handdator

Visa fullständig version : greppfrågor


Metallica
2005-11-16, 23:18
hej har lite frågor om grepp ni som kört en del greppträning kanske kan ge lite tips och svar... tänkte prova att inkludera lite grepp och underarmsträning i träningen men tränar på lite olika ställen och har begränsat med tillgång till utrustning.

1. tänkte prova pinchgrepp, men viktskivorna jag kör är likadana på båda sidor, det kanske kvittar? är det bara att köra ihop 2 skivor och sen tummen på ena sidan och fyra fingrarna på andra och sen lyfta så länge som möjligt?

2. kan man tänkas köra hanledescurls med en viktskiva istället, t ex en 10kgs kaka och sen curla den som man annars gör med skivstång eller hantel? då borde man väl köra både greppet och handleden/underarmarna samtidigt

3. kör inte marklyft så jag får ingenting gratis därifrån när det gäller grepp, ger static hold med hantlar nåt? dvs att man tar dom tyngsta hantlarna man kan och sen bara håller dom så länge som möjligt? kanske inte ger lika mycket som om man hade tillgång till extra fet skivstång som man lassa på en massa, men lite får väl greppet/underarmarna jobba? vilka andra muskelgrupper stärks av det?

Sheogorath
2005-11-16, 23:24
hej har lite frågor om grepp ni som kört en del greppträning kanske kan ge lite tips och svar... tänkte prova att inkludera lite grepp och underarmsträning i träningen men tränar på lite olika ställen och har begränsat med tillgång till utrustning.

1. tänkte prova pinchgrepp, men viktskivorna jag kör är likadana på båda sidor, det kanske kvittar? är det bara att köra ihop 2 skivor och sen tummen på ena sidan och fyra fingrarna på andra och sen lyfta så länge som möjligt?

2. kan man tänkas köra hanledescurls med en viktskiva istället, t ex en 10kgs kaka och sen curla den som man annars gör med skivstång eller hantel? då borde man väl köra både greppet och handleden/underarmarna samtidigt

3. kör inte marklyft så jag får ingenting gratis därifrån när det gäller grepp, ger static hold med hantlar nåt? dvs att man tar dom tyngsta hantlarna man kan och sen bara håller dom så länge som möjligt? kanske inte ger lika mycket som om man hade tillgång till extra fet skivstång som man lassa på en massa, men lite får väl greppet/underarmarna jobba? vilka andra muskelgrupper stärks av det?

Klart du kan köra static holds med hantlar. Förutom grepp slaktas övre traps något enormt.

Metallica
2005-11-17, 01:41
ang pinchgreppet såg jag en bild på en som hade kritade fingrar, är det att föredra eller ska man hoppa över det?

Mart|n
2005-11-17, 05:54
I pinchen så bör det vara viktskivor med platta sidan utåt. Det är att föredra att använda magnesium.

H.Emanuel
2005-11-17, 06:08
Sheogorat tipsade mig en gång om en variant av av pinch, man tar en kedja, finns ofta en till sådana där viktbälten, ja hur ska jag beskriva det? Bättre att du söker på pinch så kommer det upp

Metallica
2005-11-17, 11:30
men motverkar inte det syftet att krita händerna? är inte poängen att fingrarna ska få jobba så mkt som möjligt

Sheogorath
2005-11-17, 12:05
men motverkar inte det syftet att krita händerna? är inte poängen att fingrarna ska få jobba så mkt som möjligt

O andra sidan så kan man ju diskutera huruvida man ska låta svett etc påverka sina resultat. Sådant kan ju variera kraftigt. Med magnesium "scratchar" man ju sitt försök i högre grad.

Metallica
2005-11-17, 18:51
"
Pinch

* Greppa 2 så släta vikter som möjligt, gärna metalvikter med ena sidan slät.
* Sätt detta vikter mot varandra, greppa med tummen på ena sidan och fingrarna på andra sidan.
* Lyft upp tills du står rakt, håll emot i en sekund.
* Sätt behärskat ner vikterna på golvet."

vad nudå?

hålla emot EN sekund och sen ställa ner vikterna igen? ska man inte hålla så länge man kan och sen övergå till större viktskivor eller flera?

HookersUnited
2005-11-17, 18:58
"
Pinch

* Greppa 2 så släta vikter som möjligt, gärna metalvikter med ena sidan slät.
* Sätt detta vikter mot varandra, greppa med tummen på ena sidan och fingrarna på andra sidan.
* Lyft upp tills du står rakt, håll emot i en sekund.
* Sätt behärskat ner vikterna på golvet."

vad nudå?

hålla emot EN sekund och sen ställa ner vikterna igen? ska man inte hålla så länge man kan och sen övergå till större viktskivor eller flera?
Tanken med den beskrivningen är väl inte att man ska dra upp en lätt vikt. Utan det ska vara så tungt att man i princip endast orkar lyfta upp och sänka vikten kontrollerat.