handdator

Visa fullständig version : Ska socialen få ta hand om feta försummade barn?


Big_Vik
2005-11-16, 18:40
Skrev nationella provet igår i svenska B, och valde eskalerande fetman i ung ålder bland ämnena och efter att man skrivit div. Grub-grejer (man minns ganska mycket av deffguiden m.m. ändå... :em: ) kom jag in på en liten avslutande diskussion. Om sociala myndighetspersoner har rätt att åka till alkoholiserade hem och ta av suputer deras barn för att dessa far illa bör väl även feta barn omhändertas? Blev uppriktigt sagt väldigt förbannad när tankarna vandrade iväg till de oansvariga föräldrarna. Säg att ungen dör innan 40:årsdagen av någon hjärt och kärl-sjukdom, något överdriver visst, men då är det ju nästan ett indirekt mord (i förtid) som begåtts av föräldern eftersom denne förkortat barnets liv avsevärt. Vissa föräldrar kanske inte ens klarar av en uppryckning vad gäller sin egen hälsa, hur fan ska man då kunna hantera ansvaret för någon annans välbefinnande? Att lära barnet sunda kostvanor är en del av den skyldighet som uppfostran innebär, något annat är för mig totalt oacceptabelt. Slutsatsen blev alltså att socialen ska få åta sig rätten att hämta extremt feta barn som riskerar att inte kunna leva normalt o dyl. Barnets vilja har inget med detta att göra, ett barn vet inte sitt eget bästa och kommer alltid vilja stanna hos sina föräldrar än hur mycket missbrukare dessa må vara.

Ska soc:isarna kunna ta ifrån dessa avskyvärda föräldrar rätten till föräldraskap?

Allan
2005-11-16, 18:52
Själv tycker jag beskäftiga ungar skulle omhändertas. Och sättas i läger utan tillgång till forskningsrapporter eller internet....Men det är jag det.....


allan

Sve
2005-11-16, 19:14
okej man bor hemma tills vad? 20?
sen får man väl faktiskt tänka själv på vad man äter. Man är ju ändå utrustad med en hjärna.
Vad är nästa steg? ta hand om ungar som du som sitter vid datorn för mycket?

Trance
2005-11-16, 19:14
Själv tycker jag beskäftiga ungar skulle omhändertas. Och sättas i läger utan tillgång till forskningsrapporter eller internet....Men det är jag det.....


allan

Det var elakt sagt.

Sedan till originalpostaren, jo varför inte? Men som sista utväg.

JJ
2005-11-16, 19:16
Väldigt få föräldrar vill sina barn illa, jag tror det finns betydligt bättre sätt herr Big_Vik.

Sve
2005-11-16, 19:18
Ska soc:isarna kunna ta ifrån dessa avskyvärda föräldrar rätten till föräldraskap?

hahaha avskyvärda :laugh:

abbarn
2005-11-16, 19:23
självklart ska socialen kunna göra det.

Scratch89
2005-11-16, 19:23
Varför whinar alla?
Vik har en riktigt bra poäng.
Med tanke på att fetman kostar mer pengar än vad alkohol gör (alltså nu utslaget på sjukvårdskostader) så borde detta kunna tänkas igenom.
Ett barn som bara äter ett mål utanför hemmet (t.ex skollunchen) MÅSTE äta vad dess föräldrar äter. Om föräldrarna ger ungen falukorv med ost och grädde vareviga dag, med orden "Ät så du blir stor och stark, då får du gå till Folkets park" så är det klart att ungen äter, mot bättre vetande. En unge vet ingenting om hälsa och välbefinnande. Så länge föräldrarna är sams med barnet och vice versa, kommer barnet att fortsätta sitt osunda leverne.

Grahn
2005-11-16, 19:24
Mjo och föräldrar till ungdomsbrottslingar kan vi ju skjuta, sedan tycker jag Allans förslag var bra. Vi borde även se till att alla svenskar bakbinds och låses in som åtgärd för att skydda dem från dem själva, klart hälsovådligt beteende har ju uppvisats av flera. Om inet annat så anses ju internet vara beroendeframkallande och frekventa användare kanske borde tvångsintas och läras fördelarna med böcker och knyppling.

Eller så skiter vi i det, kort sagt hurfan kan man komma på en så vidrig tanke?

Sve
2005-11-16, 19:26
Varför whinar alla?
Vik har en riktigt bra poäng.
Med tanke på att fetman kostar mer pengar än vad alkohol gör (alltså nu utslaget på sjukvårdskostader) så borde detta kunna tänkas igenom.
Ett barn som bara äter ett mål utanför hemmet (t.ex skollunchen) MÅSTE äta vad dess föräldrar äter. Om föräldrarna ger ungen falukorv med ost och grädde vareviga dag, med orden "Ät så du blir stor och stark, då får du gå till Folkets park" så är det klart att ungen äter, mot bättre vetande. En unge vet ingenting om hälsa och välbefinnande. Så länge föräldrarna är sams med barnet och vice versa, kommer barnet att fortsätta sitt osunda leverne.

Ja men alkohol vet alla är skadligt.
Mat vet folk mindre om.
Men om vi nu ska tjafsa om fetma så är det lika stor del det stillasittande livet de flesta ungar har som ställer till det. givetvis i kombo med mat.
så ska man då omhänderta de som spelar tv-spel för mycket också?
Börjar likna tyskland på 30 talet snart...

The Wolf
2005-11-16, 19:30
okej man bor hemma tills vad? 20?
sen får man väl faktiskt tänka själv på vad man äter. Man är ju ändå utrustad med en hjärna.
Vad är nästa steg? ta hand om ungar som du som sitter vid datorn för mycket?

Sant till en viss del, men uppväxten är dock fortfarande viktig för hur vi blir som personer i grunden. De kan vara jätteklipska, jättefeta och vara väl medvetna om sin sjukdom (som det i vissa fall klassas som). Det behöver nödvändigtvis inte betyda att de är förmögna att ta tag i saken med egna händer även om de innerst inne skulle vilja det.

Big_Vik: Möjligtvis som nödlösning, sista utväg. Jag tror man skulle kunna göra det på betydligt mildare och förhoppningsvis effektivare sätt.

Scratch89
2005-11-16, 19:30
Mjo och föräldrar till ungdomsbrottslingar kan vi ju skjuta, sedan tycker jag Allans förslag var bra. Vi borde även se till att alla svenskar bakbinds och låses in som åtgärd för att skydda dem från dem själva, klart hälsovådligt beteende har ju uppvisats av flera. Om inet annat så anses ju internet vara beroendeframkallande och frekventa användare kanske borde tvångsintas och läras fördelarna med böcker och knyppling.

Eller så skiter vi i det, kort sagt hurfan kan man komma på en så vidrig tanke?
Det är väl inte föräldrarnas fel att kidsen umgås med fel folk? Föräldrar kan vara hur förstående som helst, ändå är det bara en bråkdel de får reda på.


Ja men alkohol vet alla är skadligt.
Mat vet folk mindre om.
Men om vi nu ska tjafsa om fetma så är det lika stor del det stillasittande livet de flesta ungar har som ställer till det. givetvis i kombo med mat.
så ska man då omhänderta de som spelar tv-spel för mycket också?
Börjar likna tyskland på 30 talet snart...

Det är väl exakt därför det ska tas i bruk? Eftersom folk tror att det är jätte-jättefarligt för kidsen att ta ett par öl på fredagkvällen, för "det är ju inte för kroppen", men att sitta o äta fet mat hela dagarna utan någon som helst tanke på näringsammansättning verkar gå hem i de svenska stugorna.

Grahn
2005-11-16, 19:34
Det är väl inte föräldrarnas fel att kidsen umgås med fel folk? Föräldrar kan vara hur förstående som helst, ändå är det bara en bråkdel de får reda på.

Säger du det?
Hmmmm jasså...men ett litet koncenrtationsläger för barn med bristande empatisk förmåga då?

Lizard
2005-11-16, 19:40
Jag tycker vi omhändertar alldeles för få barn rent generellt, men att omhänderta för feta?

Lizard

AFanatic
2005-11-16, 19:47
Med tanke på att fetman kostar mer pengar än vad alkohol gör (alltså nu utslaget på sjukvårdskostader)

Det där skulle jag jättegärna vilja se en källa på.

The Wolf
2005-11-16, 19:50
Jag tycker vi omhändertar alldeles för få barn rent generellt, men att omhänderta för feta?

Lizard

Isåfall bör detta ske om barnen lider av psykiska problem på grund av fetman, inte jusst för att de är för feta.

Sve
2005-11-16, 19:54
Isåfall bör detta ske om barnen lider av psykiska problem på grund av fetman, inte jusst för att de är för feta.

Att omhänderta ett barn är ju ganska allvarligt. Sådant bör man nog undvika in i det längsta skulle jag tro.
Ok om barnen har föräldrar som knarkar varenda dag och misssköter dom totalt. Men om någon är lite fet....snälla...

Baan
2005-11-16, 19:55
Att omhänderta ett barn är ju ganska allvarligt. Sådant bör man nog undvika in i det längsta skulle jag tro.
Ok om barnen har föräldrar som knarkar varenda dag och misssköter dom totalt. Men om någon är lite fet....snälla...

håller med att det ska vara ganska grova grejer för att man ska ta folks barn ifrån dom, först bör man prova alla andra alternativ som att försöka få barnet och föräldrarna på rätt spår..

The Wolf
2005-11-16, 20:10
Att omhänderta ett barn är ju ganska allvarligt. Sådant bör man nog undvika in i det längsta skulle jag tro.
Ok om barnen har föräldrar som knarkar varenda dag och misssköter dom totalt. Men om någon är lite fet....snälla...

Hmm, blev lite fel där må hända. *screwy*

Naturligtvis tycker jag inte någon ska omhändertas pga av fetma. Vad jag däremot menar är att barn med psykiska problem och liknande måste få hjälp om famliljen inte har makt att lösa det själva. Att omhänderta något barn över huvudtaget bör bara göras om föräldrarna missköter sig på något sätt.

Grahn
2005-11-16, 20:11
Hmm, blev lite fel där må hända. *screwy*

Naturligtvis tycker jag inte någon ska omhändertas pga av fetma. Vad jag däremot menar är att barn med psykiska problem och liknande måste få hjälp om famliljen inte har makt att lösa det själva. Att omhänderta något barn över huvudtaget bör bara göras om föräldrarna missköter sig på något sätt.

Hur skiljer det sig från hur det är nu då?

Garnax
2005-11-16, 20:16
När dagis eller skola eller någon annan myndighet märker att ett barn
är kraftigt överviktigt så borde kontakt tas med föräldrarna direkt och sen
skicka dom på utbildning.

Man bör ge föräldrar chansen att lära sig hur man kan ändra detta, troligen
finns det inga föräldrar som VILL ha feta barn..

*Flash*
2005-11-16, 21:10
Som sista utväg, varför inte?
Ingen mår faktiskt bra av att vara överdrivet fet, varken fysiskt eller psykiskt.

Big_Vik
2005-11-16, 21:44
Själv tycker jag beskäftiga ungar skulle omhändertas. Och sättas i läger utan tillgång till forskningsrapporter eller internet....Men det är jag det.....


allan

Har tyvärr inte tillgång till några forskningsrapporter, men du får ärligt talat gärna ta hand om mig ändå. ;) Vilka är förresten målet för min inställsamhet? De feta barnen och deras välbefinnande? Eller föräldrarna som jag tycker ska förlora sin rätt till föräldraskap?

Scratch89
2005-11-16, 21:51
Att omhänderta ett barn är ju ganska allvarligt. Sådant bör man nog undvika in i det längsta skulle jag tro.
Ok om barnen har föräldrar som knarkar varenda dag och misssköter dom totalt. Men om någon är lite fet....snälla...
"lite" fet?
Vi snackar ju om barn som är så feta att det inte längre är hälsosamt, barn som kan få diabetes innan de fyllt 25 osv.


EDIT: Jag menar förstås också som sista utväg, inget som ska hända hux-flux. Undersökningar och X antal besök och liknande innan det går så långt.

Big_Vik
2005-11-16, 21:53
okej man bor hemma tills vad? 20?
sen får man väl faktiskt tänka själv på vad man äter. Man är ju ändå utrustad med en hjärna.
Vad är nästa steg? ta hand om ungar som du som sitter vid datorn för mycket?

Eller omhänderta såna personpåhoppare som dig?


hahaha avskyvärda :laugh:

Det tycker jag. I mina ögon är groteskt feta barn ett stort jävla misslyckande i föräldraskapet. Som förälder har man ett övergripande ansvar för sin avkommas hälsa, tycker du att man lyckats fullt ut om ungens fetma är så pass allvarlig att denne inte kan leva vad som kan kallas för ett normalt liv och dör instängd i sin lägenhet vid 30 års ålder?

Skulle verkligen vara kul att åka tillbaka i tiden och ta din pappas plats, då kunde jag hämnas ditt angrepp genom att tvinga i dig mcdonaldsmat (om det fanns donken då?) tills du spydde och så kunde du få se hur stor makt du hade över din egen hälsa som barn.

Jag är ett tjockt barn och jag skulle väldigt gärna bli räddad till en plats där jag får kycklingfilé istället för falukorv och potatismos varje dag. :) :eating:

Grahn
2005-11-16, 21:55
Skulle verkligen vara kul att åka tillbaka i tiden och ta din pappas plats, då kunde jag hämnas ditt angrepp genom att tvinga i dig mcdonaldsmat (om det fanns donken då?) tills du spydde och så kunde du få se hur stor makt du hade över din egen hälsa som barn.


Är det så du tror barnen blev feta?!
*screwy*


Jag är ett tjockt barn och jag skulle väldigt gärna bli räddad till en plats där jag får kycklingfilé istället för falukorv och potatismos varje dag.


Kul att vara din förälder, vad har de gjort för att förtjäna detta?

Scratch89
2005-11-16, 22:00
Hur blev de annars feta grahn?
Skyll inte på att de rör sig mindre. Visst, de rör sig mindre. Men det är ju deras val. De har dock inget val angående sina matvanor. Föräldrar borde ju kunna uppmuntra till att antingen få barnen att röra på sig, eller anpassa maten till barnens aktivitetsnivå.

Grahn
2005-11-16, 22:04
Hur blev de annars feta grahn?
Skyll inte på att de rör sig mindre. Visst, de rör sig mindre. Men det är ju deras val. De har dock inget val angående sina matvanor. Föräldrar borde ju kunna uppmuntra till att antingen få barnen att röra på sig, eller anpassa maten till barnens aktivitetsnivå.

Först: Är du förälder månne?
Har du ens blivit vuxen ännu så att du kan reflektera över hur du själv var som barn?

Sen:
Vafan menar du allvarligt att föräldrar tvångsmatar sina barn feta av ren illvilja? Är du helt från vettet?!

Scratch89
2005-11-16, 22:06
Först: Är du förälder månne?
Har du ens blivit vuxen ännu så att du kan reflektera över hur du själv var som barn?

Sen:
Vafan menar du allvarligt att föräldrar tvångsmatar sina barn feta av ren illvilja? Är du helt från vettet?!
Nej jag är inte förälder. Dock är jag tillräckligt vuxen för att kunna reflektera över hur jag själv blir uppfostrad gentemot andra.

Nej, jag har aldrig sagt att föräldrar tvångsmatar sina barn av ren illvilja. Dock av okunskap. Eftersom de själva faktiskt lever av att ha ätit dålig mat i alla dagar, så tror väl även de att barnen ska kunna må bra av det, vilket tyvärr inte är fallet.

Big_Vik
2005-11-16, 22:07
Är det så du tror barnen blev feta?!
*screwy*



Kul att vara din förälder, vad har de gjort för att förtjäna detta?

Nej, det tror jag inte. Jag ville visa vem som är ansvarig för vems hälsa och kände mest ett behov av att få hälla grädde i truten på en fyraårig Sve så att han bättre förstod vilka chanser att påverka sin hälsa han hade i den åldern. Föräldrar med groteskt feta barn är misslyckade föräldrar, tycker jag, och MINA vidare åsikter anser att detta är fullständigt oacceptabelt.

Förutom att deras mat är o-optimal så har de fött mig. Nu är det inte så att jag bryr mig ett piss i vad som är optimalt, men man föds ju in i en familj, medan man väljer sina vänner. Hade jag själv fått välja föräldrar hade jag valt Allan ;), nej förresten, skulle vara coolt att få vara en liten grubling. :hbang:

Bara scratch som förstår mig :love: Alla andra verkar ha glömt hur det var att vara barn och bo hemma?

Grahn
2005-11-16, 22:15
Nej jag är inte förälder. Dock är jag tillräckligt vuxen för att kunna reflektera över hur jag själv blir uppfostrad gentemot andra.

Tror du det?
Får man fråga vid vilken ålder du insamlat denna enorma livserarenhet där du känner dig kompetent nog att diktera för föräldrar hur de skall hantera sina barn och dessutom ta ifrån dem rätten till dem och barnens rätt tills sina föräldrar?


Nej, jag har aldrig sagt att föräldrar tvångsmatar sina barn av ren illvilja. Dock av okunskap. Eftersom de själva faktiskt lever av att ha ätit dålig mat i alla dagar, så tror väl även de att barnen ska kunna må bra av det, vilket tyvärr inte är fallet.

Det gjorde du iofs nyss.
Gör de? Eller skriker ungen att morsan är ett svin om han inte får vad han vill ha?

Big_Vik
2005-11-16, 22:17
När dagis eller skola eller någon annan myndighet märker att ett barn
är kraftigt överviktigt så borde kontakt tas med föräldrarna direkt och sen
skicka dom på utbildning.

Man bör ge föräldrar chansen att lära sig hur man kan ändra detta, troligen
finns det inga föräldrar som VILL ha feta barn..

bra synpunkter, nu gör du som i pisstråden och röjer lite granna :D

Det är sant. Faktum är också att vi varje dag bombarderas av media om allvaret i ökande barnfetman, vem har missat debatten liksom? Jag tycker inte det är vilja som du beskriver när man helt ingnorerar varningsropen från alla forskare och näringsfysiologer över hela världen och inte göra ett skit åt att ens barn långsamt begår självmord med hjälp av mat. Vad du beskriver är snarare en önskan " det vore önskvärt att mitt barn var normalviktigt, men jag vill helst inte GÖRA något och absolut inte mer än nödvändigt för att få igenom denna förändring ". Usla fäder.

Grahn
2005-11-16, 22:18
Big_Vik, allvarligt talat tycker jag synd om dina föräldrar men inte det minsta synd om dig. Maken till otacksam unge.....
Bara för att stilla min nyfikenhet om trotsåldern, du är väl inte runt 14 år?

Big_Vik
2005-11-16, 22:21
Jag tycker att Grahn i sitt sätt att skriva använder härskartekniker för att framställa Scratchs synpunkter som värdelösa p.g.a. hans ålder. Skitsnack att det skulle handla om att DIKTERA villkor för uppfostran, som jag ser det angriper jag och scratch genom DISKUSSION ett oändligt stort samhällsproblem.

Tricklev
2005-11-16, 22:22
Big_Vik det är väll att överdriva när du kallar det självmord genom mat? stäng av skandalTV och gå ut i världen.

Med hur många år minskar ens liv genom fettma? 2? 5? 8?

Grahn
2005-11-16, 22:23
Jag tycker att Grahn i sitt sätt att skriva använder härskartekniker för att framställa Scratchs synpunkter som värdelösa p.g.a. hans ålder. Skitsnack att det skulle handla om att DIKTERA villkor för uppfostran, som jag ser det angriper jag och scratch genom DISKUSSION ett oändligt stort samhällsproblem.

Så du föreslår att man ska tvångsomhänderta barn som är överviktiga och JAG utöver härskartekniker? är det så?

Big_Vik
2005-11-16, 22:24
Big_Vik, allvarligt talat tycker jag synd om dina föräldrar men inte det minsta synd om dig. Maken till otacksam unge.....
Bara för att stilla min nyfikenhet om trotsåldern, du är väl inte runt 14 år?


För att stilla din nyfikenhet som möjliggör ett användande av samma härskarteknik även på mig ska jag svara dig och säga att jag är 17 år gammal. Tycker du att våra åsikter är värdelösa för att vi är 17, respektive 16 år gamla? Det är i alla fall vad jag kan utläsa av din stofil-skriv-teknik.

Tricklev
2005-11-16, 22:25
Även jag är väldigt intressant till källan bakom påståendet att övervikt är ett större problem än alkohol, ge mig källa!

Big_Vik
2005-11-16, 22:29
Så du föreslår att man ska tvångsomhänderta barn som är överviktiga och JAG utöver härskartekniker? är det så?

ja lite så. Ser inget fel i detta? Sen är det ingen lag på att älska sin familj, men jag accepterar ditt medlidande.

Grahn
2005-11-16, 22:33
För att stilla din nyfikenhet som möjliggör ett användande av samma härskarteknik även på mig ska jag svara dig och säga att jag är 17 år gammal. Tycker du att våra åsikter är värdelösa för att vi är 17, respektive 16 år gamla? Det är i alla fall vad jag kan utläsa av din stofil-skriv-teknik.

Åsikter är inte värdelösa, även fast ni verkar skita på mänskiga rättigheter, men det är högst relevant att veta vem som har åsikterna.
16 och 17 år, ni tycker seriöst alltså att ni nog besitter nog kunskap om livet och då specifikt om familjer för att börja tvinga på andra era åsikter om hur det bör levas?

The Wolf
2005-11-16, 22:33
Hur skiljer det sig från hur det är nu då?


Haha, ojdå. Jag har lyckats göra ännu ett revolutionerande inlägg. Måste vara lite vimsig idag, GOD NATT! :D

aliquis
2005-11-16, 22:34
heh, nog för att jag hatar föräldrar till tjocka barn men nej, jag tycker inte soc skall ta hand om dem ;D

nidas
2005-11-16, 22:38
Är man gammal nog att bitcha om att man är fet och får "dålig" mat så är man tamigfan nog att ta sig i kragen och göra något åt det själv med istället för att lägga sina egna tillkortakommanden på föräldrarna.
Vilket är vad jag tror det rör sig om här inte någon emptatisk eftertanke på andra barns psykiska eller fysiska välfärd.

Sen är det fullkomligt befängt att ens komma på tanken att socialen skulle norpa småknoddar för att de är feta. vad ska de göra åt saken? sondmata barnen smala eller sätta dem i ett nazi-läger ala Paulun och co?

Grahn
2005-11-16, 22:39
ja lite så. Ser inget fel i detta? Sen är det ingen lag på att älska sin familj, men jag accepterar ditt medlidande.

Lite så? Jag är alltså för hårdhänt, du propagerar för att söndra familjer för att du tycker fetma är nog skäl till att splittra dem men jag utövar alltså förtryck när jag undrar med vilken livserfarenhet du gör detta uttalande att fetma är skäl nog att slita en familj i tu?

Big_Vik
2005-11-16, 22:40
Big_Vik det är väll att överdriva när du kallar det självmord genom mat? stäng av skandalTV och gå ut i världen.

Med hur många år minskar ens liv genom fettma? 2? 5? 8?

Nja, det handlar ju om att förkorta sitt eget liv ett antal år genom välfärdssjukdomar m.m., att sedan föräldrarna är ansvariga för kostvanor upp till minst 18 års ålder borde göra att även de deltar i förkortandet av ett liv.

Omöjligt att svara på?

Även jag är väldigt intressant till källan bakom påståendet att övervikt är ett större problem än alkohol, ge mig källa!

Har hört att alkoholen sammanlagt kostar 150 miljoner, men å andra sidan även drar in 100 miljoner. (dock ingen källa så värdelöst?) Är det fel att med detta som fakta anta att fettosarna som inte kan jobba, måste ha mediciner, läkarbesök osv. kostar något mer än 50 miljoner?

AFanatic
2005-11-16, 22:44
Har hört att alkoholen sammanlagt kostar 150 miljoner, men å andra sidan även drar in 100 miljoner. (dock ingen källa så värdelöst?) Är det fel att med detta som fakta anta att fettosarna som inte kan jobba, måste ha mediciner, läkarbesök osv. kostar något mer än 50 miljoner?

Frågan är vad, som man har hört, som ingår i de här "sammanlagda" kostnaderna.

Grahn
2005-11-16, 22:45
Nja, det handlar ju om att förkorta sitt eget liv ett antal år genom välfärdssjukdomar m.m., att sedan föräldrarna är ansvariga för kostvanor upp till minst 18 års ålder borde göra att även de deltar i förkortandet av ett liv.

Omöjligt att svara på?

Vad har du som förslag att man skall göra med föräldrar vars barn börjar smygröka, köra moped, spela fotboll vilket är en enormt skaderik sport, åka skateboard eller ngt så destruktivt som att sitta på häcken framför en dator för mkt då?

Har hört att alkoholen sammanlagt kostar 150 miljoner, men å andra sidan även drar in 100 miljoner. Är det fel att med detta som fakta anta att fettosarna som inte kan jobba, måste ha mediciner, läkarbesök osv. kostar något mer än 50 miljoner?

Du bör nog skaffa lite hårdare siffror.

Du fattar att barn till alkoholister omhändertas därför att de inte kan anses ta hand om barnet eller? Inte för att barnet kanske skulle kunna bli en hemsk icke kostnadseffektiv medborgare?

The Wolf
2005-11-16, 22:48
Nja, det handlar ju om att förkorta sitt eget liv ett antal år genom välfärdssjukdomar m.m., att sedan föräldrarna är ansvariga för kostvanor upp till minst 18 års ålder borde göra att även de deltar i förkortandet av ett liv.

Omöjligt att svara på?



Har hört att alkoholen sammanlagt kostar 150 miljoner, men å andra sidan även drar in 100 miljoner. (dock ingen källa så värdelöst?) Är det fel att med detta som fakta anta att fettosarna som inte kan jobba, måste ha mediciner, läkarbesök osv. kostar något mer än 50 miljoner?

Jag har iof svårt att se nog med skäl till att splittra en familj. Att socialen skulle kunna ta ett barn från en famlij pga av fetma får allt att börja se lite märkligt ut, näst intill hemskt. Borde det svenska samhället se ut så? Lösningen på våra problem? Det är heller inte säkert att de kommer bli särskilt bättre människor när de inte blir respekterade för dom de är och blir omhändertagna pga att de är för feta.


*screwy*

nidas
2005-11-16, 22:48
en annan rätt "lustig" grej man kan tänka på är ju hur ett redan utsatt "tjockt" barn skulle känna sig om Soc kom inhoppande och tar hand om personen för att den är så tjock att staten måste ta hand om den.

snacka om boost för självfötroendet.

Big_Vik
2005-11-16, 22:49
Åsikter är inte värdelösa, även fast ni verkar skita på mänskiga rättigheter, men det är högst relevant att veta vem som har åsikterna.
16 och 17 år, ni tycker seriöst alltså att ni nog besitter nog kunskap om livet och då specifikt om familjer för att börja tvinga på andra era åsikter om hur det bör levas?

Du vet att stofila åsikter kan vara felaktiga också va? ;)

Är glad att du tog upp det där. Frihet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Visst att vi fråntar två föräldrar deras rättighet till deras gemensamma barn, men hur pass mycket frihet har fettot som sitter fast i sin egen lägenhet, och inte orkar jobba, åker fram och tillbaka mellan sjukhuset och hemmet? Borde inte denna fetma även bli en belastning för samhället och på sikt minska välmåendet och friheten i samhället? Så ska vi tillämpa största möjliga frihet och hälsa för största möjliga antal kanske vi borde fundera över att låta tvångsomhänderta de fetaste? Om inte bara för deras egen skull utan även för samhället, förutsatt då att detta är det stora problemet i samhället man utgett det för att vara.

AFanatic
2005-11-16, 22:51
Du vet att stofila åsikter kan vara felaktiga också va? ;)

Är glad att du tog upp det där. Frihet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Visst att vi fråntar två föräldrar deras rättighet till deras gemensamma barn, men hur pass mycket frihet har fettot som sitter fast i sin egen lägenhet, och inte orkar jobba, åker fram och tillbaka mellan sjukhuset och hemmet? Borde inte denna fetma även bli en belastning för samhället och på sikt minska välmåendet och friheten i samhället? Så ska vi tillämpa största möjliga frihet och hälsa för största möjliga antal kanske vi borde fundera över att låta tvångsomhänderta de fetaste? Om inte bara för deras egen skull utan även för samhället, förutsatt då att detta är det stora problemet i samhället man utgett det för att vara.


Kul frihet du förespråkar. Säg mig, vad är frihet för dig egentligen ?

Grahn
2005-11-16, 22:52
Du vet att stofila åsikter kan vara felaktiga också va? ;)

Mjo men jag vet även att jag tyckte jag visste skitmycket när jag var tonåring. :D

Är glad att du tog upp det där. Frihet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Visst att vi fråntar två föräldrar deras rättighet till deras gemensamma barn, men hur pass mycket frihet har fettot som sitter fast i sin egen lägenhet, och inte orkar jobba, åker fram och tillbaka mellan sjukhuset och hemmet? Borde inte denna fetma även bli en belastning för samhället och på sikt minska välmåendet och friheten i samhället? Så ska vi tillämpa största möjliga frihet och hälsa för största möjliga antal kanske vi borde fundera över att låta tvångsomhänderta de fetaste? Om inte bara för deras egen skull utan även för samhället, förutsatt då att detta är det stora problemet i samhället man utgett det för att vara.

Förälderns rätt tills sitt barn samt barnets rätt till sin förälder. Sen fattar jag itne var du fått att feta barn automagiskt blir 250kgs heffaklumpar i framtiden, ngt jag missat?!

Frihet ligger dig varmt om hjärtat? Frihet? Vet du ens vad ordet betyder?

Big_Vik
2005-11-16, 22:54
Du fattar att barn till alkoholister omhändertas därför att de inte kan anses ta hand om barnet eller? Inte för att barnet kanske skulle kunna bli en hemsk icke kostnadseffektiv medborgare?

Jo jag tycker jag försökte dra lite paraleller där. Att övergöda sitt barn till denna freakshow som man faktiskt kan beskåda på t.ex.mc-donalds anser inte jag vara ett bra sätt att ta hand om barnet på.

Grahn
2005-11-16, 22:55
Jo jag tycker jag försökte dra lite paraleller där. Att övergöda sitt barn till denna freakshow som man faktiskt kan beskåda på t.ex.mc-donalds anser inte jag vara ett bra sätt att ta hand om barnet på.

Men seså gör inte det med ditt barn då när du nu får några.

Big_Vik
2005-11-16, 22:56
Vad jobbigt det blev nu då, att ha friheten att ha barn och sedan göra det barnet till en tjockis borde inte det inkräkta på barnets frihet? Inte minst rörelsefriheten, och då talar vi alltså främst om de 250 kgs heffaklumparna som jag helst vill ska omhändertas.

Big_Vik
2005-11-16, 22:58
Men seså gör inte det med ditt barn då när du nu får några.

Tror inte jag vill bli som de människor jag hatar, men vad gör vi med dem som faktiskt beter sig så då? En klapp på axlen och ett tamt: "bra försökt,bättre lycka nästa gång"?

olwe
2005-11-16, 22:59
Att sätta ungarna i en alternativ familj är nog lite överdrivet. Det kan nog skada mer än det gör nytta. Däremot kan man utbilda föräldrar med feta barn och jobba mot gammaldagsa åsikter om mathållning som inte är riktiga.

Utbildning är det bästa i förebyggande synpunkt, gymnasiekrav och mer kostlära redan från grundskolan kommer att förbättra förhållandena i Sverige och världen. Ett tydligt argument för det är att visa vart fetman ökar mest i världen. Tittar man på det ser man att det är i delar av världen där folket är relativt outbildade och fattiga men snabbmat och halvfabrikat görs tillgängligt lika billigt som övrig mat, exempelvis östeuropa.

Grahn
2005-11-16, 23:07
Vad jobbigt det blev nu då, att ha friheten att ha barn och sedan göra det barnet till en tjockis borde inte det inkräkta på barnets frihet? Inte minst rörelsefriheten, och då talar vi alltså främst om de 250 kgs heffaklumparna som jag helst vill ska omhändertas.

250kgs ungar är det rätt ont om, rätt säker på att det inte finns några i sverige och troligen inte ens på planeten. Du talar alltså om att tvångsomhänderta icke existerande barn?

Tror inte jag vill bli som de människor jag hatar, men vad gör vi med dem som faktiskt beter sig så då? En klapp på axlen och ett tamt: "bra försökt,bättre lycka nästa gång"?

Lustigt nog blir man iofs ofta som det man hatar.

Vad vi gör med föräldrar med feta barn? Tja ger dem en kurs om de vill gå på den?
Du torde besöka en kurs i vad frihet betyder.

Du kan ju kontemplera Voltaire "Jag hatar din åsikt men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka den" till att börja med.

Tricklev
2005-11-16, 23:27
Nja, det handlar ju om att förkorta sitt eget liv ett antal år genom välfärdssjukdomar m.m., att sedan föräldrarna är ansvariga för kostvanor upp till minst 18 års ålder borde göra att även de deltar i förkortandet av ett liv.

Omöjligt att svara på?


jag har hört/läst att fettma minskar åldern med cirka 4år, så det är ingen chockerande tid, dom flesta dimper inte av vid 35åldern.

Nej jag har inte källa, TYVÄRR

TrasMannen
2005-11-17, 08:58
Själv tycker jag beskäftiga ungar skulle omhändertas. Och sättas i läger utan tillgång till forskningsrapporter eller internet....Men det är jag det.....


allan

:thumbup:
Jag tycker Allan skall starta ett sådant läger. Så vi kan skicka dit alla snorungar som tycker om att supa/knarka/slåss/ha sönder saker.
Hård träning/motion/byggarbete

hehe
"Allan - Shut up and ZQUAT u little WANKAH!!!"

High1ander
2005-11-17, 09:50
Om ett barn lider av anorexi eller grova ätstörningar så tar soc:en ungen (om den är liksom, bebis-nivå). Läste om det för nått år som om en undernärd bebis, föräldrarna påstod att de mata barnet, men det vägrade att äta (var kanske 1-2 år).

Men hur många dör egentligen av anorexi eller liknande, inte mycket jämfört med fetma.

Så dö av näringsbrist = tillåts ej.
Dö av för mycket näring = tillåtet.

Seriöst, så tycker jag idén är absurd, och vill inte ha några som springer och snor feta barn. Men det är dock intressant hur en sak som är betydligt mindre riskabel är ok för att omhändertag ett barn.

Big_Vik
2005-11-17, 17:03
Hur fan skulle jag kunna veta det minsta lilla om det när jag bara är sjutton år gammal? *screwy* Vi pratar alltså om den fjärde i raden av härskartekniker, vilka jag ämnar lämna fr.o.m. nu så att jag inte går samma öde till mötes som Bolio m.fl. Däremot har vi olika bilder av de mänskliga rättigheterna. Jag menar att ens eget välbefinnande och rätten till ett hälsosamt liv skulle vara viktigare än rätten till föräldraskap och ett utövande av felaktig uppfostran, vilket du inte håller med om, och detta rättfärdigar helt klart användandet dina härsk...äh....

Om det är så att du trots din starka avsky mot min åsikt ändå är beredd att dö för min rätt att uttrycka den så blir jag glad, men jag tvivlar av det skäl att om du nu vore beredd att ge ditt liv för vad jag säger borde du ha respekterat mitt ställningstagande och inte heller försökt framställa mina åsikter som värdelösa med anledning av min omyndighet. Du kunde istället med dina överlägsna erfarenheter utan större svårigheter i diskussion attackerat min lösning och pekat på orimligheter i denna.

Vad har du som förslag att man skall göra med föräldrar vars barn börjar smygröka, köra moped, spela fotboll vilket är en enormt skaderik sport, åka skateboard eller ngt så destruktivt som att sitta på häcken framför en dator för mkt då?

En totalt irrelevant fråga då det inte är föräldrarna som tvingat sina barn till dessa ovanor, däremot ansvarar de för att handla och att kylskåpet fylls på. Förälderns jobb i dina situationer blir snarare att avråda och peka på nackdelar, och är inte dessa tillräckligt skrämmande kommer antagligen barnet fortsätta tjuvröka osv. Ett barn har ingen möjlighet att påverka utfodringen och saknar förutom kunskapen om det optimala även ofta den monetära möjligheten tralla iväg på konsum och köpa 10 kg kycklingfilé.

Man måste inse att vissa föräldrar VILL ha sina barn feta.

Var förövrigt 150 miljarder jag menade...

Fredrik_
2005-11-17, 17:25
En totalt irrelevant fråga då det inte är föräldrarna som tvingat sina barn till dessa ovanor, däremot ansvarar de för att handla och att kylskåpet fylls på. Förälderns jobb i dina situationer blir snarare att avråda och peka på nackdelar, och är inte dessa tillräckligt skrämmande kommer antagligen barnet fortsätta tjuvröka osv. Ett barn har ingen möjlighet att påverka utfodringen och saknar förutom kunskapen om det optimala även ofta den monetära möjligheten tralla iväg på konsum och köpa 10 kg kycklingfilé.

Man måste inse att vissa föräldrar VILL ha sina barn feta.

Var förövrigt 150 miljarder jag menade...

Snacka om I-lands problem med föräldrar som övergöder sina barn så att de blir feta.

Nä, jag tycker inte att samhället ska kunna rycka barnen ur en familj för att de är överviktiga. Det låter helt absurt och leder dessutom till ganska knepiga gränssättningar om det börjar tillämpas på andra grejer också. Föräldrarna har en enormt stor påverkan på sina barn och styr mer eller mindre deras framtid genom både generna de för vidare och miljön de bjuder på under uppväxten. Kassa matvanor är ett av de allra minsta problem som dåligt föräldraskap kan leda till skulle jag vilja säga.

Du snackar dessutom om "rätten till föräldraskap". Hur är det med rätten till att ha föräldrar? Det viktigaste sociala bandet du har är just med dina föräldrar, speciellt som ung, och ju yngre du är desto mer betydelsefullt är det. Hur bra tror du en fet 11-åring kommer att må som rycks upp ur sin trygga tillvaro från sina älskade föräldrar och placeras på sträng diet hos en helt okänd fosterfamilj? Rent samhällsekonomiskt kommer den eventuella vinsten från minskad fetma väldigt raskt att ätas upp av drastiskt ökade kostnader för psykisk ohälsa både hos barnen och föräldrarna.

Det finns nog en massa andra bättre vägar att gå.. till exempel hälsokontroller på barnavårdscentral/skola och information den vägen. Jag kan slå vad om att antalet föräldrar som verkligen vill sina barn riktigt illa är ytterst ytterst litet.

Trance
2005-11-17, 18:01
Varför har folk börjat gnälla om härskartekniker till höger och vänster, får ni läsa radikal feministisk prosa i skolan eller vad är det med er?

Tricklev
2005-11-17, 18:03
Varför har folk börjat gnälla om härskartekniker till höger och vänster, får ni läsa radikal feministisk prosa i skolan eller vad är det med er?

För mycket aftonbladet.

nottis
2005-11-17, 18:11
Big_Vik: Var det 250 kgs ungarna som skulle tvångsomhändertas eller även mindre barn? Tror som Grahn att sådana barn knappt existerar. Tycker inte alls om tanken att omhänderta barn av detta skäl, ger mig rysningar.

Grahn
2005-11-17, 18:42
Hur fan skulle jag kunna veta det minsta lilla om det när jag bara är sjutton år gammal? *screwy* Vi pratar alltså om den fjärde i raden av härskartekniker, vilka jag ämnar lämna fr.o.m. nu så att jag inte går samma öde till mötes som Bolio m.fl. Däremot har vi olika bilder av de mänskliga rättigheterna. Jag menar att ens eget välbefinnande och rätten till ett hälsosamt liv skulle vara viktigare än rätten till föräldraskap och ett utövande av felaktig uppfostran, vilket du inte håller med om, och detta rättfärdigar helt klart användandet dina härsk...äh....

Blah blah blah blah, väx upp. Okej? Tror du att du som en liten snorvalp ska pinna in och börja diktera vilka som skall få ha barn utan att ngn påpekar på dig att du inte ens är vuxen själv? Härskartekniker my ass.

Om det är så att du trots din starka avsky mot min åsikt ändå är beredd att dö för min rätt att uttrycka den så blir jag glad, men jag tvivlar av det skäl att om du nu vore beredd att ge ditt liv för vad jag säger borde du ha respekterat mitt ställningstagande och inte heller försökt framställa mina åsikter som värdelösa med anledning av min omyndighet. Du kunde istället med dina överlägsna erfarenheter utan större svårigheter i diskussion attackerat min lösning och pekat på orimligheter i denna.

Nej du har rätt att säga den och jag ahr rätt att säga att jag tycker du är helt befängd, begrunda citatet lite mer.

En totalt irrelevant fråga då det inte är föräldrarna som tvingat sina barn till dessa ovanor, däremot ansvarar de för att handla och att kylskåpet fylls på. Förälderns jobb i dina situationer blir snarare att avråda och peka på nackdelar, och är inte dessa tillräckligt skrämmande kommer antagligen barnet fortsätta tjuvröka osv. Ett barn har ingen möjlighet att påverka utfodringen och saknar förutom kunskapen om det optimala även ofta den monetära möjligheten tralla iväg på konsum och köpa 10 kg kycklingfilé.

Du är gammal nog att ta ngt extrajobb som mer än nog kan bekosta din kycklingfilé som du är så besatt av. Sluta gnäll. Ta ett tidningsutdelarjobb så bränner du fett medans dessutom. Glad?

Man måste inse att vissa föräldrar VILL ha sina barn feta.


Måste ju krylla av dem där du bor tydligen, jag har aldrig träffat på dessa illvilliga personer som göder sina barn till 250kgs spärrbalonger på pin kiv.

skaparn
2005-11-17, 18:58
Det blir ju ett enormt gränsdragningsproblem om man godkänner fler tveksamma förevändningar för att beröva föräldrar sina barn. Personligen tycker jag synd om barn som inte får hjälp med läxan, lär sig tänka kritiskt, inte får lära sig att röra på kroppen, inte får kärlek och respekt, får lyssna på dålig musik eller har en Apple hemma som enda dator. Men du kan inte komma och mästra människor som du vill.

Och dessutom kanske man ska vara lite praktisk i denna fråga. Gissa vad som påverkar barnet i sämre riktning; att placeras i fosterhem eller att vara överviktig?

Håller dock med dig att Grahn inte borde hackat på din ålder, dina förmynderifasoner räcker gott att hacka på.

Big_Vik
2005-11-18, 15:35
För det första, varför gör en ynka befängd åsikt mig till en befängd person? (Och om du ville veta så har jag redan ett extrajobb.) Förklara även gärna var besattheten ligger i att nämna ett specifikt livsmedel två gånger? Ser inte heller hur det rent praktiskt ska gå till för mig att som sjuttonåring växa upp och anser att jag ligger inne med ungefär samma mognad som alla andra i min ålder (här kommer du givetvis att invända). Du befaller mig ändå att VÄXA UPP och är därför i besittning av en mer eller mindre tydlig definition av ordet vuxen, berätta om så är fallet när man uppnår detta vuxenstadium?

Vi fortsätter med (yttrande)frihetsfrågorna: Du kallar i ditt förra inlägg mig för snorvalp. Skulle jag teoretiskt kunna ge igen med samma mynt eller kränka dig på ett likvärdigt sätt utan att banningsåtgärder vidtas? Märk också att jag som omyndig och infantil verkligen borde lacka och säga elaka saker nu, men istället väljer jag alltså att återgå till mitt vanliga BESKÄFTIGA jag, vilket inte heller verkar uppskattas vad jag förstått av det lilla jag faktiskt förstod i Allans första inlägg? I vilket syfte ska jag vidare begrunda citatet? Du hatar min åsikt men är beredd att banna för min rätt att uttrycka den?

Ingen vill egentligen ha sina barn feta, ändå finns det massor med feta ungar, och detta trots att alla är medvetna om riskerna med fet mat? Detta går inte riktigt ihop för mig. ”Jag önskar att min unge inte vore så fet, och jag vet mycket väl vilken mat som är dålig, men jag orkar inte befatta mig med situationen” Kan man säga med säkerhet att dessa föräldrar INTE vill ha tjocka ungar? Eftersom du verkar vara något av en professor i frihet: om alla vill ha frihet, varför finns i sådana fall t.ex. Knutby? Går det verkligen att anta att alla vill sina barn väl och att ingen vill ha feta ungar?

Du säger att jag skiter helt i mänskliga rättigheter, vilket måste vara fel, då jag tvärtemot dig vill skydda ett barns rätt till ett friskt liv. Jag börjar dock inte min ungdom till trots att grina på grund av våra frånskilda ståndpunkter. I stort sett alla av dina yttranden återkommer gång på gång till att jag minsann inte ska tvinga på föräldrarna mina unga, och därav värdelösa snorvalpsåsikter om hur de ska leva och uppfostra sina ungar. Jag ser inte detta som att jag tvingar någon, utan snarare som en diskussion med tänkbara lösningar på extremt bristfällig, rentav hälsovådlig uppfostran, vilken av många betraktas som ett allvarligt samhällsproblem. Att själva idén sedan är befängd på olika sätt har man kunnat förstå av helt andra, sakliga inlägg.

Nidas har skallen på spiken, jag skiter totalt i de feta barnen. Dessa kan helt enkelt ansluta till semleätartävlingen Metalboy ville arrangera i någon container för Bert Karlsson och Göran Persson. Ok, vi kan inte bara bortröva barnen eftersom det kan medföra katastrofala följder rent psykiskt för de drabbade. Alkisbarn frihetsberövas/omhändertas likväl ändå, med framgång(?) för att dessa inte kan tas om hand om föräldrarna. Men ska man följa ert resonemang borde ingen av dessa tas om hand då en alkis har samma rättighet till sitt barn som en tjockisutfodrare. Man får helt enkelt skylla sig själv om man föddes i en familj där farsan dricker, eller man själv blir fet, eftersom alla föräldrar har rätt till sina barn?

Afan: Kan inte du som medskyldig ringa upp Anitra och fråga efter de exakta totalkostnaderna? Så slipper någon annan av oss leta efter säkra källor.

Varför har förresten Trance börjat gnälla om att folk gnäller på härskartekniker till höger och vänster?

skaparn
2005-11-18, 15:49
[...arg på Grahn...]

Ingen vill egentligen ha sina barn feta, ändå finns det massor med feta ungar, och detta trots att alla är medvetna om riskerna med fet mat? Detta går inte riktigt ihop för mig. ”Jag önskar att min unge inte vore så fet, och jag vet mycket väl vilken mat som är dålig, men jag orkar inte befatta mig med situationen” Kan man säga med säkerhet att dessa föräldrar INTE vill ha tjocka ungar? Eftersom du verkar vara något av en professor i frihet: om alla vill ha frihet, varför finns i sådana fall t.ex. Knutby? Går det verkligen att anta att alla vill sina barn väl och att ingen vill ha feta ungar?

[...fortfarande arg på Grahn...]

Nidas har skallen på spiken, jag skiter totalt i de feta barnen. Dessa kan helt enkelt ansluta till semleätartävlingen Metalboy ville arrangera i någon container för Bert Karlsson och Göran Persson. Ok, vi kan inte bara bortröva barnen eftersom det kan medföra katastrofala följder rent psykiskt för de drabbade. Alkisbarn frihetsberövas/omhändertas likväl ändå, med framgång(?) för att dessa inte kan tas om hand om föräldrarna. Men ska man följa ert resonemang borde ingen av dessa tas om hand då en alkis har samma rättighet till sitt barn som en tjockisutfodrare. Man får helt enkelt skylla sig själv om man föddes i en familj där farsan dricker, eller man själv blir fet, eftersom alla föräldrar har rätt till sina barn?

Jag tog mig rätten att sammanfatta några av dina stycken.

Ja, vi tar hand om barn till föräldrar som pga. alkoholproblem inte kan sörja för dem. Men det är ett stort kliv att därifrån gå till att ta hand om feta barn.

Hur tjockt ska barnet vara? Är det bara en fråga om hälsa eller kan det vara samhällets syn på feta som svagare individer som spelar in?
Jag tror inte bantningshysteri, träningstips och kostråd i kvällstidningar handlar bara om blodfetter och ryggproblem. Det tillkommer en värderingsaspekt och när vi börjar frånta föräldrar deras barn på sådana tvivelaktiga grunder har vi passerat gränsen för länge sen.

Grahn
2005-11-18, 16:51
Fan vad du maler på Big_Vik, läser du ens vad folk skriver till dig eller är du för upptagen med att känna dig förnärmad över att jag inte tycker att ett barn ska diktera familjepolitik rörande tvångsomhändertagande? Det är helt befängt att du sitter och försöker bedrive en extrem form av överförmynderi och sedan pratar om frihet eller blir förnärmad över ditt bemötande.

Som sagt jag finner tanken på att staten skulle ingripa i familjer på det sätt du förespråkar fullkomligt vidrig.

Big_Vik
2005-11-19, 20:16
Fan vad du maler på Big_Vik, läser du ens vad folk skriver till dig eller är du för upptagen med att känna dig förnärmad över att jag inte tycker att ett barn ska diktera familjepolitik rörande tvångsomhändertagande? Det är helt befängt att du sitter och försöker bedrive en extrem form av överförmynderi och sedan pratar om frihet eller blir förnärmad över ditt bemötande.

Som sagt jag finner tanken på att staten skulle ingripa i familjer på det sätt du förespråkar fullkomligt vidrig.

Jag trodde du förstod att min syn på mig själv som ett tjockt barn bara var ett skämt, är bara lite småbulkig lyckligtvis. Hade jag dock varit fet på riktigt TROR jag att jag mycket väl hade kunnat gå med på att byta familj i det stadium jag inser situationens ohållbarhet. Jag kan dock inte VETA eftersom jag inte har erfarenhet av situationen, och jag förstår också att vissa aldrig skulle lämna sin familj oberoende av häslotillstånd.

Eftersom du kallar mig otacksam och tycker synd om mina föräldrar för att jag klagar på vad som serveras antar jag att du borde tacka dina föräldrar om det är så att du inte har någon aning om hur det känns att få o-optimal mat vareviga dag, utan istället blev uppfödd på fläskfilé och dyl. alternatvit åt av det som bjöds lyckligt omedvetande om optimalitetshalten.

Jamen visst, men då är det fel att tala om totala mänskliga rättigheter till att skaffa och utöva felaktig uppfostran på sina barn, när man ändå går med på att frihetsberöva alkisarnas ungar.

skaparn
2005-11-19, 20:53
Jamen visst, men då är det fel att tala om totala mänskliga rättigheter till att skaffa och utöva felaktig uppfostran på sina barn, när man ändå går med på att frihetsberöva alkisarnas ungar.

Varför inte ta och läsa lite av dina diskussionsmotståndares argument innan du går igång och raljerar?

Grahn
2005-11-19, 21:43
Big_Vik det känns som om du borde sluta läsa kostforumet sådin besatthet av "optimal" kost släpper till fördel för lite vettigare värden här i livet.

vattenbuffel
2005-11-19, 22:23
Big_Vik är fan suboptimal :)

Catar
2005-11-20, 01:03
Nej, här håller jag faktiskt med Grahn i diskussionen trots hans påhopp på Big_vik på grund av hans ringa ålder, socialen borde inte ha rätt att tvångsförflytta barn pga överdriven fetma.
Staten gör redan för stora ingrepp i vad folk får gör tex hmf men det kan vi ta nån annanstans. Bara det att de flesta inte tycker att det är rätt är lovande, trots socialismens "staten vet bästa" uppfostring.
Fetman som utbreder sig över världen är förmodligen en konsekvens av att folk inte har tillräcklig utbildning i vad de behöver se till exempel Afrikas Cocacola och fanta barn.
Frågan är väl om det är föräldrarnas rätt att få uppfostra sin barn som de vill eller barnets rätt till en sund och fungerande kropp som är störst?

Enligt mig så borde det finnas mycket mera information om fetma och vad som skapar den tillgänglig till föräldrarna för att förebygga det. Och om barnen trots allt blir feta så är det deras rätt att vara det och staten ska inte lägga sig i!
Ifall nu inte föräldrarna binder fast ungen och tvångsmatar den med grädde, då de förmodligen är psykiskt sjuka och borde tas omhand ändå.

Big_Vik
2005-11-20, 18:03
Big_Vik det känns som om du borde sluta läsa kostforumet sådin besatthet av "optimal" kost släpper till fördel för lite vettigare värden här i livet.
Nu gör du återigen ett felaktigt antagande om min person. Sanningen att säga så använder jag uttrycket optimal kost som en synonym till näringsriktig mat på den grunden att inga bristsjukdomar sannolikt kan skönjas hemma hos familjen Grub. Eftersom jag är allt annat än "opti" själv har jag heller ingenting för denna påstådda besatthet, som jag inte orkar motbevisa. Men eftersom du inte tagit tillbaka ditt ”väx upp” än ber jag ånyo om att få nöjet att läsa en universell vuxendefinitionen, eller åtminstone din individuella tolkning. Dessutom vill jag insistera på att du slutar inkludera ordet besatthet i din tvärsäkra Internet-beskrivning av min personlighet. :sleep:


Skaparn: Mina motstånadare säger du, men jag har väl bara skrivit till Grahn?

Antar att du menar försörja, men inte måste väl ett missbruk helt omöjliggöra försörjandet av ett barn? En Alkoholist tvingar inte på sin son sitt eget missbruk ”kom nu grabben min så ska vi ta lite tuffa grejjer intravenöst”, till skillnad från ett överviktigt barn vilket inte har något annat val än att äta samma felaktiga mat som sina fäder. Missbruket är ingenting som direkt drabbar sonen och behöver inte förhindra ett fyllo från att vara en jättebra förälder i övrigt. Missbruket kan dock (men behöver inte) i längden leda till att berusade föräldrar misshandlar sina barn, men då är det hur mycket man än vill ändå inte missbruket utan själva misshandeln som är problemet. Missbruket kan dock vara en bidragande orsak eller den slutgiltiga utlösande faktorn i detta sjuka, (om man får lägga in en personlig värdering) beteende.

Jag har inga siffror på hur pass vanligt det är med misshandel i alkishem, men vi kan inte utesluta att det kan röra sig om en kraftigt överdriven bild förorsakad av allvarliga psykiska defekter hos ett fåtal individer, vilket jag vill tro på. En av mina närmaste vänner miste i vintras sin far, som nog med lätthet skulle ha kvalat in som alkoholist, ändå är min kompis en av de mest ärliga och hjälpsamma jag träffat på, vilket bör vara hans fars förtjänst då kompisen mestadels bodde hos honom.

På samma sätt som man mäter vad som är missbruk av alkohol och inte? Det här andra har jag ingen aning om, men en sak är säker, samhällets mer eller mindre diskriminerande behandling av tjocka har inte direkt fått antalet fetton att sjunka.

Jag tycker ändå inte diskussionen har varit förgäves. Vi har ju kommit fram till att mänskliga rättigheterna alltid ska gälla: Man får skylla sig själv helt och hållet när det gäller i vilken familj man blir född, eftersom föräldrarna äger barnet och rättigheten till att uppfostra detta, hur jävla dåliga fäder de än må vara. Men att det ska till så pass mycket tårar, personliga attacker och förlöjligande av ungas åsikter för att övertyga en enda person om orimligheten i dennes förslag förefaller mig underligt.

Grahn
2005-11-20, 18:15
Big_Vik, lessnar du aldrig på att skriva och ge ett intryck medans du med stor förnärmning förfäkatar att du inte alls är som du verkar åter och åter igen?
Insistera på vad du vill, jag skiter i vilket och vill du ha en definition på vuxen så skaffa den själv.

skaparn
2005-11-20, 18:57
[ett exempel ur verkligheten]
Kul att din kompis klarade sig bra även om hans pappa var en alkoholist. Kanske för att han fick kärlek trots faderns problem. Samma kärlek som feta barn får av sina föräldrar. Men ett exempel, som dessutom är hörsägen, har lite att göra i debatten om vi vill på ett nyanserat sätt diskutera frågan om tvångsomhändertagande av barn.

Skaparn: Mina motstånadare säger du, men jag har väl bara skrivit till Grahn?
Det är väl kanske också det som är felet. Du har hakat upp dig på vad Grahn kallade dig, eller kanske mer _inte_ kallade dig; nämligen vuxen. Det har varit flera i tråden som hållit sig till saken och försökt bemöta dina argument, men du har varit upptagen med att indignerat anklaga Grahn för härskartekniker. Så sluta spela offer, även om det känns skönt att gömma sig i den rollen när kritiken mot dina förmynderifasoner kom.

Yes
2005-11-20, 18:58
Jag tycker vi omhändertar alldeles för få barn rent generellt, men att omhänderta för feta?

Lizard
Det är snarare alldeles för få(dvs. inga) från socialen som kastas i fängelse för människorov och övergrepp på barn.

elBjurro
2005-11-20, 18:58
När jag växte upp.. och när mina bröder vuxit upp.. förr i tiden.. då var vi inte stumma små offer som satt i ett rum hela dagarna, väntandes på att släpas i våra skottkärror till gödningsstationen för att tvångsmatas med fettrik och ohälsosam mat.

Av nån underlig anledning så kunde vi öppna munnarna och prata med våra föräldrar utan att få en hamburgare nertryckt i halsen.

Men den tiden verkar vara förbi om man läser i den här tråden.

Ungarna är offer som inte kan snacka med sina föräldrar förns de fyllt 18år, utan måste i tysthet plåga i sig mat som är totalt onyttig och hemsk på alla sätt och vis.
De kan ju inte ta reda på nåt själv här i världen, utan måste blint lita på sina mordiska föräldrars omdömme.

Jag hade många vänner som var riktiga små griskultingar då de var yngre, skyller de på sina föräldrar måntro.. knappast, de vart lite äldre än 12år gamla och kände att de inte ville vara tjocka längre å gjorde nåt åt det.

Tvångsomhänderta tjockisungar..

Nån gång måste man faktiskt växa upp och släppa taget om mammas spene. De fleste börjar släppa taget i de tidiga tonåren, andra inte ens då de fyllt 25.
De sistnämnda brukar vara de som skyller allt som hänt dem i deras liv på just sina föräldrar.
"Mammas Isterstuvning med späckklumpar och fettsås gjorde mig till ett fetto.. men hur skulle jag kunna veta det, jag var ju inte 18 än!?"

Sluta skylla allt på era föräldrar.. jävla glin.

Flytta till skogen å ät mask, om de nu är så hemskt me mammas mat.

stahlberg
2005-11-21, 08:55
Jag har (som vanligt) inte läst igenom hela tråden. Jag - som är från Finland - finner Big_Viks frågeställning både roande och oroväckande (för att vi i Finland har en tendens att följa efter Sverige i alla möjliga sammanhang). Big_Viks tanke om att omhänderta för feta barn kan bara ha kläckts i ett enda land : det svenska folkhemmet, där alla ska omhändertas av samhället och skyddas mot allt ont.

Ett barn som har föräldrar som super eller knarkar far illa RENT KONKRET. Ett sådant barn mår (ofta) så illa av att bo hemma - vilket egentligen är bäst för alla barn - att det kan bli nödvändigt att socialmyndigheterna ingriper och låter omhänderta barnet. En sådan åtgärd är en synnerligen dramatisk åtgärd - för barnet - och omhändertaganden kan inte ske godtyckligt, utan först efter moget övervägande.

Att försöka dra paralleller mellan å ena sidanbarn till alkoholister och andra missbrukare och å andra sidan feta barn är befängt. Det att fetma kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar senare har inget att göra med HUR BARNET MÅR VID DET TILLFÄLLE DET SKA OMHÄNDERTAS. Dessutom måste man då ställa upp kriterier för hur feta barn ska vara för att omhändertas. Ska man göra detta med en årlig vägning, eller hur är det tänkt. "I år är du smalare, lilla Kalle, och kan återvända hem till dina föräldrar". "Jesse namn, Lasse, du väger ju 3 kg för mycket. Nu SKA du in på fosterhem".

Tanken att feta barn ska omhändertas blir ännu orimligare om man för den vidare. Rökande barn och ungdomar, supande barn och ungdomar etc mår inte heller bra. Ska alla feta, rökande och supande ungdomar omhändertas, så är det inte många som bor hemma. Eftersom inga föräldrar skolats i föräldraskap, och alla gör större eller mindre misstag ifråga om uppfostran (misstag som MÖJLIGEN leder till svårigheter för barnen senare i livet), så föreslår jag att

ALLA SVENSKA BARN OMHÄNDERTAS DIREKT EFTER FÖDELSEN OCH UPPFOSTRAS AV PROFFESSIONELLA UPPFOSTRARE. Då kan samhället VERKLIGEN skydda alla barn (och senare medborgare) mot allt ont, och bestämma vad som är rätt och fel för ALLA.

(För denna eminenta tanke väntar jag mig minst ett Nobelpris)

Metal_boy_
2005-11-21, 09:43
Nej det är sjukt att ta till sådana drastiska åtgärder. Det behövs information till folk om vällevnad och det pågår för fullt i vårt samhälle om ingen har märkt det. Ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar på sketna kurer och tillskott också tyvärr, men allt handlar om pengar så jag klandrar ingen för att vilja tjäna en hacka. Det tar tid och det ska det göra också för att det ska bli kvalitativt. Inget omvänds på en dag.