handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är stretching?


Cerberus
2005-11-17, 00:37
Topic? Vad är anledningarna till att man ska göra det egentligen?

Fatalist
2005-11-17, 10:19
Om du är stel och vill förbättra din hållning/teknik i övning.

keffat_liv
2005-11-17, 10:37
Och för att bli vig... Har för mig att någon här på forumet hade teorier om att om man stretchade så skulle det möjligtvis försämra träningsresultaten.

David
2005-11-17, 13:37
Stretching tär på musklerna, vilket förlänger återhämtningen. Detta borde väll vara enda anledningen till försämrade träningsresultat.

Men annars är det skönt att vara vig och det hjälper dig i vissa övningar etc. Finns ingen nackdel att inte stretcha lite eller mycket.

skaparn
2005-11-17, 15:38
Det verkar inte vara för att minska skaderisken iallafall enligt den undersökning som gjordes för ett tag sedan på NUS (har tyvärr ingen referens).

Rent spontant så tror jag man ska stretcha om man har behov av att bli smidigare, annars inte.

Math
2005-11-17, 15:50
Man strechar för att musklerna ska bli längre och smidigare och jag tror att längre muskler också kan bygga mer massa/styrka men korta har mer explosivitet är dock inte säker...

Klo
2005-11-17, 15:52
Tycker man får bättre flex i de musklerna som är smidiga *flex* :thumbup:

mini_Arnold
2005-11-17, 15:54
Man strechar för att musklerna ska bli längre och smidigare och jag tror att längre muskler också kan bygga mer massa/styrka men korta har mer explosivitet är dock inte säker...
Nej.
Fästena sitter där dom sitter. Stretchning ändrar inte på det. Jag vet för jag har lika korta biceps idag som för 10 år sen :)
Sen om en kortare muskel är svagare vet jag inte. Men låter logiskt.

Jman
2005-11-17, 16:06
Som gymmare behöver man nog inte bekymra sig så mycket om stretchning så länge man har normal rörlighet. Om man inte stretchar så skulle iaf jag lägga övningar sist i passen som stretchar musklerna. Som hantelflyes för bröst, overhead cable extensions för triceps, hantelcurl i lutande bänk för biceps osv ...

King Grub
2005-11-17, 16:08
Nej.
Fästena sitter där dom sitter. Stretchning ändrar inte på det. Jag vet för jag har lika korta biceps idag som för 10 år sen :)
Sen om en kortare muskel är svagare vet jag inte. Men låter logiskt.

Det är skillnad på längre visuellt och längre funktionellt.

mini_Arnold
2005-11-17, 16:17
Det är skillnad på längre visuellt och längre funktionellt.
Naturligtvis

Helena B
2005-11-17, 16:23
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53046

Om det kan vara till någon hjälp...

Ame
2005-11-17, 20:41
Ligger det någonting i att man tappar lite explosivitet om man blir rörligare i en muskel? Jag var på en föreläsning med friidrottsförbundets landslagsläkare och jag har för mig han nämnde något om det, men jag minns inte säkert. Någon som vet?

internethjälten
2005-11-17, 20:57
Topic? Vad är anledningarna till att man ska göra det egentligen?

För mig är det iaf viktigt att stretcha då det ökar rörligheten med mera.

z_bumbi
2005-11-17, 21:11
Ligger det någonting i att man tappar lite explosivitet om man blir rörligare i en muskel? Jag var på en föreläsning med friidrottsförbundets landslagsläkare och jag har för mig han nämnde något om det, men jag minns inte säkert. Någon som vet?

Ja, både om du stretchar direkt innan tävling/träning och om du gör så att muskeln blir "längre" mer semi-permanent så kan du tappa explosivitet.

Detta gäller dock mest i sporter där man utnyttjar detta fenomen till fullo samt på en högre nivå men en analys av rörelsemönster och stretching kan vara på sin plats om man nu tävlar på den nivån eller har ambitioner att göra det.

Fredrik_S
2005-11-17, 22:10
Ofta är vältränade kroppar mer rörliga än totalt otränade. En starkare muskel vågar slappna av mer då den sträcks och är således rörligare. Dock kan muskler som tränas mycket inom ett begränsat rörelse omfång göra mindre flexibel. Tex får ryska gymnaster inte använda cykel som träningsform, eller spjutkastare inte göra armhävningar.

hgus
2005-11-17, 22:21
Jag vet att jag läst någonstans att exempelvis basketspelare medvetet försöker bli stelare i vaderna då detta skall ge mer spänst.

Men det viktigaste argumentet tycker jag är alla ryggproblem som folk drar på sig för att de är för stela i musklerna runt höfterna. Själv får jag ont i korsryggen om jag slarvar med stretchingen i mer än någon vecka. :cryout:

arnold2k5
2005-12-30, 22:12
men jag tycker endå att de ultimata är väll att vara stark, ha en snygg kropp och vara vig/rörlig. .

De e bara vad jag personligen anser..
så som jag uppfattat de hela med stretching så är det så att muskelfibrerna sträcks ut ordentligt.. vilket gör att muskeln kan återhämta sig snabbare, men har även för mig att jag läst nån stans att det ska öka syreupptaget i muskeln man stretchar också. . vilket borde göra att man återhämtar sig snabbare. .

men vafan de viktigaste är väll att man gör de som käns bäst. . och skiter i vad andra säger!
funker de bra att skita i att stretcha. . skit i de då. .

Yes
2005-12-31, 12:24
Det är skillnad på längre visuellt och längre funktionellt.
Vilken skillnad är det?

Olof Herlin
2005-12-31, 13:36
Vilken skillnad är det?
Det vissuellt längre muskeln är helt enkelt längre, dvs dens fästen sitter längre ifrån varandra. En funktionellt "längre" muskel kan sträckas ut längre än en "kortare" muskel. Verkligen missledande begrepp det där...

Goodfellah
2006-01-05, 08:50
Det verkar inte vara speciellt många som är pålästa på detta ämne, iaf inte dem som svarat.

Jag ska säga att jag själv inte heller är särskillt påläst (utbildad etc. ) på streching. Men jag har mycket personliga erfarenheter av det.

Vad jag vet :

Streching -
*Ökar rörligheten i musklerna. Motverkar korta och stela muskler.
*Ökar blodcirkulationen i musklerna
*Hjälper till att transportera slaggprodukter ut ur musklerna. Ökar transporten av näring till musklerna.

Vad jag har hört (kan ej bekräfta):

Streching -
*Ska tydligen på nått vis öka volymen i musklerna, ge mer plats åt muskler. (kan ej verifiera om det stämmer eller hur processen går till)

Egna erfarenheter:

Personligen tycker jag att det är helt idiotiskt, ursäkta språket, att INTE strecha efter ett gym pass, eller vad det nu är för sport. Jag personligen har stor erfarenheter vad det gäller vikten i och strecha efter ett styrkepass.

Jag har aldrig vart dålig på att stretcha, dock är det en muskel på lårets baksida (Hamstringsmuskulaturen) som jag inte har tänkt på att stretcha. Det har fått allvarliga konsekvenser. Det har lett till att den har blivit "kortare" ochj stelare. Vilket gjort att jag fått otorliga smärtor i ryggen och inte kunnat träna under 5 månader (jag har haft ont några månader innan det med). Eftersom den muskeln var för "kort" så har det lett till att mina muskler i svanken fått kompensera den "korta" Hamstringsmuskulaturen på lårets baksida. Ryggen har då blivit överbelastad vid vanlig gång, jogging etc.
Nu efter 5 månaders vila kan jag äntligen börja träna igen. Och jag säger så här, jag tänker aldrig i mitt liv träna utan att ha stretchat efter passet.

Folk tror att det inte är viktigt att stretcha, men det är otoroligt viktigt. Den som säger annat kan ni ju hänvisa detta då det är egna erfarenheter och enligt 5 olika läkare/sjukgymnaster/kiropraktorer jag vart hos ett resultat av dålig stretching.

Punkt slut.

Börje H
2006-01-05, 09:18
Naturligtvis är det viktigt att stretcha. En för stram muskulatur kan ge som resultat en felaktig belastning och/eller felaktig hållning. Bra exempel är, som ovan nämt hamstringsmuskulaturen, men även ilopsoas (höftböjaren) och m.piriformin (en av de små höftrotatorerna). Detta är kliniskt bevisat om och om och om igen...Jag tycker att det var något klantigt av Lasse L och Yelverton att basunera ut budskapet "Stretching är meningslöst" som de gjorde i tidningarna för några månader sedan.

När det gäller explosivitetsprestation konta muskellängd är det precis som Bumbi är inne på. En alltför smidig muskel kan inte utnyttja muskelns "gummibandseffekt" den sk SSC, Stretch-Shortening-Cykle.

Nina L
2006-01-05, 09:23
När det gäller explosivitetsprestation konta muskellängd är det precis som Bumbi är inne på. En alltför smidig muskel kan inte utnyttja muskelns "gummibandseffekt" den sk SSC, Stretch-Shortening-Cykle.Dags att börja med fanatisk stretching för mina överutvecklade vader och quads, med andra ord? :)

Börje H
2006-01-05, 09:33
När det gäller explosivitetsprestation konta muskellängd är det precis som Bumbi är inne på. En alltför smidig muskel kan inte utnyttja muskelns "gummibandseffekt" den sk SSC, Stretch-Shortening-Cykle.

Kan inte utnyttja SSC lika bra som en något stramare muskel skall det naturligvis tilläggas. SSC utnytjas i vilket fall som helst.

Nja, Nina, ta tillvara på om dessa muskelgrupper är stora och träna ikapp med de andra. Då blir det kalasbra ju :thumbup:

the_PL_man
2006-01-05, 11:32
Börje, har du några bra länkar till bilder på hur man stretchar de nedan nämnda musklerna ?
Har onn ljumske, och misstänker att det är relaterat till ovan nämnda muskler.

Mvh

the_PL_man

Naturligtvis är det viktigt att stretcha. En för stram muskulatur kan ge som resultat en felaktig belastning och/eller felaktig hållning. Bra exempel är, som ovan nämt hamstringsmuskulaturen, men även ilopsoas (höftböjaren) och m.piriformin (en av de små höftrotatorerna). Detta är kliniskt bevisat om och om och om igen...Jag tycker att det var något klantigt av Lasse L och Yelverton att basunera ut budskapet "Stretching är meningslöst" som de gjorde i tidningarna för några månader sedan.

När det gäller explosivitetsprestation konta muskellängd är det precis som Bumbi är inne på. En alltför smidig muskel kan inte utnyttja muskelns "gummibandseffekt" den sk SSC, Stretch-Shortening-Cykle.