handdator

Visa fullständig version : Förstör utrustningen SL?


Bjorne
2005-11-16, 14:24
Jag gilla det inte i början, för att sedan acceptera det och för att nu slutligen när jag börjat få upp ögonen för strong-man, störa mig väldigt mycket på det.


Bältet ser jag inga problem med, lindor är väl ett gränsfall, men bara för att dem skyddar knäna (har jag hört).

Poll är på gång.

Karl_alfred
2005-11-16, 14:29
Tycker inte om det nej. Borde vara helt raw.

hultman
2005-11-16, 14:39
Den enda anledningen till att olika slags tröjor används är för att publik och allmänheten vill höra om fantastiska rekord. Det är ungefär som doping och Mr.Olympia - folket vill se enorma köttbergsmonster, inte bara jättestora köttisar, och därför förbjuds inte doping helt.

Idag är det visserligen så att det ibland är svårare att få ned vikten mot bröstet i bänkpress, än det där att få upp den. Nej, förbjud alla slags hjälpmedel, förutom lindor.

HookersUnited
2005-11-16, 14:40
Bänkmössa och bälte är okej.

scythe
2005-11-16, 14:44
Jag är emot bänktröja och markdräkt. Dessa fyller ingen annan funktion än att man lyfter tyngre vikter. Knäböjsdräkt och lindor minskar till viss del skaderisken i böjen. Samma gäller bältet.

Två personer har ett PB på 190 respektive 200 kg i bänkpress utan tröja. 190-killen är en jävel på att lyfta med tröja och gör 225 på en tävling, 200-killen är inte lika bra och gör 215. Snackar vi då fortfarande kraftsport?


Men visst, vad ser publiken helst på en tävling - en bänk på 290 eller en på 330?

Krokodil
2005-11-16, 14:46
Förutom lindor och bälte så borde det gå bra utan.

Davil
2005-11-16, 14:48
Ja, jag tycker det.

Nitrometan
2005-11-16, 14:48
Jag är för utrustning.

Jag är hårdrockare.

SL har alltid varit en utrustningssport.

Däremot ska man sätta gränser och inte tillåta vilken cirkusutrustning som helst.

Vill man tävla utan utrustning får man ju göra det. Man kanske t.o.m. ska ha särskilda tävlingar för de som vill lyfta utan utrustning.

Bjorne
2005-11-16, 14:53
Däremot ska man sätta gränser och inte tillåta vilken cirkusutrustning som helst.När man sätter på sig en tröja som har gummibandseffekt, så är det väl just inget annat än cirkus...

Klo
2005-11-16, 14:54
När jag testade böjdräkt "brände" jag sönder knogarna *cry*

Är nog emot men å andra sidan är det ju kul med tyngre vikter hmmm....

JJ
2005-11-16, 14:57
Jag är emot bänktröja och dräkterna. Självklart förstår jag att de som tävlar använder det som är tillåtet, men jag förstår inte vitsen med att tillåta såna hjälpmedel.

Honn
2005-11-16, 15:01
Förut var jag mot det men nu är jag inte det längre. Utrustningen är en del av SL. Tar man bort den så är det inte SL längre. Ingen kommer väl på idén att ta bort spikskor i friidrotten eller byta ut staven i stavhopp till en stålstång. Vill man köra utan utrustning så finns det Raw tävlingar.

A.Pahkamaa
2005-11-16, 15:03
Däremot ska man sätta gränser och inte tillåta vilken cirkusutrustning som helst.


Det har redan gått och blivit en cirkus, med WPC i spetsen med dess kassa regler när det gäller utrustning och doping.
Jag tävlar hellre raw än med dagens utrustning i IPF.

Samtidigt är det inte bara slita på sig en tröja och bänka 50 kg extra, krävs en hel del träning för att verkligen bli bra med utrustningen.

malakai
2005-11-16, 15:07
Bälte och lindor är OK. Allt annat är för personer som måste hävda sig :D
De är en Styrkesport, varför ha hjälpmedel så man tar vikter man inte orkar i normala fall? Just i styrka är de ju rent fusk då man lånar muskler..

the_PL_man
2005-11-16, 15:08
Du borde kanske ställa dig frågan: Förstör utrustningen strongman ?

Man ser där folk använda armbågslindor, böjdräkter, knälindor, bälten etc....

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-11-16, 15:09
Den enda anledningen till att olika slags tröjor används är för att publik och allmänheten vill höra om fantastiska rekord. Det är ungefär som doping och Mr.Olympia - folket vill se enorma köttbergsmonster, inte bara jättestora köttisar, och därför förbjuds inte doping helt.


Folket? Jag tror och hoppas att merparten av allmänheten vill se ärliga SL rekord utan doping. Jag tror och hoppas att allmänheten vill se stora killar i BB som inte dopar sig.

OggeP
2005-11-16, 15:12
Ja. Jag föredrar SL utan utsrustning.

Bjorne
2005-11-16, 15:23
Förut var jag mot det men nu är jag inte det längre. Utrustningen är en del av SL. Tar man bort den så är det inte SL längre. Ingen kommer väl på idén att ta bort spikskor i friidrotten eller byta ut staven i stavhopp till en stålstång. Vill man köra utan utrustning så finns det Raw tävlingar.Det är inte riktigt samma sak. Spikskor är mer som magnesium, helt enkelt för att man inte ska glida. I stavhopp så kör alla med samma sorts-stång, precis som skivstången i OL har lite mer svikt. Fotboll på en gräsmatta utan spikskor skulle inte funka, precis som inte marklyft utan magnesium hade funkat, eller stavhopp utan stång. SL funkar dock utmärkt utan bänktröja, böjdräkt osv, kolla på strong-man killarna.

Bjorne
2005-11-16, 15:25
Du borde kanske ställa dig frågan: Förstör utrustningen strongman ?

Man ser där folk använda armbågslindor, böjdräkter, knälindor, bälten etc....

/the_PL_manDär det tillåts så tycker jag utan tvekan att det förstör, förutom bälte och knälindor.

Bältet känns bara inte fel och knälindor skyddar väl knäna en hel del, inte för att jag använt det själv.

Yankeee
2005-11-16, 15:42
Det är väl styrkelyft, inte utrustningslyft?

Nitrometan
2005-11-16, 15:42
SL funkar dock utmärkt utan bänktröja, böjdräkt osv, kolla på strong-man killarna.
Men de använder ju dräkter när de böjer och drar mark. De använder armbågslindor eller löjligt tighta "värmeskydd" i pressövningar. De använder dragremmar i vissa övningar. Jag vet att Virtanen använde en omsydd bänktröja när han slog sitt världsrekord i Crucifix. Juoko Ahola använde en viktväst i Harness Pull för att kunna utnyttja den extra vikten till att dra mer.

HerrArne
2005-11-16, 15:53
Tjaaaaa... Det beror ju på vad man anser att SL skall vara?
Själv hade jag mycket väl kunnat tänka mig att tävla i bänk (för att ta det grövsta exemplet) men inte om det innebär att jag behöver en 'tröja' som förvandlar bäraren till en parodi på Quasimodo för att tävla på lika villkor...
Men det är ju bara min åsikt.

Men de använder ju dräkter när de böjer och drar mark. De använder armbågslindor eller löjligt tighta "värmeskydd" i pressövningar. De använder dragremmar i vissa övningar. Jag vet att Virtanen använde en omsydd bänktröja när han slog sitt världsrekord i Crucifix. Juoko Ahola använde en viktväst i Harness Pull för att kunna utnyttja den extra vikten till att dra mer.

Lika illa där, således. :)

Bjorne
2005-11-16, 15:55
Men de använder ju dräkter när de böjer och drar mark. De använder armbågslindor eller löjligt tighta "värmeskydd" i pressövningar. De använder dragremmar i vissa övningar. Jag vet att Virtanen använde en omsydd bänktröja när han slog sitt världsrekord i Crucifix. Juoko Ahola använde en viktväst i Harness Pull för att kunna utnyttja den extra vikten till att dra mer.Vissa tävlingar tillåter cirkustrams ja, jag försvarar dock inte strongman i allmänhet. Men kollar man på "World strongest man" tävlingen, så får de inte ha bänktröja, böjdräkt etc.

Tråkigt när det tillåts utrustning, som bara i sig, lyfter en hel del vikt.

Nitrometan
2005-11-16, 16:01
Vissa tävlingar tillåter cirkustrams ja, jag försvarar dock inte strongman i allmänhet. Men kollar man på "World strongest man" tävlingen, så får de inte ha bänktröja, böjdräkt etc.

Tråkigt när det tillåts utrustning, som bara i sig, lyfter en hel del vikt.
De brukar ofta använda dräkt och lindor på WSM de gånger knäböj förekommer som gren. Dräkt i marklyft är också vanligt. Bänktröja används inte när de kör bänk, dock är det väldigt sällsynt (utom på Sveriges starkaste och Super Series i Sverige) med bänkpress som övning. I Virtanens fall var det säkert inte tillåtet, men han frågade inte och gömde tröjan under en tshirt.

Jag har sett alla WSM sen 1990 på video och en del av de tidigare. Jag har varit på en del internationella strongman tävlingar och tittat. Det är jättekul med strongman, men visst förekommer utrustning där med.

Utrustningen i sig lyfter ingenting. Du måste ha en lyftare i utrustningen.

Bjorne
2005-11-16, 16:03
De brukar ofta använda dräkt och lindor på WSM de gånger knäböj förekommer som gren. Dräkt i marklyft är också vanligt. Bänktröja används inte när de kör bänk, dock är det väldigt sällsynt (utom på Sveriges starkaste och Super Series i Sverige) med bänkpress som övning. I Virtanens fall var det säkert inte tillåtet, men han frågade inte och gömde tröjan under en tshirt.

Jag har sett alla WSM sen 1990 på video och en del av de tidigare. Jag har varit på en del internationella strongman tävlingar och tittat. Det är jättekul med strongman, men visst förekommer utrustning där med.

Utrustningen i sig lyfter ingenting. Du måste ha en lyftare i utrustningen.I senaste omgången tilläts det inte.

Nitrometan
2005-11-16, 16:05
I senaste omgången tilläts det inte.
2005 eller 2004?

Honn
2005-11-16, 16:14
I stavhopp så kör alla med samma sorts-stång, precis som skivstången i OL har lite mer svikt.
Så vitt jag vet så har inte alla samma sorts stavar. Min åsikt är att SL är med utrustning, raw är utan. Två skilda sporter med likadana moment i sig. Så länge alla får använda samma utrustning så tycker jag det är ok. Sen om den passar vissa bättre och andra sämre mig gör inget. Möjligheten är densamma.

Även med utrustning så måste man vara riktigt stark för att få upp 300Kg i bänk.

Rockhard
2005-11-16, 16:18
Hur styva är dom där tröjorna egentligen? Vissa kör väl dubbla också? Måste man dra ner stången om man bara har 100 kg på? :)

bubbe
2005-11-16, 16:21
Jag tycker som nitrometan, SL är med utrustning (giltig sådan) sen att det finns rejäla överdrifter i vissa förbund är en annan sak. Vill man tävla raw går det att göra det om man vill. Att tävla med utrustning ger ju en viss distans till dom vanliga gymlyftarna, men det tycker jag också är en fördel.

Nitrometan
2005-11-16, 16:22
Bjorne: 2004 tilläts det iallafall lindor och dräkt i knäböjen. 2005 har jag inte sett bilder eller film ifrån än.

bubbe
2005-11-16, 16:22
Hur styva är dom där tröjorna egentligen? Vissa kör väl dubbla också? Måste man dra ner stången om man bara har 100 kg på? :)

Inte i IPF! där är det ett vanligt lager polyester som gäller.

wpo har matrial som denim och dubbla lager osv.

tp_88
2005-11-16, 16:24
Inte i IPF!
Nu är jag inte så hemskt insatt...Men långt ifrån alla kommer väl ner med 100kg heller!? :confused:

EDIT: Läste om och läste rätt(?) nu. Antar att du svarade på huruvida man använde t.ex. dubbellager... *rolleyes*

Bjorne
2005-11-16, 16:40
Så vitt jag vet så har inte alla samma sorts stavar. Min åsikt är att SL är med utrustning, raw är utan. Två skilda sporter med likadana moment i sig. Så länge alla får använda samma utrustning så tycker jag det är ok. Sen om den passar vissa bättre och andra sämre mig gör inget. Möjligheten är densamma.

Även med utrustning så måste man vara riktigt stark för att få upp 300Kg i bänk.Utan tvekan, dock förstör det för min del, sportens charm.

Bjorne
2005-11-16, 16:41
2005 eller 2004?Tror det var 2004 och de sa mer än en gång att man inte fick ha böjdräkt, lindor var dock OK.

Niclaaas
2005-11-16, 17:27
jag hade gärna sett att endast magnesium och bälte var tillåtet.

bubbe
2005-11-16, 17:37
Jag fattar inte hur denna diskussion kan komma upp igen, och igen och igen.

det snackas ju inget om att ta av målvaktens gigantiska "benskydd" eller "handskar" i hockey, eller såga dubbarna av fotbollsskorna, eller eller.

Utvecklingen av sporten har gått dit den är idag, samtidigt som folk blir bättre, kan sikta högre osv. Jag anser utrustningen skall vara där, Vill man vara utan utrustning tycker jag som tidigare skrivet får man väl starta med raw tävlingar. Dom flesta som anser det inte ska vara där, är nog också oklara i vad det betyder.

Niclaaas
2005-11-16, 17:39
Jag fattar inte hur denna diskussion kan komma upp igen, och igen och igen.

det snackas ju inget om att ta av målvaktens gigantiska "benskydd" eller "handskar" i hockey, eller såga dubbarna av fotbollsskorna, eller eller.

Utvecklingen av sporten har gått dit den är idag, samtidigt som folk blir bättre, kan sikta högre osv. Jag anser utrustningen skall vara där, Vill man vara utan utrustning tycker jag som tidigare skrivet får man väl starta med raw tävlingar. Dom flesta som anser det inte ska vara där, är nog också oklara i vad det betyder.

tror faktiskt målvaktsskydden i NHL minskades ner till nuvarande säsong :thumbup:

diskussionen blossar upp för att många tycker att det är en tråkig utveckling och gör sporten mer ointressant... helt enkelt?

bubbe
2005-11-16, 17:44
tror faktiskt målvaktsskydden i NHL minskades ner till nuvarande säsong :thumbup:

diskussionen blossar upp för att många tycker att det är en tråkig utveckling och gör sporten mer ointressant... helt enkelt?

Men ingen säger ju att dom ska vara utan eller?

Jag röstar för nakna hockeymålvakter hur många är med mig? klart mer spännande sport!

Ang diskussionen som blossar upp, det är ju bara att det finns en viss klick med människor som inte kan göra samma resultat med utrustning som andra. Och iom att förståelsen bland andra "gymtränande" är lika med noll så hänger dom helt bara på i röstningssammanhang.

bubbe
2005-11-16, 17:48
Om folk som tittar på sport, skulle se två tävlingar, den ena med stavhopp som nitrometan skrev innan, och den andra höjdhopp. Och om dom tittande då trodde det var samma tävling borde man då inte tycka det är lite fusk trots allt, att göra hoppet med hjälp av en stav?

Sätt igång RAW tävlingar, så man kan skilja sporterna åt i sånafall!

Niclaaas
2005-11-16, 17:51
Men ingen säger ju att dom ska vara utan eller?

Jag röstar för nakna hockeymålvakter hur många är med mig? klart mer spännande sport!

Ang diskussionen som blossar upp, det är ju bara att det finns en viss klick med människor som inte kan göra samma resultat med utrustning som andra. Och iom att förståelsen bland andra "gymtränande" är lika med noll så hänger dom helt bara på i röstningssammanhang.

bra liknelse, jag antar att inte särskilt många är med dig. däremot är det ju uppenbarligen många som tycker att SL skulle vara mer intressant utan utrustning. sen kan man ju vifta bort det genom att säga att de som tycker så inte fattar något men alla har ju iaf rätt till en åsikt.

Niclaaas
2005-11-16, 17:55
Om folk som tittar på sport, skulle se två tävlingar, den ena med stavhopp som nitrometan skrev innan, och den andra höjdhopp. Och om dom tittande då trodde det var samma tävling borde man då inte tycka det är lite fusk trots allt, att göra hoppet med hjälp av en stav?

Sätt igång RAW tävlingar, så man kan skilja sporterna åt i sånafall!

ok då kör jag en egen liknelse (alla andra gör ju :( )

man sätter dit en studsmatta eller en trapets framför mattan i höjdhopp. varför? ingen anledning förutom att man hoppar högre. bättre resultat! nya världsrekord!

osv osv ;)

Allan
2005-11-16, 17:56
Ja men tävla raw då. Låt det finnas en SL-stil som ser ut som det gör idag, och en som inte använder utrustningen. Att få en lyftare som är inkörd på utrustningen att sluta med det är nog knappast möjligt; man måste skola om sig totalt i det läget och det tror jag ingen vill göra.
Och varför inte ta bort spikskor på löpare, hajdräkter på simmare eller andra hjälpmedel överhuvudtaget?


allan

bubbe
2005-11-16, 18:00
ok då kör jag en egen liknelse (alla andra gör ju :( )

man sätter dit en studsmatta eller en trapets framför mattan i höjdhopp. varför? ingen anledning förutom att man hoppar högre. bättre resultat! nya världsrekord!

osv osv ;)

Precis!

Nu säjer ju reglerna i exempelvis styrkelyft att man inte får ha studsmatta, domkraft, flera lyftare eller vilka liknelser man än brukar använda. Det är en teknikfråga att köra med lindor, och en tight dräkt. Om man får ha lindor i höjdhopp beror ju på reglerna så klart! Tror du någon skulle tycka sporten var ointressant bara för dom lindade knäna för att hoppa högre? Lindor och dräkt är resultathöjande precis som all utrustning höjer resultaten i dom flesta sporter.

Mago
2005-11-16, 18:02
För mig känns bänktröja lite som att installera rullband på 100-metersbanorna så de springer på 7.5 sekunder istället. Med en twist..

bubbe
2005-11-16, 18:04
För mig känns bänktröja lite som att installera rullband på 100-metersbanorna så de springer på 7.5 sekunder istället. Med en twist..

Läste du vad jag skrev i posten ovan?

läs då en gång till!

stahlberg
2005-11-16, 18:19
Utrustningen i styrkelyft är en evighetsfråga som kommer upp gång på gång. I denna fråga finns två huvudaskliga åsiktsriktningar : den ena förespråkar styrkelyft utan utrustning (raw), den andra styrkelyft med utrustning.

Utrustningen var från början helt säkert till för att skydda mot skador. Efterhand utvecklades(?) utrustningen så att den kunde "hjälpa till" i lyften. Att man satte rätt stränga regler för hurdan utrustningen ska vara hindrade inte denna "utveckling". En stor del av utrustningen - bälte, knälindor, handledslindor, bänktröja(!) - är idag sådan att den både skyddar mot skador och "hjälper till" i lyftet.

Helt klart är att utrustningen gör att lyftarens raw-styrka inte kommer fram. Dessutom hjälper utrustningen olika lyftare olika mycket. I detta har raw-förespråkarna alldeles rätt. Å andra sidan blir styrkelyft inte heller utan utrustning särskilt rättvist. Exempelvis tekniken hos lyftarna varierar, somliga är "tekniklyftare" medan andra lyfter med råstyrka. Styrkelyft är dessutom långt en "kroppsbyggnadssport" : vissa typer av kroppsbyggnad gör det mycket lättare att bli bra i bänkpress, andra att bli bra i marklyft osv.

Styrkelyft är inte en maxstyrkemätare utan en mätare på vem som lyfter mest sammanlagt i de tre delgrenarna knäböjning, bänkpress och marklyft. Det gäller för varje lyftare att träna upp de egenskaper som behövs (t.ex maxstyrka) samt att träna in en "optimal" teknik och så effektivt som möjligt använda sig av den utrustning som tillåts. Allt detta måste göras inom ramen för styrkelyftets regler.

Om vi med styrkelyft menar den enda internationellt accepterade styrkelyftssporten - IPF-styrkelyft - så är vi tvungna att godkänna den utrustning vi har idag. Den har nämligen kommit för att stanna, det är orealistiskt att tro att vi (annat än på mycket lång sikt) skulle kunna ändra på detta. Den som vill kan delta i raw-tävlingar (vilka alltså redan anordnas), men vi kommer att få goskänna att IPF-styrkelyft innefattar utrustning, oberoende av vad vi har för personlig åsikt om detta. Den som vill bli bra i styrkelyft ÄR TVUNGEN att - oberoende av personlig åsikt - skaffa bästa möjliga utrustning.

Det som vi KAN försöka påverka är att utrusnings"utvecklingen" bromsas upp, stannar av. IPF:s tvååriga utrustningsförbud (under vilket ingen ny utrustning får godkännas) är en god början på detta. Vi får hoppas, att föbudet blir konstant, och att vi stannar vid den utrustning vi har idag. Men att tro att man helt kan få bort utrustningen är en utopi.

Den värsta skräckbilden är att man skulle följa WPC, och godkänna 1) doping, 2) ALL typ av utrustning (t.ex dubbla eller tredubbla tröjor, som ökar bänkresultatet med nästan 200 kg) samt 3) att inte bry sig om reglerna vid tävlingar utan godkänna alla lyft som kommer upp (t.ex halva knäböjningar).

IPF-styrkelyft är tack och lov (utrustningen till trots) en seriös idrottsgren. Låt oss försöka hålla kvar den attityden och hålla utrusningen på rimlig nivå (gärna helt oförändrad).

JJ
2005-11-16, 18:26
Och varför inte ta bort spikskor på löpare, hajdräkter på simmare eller andra hjälpmedel överhuvudtaget?

allan

Eller varför tillåter vi inte en propeller på löparnas rygg och en jetmotor i simmarnas anus? De har ju redan hjälpmedel, right? Därför att det fan i mig vore bisarrt, lika bisarrt som att nu ska jag bänka, jag tar på mig en tröja som gör halva jobbet.

Baha
2005-11-16, 18:29
jetmotor i simmarnas anus, hahaha


jag tycker dom kunde ta bort utrustningen eller åtminstånde låta den ta ett litet kliv tillbaka.

ser ju inte riktigt friskt ut nuförtiden, spec. häftig tyckte jag det var när dom började med såna där bänkpressskor, haha :)

bubbe
2005-11-16, 18:29
Eller varför tillåter vi inte en propeller på löparnas rygg och en jetmotor i simmarnas anus? De har ju redan hjälpmedel, right? Därför att det fan i mig vore bisarrt, lika bisarrt som att nu ska jag bänka, jag tar på mig en tröja som gör halva jobbet.

kan du inte sluta gnälla, och sätta på dig en tröja samt på första lyftet dubbla ditt tidigare bänkresultat!

JJ
2005-11-16, 18:31
kan du inte sluta gnälla, och sätta på dig en tröja samt på första lyftet dubbla ditt tidigare bänkresultat!

Syftet med tråden är väl att vi ska diskutera eller vad du tror du?

Allan
2005-11-16, 18:35
Eller varför tillåter vi inte en propeller på löparnas rygg och en jetmotor i simmarnas anus? De har ju redan hjälpmedel, right? Därför att det fan i mig vore bisarrt, lika bisarrt som att nu ska jag bänka, jag tar på mig en tröja som gör halva jobbet.

Problemet är väl mer den här fåfänga längtan att vrida klockan tillbaka. Eventuella förändringar i framtiden är en sak, men man har inte riktigt hajat vad styrkelyft går ut på när man tjafsar om att ta bort hjälpmedlen.
Styrkelyft är idag en sport där man lyfter i tre olika moment med hjälp av olika tillåtna hjälpmedel (som man får bruka efter eget val). Styrkelyft är per definition inte en tävling om vem som är starkast, utan en tävling om vem som lyfter mest i de olika lyften. En SL-bänk har ganska lite gemensamt med den bänkpress byggare tränar t ex.
Jag förstår mycket väl frågeställningen. Men den är inte relevant. Det blir som att spekulera i hur bra Nacka Skoglund hade varit med moderna dojjer, moderna bollar eller moderna träningsformer.
Vill man tävla i raw - gör det. Gör det gärna t o m. Men låt styrkelyftet vara styrkelyft.

allan

bubbe
2005-11-16, 18:36
Syftet med tråden är väl att vi ska diskutera eller vad du tror du?

nej det är att jag ska få rätt! :D


(tycker du är en hyvens kille annars i andra trådar)

Bjorne
2005-11-16, 18:36
Ang diskussionen som blossar upp, det är ju bara att det finns en viss klick med människor som inte kan göra samma resultat med utrustning som andra. Och iom att förståelsen bland andra "gymtränande" är lika med noll så hänger dom helt bara på i röstningssammanhang."En sak som har genomsyrat hela min träningskarriär tills idag har varit att bli stark utan utrustning, är emot utrustning och tycker den förstör sporten." sagt av Amit Selberg som är en duktig lyftare.

bubbe
2005-11-16, 18:38
"En sak som har genomsyrat hela min träningskarriär tills idag har varit att bli stark utan utrustning, är emot utrustning och tycker den förstör sporten." sagt av Amit Selberg som är en duktig lyftare.

den lilla klicken!

aliquis
2005-11-16, 18:40
Bara trams ju, bry sig om "fuskade" resultat..

Största problemet är ju dock inte om de eventuellt används för att rädda kroppen under tunga lyft, största problemet är att de som inte vill använda skiten får sämre resultat och därför tvingas använda det.

tp_88
2005-11-16, 18:40
Pallar egentligen inte lägga mig i och borde kanske heller, men jag förstår mig inte riktigt på dem som vill ha det som det är nu men anser att utrustning likt den i WPO vore katastrofal. För mig låter det som att köra bil med 1promille vore helt ok medans 2-3 borde vara belagt med fängelsestraff, som en liknelse.

tp_88
2005-11-16, 18:41
den lilla klicken!
Frågan är hur liten den egentligen är...

JJ
2005-11-16, 18:44
Problemet är väl mer den här fåfänga längtan att vrida klockan tillbaka. Eventuella förändringar i framtiden är en sak, men man har inte riktigt hajat vad styrkelyft går ut på när man tjafsar om att ta bort hjälpmedlen.
Styrkelyft är idag en sport där man lyfter i tre olika moment med hjälp av olika tillåtna hjälpmedel (som man får bruka efter eget val). Styrkelyft är per definition inte en tävling om vem som är starkast, utan en tävling om vem som lyfter mest i de olika lyften. En SL-bänk har ganska lite gemensamt med den bänkpress byggare tränar t ex.
Jag förstår mycket väl frågeställningen. Men den är inte relevant. Det blir som att spekulera i hur bra Nacka Skoglund hade varit med moderna dojjer, moderna bollar eller moderna träningsformer.
Vill man tävla i raw - gör det. Gör det gärna t o m. Men låt styrkelyftet vara styrkelyft.

allan


Jag undrar bara om majoriten av alla lyftare verkligen vill ha de hjälpmedel som finns idag. För frågeställningen är i vilken grad hjälpmedel skall tillåtas, det är och kommer alltid vara en gråzon där förhoppningsvis någon slags majoritet "vinner". I SL är det ju nu bara kaos känns det som. Jag tror faktiskt många skiter i att tävla pga av hjälpmedlen. Visst, du kanske har rätt, bänktröjan kommer aldrig försvinna. Synd tycker jag.

bubbe
2005-11-16, 18:45
Frågan är hur liten den egentligen är...

tror det är dom som hörs, dom flesta är ju så himla stolta över att dom är mycket starkare egentligen än vad den dom blev slagna av. Dom som har bra resultat av utrustning står ju inte och säjer, jag är svagare men jag vinner ändå!

Pudzianovski
2005-11-16, 18:45
Jävligt stor skillnad på spikskor som gör 0,2 sek (för alla i loppet) och 2 killar i SL där den ene får ut 70 kg i bänk av tröjan och den andre 20kg.

bubbe
2005-11-16, 18:47
Jag undrar bara om majoriten av alla lyftare verkligen vill ha de hjälpmedel som finns idag. För frågeställningen är i vilken grad hjälpmedel skall tillåtas, det är och kommer alltid vara en gråzon där förhoppningsvis någon slags majoritet "vinner". I SL är det ju nu bara kaos känns det som. Jag tror faktiskt många skiter i att tävla pga av hjälpmedlen. Visst, du kanske har rätt, bänktröjan kommer aldrig försvinna. Synd tycker jag.

den dagen dom flesta inte vill ha utrustning i SL, kommer dom övergå till RAW tävlingar, finns ju ingen som tvingar dom att fortsätta med SL utan är fria att när som helst köra egna tävlingar.

tp_88
2005-11-16, 18:50
tror det är dom som hörs, dom flesta är ju så himla stolta över att dom är mycket starkare egentligen än vad den dom blev slagna av. Dom som har bra resultat av utrustning står ju inte och säjer, jag är svagare men jag vinner ändå!
Vad snackar vi om för "liten klick"? Menar du typ 5-10% av alla med licens hellre skulle se att bara bälte tilläts?

tp_88
2005-11-16, 18:53
den dagen dom flesta inte vill ha utrustning i SL, kommer dom övergå till RAW tävlingar, finns ju ingen som tvingar dom att fortsätta med SL utan är fria att när som helst köra egna tävlingar.
Men seriöst...

Det är ju som att säga att Olympia byggarna ska sluta preppa och börja tävla på Natural Mr. Olympia - så funkar det ju inte. Inte samma status eller nånting...

stahlberg
2005-11-16, 18:53
Bjorne : Selberg är alltså en duktig styrkelyftare. Han är emot utrustning. Månne detta betyder att han t.ex tävlar utan bänkströja? Knappast.

Han må personligen vara emot utrustning, men han har insett att han måste tävla på lika villkor som de andra, och använder ändå utrustning.

Diskussionen för eller emot utrustning är meningslös. Så länge som IPF:s regler godkänner utrustning finns den kvar, oberoende av folks personliga åsikter. Det är inte realistiskt att tro att man kan få bort utrustningen inom en rimlig framtid.

Alltså får man - precis som Selberg - lov att anpassa sig.

Allan
2005-11-16, 18:58
Jag undrar bara om majoriten av alla lyftare verkligen vill ha de hjälpmedel som finns idag.


Har man nytta av den är man naturligtvis nöjd. Jag vet också att styrkeförhållandena kanske skulle vara motsatta utan utrustning. Taskigt för dem. Men - reglerna och utrustningsspecifikationerna är lika för alla. Därför faller eventuella analogier med doping. Tävlar man inom IPF vet man vad som gäller.
Jag känner folk som gärna skulle tävla utan utrustning - eftersom de inte har tekniken eller vad det nu är för att få ut max ur utrustningen. Låter de bli att tävla? Nope.

allan

edit - attans vad stahlberg var snabb ikväll då.... *grr27*

JJ
2005-11-16, 18:58
den dagen dom flesta inte vill ha utrustning i SL, kommer dom övergå till RAW tävlingar, finns ju ingen som tvingar dom att fortsätta med SL utan är fria att när som helst köra egna tävlingar.

På det svarar jag, läs Stahlbergs inlägg ovan. Jag vill även vara tydlig med att jag alltså tycker att reglerna skall ändras, skulle jag själv vara starkare än en kolibri skulle jag tävla och då med utrustning.

bubbe
2005-11-16, 19:01
Men seriöst...

Det är ju som att säga att Olympia byggarna ska sluta preppa och börja tävla på Natural Mr. Olympia - så funkar det ju inte. Inte samma status eller nånting...

Så du tror att en sport ingen vill verka i skulle fortleva?

det tror inte jag, om låt säja 60% av alla SL i sverige är emot utrustning tror du inte detta skulle orsaka en ny sport i form av RAW tävling? jag tror helt och håller på styrkan i organisationer där kraften kommer av viljan att skapa något nytt och detta skulle kunna vara en sån sak. Dock tror jag än så länge den klicken som verkligen är emot utrustning är så liten inom den aktiva delen att det helt enkelt inte blir något stort av det.

Pudzianovski
2005-11-16, 19:04
Förstår inte argumentet att "vill man tävla RAW så gör det".

IPF har väl funnits länge och uppbyggnaden av SL klubbar i Sverige har pågått länge. Det är en hel organisation man lämnar.

IPF i Sverige anordnar tävlingar, har domare, man åker gemensamt till tävlingar mm mm mm.

Det är antagligen inte så lätt att bara lämna tävlande i IPF

tp_88
2005-11-16, 19:06
Ponera att det skulle göras ( även om det inte kommer bli, då det blir en jävla massa jobb med att starta en ny organisation så klart ), vad skulle det spela för roll? De internationella reglerna kommer ju inte ändras för det.

Allan
2005-11-16, 19:06
Dock tror jag än så länge den klicken som verkligen är emot utrustning är så liten inom den aktiva delen att det helt enkelt inte blir något stort av det.

Eftersom snacket funnits där sen de första böjdräkterna och inget har hänt så är en rimlig gissning att du har...helt rätt.

allan

aliquis
2005-11-16, 19:08
den dagen dom flesta inte vill ha utrustning i SL, kommer dom övergå till RAW tävlingar, finns ju ingen som tvingar dom att fortsätta med SL utan är fria att när som helst köra egna tävlingar.Vad tycker klubben om man har licens men inte använder utrustning? De hatar en inte för det för att man inte placerar sig så bra som man borde? Eller är det ok att köra "raw"? ;D

Mago
2005-11-16, 19:09
Läste du vad jag skrev i posten ovan?

läs då en gång till!

Nej hann inte läsa ditt inlägg innan jag postade mitt. Inte för att det skulle ändrat vad jag tycker.
Men det handlar ju enbart om var man ska sätta gränserna. Jag personligen tycker att bänktröja är över gränsen.

bubbe
2005-11-16, 19:11
Ponera att det skulle göras ( även om det inte kommer bli, då det blir en jävla massa jobb med att starta en ny organisation så klart ), vad skulle det spela för roll? De internationella reglerna kommer ju inte ändras för det.

Underskatta inte dom underliggande krafter en ideel organisation kan driva fram, Man måste inte börja med 50,000 medlemmar för att tävla det räcker med två, dom blir 10 som tävlar mot 2 i annat land som värvar 15 till osv. Byråkratin är inte det som betyder något utan intresset för sporten. Eldsjälar har gjort mycket stora saker inom på flera områden, IPF har också startat någonstans.

bubbe
2005-11-16, 19:13
Vad tycker klubben om man har licens men inte använder utrustning? De hatar en inte för det för att man inte placerar sig så bra som man borde? Eller är det ok att köra "raw"? ;D

Vi har själva en RAW kille på klubben, visst kanske kul om han gjorde bättre resultat. Men vi tränar ändå tillsammans, så länge jag har stödet av honom och han har stöd av mig i sin tävling så går det lika bra som utan. (iofs har jag lurat på honom en tröja nu) :D

PowPow
2005-11-16, 19:21
Utrustning som minskar risken för skador är jag helt klart för. Så som bälte och lindor. Men utrustning som endast finns för att man ska kunna lyfta tyngre vikter är jag emot. Dels för att det inte finns någon vits med det (förutom att vikterna blir högre), och dels för att det i vissa fall kan öka skaderisken, vilket såklart är dåligt.

Krokodil
2005-11-16, 19:35
Men frågan i topic är inte om det är realistiskt att hoppas på att IPF ändras till ett RAW-förbund utan vad ni tycker.

Niclaaas
2005-11-16, 19:57
Men frågan i topic är inte om det är realistiskt att hoppas på att IPF ändras till ett RAW-förbund utan vad ni tycker.

precis. och 83 av 93 som svarat hittills gillar inte utrustningen.

Bjorne
2005-11-16, 20:23
Bjorne : Selberg är alltså en duktig styrkelyftare. Han är emot utrustning. Månne detta betyder att han t.ex tävlar utan bänkströja? Knappast.

Han må personligen vara emot utrustning, men han har insett att han måste tävla på lika villkor som de andra, och använder ändå utrustning.

Diskussionen för eller emot utrustning är meningslös. Så länge som IPF:s regler godkänner utrustning finns den kvar, oberoende av folks personliga åsikter. Det är inte realistiskt att tro att man kan få bort utrustningen inom en rimlig framtid.

Alltså får man - precis som Selberg - lov att anpassa sig.Självklart anpassar han sig. Har inte sagt något annat.

the_PL_man
2005-11-16, 20:35
Det är inte riktigt samma sak. Spikskor är mer som magnesium, helt enkelt för att man inte ska glida. I stavhopp så kör alla med samma sorts-stång, precis som skivstången i OL har lite mer svikt. Fotboll på en gräsmatta utan spikskor skulle inte funka, precis som inte marklyft utan magnesium hade funkat, eller stavhopp utan stång. SL funkar dock utmärkt utan bänktröja, böjdräkt osv, kolla på strong-man killarna.

Fotboll utan skor funkar utmärkt. Ganska underhållande att se på! :)

Styrkelyft utan utrustning är som att springa 100 m barfota på kolstubbsbana. ;)

Mvh

the_PL_man

z_bumbi
2005-11-16, 20:38
Vad tycker klubben om man har licens men inte använder utrustning? De hatar en inte för det för att man inte placerar sig så bra som man borde? Eller är det ok att köra "raw"? ;D

Det är ju upp till lyftaren att bestämma det och en bra klubb ser väl inget konstigt med det..

the_PL_man
2005-11-16, 20:41
Eller varför tillåter vi inte en propeller på löparnas rygg och en jetmotor i simmarnas anus? De har ju redan hjälpmedel, right? Därför att det fan i mig vore bisarrt, lika bisarrt som att nu ska jag bänka, jag tar på mig en tröja som gör halva jobbet.

Har du ens provat en bänktröja ?
Isåfall får du gärna rekommendera fabrikatet på den tröjan som gör halva jobbet, så skall jag genast köpa en sådan!

/the_PL_man

the_PL_man
2005-11-16, 20:44
Jävligt stor skillnad på spikskor som gör 0,2 sek (för alla i loppet) och 2 killar i SL där den ene får ut 70 kg i bänk av tröjan och den andre 20kg.

0.2 sekunder på 100m är mycket!

Om den ene killen reagerar 0.2 sekunder senare än den andre vid start, men bara är 0.1 s efter i mål, innebär det då att han är snabbast på 100m eftersom han sprang fortare?

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-11-16, 20:47
0.2 sekunder på 100m är mycket!

Om den ene killen reagerar 0.2 sekunder senare än den andre vid start, men bara är 0.1 s efter i mål, innebär det då att han är snabbast på 100m eftersom han sprang fortare?

/the_PL_man

Skillnaden är inte jämförbar (SL utrustning=spikskor,hajdräkt mm) då det skiljer alldeles för mycket, tycker jag, mellan dessa sporter. Det var det jag ville få fram.

the_PL_man
2005-11-16, 20:47
Vad tycker klubben om man har licens men inte använder utrustning? De hatar en inte för det för att man inte placerar sig så bra som man borde? Eller är det ok att köra "raw"? ;D

De klubbar jag känner till struntar fullständigt om du vill köra med eller utan utrustning.
Gör som du vill, bara du är med och tävlar & får avnjuta den underbara gemenskap som finns inom SL-sporten!


I vår klubb kör de flesta RAW, men det är deras eget val. Jag påtalar att det är roligare med utrustning, men de får välja själva.

Mvh

the_PL_man

Allan
2005-11-16, 20:49
Dessutom gör inte spikskor lika mycket för alla. Det finns fortfarande folk som envisas med att springa utan spikskor. RAW!!! Är de lika snabba? Nej. Drar de publik? Tveksamt. Det underlättar nog en del om man vet vad man snackar om. Jag har kanske kunnat klämma tie kilo till i bänken med tröja. Eftersom det är teknik det handlar om; andning, vinklar, sänkning etc. Att tro att det skulle göra underverk är fel.


allan

the_PL_man
2005-11-16, 20:49
Underskatta inte dom underliggande krafter en ideel organisation kan driva fram, Man måste inte börja med 50,000 medlemmar för att tävla det räcker med två, dom blir 10 som tävlar mot 2 i annat land som värvar 15 till osv. Byråkratin är inte det som betyder något utan intresset för sporten. Eldsjälar har gjort mycket stora saker inom på flera områden, IPF har också startat någonstans.

Det ABSOLUT mest IDIOTISKA man kan göra är att starta ÄNNU ett förbund.
Se på USA, där man har i närheten av 20 förbund. Det enda man hat skapat är kaos, sämre tävlingar & mindre djup i klasserna. Dessutom har sportens popularitet minskat.

/the_PL_man

JJ
2005-11-16, 20:51
Har du ens provat en bänktröja ?
Isåfall får du gärna rekommendera fabrikatet på den tröjan som gör halva jobbet, så skall jag genast köpa en sådan!

/the_PL_man

Det är ett uttryck.

Allan
2005-11-16, 20:51
Sportens framtid ligger nog inte i färre hjälpmedel tyvärr. Det skrivs avsevärt mer om rekord i fusk-organisationerna än om rekord inom IPF. Freakighet ska tydligen vara medlet för uppmärksamhet.

allan

JJ
2005-11-16, 20:52
Dessutom gör inte spikskor lika mycket för alla. Det finns fortfarande folk som envisas med att springa utan spikskor. RAW!!! Är de lika snabba? Nej. Drar de publik? Tveksamt. Det underlättar nog en del om man vet vad man snackar om. Jag har kanske kunnat klämma tie kilo till i bänken med tröja. Eftersom det är teknik det handlar om; andning, vinklar, sänkning etc. Att tro att det skulle göra underverk är fel.


allan

Vart går gränsen för din del i denna utveckling då?

the_PL_man
2005-11-16, 20:53
Utrustning som minskar risken för skador är jag helt klart för. Så som bälte och lindor. Men utrustning som endast finns för att man ska kunna lyfta tyngre vikter är jag emot. Dels för att det inte finns någon vits med det (förutom att vikterna blir högre), och dels för att det i vissa fall kan öka skaderisken, vilket såklart är dåligt.

Ang knälindorna: Jag har inte sett en enda syudie som visar på att det är nyttigt att dra elastiska knälindor stenhårt runt knäskålen och fixera den under en böj.
Skall man kör RAW, så är det INGEN utrustning som gäller (förutom trikå, underkläder, tshirt och skor såklart).

Angående RAW, så har Ålänningarna visat hur det skall gå till:
http://home.aland.net/m03552/nostalgitripp/bilder/alandstidningen_tisd7dec1993_linde.jpg

/the_PL_man

the_PL_man
2005-11-16, 20:54
precis. och 83 av 93 som svarat hittills gillar inte utrustningen.

Och hur många av de 83 tävlar ?
Eller hur många skulle gå & lösa en licens imorgon om det fanns en RAW tävling att delta på ?

/the_PL_man

the_PL_man
2005-11-16, 20:56
Skillnaden är inte jämförbar (SL utrustning=spikskor,hajdräkt mm) då det skiljer alldeles för mycket, tycker jag, mellan dessa sporter. Det var det jag ville få fram.

Jo, skillnaden är jämförbar.

0.5 sekunder på 100 m motsvarar åtminstone 100 kg i Styrkelyft.

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-11-16, 20:57
Och hur många av de 83 tävlar ?
Eller hur många skulle gå & lösa en licens imorgon om det fanns en RAW tävling att delta på ?

/the_PL_man

Lika många som skulle tävla i Mr Olympia om de tog bort doping?

the_PL_man
2005-11-16, 20:57
Det är ett uttryck.

Det är viktiga saker vi diskuterar. :)
Så håll dig till det du kan backa upp! ;)

/the_PL_man

the_PL_man
2005-11-16, 20:58
Lika många som skulle tävla i Mr Olympia om de tog bort doping?

Du skulle ha scenen full på Mr Olympia om de tog bort dopingen, så det skulle inte vara någon skillnad mot nu.

/the_PL_man

Allan
2005-11-16, 20:59
Vart går gränsen för din del i denna utveckling då?

Där förbundet sätter den naturligtvis. Det mest optimala vore ju att ha "allans klass" där alla andra ska ha träben och ögonbindel, men eftersom det är omöjligt ställer jag upp på förbundets regler. Vill jag ändra saker gör jag det genom att motionera till förbundets årsmöte. Själv har jag tävlat med bänktröja, men aldrig med dräkt (det gick inte att andas i den).

allan

Pudzianovski
2005-11-16, 21:00
Jo, skillnaden är jämförbar.

0.5 sekunder på 100 m motsvarar åtminstone 100 kg i Styrkelyft.

/the_PL_man


Men i 100m så tror jag fortfarande inte att skillnaden är lika stor mellan vad de olika löparna får ut mot skillnaden vad de som tävlar i SL får ut.

Menar du på fullt allvar att de skiljer 0,5 sek för att han som kom 1 i loppet har bättre teknik med skor? knappast säger jag.

Allan
2005-11-16, 21:00
Lika många som skulle tävla i Mr Olympia om de tog bort doping?

Varför jämför du doping med hjälpmedlen inom SL. Alla har tillgång till samma hjälpmedel. Alla har inte samma tillgång till samma dopingpreparat - det är ju faktiskt därför det är förbjudet.

allan

Pudzianovski
2005-11-16, 21:02
Du skulle ha scenen full på Mr Olympia om de tog bort dopingen, så det skulle inte vara någon skillnad mot nu.

/the_PL_man


Det finns 500 000 som styrketränar som inte tävlar. Bara för att de inte tävlar har de rätt till en åsikt om sporten. Hoppas du förstår vad jag menade nu.

Allan
2005-11-16, 21:02
Men i 100m så tror jag fortfarande inte att skillnaden är lika stor mellan vad de olika löparna får ut mot skillnaden vad de som tävlar i SL får ut.

Menar du på fullt allvar att de skiljer 0,5 sek för att han som kom 1 i loppet har bättre teknik med skor? knappast säger jag.

PÅ tvåhundra meter kan det skilja så mycket mellan god teknik och bristande teknik. Hundra meter är för kort sträcka för maximal fartutveckling.

allan

Allan
2005-11-16, 21:02
Det finns 500 000 som styrketränar som inte tävlar. Bara för att de inte tävlar har rätt till en åsikt om sporten. Hoppas du förstår vad jag menade nu.

Det lär väl inte vara oviktigt vad de som faktiskt tävlat tycker...

allan

Pudzianovski
2005-11-16, 21:03
PÅ tvåhundra meter kan det skilja så mycket mellan god teknik och bristande teknik. Hundra meter är för kort sträcka för maximal fartutveckling.

allan

Tror inte den tekniken är spikskornas förtjänst.

Pudzianovski
2005-11-16, 21:03
Det lär väl inte vara oviktigt vad de som faktiskt tävlat tycker...

allan

Men tråden är väl riktad till vem som helst? (inte bara de som tävlar)

Allan
2005-11-16, 21:06
Man jobbar oerhört mycket med skoteknik och löpskolning. Det är en enorm skillnad att springa med eller utan spikskor, men det är definitivt inte så att vem som helst springer fortare med ett par såna på fötterna. I Svensk Friidrott förra året stod det en del om det där och man har märkt att ju bättre underlaget blivit desto viktigare är just spikskotekniken. Så en halv sekund mellan två goda löpare på tvåhundra meter är inte alls en underuppskattning.


allan

Allan
2005-11-16, 21:08
Men tråden är väl riktad till vem som helst? (inte bara de som tävlar)

Det är ju oerhört lätt att stå vid sidan av och säga: Hjälpmedlen har förstört styrkelyftet. Det är egentligen en väldigt oförskämd rubrik eftersom den insinuerar att alla de som tävlar skulle vara fuskare, vilket flera som skrivit i tråden också planar iväg åt. Det är därför några blivit lätt röda i ansiktet.

allan

Pudzianovski
2005-11-16, 21:10
Man jobbar oerhört mycket med skoteknik och löpskolning. Det är en enorm skillnad att springa med eller utan spikskor, men det är definitivt inte så att vem som helst springer fortare med ett par såna på fötterna. I Svensk Friidrott förra året stod det en del om det där och man har märkt att ju bättre underlaget blivit desto viktigare är just spikskotekniken. Så en halv sekund mellan två goda löpare på tvåhundra meter är inte alls en underuppskattning.


allan

Du vet säket det bättre än jag.

Tycker dock inte det går att jämföra iaf. En SL lyftare som får ut 60kg i böj och hans polare i samma viktklass får ut 25 kg. Det är större skillnad tycker jag. Skor har alla som springer sprint i princip. Alla tränar med det dagligen. Man har skor. Det är naturligt. För bättre fäste i banan.

Styrkelyft tycker jag är och ska vara en ren styrkesport utan utrustning.

Yankeee
2005-11-16, 21:12
En sak varför så många är emot utrustning kan väl vara att det inte går att jämföra sina egna resultat (nog för att det skulle vara svårt ändå med tanke på djup, stopp, utförande osv, men det tänker man ju inte på ;)) med utövarnas.

Sen ska man nog inte underskatta "han är starkare än mig pga att han använder utrustning"-mentaliteten. Det är ju lättare att acceptera något om man har en bortförklaring ;)

Pudzianovski
2005-11-16, 21:13
Tänk om vi hade frågat en SL lyftare av klass på 70 talet o sagt att om 35 år kommer ni ha speciella tröjor som gör att ni kan lyfta mer i böj, mark och bänk. Vad hade folk sagt då?

Med tiden verkar folk bli mer toleranta.

Grahn
2005-11-16, 21:14
Tja varför frågar man? är det för att öka populäriteten och intresset för sporten eller vad?

Annars är detväl bara releveant med vad de tävlande själva tycker, deras sport.

Allan
2005-11-16, 21:15
Du vet säket det bättre än jag.

Tycker dock inte det går att jämföra iaf. En SL lyftare som får ut 60kg i böj och hans polare i samma viktklass får ut 25 kg. Det är större skillnad tycker jag. Skor har alla som springer sprint i princip. Alla tränar med det dagligen. Man har skor. Det är naturligt. För bättre fäste i banan.

Styrkelyft tycker jag är och ska vara en ren styrkesport utan utrustning.

Så vad ska de göra som vill tävla med utrustning då? Starta ett eget förbund där man får tävla med utrustning?


allan

Allan
2005-11-16, 21:17
Sen ska man nog inte underskatta "han är starkare än mig pga att han använder utrustning"-mentaliteten. Det är ju lättare att acceptera något om man har en bortförklaring ;)

Word!


Tänk om vi hade frågat en SL lyftare av klass på 70 talet o sagt att om 35 år kommer ni ha speciella tröjor som gör att ni kan lyfta mer i böj, mark och bänk. Vad hade folk sagt då?

De hade sagt - var kan jag köpa den? TA HIT!!!!!


allan

bubbe
2005-11-16, 21:18
Det är ju oerhört lätt att stå vid sidan av och säga: Hjälpmedlen har förstört styrkelyftet. Det är egentligen en väldigt oförskämd rubrik eftersom den insinuerar att alla de som tävlar skulle vara fuskare, vilket flera som skrivit i tråden också planar iväg åt. Det är därför några blivit lätt röda i ansiktet.

allan

Lätt röd? min flint lyser upp vardagsrummet som ett stoppljus,

fan här tränar man teknik som en dåre, och styrka med gummiband, klossar, rackdrag osv för att lära sig hur man kan göra bättre resultat på tävling. Så kommer en tjomme in och påstår jag förstör sporten.
*grr27*


nåja lite med glimten i ögat iaf! ;)

z_bumbi
2005-11-16, 21:18
. Skor har alla som springer sprint i princip. Alla tränar med det dagligen. Man har skor. Det är naturligt. För bättre fäste i banan.

Varför ska de ha den fördelen att få bättre fäste?
Varför läggs det ner miljoner på att få fram skor som ger de där extra hundradelarna i kombination med hårdare banor..

Jag springer gärna i mina vanliga joggingskor men jag tävlar å andra sidan inte i sprint.

the_PL_man
2005-11-16, 21:21
Varje gång denna diskussion kommer upp så skriver jag samma sak, och får alltid noll intresserade.

Vadå?

Jo, det är så här:
Jag har kollat med SSF om vi kan få sanktion för en tävling utan utrustning.
Svaret är nja. Vadå nja tänker ni ?
Vi får inte förbjuda något så länge som man följer SSFs regler.

Lösningen ?
Lika enkel som genial. Alla deltagare gör en gentlemans agreement om att inte använda något utrustning under tävling, så grejar jag sanktionen från SSF.

Skulle något blåbär dyka upp & vilja använda utrustning så kan vi inte hindra honom, men vilken respekt har han då kvar bland sina medlyftare ????

Jag kan arrangera denna tävling i Karlstad, under de ovan givna förutsättningarna.
Tycker ni det är en bra idé så svarar ni på detta, vi kommer överens om ett datum, och er klubb löser en licens åt er inom SSF. Enkelt.

Varje gång jag har föreslagit detta, så har jag fått NOLL personer som är beredda att ställa upp.

Därför så avfärdar jag oftast hela denna diskussionen som gnäll.

En liten historielektion
Styrkelyft som sport blev officell 1964.

Redan 1966 kan du se knälindor på bilderna:
http://www.americanpowerliftevolution.net/1966n.html

Knä & armbågslindor 1967:
http://www.americanpowerliftevolution.net/1967o.html

Redan 1968 hade vi denna debatt:
http://www.americanpowerliftevolution.net/1968z.html
http://www.americanpowerliftevolution.net/New%20Folder%201968/imlneditorial3.html

Så intet nytt under himmelen....

Mvh

the_PL_man

Allan
2005-11-16, 21:25
Lyfter på hatten!!!!!


:hbang:


allan

Pudzianovski
2005-11-16, 21:29
Så vad ska de göra som vill tävla med utrustning då? Starta ett eget förbund där man får tävla med utrustning?
allan

Jag vet inte.



De hade sagt - var kan jag köpa den? TA HIT!!!!!
allan

Haha..kanske det..

Varför ska de ha den fördelen att få bättre fäste?
Varför läggs det ner miljoner på att få fram skor som ger de där extra hundradelarna i kombination med hårdare banor..

Jag springer gärna i mina vanliga joggingskor men jag tävlar å andra sidan inte i sprint.

Fördel? snarare så måste de ha fäste för att inte halka eller slinta i kurvor. och på 100m så för att inte slinta. Tror för övrigt fortfarande inte att spikskor kan jämföras med SL dräkt. Möjligtvis magnesium.

Tacka vet jag OL. Utan dräkt och och brutala.

:thumbup:

Pudzianovski
2005-11-16, 21:31
The PL man: Jo, det är en bra idè. Men på kolozzeum är nog intresset ännu svalare. Din idè borde väl riktas till SL klubbar vilket jag förstår att du också gjort.

Jag har dock redogjort min åsikt om SL utrustning och jag tävlar inte.

GTX
2005-11-16, 21:31
Förutom lindor och bälte så borde det gå bra utan.

säger som dom flesta andra, Lindor och bälte är bra men resten rammel.. eller fan.. knäskydd har jag ibland för mitt cp knä :em:

the_PL_man
2005-11-16, 21:31
Men i 100m så tror jag fortfarande inte att skillnaden är lika stor mellan vad de olika löparna får ut mot skillnaden vad de som tävlar i SL får ut.

Menar du på fullt allvar att de skiljer 0,5 sek för att han som kom 1 i loppet har bättre teknik med skor? knappast säger jag.

Om den ene springer med spikskor på en modern bana, och den andre barfota på en kolstubbsbana så är det ingen omöjlighet.

/the_PL_man

Yankeee
2005-11-16, 21:32
Tacka vet jag OL. Utan dräkt och och brutala.

:thumbup:


:thumbup:

OL is the shit.

JJ
2005-11-16, 21:33
Det är ju oerhört lätt att stå vid sidan av och säga: Hjälpmedlen har förstört styrkelyftet. Det är egentligen en väldigt oförskämd rubrik eftersom den insinuerar att alla de som tävlar skulle vara fuskare, vilket flera som skrivit i tråden också planar iväg åt. Det är därför några blivit lätt röda i ansiktet.

allan

Ja, det verkar omöjligt att diskutera vilken riktning sporten SL ska ta utan att utövarna tar det personligt, lite märkligt. Rubriken är inte oförskämd i sig utan endast det sätt ni väljer att tolka den. T.o.m de utövare som är emot tröjan brukar direkt börja försvara sig. Det handlar inte om det, det handlar om hur man vill att regelverket skall vara. Alla idrotter har liknande diskussioner och man drar gränsen någonstans, utan diskussion lär den inte hamna rätt.
Jag tror att på sikt skulle det vara bättre utan vissa hjälpmedel. Det blir lättare för gemene man att ta till sig sporten och jag tror det skulle bli fler utövare.

Pudzianovski
2005-11-16, 21:33
Om den ene springer med spikskor på en modern bana, och den andre barfota på en kolstubbsbana så är det ingen omöjlighet.

/the_PL_man

Haha....det händer ju rätt ofta :D Exakt likadana förutsättningar.

Baha
2005-11-16, 21:35
Bra inititiv med tävlingen där PL-man!

Dom kör inga "raw" tävlingar annars i sverige va?

the_PL_man
2005-11-16, 21:40
Det finns 500 000 som styrketränar som inte tävlar. Bara för att de inte tävlar har de rätt till en åsikt om sporten. Hoppas du förstår vad jag menade nu.

Alla har rätt till en åsikt. Vi har yttrandefrihet i det här landet, men det innebär också att man får vara beredd att man möter motstånd i en debatt. :)

/the_PL_man

z_bumbi
2005-11-16, 21:44
Fördel? snarare så måste de ha fäste för att inte halka eller slinta i kurvor. och på 100m så för att inte slinta. Tror för övrigt fortfarande inte att spikskor kan jämföras med SL dräkt. Möjligtvis magnesium.


Ja de får en fördel då de kan hålla en högre fart, i annat fall skulle de springa långsammare.

Jag ser stor likhet mellan spikskor, startblock och annan utrustning inom sprint och utrustningen inom styrkelyft.

the_PL_man
2005-11-16, 21:44
Tänk om vi hade frågat en SL lyftare av klass på 70 talet o sagt att om 35 år kommer ni ha speciella tröjor som gör att ni kan lyfta mer i böj, mark och bänk. Vad hade folk sagt då?

Med tiden verkar folk bli mer toleranta.

Tja, dräkterna(eller tidiga embryon till dem snarare) & lindorna hade man redan då.

Vad tror du att de svarat på frågan om att man skulle jaga folk med blåslampa så att de inte stoppade i sig steroider?

Tänk på att det först dopingtestade VMet i styrkelyft inträffade 1983 (eller om det var 1982).

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-11-16, 21:49
Alla har rätt till en åsikt. Vi har yttrandefrihet i det här landet, men det innebär också att man får vara beredd att man möter motstånd i en debatt. :)

/the_PL_man

Ja, det förstår väl alla. Men att underförstått försöka "trycka" ner folk för att de inte tävlar är inte rätt sätt då tråden är riktad till alla.

Som du gjorde här:
Och hur många av de 83 tävlar ?
Eller hur många skulle gå & lösa en licens imorgon om det fanns en RAW tävling att delta på ?

/the_PL_man

Grahn
2005-11-16, 21:52
Pudzianovski, vet inte om det är ett försök att trycka ner. Det är realism, hur många av oss skulle börja? Skulle folk sluta?
Skulle det bli bättre eller sämre för sporten`?

Pudzianovski
2005-11-16, 21:54
Ja de får en fördel då de kan hålla en högre fart, i annat fall skulle de springa långsammare.

Jag ser stor likhet mellan spikskor, startblock och annan utrustning inom sprint och utrustningen inom styrkelyft.

Inte jag. Jag är mest emot dräkterna. Jag tycker däremot att lindor och magnesium och bälte är sekundära hjälpmedel precis som spikskor.

Pudzianovski
2005-11-16, 21:55
Pudzianovski, vet inte om det är ett försök att trycka ner. Det är realism, hur många av oss skulle börja? Skulle folk sluta?
Skulle det bli bättre eller sämre för sporten`?

Spelar det roll. De är fortfarande 83 pers som Niclas skrev i sitt inlägg som tycker utrustning förstör sporten.

Grahn
2005-11-16, 21:57
Spelar det roll. De är fortfarande 83 pers som Niclas skrev i sitt inlägg som tycker utrustning förstör sporten.

Du menar 83 oinsatta som har en åsikt? Ja det är det men vad spelar det för roll?
Jag tycker massor av saker men det betyder väl inte att de behöver ändra på sig för det?

Pudzianovski
2005-11-16, 21:58
Du menar 83 oinsatta som har en åsikt? Ja det är det men vad spelar det för roll?
Jag tycker massor av saker men det betyder väl inte att de behöver ändra på sig för det?

Jag förstår inte vad du pratar om nu. Kan förtydliga?

Grahn
2005-11-16, 22:01
Jag förstår inte vad du pratar om nu. Kan förtydliga?

Det är deras sport, de som utöver den. Vad spelar vår åsikt för roll?
jag själv tycker bättre om RAW, men vad har det för relevans? Det är ju inte jag som tävlar.
Tror du själv att de 83, varav jag är en antar jag, som sagt att de inte gillar utrustningen eller den grad av utrustning som används skulle börja tävla om den slopades? Skulle vi börja betala dem massor av pengar för att se dem lyfta?

Skulle det åstakomma ngt annat än att de omöjligen skulle kunna överträffa tidigare rekord och eventuellt förstöra deras nöje?

Pudzianovski
2005-11-16, 22:03
Det är deras sport, de som utöver den. Vad spelar vår åsikt för roll?
jag själv tycker bättre om RAW, men vad har det för relevans? Det är ju inte jag som tävlar.


Ja du Grahn. Det är en enkel fråga med ett mycket enkelt svar. Den här tråden är inte riktad till ENBART de som tävlar i SL och vi andra får ha en åsikt. Oavsett om vi tävlar i ridsport eller säljer pepparkakor på fritiden.

Styrkebyggare
2005-11-16, 22:04
Man kan ju inte jämföra hjälpmedel hur som helst mellan olika sporter.

Spikskor gör exempelvis att man bättre kan använda den styrka man HAR i benen. I bänktröjans fall snackar vi energi/kraftkonservering, vilket överfört till löpning exempelvis skulle kunna vara inlines (jäkligt smidigt för långdistansare).

Snackar vi skidor hoppstavar mm så är det ju också frågan om saker som hör till sporterna (skidåkning och stavhopp förutsätter ju liksom skidor och stavar) och att denna utrustning utvecklas är ju inget konstigt.

Bänkpressen består i huvudsak av ETT moment - och det är att pressa stången från bröstet till raka armar. Om styrkeaspekten marginaliseras mer och mer - vad är det då för mening att tävla?
RAW-rekordet har legat runt 700 pounds (har inte den exakta siffran) i snart 20 år medan bänkrekorden skjutits upp till enorma nivåer - 300 klubben växte exempelvis markant när titans Furytröja kom.

Att det inte går att "vrida tillbaka klockan" är bullshit. Världens mest teknikintensiva sport - Formel 1 - har gjort det flera gånger, när man ansett att t.ex. kjolar och slicks har ökat riskerna och marginaliserat förarens körskicklighet.

Själv har jag inga större förhoppningar om att kunna påverka saken. Om det fanns ett tydligt RAW-alternativ så skulle jag helt klat välja det istället, men jag har inga tidsresurser att skjuta till i ett sånt projekt för egen del.
Min teori är att utrustningen förr eller senare kommer att falla på eget grepp, när den börjar nå sådana proportioner att det börja dyka upp lite skumma skador.

Niclaaas
2005-11-16, 22:05
Du menar 83 oinsatta som har en åsikt? Ja det är det men vad spelar det för roll?
Jag tycker massor av saker men det betyder väl inte att de behöver ändra på sig för det?

vem har sagt något om att ändra? många har bara gjort det tråden handlade om; svarat vad de tyckt. det har några utövare lyckats ta personligt.

de flesta som inte tävlar tycker att utrustningen gör sporten mer ointressant, sen var det väl inte så mycket mer med det.

EDIT: pudde :thumbup: du har skrivit massor jag själv inte orkat.

JJ
2005-11-16, 22:06
Man kan ju inte jämföra hjälpmedel hur som helst mellan olika sporter.

Spikskor gör exempelvis att man bättre kan använda den styrka man HAR i benen. I bänktröjans fall snackar vi energi/kraftkonservering, vilket överfört till löpning exempelvis skulle kunna vara inlines (jäkligt smidigt för långdistansare).

Snackar vi skidor hoppstavar mm så är det ju också frågan om saker som hör till sporterna (skidåkning och stavhopp förutsätter ju liksom skidor och stavar) och att denna utrustning utvecklas är ju inget konstigt.

Bänkpressen består i huvudsak av ETT moment - och det är att pressa stången från bröstet till raka armar. Om styrkeaspekten marginaliseras mer och mer - vad är det då för mening att tävla?
RAW-rekordet har legat runt 700 pounds (har inte den exakta siffran) i snart 20 år medan bänkrekorden skjutits upp till enorma nivåer - 300 klubben växte exempelvis markant när titans Furytröja kom.

Att det inte går att "vrida tillbaka klockan" är bullshit. Världens mest teknikintensiva sport - Formel 1 - har gjort det flera gånger, när man ansett att t.ex. kjolar och slicks har ökat riskerna och marginaliserat förarens körskicklighet.

Själv har jag inga större förhoppningar om att kunna påverka saken. Om det fanns ett tydligt RAW-alternativ så skulle jag helt klat välja det istället, men jag har inga tidsresurser att skjuta till i ett sånt projekt för egen del.
Min teori är att utrustningen förr eller senare kommer att falla på eget grepp, när den börjar nå sådana proportioner att det börja dyka upp lite skumma skador.
:bow:

Grahn
2005-11-16, 22:09
Ja du Grahn. Det är en enkel fråga med ett mycket enkelt svar. Den här tråden är inte riktad till ENBART de som tävlar i SL och vi andra får ha en åsikt. Oavsett om vi tävlar i ridsport eller säljer pepparkakor på fritiden.

Ja du tjatar om det, har ngn vägrat dig din åsikt eller rätt att utrycka den? Har vi månne editerat bort den? Nå?

Du fattar väl att samma rätt tillhör dem att ge blanka fan i din åsikt? Men du verkar ogilla deras rätt att säga att din åsikt kanske inte är speciellt viktig. Lustigt.

Grahn
2005-11-16, 22:10
vem har sagt något om att ändra? många har bara gjort det tråden handlade om; svarat vad de tyckt. det har några utövare lyckats ta personligt.

de flesta som inte tävlar tycker att utrustningen gör sporten mer ointressant, sen var det väl inte så mycket mer med det.


De kanske är trötta på att få folks åsikter prackade på sig? Skulle jag bli, spec om folk börjar säga att man fuskar etc.

Zakath
2005-11-16, 22:11
Min åsikt är att "mainstream-SL" endast skall vara med bälte, skor och träningskläder då jag tror att SL skulle kunna bli bra mycket populärare på detta sätt. Sen kan man ju ha andra klasser med fler hjälpmedel om folk hellre vill tävla i det.

Pudzianovski
2005-11-16, 22:13
Ja du tjatar om det, har ngn vägrat dig din åsikt eller rätt att utrycka den? Har vi månne editerat bort den? Nå?

Jag fick det intrycket när jag läste:

precis. och 83 av 93 som svarat hittills gillar inte utrustningen.

Och hur många av de 83 tävlar ?
Eller hur många skulle gå & lösa en licens imorgon om det fanns en RAW tävling att delta på ?

/the_PL_man

Jag fick intrycket av att folk som inte tävlar har "rätt" till en åsikt eller att det de säger är "värdelös" information i tråden.

Det var det inlägget jag reagerade på. Hoppas du förstått det nu.

Grahn
2005-11-16, 22:20
Min åsikt är att "mainstream-SL" endast skall vara med bälte, skor och träningskläder då jag tror att SL skulle kunna bli bra mycket populärare på detta sätt. Sen kan man ju ha andra klasser med fler hjälpmedel om folk hellre vill tävla i det.

Allvarligt talat tror jag inte det skulle hjälpa ett piss, frågar du lite folk så tror de nog mer SL är tokdopade och vet knappt om att de använder spec mycket utrustning.

the_PL_man
2005-11-16, 22:24
Jag fick det intrycket när jag läste:

Jag fick intrycket av att folk som inte tävlar har "rätt" till en åsikt eller att det de säger är "värdelös" information i tråden.

Det var det inlägget jag reagerade på. Hoppas du förstått det nu.

Eftersom det är mitt inlägg du reagerar på, låt mig då förklara:

Varför skulle jag som styrkelyftare jobba för att förändra en sport som jag trivs med som den är till något som en utomstående tycker den borde vara, om det inte tillför något för mig eller sporten (dvs fler utövare)?

Om du läser mitt inlägg ur den synvinkeln så kanske det står klarare ?

/the_PL_man

Pudzianovski
2005-11-16, 22:31
Eftersom det är mitt inlägg du reagerar på, låt mig då förklara:

Varför skulle jag som styrkelyftare jobba för att förändra en sport som jag trivs med som den är till något som en utomstående tycker den borde vara, om det inte tillför något för mig eller sporten (dvs fler utövare)?

Om du läser mitt inlägg ur den synvinkeln så kanske det står klarare ?

/the_PL_man

Bara för att 83 pers tycker det är fel med utrustning menar inte jag att du ska förändra sporten. Jag ville bara uppmärksamma dig på att detta inte är en tråd som kommer revolutionera IPF i Sverige utan en simpel tråd där vem som helst får yttra sig.

End of thread. *cry*

Ame
2005-11-16, 22:33
Fördel? snarare så måste de ha fäste för att inte halka eller slinta i kurvor. och på 100m så för att inte slinta. Tror för övrigt fortfarande inte att spikskor kan jämföras med SL dräkt. Möjligtvis magnesium.

Skojar du eller? Givetvis använder jag spikskor för att det går fortare att springa i dem än i joggingskor/barfota och inte för att inte slinta. Däremot har jag rammlat omkull en gång pga av spikskorna.

Pudzianovski
2005-11-16, 22:38
Skojar du eller? Givetvis använder jag spikskor för att det går fortare att springa i dem än i joggingskor/barfota och inte för att inte slinta. Däremot har jag rammlat omkull en gång pga av spikskorna.

Nä, jag skojar inte.
Skiljer det mycket mellan 2 st löpare med spikskor då. Om den ena har bra teknik och den andra dålig. ?

Ame
2005-11-16, 23:05
Nä, jag skojar inte.
Skiljer det mycket mellan 2 st löpare med spikskor då. Om den ena har bra teknik och den andra dålig. ?
Detta är jag lite osäker på, att springa med spikskor är inte *så* svårt, dock så krävs det att man har en hyfsad löpteknik. För om du sätter ner foten fel så lär du garanterat rammla om du har spikskor på dig och det krävs att man klarar av att springa på fotbladen hela tiden, skulle man börja sätta ner hälarna så är det nog bättre att köra utan spikskor(nu snackar jag bara om sprint då). Men jo, en person med bra teknik för förmodligen ut mer av skorna då man får ut mer kraft/fart vid fotisättningen, och har man riktigt dålig teknik så är nog spikarna mest ivägen.

A.Pahkamaa
2005-11-16, 23:21
Dom flesta som tränar och tävlar för samma klubb som mig är rätt så negativt inställda till utrustningen. Trots det så tränar och tävlar dom flesta av oss med utrustning, eftersom det är vad som krävs för att vinna.

Fråga till dom andra aktiva lyftarna.
Låt oss säga att någon av oss lyckas slå ett 10 år gammalt svenskt rekord i någon av delgrenarna. Det gammla rekordet togs med betydligt sämre utrustning än vad du själv använt, tycker du att du förtjänar rekordet?
10 år senare så kommer det nån nisse och slår ditt rekord mha av nyare och bättre utrustning, skulle det kännas det rättvist?

Grahn
2005-11-16, 23:23
Fråga till dom andra aktiva lyftarna.
Låt oss säga att någon av oss lyckas slå ett 10 år gammalt svenskt rekord i någon av delgrenarna. Det gammla rekordet togs med betydligt sämre utrustning än vad du själv använt, tycker du att du förtjänar rekordet?
10 år senare så kommer det nån nisse och slår ditt rekord mha av nyare och bättre utrustning, skulle det kännas det rättvist?

Det gäller väl iofs alla sporter men jag förstår vad du menar.

the_PL_man
2005-11-16, 23:30
Dom flesta som tränar och tävlar för samma klubb som mig är rätt så negativt inställda till utrustningen. Trots det så tränar och tävlar dom flesta av oss med utrustning, eftersom det är vad som krävs för att vinna.

Fråga till dom andra aktiva lyftarna.
Låt oss säga att någon av oss lyckas slå ett 10 år gammalt svenskt rekord i någon av delgrenarna. Det gammla rekordet togs med betydligt sämre utrustning än vad du själv använt, tycker du att du förtjänar rekordet?
10 år senare så kommer det nån nisse och slår ditt rekord mha av nyare och bättre utrustning, skulle det kännas det rättvist?


Svaret är ja på båda frågorna från mig.

/the_PL_man

Lillgrabben
2005-11-16, 23:34
Jag hade bestämt mig för att inte svara på den här tråden, men.

* Jag tycker det är ganska skoj med utrustningen. Den låter mig göra vikter som jag nog inte kunnat drömma om annars.

* Träning med & för utrustad tävlan ger mig ytterligare en aspekt i mitt tränande som jag är intresserad av att utveckla.

* Enda chansen vi i Sverige har att kunna tävla mot öststatarna är att vara mästerliga på utrustningen & kunna plocka ut mkt vikt ur densamma. Den här punkten gäller inte mig då jag är för medioker lyftare....

* etc, etc, etc


Jo, jag hade tävlat i vilket fall som helst men utrustningen vi använder idag stör mig inte.

PowPow
2005-11-17, 00:33
Ang knälindorna: Jag har inte sett en enda syudie som visar på att det är nyttigt att dra elastiska knälindor stenhårt runt knäskålen och fixera den under en böj.
Skall man kör RAW, så är det INGEN utrustning som gäller (förutom trikå, underkläder, tshirt och skor såklart).


Okej. Jag har själv inte någon koll på det riktigt. Men stabilisering av knän borde väl vara bra - speciellt om man har problem med detta. Det hjälper ju i andra sporter (jag blev iaf ordinerad det av IMC här i Malmö).

Vad skulle annars funktionen vara? Gör det lyftet enklare? Någon slags gummibandseffekt om man lindar väldigt hårt?

Bjorne
2005-11-17, 00:39
Vad skulle annars funktionen vara? Gör det lyftet enklare? Någon slags gummibandseffekt om man lindar väldigt hårt?Helt klart att det har.

PowPow
2005-11-17, 00:47
Helt klart att det har.

Ah, ok. Ja, då finns det ju inte nån säkerhetsfunktion i det heller det. Eller?
Då får jag lägga det i samma fack som bänktröjjan ;)

Har aldrig lindat knäna. Bara kört med knäskydd.