handdator

Visa fullständig version : varför blir man trött när man är sjuk?


kalle_banan
2005-11-16, 16:38
jag är sjuk nu, har väll feber antar jag, och jag är som ni säkert kan räkna ut trött också, varför? jag kan tänka mig att kroppen reagerar på att ngt är fel, att den är angripen av ngt, och därför segar ner systemet för att ta itu med brottslingen tills den är utrotad, eller är det så att man blir trött just för att viruset segar ner ngn reaktion i kroppen, och med andra ord, om inte viruset hade segat ner kroppen hade man vart uppe och sprungit som vanligt, precis som när man är magsjuk.

eller är det ngn tredje anledning till att man blir trött av feber?

Osten80
2005-11-16, 17:32
Min gissning är också att kroppen lägger all sin energi på att ta kål på inkräktaren.

Kwon
2005-11-16, 17:53
När jag var yngre tänkte jag som så att kroppen var som en stor bas där vita blodkroppar, immunförsvar och allt var personal (sett för mycket på Det var en gång kroppen kanske! :D).

Så! När kroppen får intrång av främmande skurkar som baciller etc, så sätts ju större delen av arbetskraften/personalen på att bekämpa skurkarna och mindre personal på annat, därav tröttheten! :thumbup:

En polare är läkare men har ej orkat fråga han! Men man kan väl säga att det är ungefär så? :laugh:

kalle_banan
2005-11-16, 19:31
vi gissar ju allihop, kwon: kan du inte fråga din läkarkompis och se om han har fakta? vore intressant att veta hur det ligger till egentligen.

Kwon
2005-11-16, 19:32
vi gissar ju allihop, kwon: kan du inte fråga din läkarkompis och se om han har fakta? vore intressant att veta hur det ligger till egentligen.

Ska göra det när jag har tid och ork! :)

Annars finns ju Teh mighty internet!