handdator

Visa fullständig version : Ultravåld som skådespel


morte
2005-11-16, 17:21
Om vi hade introducerat moderna gladiatorspel (liknande dem på arenor i Romarriket anno 150 e.kr.) I sverige idag, hade ni då tittat?

(poll)

Mass-Tech
2005-11-16, 17:22
Nej, jag hade nog deltagit.

Bronkitkorv
2005-11-16, 17:31
Absolut och sedan hade jag sprungit ner och ätit en dödmans lever *flex*

mr ruhl
2005-11-16, 17:32
jag hade suttit som gjuten på åskådarbänken! hade varit en bra ide att ha lite kriminella med, typ våldtäktsmän så förenar man nytta med nöje.. :thumbup:

Fatalist
2005-11-16, 17:47
Aldrig.

mini_Arnold
2005-11-16, 17:51
Sibylla är vad jag kallar äkta svensk husmankost. :eating:

Kwon
2005-11-16, 17:59
I sverige hade det varit svårt att få en större publik, däremot kanske på någon bananrepublik eller ö någonstans (Hans ö från Enter the Dragon) hade ju funkat.

Hade de som varit intresserade kunnat åka dit med båt eller Helikopter.

Istället för Åbo-färjor hade man kunnat ha Death Island Ferries etc.

Hardened criminals och mentalpatienter som hade varit gladiatorer hade nog många rika velat se slåss, eller?

Baha
2005-11-16, 18:00
hade varit jävligt häftigt!

sunkan
2005-11-16, 18:01
jag hade suttit som gjuten på åskådarbänken! hade varit en bra ide att ha lite kriminella med, typ våldtäktsmän så förenar man nytta med nöje.. :thumbup:

låter vettigt :hbang:

Spinkot
2005-11-16, 18:23
Låter nice,hade jag kunnat se på (kanske rent av delta)

Allan
2005-11-16, 18:24
Nej. Jag är av den absoluta åsikten att människor avtrubbas i sin syn på våld om man exponerar sig för det, oavsett det skulle vara fejkat våld. Dessutom är det inte så jävla kul att se människor dödas som vissa verkar tro emellanåt...


allan

Sheogorath
2005-11-16, 18:25
Utmärkt sätt att låta fångar göra rätt för sig *innocent*. Man kan göra små actionfigurer och så av favorithjältarna, som barnen kan samla på, få i sina Happy Meals etc. Sen skulle man ha en gradskala där vidrigare brott ger sämre utrustning. Våldtäktsmän och folk som förgripit sig på småbarn kunde få en sked, en simpel ficktjuv ett svärd etc.

Jay-Z
2005-11-16, 18:27
Utmärkt sätt att låta fångar göra rätt för sig *innocent*. Man kan göra små actionfigurer och så av favorithjältarna, som barnen kan samla på, få i sina Happy Meals etc. Sen skulle man ha en gradskala där vidrigare brott ger sämre utrustning. Våldtäktsmän och folk som förgripit sig på småbarn kunde få en sked, en simpel ficktjuv ett svärd etc.

Rome Total Fighting Championships? :D

Fartman
2005-11-16, 19:12
Nja, det låter lite väl... fast man vet ju aldrig, man hade säkert börjat se av ren nyfikenhet..
Nåväl, det fanns ju ett alternativ som passade! Jag tar alltid burgare eller dylikt för chips :thumbup:

Kwon
2005-11-16, 19:15
Låter helt ok, våldtäktsman beväpnad med smörkniv VS inbrottstjuv med bollträ med spikar!

Lite Escape from New York, men visst, säkert finns det några i det öfvre samhällskiktet som hade betalat pengar för att se "rättvisa skipas".

Mass-Tech
2005-11-16, 19:20
Låter helt ok, våldtäktsman beväpnad med smörkniv VS inbrottstjuv med bollträ med spikar!

Lite Escape from New York, men visst, säkert finns det några i det öfvre samhällskiktet som hade betalat pengar för att se "rättvisa skipas".
Finns redan liknande grejer.

Kwon
2005-11-16, 19:27
Finns redan liknande grejer.

Men inte med vapen motsvarande brott , våldtäktsman får trubbig smörkniv etc... :)

Mass-Tech
2005-11-16, 19:31
Men inte med vapen motsvarande brott , våldtäktsman får trubbig smörkniv etc... :)
Nää, inte riktigt.

Jense
2005-11-16, 19:34
om jag hade kunna välja motståndare hade jag nog deltagit.. för jag vill ju inte dö

carlsm
2005-11-16, 19:41
Det hade varit optimalt.

olwe
2005-11-16, 19:45
Men vad ingår i spelen då? Är det med svärd o sådana grejjer eller? Flera mot en? Till DÖDEN?

Alla gladiatorspel i det antika Rom gick ju inte till döden (förmodligen inte ens de flesta) dessutom spiceade de ju upp det hela med djur och många deltagare osv.

Kan man få en lite snällare variant där man inte måste ha ihjäl varandra så skulle jag deltagit! hur ballt som helst ju. Som en blandning av lajvande och kamport utan allt rollspel ;) .

Annars är ju kampsporttävlingar nästan som gladiatorspel.

mini
2005-11-16, 19:50
Nej. Jag tycker sällan att våld är underhållande.

Kwon
2005-11-16, 19:50
Tja, får gubbarna ha svärd och liknande vapen de hade i Rom (treudd, nät etc) så är det nog stor risk att många kolar.

Kör de med trästavar räcker det ju med att knocka folk, men vill man ha rom ska det ju va svärd, treuddar, nät, hjälmar, kortspjut, hammare, stridsgissel etc osv et al...

Sedan var det väl olika temakvällar i rom också, flera gladiatorer på arenan samtidigt, lejon och djur etc osv..

Roligast och mest spännande var väl dock när två riktiga gladiatorfavoriter slogs (enbart dom två på arenan).

Om då våldtäktsmannen Sune fick en trubbig smörkniv och fick möta Inbrottstjuven Benke me svärd, slägga eller motorsåg så hade det nog inte slutat bra.

Benke fick dessutom ha sköld och axelpansar.

Zakath
2005-11-16, 19:52
Tror att det skulle bli lite för mycket...

mr ruhl
2005-11-16, 20:02
Dessutom är det inte så jävla kul att se människor dödas som vissa verkar tro emellanåt...

är nog inte ett dugg roligt men människan, eller många av oss ser gärna sånt som man tycker är hemskt otäckt och vidrigt för att man "måste" det är spännande samtidigt som man vet att det är fel..är lite samma sak för dom som kollar på ufc matcher tex inte för att nån dör men det kan vara nog så otäckt ändå..

Spinkot
2005-11-16, 20:29
jag ser det dock inte som en passande metod att avrätta brottslingar eller dylika

stefannn
2005-11-16, 20:38
Låter helt ok, våldtäktsman beväpnad med smörkniv VS inbrottstjuv med bollträ med spikar!

Lite Escape from New York, men visst, säkert finns det några i det öfvre samhällskiktet som hade betalat pengar för att se "rättvisa skipas".

hmm duu verkar antyda att rika skulle ha någon slags högre blodtörst än fattiga... tror snarare det är tvärtom om det nu skulle finnas nån skillnad... tror i dessa spel som det pratas om skulel var populärast i dom lägre samhällskikten

XroW
2005-11-16, 20:45
Haha stackars skattefuskare
Skattefuskare VS Mördare

Spinkot
2005-11-16, 20:51
hmm duu verkar antyda att rika skulle ha någon slags högre blodtörst än fattiga... tror snarare det är tvärtom om det nu skulle finnas nån skillnad... tror i dessa spel som det pratas om skulel var populärast i dom lägre samhällskikten

Ja,populasen har ju sällan visat sig vara intresserade av livets finare sidor.Skål på sig baron!

Unsub
2005-11-17, 02:38
Klart man hade kollat, men antagligen inte ngt man skulle ha skrytit med.
bra ide med actionfigurer :thumbup: shegorat, så otroligt komiskt.

Allan:klart att folk blir avtrubbade av att se, bli utsatta, eller utföra våld på andra.Men jag tror nog många hade sett på företelsen om det vore lagligt, för att i det samhälle som skulle tillåta ngt dyligt skulle nog den allmäna moralen/"kunnigheten" vara rätt så låg.

morte
2005-11-17, 07:30
Haha stackars skattefuskare
Skattefuskare VS Mördare

Ja för fuskar man med skatten är man per automatik jättesvag och dålig på att fightas, men är man däremot som Helenémördaren är man urtypen för en gladiator. :D

Stoltz
2005-11-17, 13:12
Aldrig.

Alltså, det är inte kul att se människor dö. Det är milt sagt ganska räligt. Hade nog blivit lite för mycket i vrångstrupen, så att säga.

Mass-Tech
2005-11-17, 13:17
Ja för fuskar man med skatten är man per automatik jättesvag och dålig på att fightas, men är man däremot som Helenémördaren är man urtypen för en gladiator. :D
Nää, men oftast är det tvärt om.