idag :(

Skalet utanpå smakar typ gummi, och innehållet smakar shampoo! usch