handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt?


_Robbie_
2005-11-16, 22:27
Jag har alltid haft problem med att gå upp i vikt och har det fortfarande hur mycke jag än försöker äta *cry*

Har ni tips eller hemliga knep för att gå upp i vikt? och hur räknar man ut sitt kaloriöverskott egentligen? Jag vet att man skall äta var 3 timma. Men vad ska man egentligen äta och hur mycke?

Jag kan även nämna lite info om mig själv:

Ålder:16
Kön:Kille
Längd:1,75 cm
vikt: 58 kg (alltså väldigt väldigt lite)

Jag tränar väldigt ofta (4 ggr i veckan) konditions pass med styrka, kondition osv.
Detta är jätte viktigt för mig så att dra ner på konditionspassen är inget alternativ.

/Robert

Ungtuppen
2005-11-16, 22:42
Vad och hur mycket äter du under en dag?

rQx
2005-11-16, 22:46
Jag tycker också att jag äter mycket men inte går upp men faktum är att jag äter för lite om jag inte går upp. Säkert samma för dig. Vissa har bättre ämnesomsättning än andra också.

Du kan pröva att utöka varje mål med något. Innan åt jag bara gröt till frukost, nu tar jag en banan och lite mjölk också och vips så har jag ökat 230 kcal.

keffat_liv
2005-11-16, 22:48
Jag tycker också att jag äter mycket men inte går upp men faktum är att jag äter för lite om jag inte går upp. Säkert samma för dig. Vissa har bättre ämnesomsättning än andra också.

Du kan pröva att utöka varje mål med något. Innan åt jag bara gröt till frukost, nu tar jag en banan och lite mjölk också och vips så har jag ökat 230 kcal.

med den sketna maten vi får i skolan är det inte konstigt du inte går upp:P

_Robbie_
2005-11-16, 22:49
Vad och hur mycket äter du under en dag?

Frukost (07.00):Har ingen större aptit på morgonen så det blir endast 1 grov macka med smör,ost,skinka,gurka eller smör,ost,salami,tomat.

Lunch i skolan(12.00): Som sakt varierar maten här och jag brukar vara vrålhungrig därför äter jag en stor portion+ en till liten. (Har alltid med mycket av varje del:tex mycket kött, potatis och sallad.

Mellanmål hemma (15.00): 2 grova mackor samma pålägg som på morgonen, händer ofta att jag har ägg som pålägg.

18.00 kvällsmat: Det som mamma/pappa lagar: en stor portion

21,00: en grov macka med det vanliga pålägget..

Larsson
2005-11-16, 23:06
Du äter för lite, lägg in ett mellanmål på förmiddagen samt ett bättre mellanmål på eftermiddagen. Bröd kan du äta om det är ett nyttigt bröd, men kompletera med något mera till. Tex kvarg från lidl. Ät havregrynsgröt på morgon också.

viktor88
2005-11-16, 23:24
Frukost (07.00):Har ingen större aptit på morgonen så det blir endast 1 grov macka med smör,ost,skinka,gurka eller smör,ost,salami,tomat.

Lunch i skolan(12.00): Som sakt varierar maten här och jag brukar vara vrålhungrig därför äter jag en stor portion+ en till liten. (Har alltid med mycket av varje del:tex mycket kött, potatis och sallad.

Mellanmål hemma (15.00): 2 grova mackor samma pålägg som på morgonen, händer ofta att jag har ägg som pålägg.

18.00 kvällsmat: Det som mamma/pappa lagar: en stor portion

21,00: en grov macka med det vanliga pålägget..

skaffa dig apptit på morgonen och kvällen

BigForre
2005-11-17, 00:25
Frukost (07.00):Har ingen större aptit på morgonen så det blir endast 1 grov macka med smör,ost,skinka,gurka eller smör,ost,salami,tomat.

Lunch i skolan(12.00): Som sakt varierar maten här och jag brukar vara vrålhungrig därför äter jag en stor portion+ en till liten. (Har alltid med mycket av varje del:tex mycket kött, potatis och sallad.

Mellanmål hemma (15.00): 2 grova mackor samma pålägg som på morgonen, händer ofta att jag har ägg som pålägg.

18.00 kvällsmat: Det som mamma/pappa lagar: en stor portion

21,00: en grov macka med det vanliga pålägget..

Det är faktiskt så enkelt som att om du inte går upp i vikt, och är det du vill, så ska du äta mer. Och det är inte förvånande med den matsedeln, det är faktiskt inte så mkt mat. Det som jag ser som kritiskt i det som du beskriver är frukosten, där du säger att du inte har någon aptit. Själv upplever jag det som en vanesak med att äta på morgonen, något som jag vant mig vid det senaste året. Prova med att ge dig 20 minuter extra varje morgon och sätt dig ner framför tvn och käka i lugn och ro, lägg till lite extra varje dag och var inte rädd om det slutar med att du sitter och äter samma mat / mängder som du äter till middag, där befinner jag mig numera :) .

Metallica
2005-11-17, 00:33
sluta med konditionspass.

BigForre
2005-11-17, 00:35
sluta med konditionspass.

Och jag tror att jag har hittat min personliga favorit till sämsta förslag...

_Robbie_
2005-11-17, 07:27
Du äter för lite, lägg in ett mellanmål på förmiddagen samt ett bättre mellanmål på eftermiddagen. Bröd kan du äta om det är ett nyttigt bröd, men kompletera med något mera till. Tex kvarg från lidl. Ät havregrynsgröt på morgon också.

vad är kvarg? havregryns gröt kan jag inte äta...

keffat_liv
2005-11-17, 09:57
Du verkar äta sjukt lite, ät mer:)

King Grub
2005-11-17, 10:00
Ät dubbelt så mycket. Seriöst. Det du äter nu passar kanske en stillsam ålderspensionär.

Zera
2005-11-17, 10:07
Knapra i dig en påse nötter varje dag när du är hemma så ska du få se att det händer saker :thumbup:

rQx
2005-11-17, 11:18
med den sketna maten vi får i skolan är det inte konstigt du inte går upp:P
Skolmaten regerar! Det är min lätt största måltid på dagen :D

Larsson
2005-11-17, 11:53
vad är kvarg? havregryns gröt kan jag inte äta...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg

fonzie
2005-11-17, 12:55
Jordnötter! Ät en påse om dagen. Seriöst det där är SJUKT lite.
Ät varje timme. Spelar ingen större roll vad det är, så länge allt inte är skräpmat eller gelegodis. Tänk på att äta mycket protein också. Två stora glas mjölk till varje måltid eller några ägg.

keffat_liv
2005-11-17, 13:02
Jordnötter! Ät en påse om dagen. Seriöst det där är SJUKT lite.
Ät varje timme. Spelar ingen större roll vad det är, så länge allt inte är skräpmat eller gelegodis. Tänk på att äta mycket protein också. Två stora glas mjölk till varje måltid eller några ägg.

äta varje timme och 2 stora glas mjölk till det? 2stora glas = 6dl mjölk. 10 måltider. 6*10=60dl mjölk = 6 liter mjölk om dagen:) ok someone's gonna die soooooon.....

Att äta var timme är inte bra, att dricka så pass mycket mjölk som 2 stora glas till varje måltid är inte bra...

Markus H
2005-11-17, 13:04
Jag äter samma sak vare sig klockan är 09:00, 12:00, 15:00, 18:00 eller 21:00

varför ska man kronlga till det med en massa mellanmål och andra saker, lagar man mat så lagar man stooora satser så räcker det till många mål mat.

Metallica
2005-11-17, 13:26
Och jag tror att jag har hittat min personliga favorit till sämsta förslag...

varför det? eftersom han är ung har han förmodligen hög förbränning och stora problem att gå upp i vikt, att då ägna sig åt en massa kondition och förbränningsträning så dom få extra kalorier han får i sig försvinner bidrar ju i allra högsta grad till problemet att gå upp och bibehålla viktökning.

Spooni
2005-11-17, 13:29
Det finns bara ett botemedel Krubba gröt...1 macka på morgonen blir du inte stor utav frukosten sägs vara den viktigaste måltiden under dagen. Jag hade samma problem förut men det gäller att pressa ner maten ätt tills du spry! :eating:

Metallica
2005-11-17, 13:30
lunch och middag ser bra ut. det du bör göra är att öka mellanmålens storlek samt frukost. att bara äta en macka vid 21.00 ger inte särskilt mycket.

prime^
2005-11-17, 13:33
varför det? eftersom han är ung har han förmodligen hög förbränning och stora problem att gå upp i vikt, att då ägna sig åt en massa kondition och förbränningsträning så dom få extra kalorier han får i sig försvinner bidrar ju i allra högsta grad till problemet att gå upp och bibehålla viktökning.
d e väl bättre han börjar äta mer än att han slutar sporta/springa? tyckte också ditt förslag va uselt

ugly_kid
2005-11-17, 15:40
kan ni bara ge fan i att klaga på maten era bortskämda snorungar, ät mer och ge fan i om ni inte tycker det är det godaste ni vet. skomaten är bra och den är gratis, ÄT DEN!

BigForre
2005-11-17, 16:12
varför det? eftersom han är ung har han förmodligen hög förbränning och stora problem att gå upp i vikt, att då ägna sig åt en massa kondition och förbränningsträning så dom få extra kalorier han får i sig försvinner bidrar ju i allra högsta grad till problemet att gå upp och bibehålla viktökning.

1. För att cardio för med sig en förbannat massa fördelar och han säger själv att han inte vill sluta med det (PUNKT).
2. Det är förbannat lätt att öka i vikt trots lite cardio, men faktum är som king grub säger, det där är ungefär vad min mormor äter en vanlig dag.
3. Ett tipps är att peta i dig lite maltodextrin och vassle efter avslutade träningspass, MEN det ska du inte göra förrens du lärt dig att äta MAT.

Jman
2005-11-17, 16:37
Äter man nyttig för övrigt så kanske det skulle vara okej att använda mer fett av den nyttigare sorten. Det är ju energi det med. T.ex. använda fleromättande vegetabiliska fetter som olivolja och rapsolja. Jag tar alltid extra olivolja till pastan. Det är ett alternativ till nötter.

keffat_liv
2005-11-17, 16:59
kan ni bara ge fan i att klaga på maten era bortskämda snorungar, ät mer och ge fan i om ni inte tycker det är det godaste ni vet. skomaten är bra och den är gratis, ÄT DEN!

hur kan du påstå att skolmaten är bra!?

petersson
2005-11-17, 16:59
kan ni bara ge fan i att klaga på maten era bortskämda snorungar, ät mer och ge fan i om ni inte tycker det är det godaste ni vet. skomaten är bra och den är gratis, ÄT DEN!

:thumbup: :thumbup: Åh jag saknar skolmaten! :( Vilken lyx. Önskar att jag kunde få sån nu!

Sniggel
2005-11-17, 17:04
Har heller aldrig förstått mig på de på skolan som inte tyckte om maten.
Maten i skolan var ju dagens höjdpunkt! :eating:

Till originalpostern:
Tycker du bör ändra om ditt mellanmål efter skolan till en MÅLTID, dvs ordentligt med mat.
Kvällsmaten bör också vara en måltid.
Samt försök lära dig att äta en ordentlig frukost, det kanske e jobbigt i början, men sen vänjer du dig och efter ett tag vaknar du vrålhungrig på morgonen.

Metallica
2005-11-17, 17:05
d e väl bättre han börjar äta mer än att han slutar sporta/springa? tyckte också ditt förslag va uselt

han ska göra både och för bästa resultat. vill man gå upp vikt måste man prioritera det.

Metallica
2005-11-17, 17:07
1. För att cardio för med sig en förbannat massa fördelar och han säger själv att han inte vill sluta med det (PUNKT).
2. Det är förbannat lätt att öka i vikt trots lite cardio, men faktum är som king grub säger, det där är ungefär vad min mormor äter en vanlig dag.
3. Ett tipps är att peta i dig lite maltodextrin och vassle efter avslutade träningspass, MEN det ska du inte göra förrens du lärt dig att äta MAT.

jag slänger in ett pass högrepsträning ibland, det är den enda cardio man behöver.

King Grub
2005-11-17, 17:08
Konditionsträning har så många fördelar, både hälso- och träningsmässiga, att det vore att göra sig en björntjänst att sluta med den och tro att det är en förändring till det bättre.

Metallica
2005-11-17, 17:12
"Jag tränar väldigt ofta (4 ggr i veckan) konditions pass med styrka, kondition osv."

låter väl mycket kondition där. konditionspass MED styrka. kondition OSV
låter som det nästan uteslutande är kondition. samtidigt som han underäter.
vi pratar alltså om en maratonlöpare här?

i mina ögon, baserat på den lilla informationen, så tycker inte jag det ser ut som ett träningsupplägg som är optimalt för viktuppgång.

BigForre
2005-11-17, 17:23
jag slänger in ett pass högrepsträning ibland, det är den enda cardio man behöver.

Jaha...vad bra då...fortsätt med det...

Konditionsträning har så många fördelar, både hälso- och träningsmässiga, att det vore att göra sig en björntjänst att sluta med den och tro att det är en förändring till det bättre.

AMEN...

"Jag tränar väldigt ofta (4 ggr i veckan) konditions pass med styrka, kondition osv."

låter väl mycket kondition där. konditionspass MED styrka. kondition OSV
låter som det nästan uteslutande är kondition. samtidigt som han underäter.
vi pratar alltså om en maratonlöpare här?

i mina ögon, baserat på den lilla informationen, så tycker inte jag det ser ut som ett träningsupplägg som är optimalt för viktuppgång.

Nej det är det säkert inte...är du ute efter att gå upp i vikt så slopa passen och sätt dig och ät på den tiden istället...

thezet
2005-11-17, 17:44
Folk har en förmåga att inbilla sig att det skulle vara en enkel sak att markant ställa om matvanorna. Så är inte fallet, vare sig man lider av över- eller undervikt. Väger man 58 kilo på 175 cm trots träning fyra gånger i veckan och med ambition att gå upp i vikt arbetar den naturliga aptitregleringen inte direkt i riktning mot viktökning. Robbie måste öka energiintaget, men varför skulle han göra det svårt för sig och förlita sig enbart på det? Konditionsträning fyra gånger i veckan är kontraproduktivt om man har svårt för att gå upp i vikt. Uppenbarligen.

Konditionsträning har mycket riktigt hälsofördelar som bör beaktas. Men ”flåset” kan tränas mycket effektivt i (mycket) korta pass med (mycket) hög intensitet. Riktlinjerna blir då mycket enkla.

1. Hitta en brant backe. 2. Sprinta med kortast möjliga vila tills mjölksyran sätter stopp. 3. Genomför bara undantagsvis utdragen cardio, eller begränsa åtminstone denna till något pass per vecka.

Glöm heller inte att grabben är 16 år. Har han vuxit färdigt på längden? Innan dess händer inte mycket på muskelfronten.

bender
2005-11-17, 19:16
kan ni bara ge fan i att klaga på maten era bortskämda snorungar, ät mer och ge fan i om ni inte tycker det är det godaste ni vet. skomaten är bra och den är gratis, ÄT DEN!

Fan vad bra sagt. Är redigt tacksam för skolmaten måste jag säga, även om den inte är lika god varje dag (den är det för det mesta), så går det ju alltid att trycka i sig utan problem.
Alla som klagar på skolmaten: Om skollunchen togs bort och man skulle bli tvungen att ta med sig egen mat skulle ni klaga som fan på det så ni ska nog vara tacksamma för att det serveras lunch i skolan.

keffat_liv
2005-11-17, 19:34
Fan vad bra sagt. Är redigt tacksam för skolmaten måste jag säga, även om den inte är lika god varje dag (den är det för det mesta), så går det ju alltid att trycka i sig utan problem.
Alla som klagar på skolmaten: Om skollunchen togs bort och man skulle bli tvungen att ta med sig egen mat skulle ni klaga som fan på det så ni ska nog vara tacksamma för att det serveras lunch i skolan.


visst maten är god, men är den bra? nä inte det minsta.

garm
2005-11-17, 20:05
jag hade nog grymt lik statistik i din ålder, samma längd och vikt.
När jag tänker tillbaka nu så trodde jag att jag åt tillräckligt men ack så fel jag hade. Mitt direkta tips är väll ÄT ÄT ÄT i ditt fall.
Konditionspassen snor ju såklart en del massa.
*popcorn*

occt
2005-11-17, 20:38
haha jag är lika gammal lika long men ja väger 2kg mer :D

krilleh
2005-11-17, 20:58
ät mer, rör på dig mindre..

finns dessa två alternativ.

WinternetAlm
2005-11-17, 21:34
Lägg upp en träningsjournal får vi se hur du tränar.

WinternetAlm
2005-11-17, 21:37
kan ni bara ge fan i att klaga på maten era bortskämda snorungar, ät mer och ge fan i om ni inte tycker det är det godaste ni vet. skomaten är bra och den är gratis, ÄT DEN!

Kunde inte sagt de bättre själv ;)

_Robbie_
2005-11-17, 22:59
Lägg upp en träningsjournal får vi se hur du tränar.

Min styrketräning ser ut såhär:

Dag 1 bröst,Biceps,mage
-Hantelpressar
-Hantelflyes
-Hantelcurls
-concentrations curls
(ett antal olika magövningar)

Dag 2 vila

Dag 3 Ben , triceps
-Knäböj
-utfall
-vadlyft
-marklyft
-kickback

dag 4 vila

Dag5 rygg,axlar,ev mage
Hantelrodd
liggande rodd
shrugs
axelpress
axel hantelflyes
(ett antal olika magövningar)

Är själv lite osäker på detta träningsschemat, vad tycker ni?

Jag har konditionsträning cirka 3-4 ggr i veckan.

Spooni
2005-11-18, 08:59
Jag hade samma problem som du förut men jag bestämde mig för att frossa i mig mat som en häst vilket resulterade i att min matsäck expanderades otroligt vilket i sin tur resulterade i att jag är hungrig 24 seven och det är nu ett stort problem. Kan passa på att fråga er vad man borde äta för mat som stannar lång tid i magen tack på förhand!

Karl_alfred
2005-11-18, 09:10
jag slänger in ett pass högrepsträning ibland, det är den enda cardio man behöver.
:laugh: :thumbup:

Ja som det sagt så äter du ju knappt alls! Men för den delen behöver du ju knappast sluta med cardio! Ät det dubbla minst av vad du äter o fortsätt du med cardio det mår man bara bra av! :thumbup:

wabbabi_bb
2005-11-18, 17:58
vissa behöver mer än bara högreps träning

WinternetAlm
2005-11-18, 23:26
Reps och sets på journalen vore underlättande : )

ugly_kid
2005-11-23, 11:35
hur kan du påstå att skolmaten är bra!?
För att den är det. vad är det som inte är bra enligt dig då? Får du inte oxfile som hemma eller vad är problemet?

_Robbie_
2005-11-23, 21:00
Reps och sets på journalen vore underlättande : )


3 reps på varje och runt 7-9 reps på vartenda ungefär..

keffat_liv
2005-11-23, 21:10
För att den är det. vad är det som inte är bra enligt dig då? Får du inte oxfile som hemma eller vad är problemet?

Den är onyttig. Vi får riktig skitmat.

MilkmaN
2005-11-23, 23:08
Den är onyttig. Vi får riktig skitmat.

Onyttig? Näringsfattig emellanåt men rätt så "korrekt" kost är det i mina ögon.

Big Forre:
För övrigt så är en viktuppgång parat med stora mängder cardio "något man bara gör. Jag kan skriva upp vad jag åt varje dag i somras under en månads tid samtidgt som jag tränade 4-6 cardiopass och 1-2 styrkepass i veckan. Det är inte lite, och då tappade jag 3 kg.

WinternetAlm
2005-11-30, 20:00
Den är onyttig. Vi får riktig skitmat.

Är du tokig ? . Skolan är tvingad att servera enligt tallriksmodellen + att kunna välja knäckebröd och sallad. Fasst jag vet inte du kanske inte bor i Sverige.
*screwy*

Berguven
2005-12-02, 21:04
Den som klagar på skolmaten är mycket riktigt en bortskämd slyngel. Att inte längre garanteras ett stort hyffsat vällagat (om det är gott eller inte spelar mindre roll) mål mat är nog det största hindret för mig nu när det gäller att öka på muskelmassan. Tro mig, ni kommer definitivt att sakna den när den plötsligt rycks ifrån er vardag. För övrigt var den faktsikt ganska god för det mesta, men folk har ändå alltid av någon anledning gillat att klaga på den.

Anonym
2005-12-02, 21:54
Skolmaten är kalas här i v-ås!

Olof Herlin
2005-12-02, 23:57
Aaaah skolmat.. *längtar* I mitt plugg får vi bara ett litet sketet mellanmål. Man måste ta 2-5 gånger för att bli mätt (och man får egentligen bara 1 om dagen).

Vad en person i sitsen som trådskaparen sitter i måste inse är att dennes kropp kräver bra jävla mycket mat om den ska öka.

Jag kan säga till dig på en gång att när jag började träna på allvar för snart 2 år sedan så var mitt utgångsläge precis som ditt. Skillnaden var att jag inte gjorde nån cardio överhuvudtaget. Trots bristen på cardio så fick jag äta helt otroliga mängder för att gå upp i vikt. Detta för att jag på båda sidor utav hela min släkt saknar anlag för någonsomhelst övervikt. INGEN jag har träffat i min släkt har någonsin gått upp i vikt enkelt (de flesta herrarna ligger faktiskt på 60-70kg).

Jag började kickboxas efter ungefär 1år och insåg snabbt att jag skulle bli tvungen att öka antal måltider om dagen från 7(5 stora, 2 små) till 8(6stora, 2små) eller t.o.m 9(5stora,4små). Det var helt enkelt inte hållbart och jag fick sluta med kickboxningen (kanske många av er tycker är dumt, men jag låg redan på mitt 'max' av vad jag orkade äta).

Vill bara att du ska förstå att det för många kräver stora mängder mat för att kunna gå upp i vikt när man är 16.

Allt jag behöver göra för att gå ner i vikt är att äta som en "normal" människa haha. Och då rasar jag.. *screwy*

Apos78
2005-12-03, 00:38
För viktuppgång är det enda som gäller att käka...käka mer än du gör för tillfället. Satsa på mer frukost och nog kan du fixa ett mellanmål på förmiddagen. Jag vägde själv i din ålder väldigt lite men efter ganska drastiska ökningar i kosten så kom också vikten jag ville åt...

Trident
2005-12-03, 12:01
Mitt bästa knep att gå upp i vikt är dricka en massa MJÖLK!

Drick ett paket till varje större måltid så ska du se att vikten går upp rätt fort.
När jag mönstrade (17 bast?) gammal vägde jag bara 72 kg på inskrivningen och tränade på rätt så bra. Hade alltid haft problem att gå upp i vikt sedan barnsben. Sen upptäckte jag att mjölk var riktig dunderhonunng med avseende på relativt lågt GI, hög proteinvärde. Helst lätt- eller minimjölk dock för det onda fettets skull.

Körde på och drack en jävla massa mjölk och låg som mest på 90-91 kg till inryck, dock i samband med styrketräning och amerikansk fotboll för träningen. Dvs nästan 20 kg på lite över ett år!

/Peter

nirre
2005-12-03, 12:31
Mitt bästa knep att gå upp i vikt är dricka en massa MJÖLK!

Drick ett paket till varje större måltid så ska du se att vikten går upp rätt fort.
När jag mönstrade (17 bast?) gammal vägde jag bara 72 kg på inskrivningen och tränade på rätt så bra. Hade alltid haft problem att gå upp i vikt sedan barnsben. Sen upptäckte jag att mjölk var riktig dunderhonunng med avseende på relativt lågt GI, hög proteinvärde. Helst lätt- eller minimjölk dock för det onda fettets skull.

Körde på och drack en jävla massa mjölk och låg som mest på 90-91 kg till inryck, dock i samband med styrketräning och amerikansk fotboll för träningen. Dvs nästan 20 kg på lite över ett år!

/Peter


håller med. MJölk är himla bra för viktuppgång. Mättar inte lika mkt som man skulle få i sig andra nyttiga livsmedel.

wabbabi_bb
2005-12-03, 13:05
mjölk med havregryn!!! de är sjukt bra.

Svampen
2005-12-03, 16:59
Om du inte orkar äta på morgonen så kan du ju testa att dricka extra kalorier.
Jag blandar mjölk rått ägg proteinpulver och havregryn och kör det 3 minuter i en mixer när jag vaknar.
Ligger väl på runt 600 kalorier och det bara skramlar till så är det nere i magen.
Inga problem att 2 timmar senare äta en stor frukost på ca 1000 kcal för drinken mättar inte så mycket.
Har gått upp bra i höst tack vare den , kanske nåt att prova?
Mvh Jocke

_Robbie_
2005-12-03, 17:21
Om du inte orkar äta på morgonen så kan du ju testa att dricka extra kalorier.
Jag blandar mjölk rått ägg proteinpulver och havregryn och kör det 3 minuter i en mixer när jag vaknar.
Ligger väl på runt 600 kalorier och det bara skramlar till så är det nere i magen.
Inga problem att 2 timmar senare äta en stor frukost på ca 1000 kcal för drinken mättar inte så mycket.
Har gått upp bra i höst tack vare den , kanske nåt att prova?
Mvh Jocke


vadå för proteinpulver?

Baha
2005-12-03, 18:26
känns inte som det skulle vara spec. svårt att lägga till lite kcal.

till målen drick 1 stort glas mjölk eller mer till varje om du inte redan gör det

kör lite juice till frukosten om du inte orkar äta mer

lite extra smör på macKAN

nån frukt här o där, kanske en näve nötter

lite extra olja på maten när det lämpar sig

Börja med att lägga till ngt litet enkelt varje dag som du vet att du klarar av att följa regelbundet och försök sen öka på efter det.

tror det kan vara svårt att gå från att äta relativt lite till att börja vräka i sig enorma mängder direkt så öka på med såna små enkla saker sen försöker du lägga till lite extra när du kan vecka efter vecka, till slut kommer du med kunna bli en tvättäkta tjockis=) många bäckar små ger en hel del kclaorier i slutändan :)

Svampen
2005-12-04, 12:53
Whey-80 men det kan nog vara vilken sort som helst.
Ta den med nån smak du gillar , jag tycker vanilj är bäst.
Ca 1 dl räcker för att få upp proteinmängden så musklerna vill växa och bli fina :D