handdator

Visa fullständig version : Ergonomiskt riktig gymutrustning


Viveqa
2002-07-23, 21:23
Mitt gymkort har gått ut och jag har varit på lite olika nya gym och provtränat.

Viss utrustning känns onekligen felkonstruerade därav frågan ifall det finns något speciellt/något speciellt märke som bör undvikas ifall man vill undvika att skada sig.

När det gäller skivstänger så ska det gå att kolla hur pass bra kullagret är genom att snurra på ytterdelen, snurrar den lätt = bra kullager snurrar trögt =kasst kullager, har det någon större betydelse?

Vill alltså inte skada mig på gymmet och ha tips för att undvika det.

Pudzianovski
2002-07-23, 21:28
:confused: :confused: :confused:

Viveqa
2002-07-23, 21:30
Vad är det som är svårbegripligt?

Pudzianovski
2002-07-23, 21:33
det mesta.

Viveqa
2002-07-23, 21:45
har förtydligat inlägget lite nu.

jag vill ha tips på vad man ska tänka på när man väljer nytt gym gällande utrustningen.

Pudzianovski
2002-07-23, 21:55
du kan väl förtydliga din bild oxå.


Det är väl personligt. jag vet ju vilketgym jag skulle välja...det med..bra musik, trevligt folk..stora freak så man har ngt o tävla emot, sjysst stämmning, hardcoregym...inte ngt nytt jävla "fitnes expo worldclass ultra goldsgym" utan ett lagom stort med hantlar upp till....massor...och så vidare.....

huvudsaken är väl att man själv tycker gymmet verkar bra...
angående utrustningen så tror jag inte att maskiner skiljer sig allt för mkt....


vad vet jag...

:cheers:

Viveqa
2002-07-23, 22:02
Jo det där vet jag, det finns jättemycket att gå efter förutom utrustningen, men just den här frågan gäller den biten.

Så ifall någon vet att xx´s benspark pajar knäna så skulle det vara bra att veta, har hitintills undgått att skada mig det minsta under min styrketräning karriär trots 20kg´s muskleökning och så ska det förbli :D

Allan
2002-07-23, 22:02
Pudde - när det gäller maskiner spelar visst tillverkaren roll. Stänger, hantlar, vikter etc - där är det kanske inte världens skillnad. Men när det gäller utrustning i övrigt har jag inga direkta hatobjekt - förutom Panattaserien på 80-talet, ujujuj, det var dåliga grejor. Sedan kan det vara vissa maskiner som passar en bättre eller sämre. Enklast måste vara att testa.
Utfärdar dock varning för maskiner utan rejäla vajrar. Titta även på om grejorna verkar reparerade - kan vara varningssignal.
Det kommer att vara andra som kommer att tala sig varma för vissa märken, och i ett mycket speciellt fall - (sorry mr A) - är jag inte direkt jätteförtjust. Men det har att göra med tycke o smak


allan

Pudzianovski
2002-07-23, 22:11
precis vad jag menade.

kom inte hit o spela Allan.
:nono:




:D

Viveqa
2002-07-23, 22:16
Tack för svaret Allan :cheers:

Ska genast börja kolla vajrar, annars är det enklaste som du sa att bara undvika det som känns konstigt.

Pudzianovski
2002-07-23, 22:29
vajrarna är viktigt.... (jag VET)

fråga hur ofta de går igenom sakerna o kollar dem.


jag vet åtskilliga fall då folk skadats rejält av att vajern gått av.

:nono:

adde
2002-07-24, 16:03
Som sagt tidigare. Kolla att det är vajer och inte lina/rep som inte är helt ovanligt på hemmareparerade maskiner. Kollade vidare på trissorna. Det ska naturligtvis vara kullagrade ståltrissor.

När det gäller bensparkar/curlar mm så är det bara att testa dem. Ffa gäller det att centrum för rotationen hamnar på samma axel som leden. Vidare att man kan flexa ut ordentligt (finns det värre saker än när maskinen bottnar innan man får sträck??). Men detta är mera en fråga om personlig smak.

Jag upplever STOR skillnad på fasta/dåligt lagrade stänger och kullagrade stänger. vid t.ex. bicepscurl och frenchpress så vill stången rotera ut ur händerna pga rörelsemängdsmomentet som bildas. Var även noga med raka stänger. i ovan nämda övningar kommer en böjd stång att vilja rotera i händerna.

Det sämsta märket jag stött på är STI från Borås, plasttrissor med rep och riktigt klumpiga (ibland idiotiska) lösningar.

/adde

heltzonicka
2002-07-25, 16:17
kan det verkligen stämma att du (knarkar flickan) har ökat 20 kilo i rena muskler?..Rytter har ökat ungefär så mkt under sina år som byggare men han är också kille..

MAXX RULES!

RiSK
2002-07-25, 16:34
Originally posted by heltzonicka
(knarkar flickan)
Engelska är inte ditt starkaste ämne va? :D

Viveqa
2002-07-25, 16:40
Skriver att seriöst svar

Mitt knarkande inskränker sig till att ha varit full två gånger under min levnadstid och att ha konsumerat alkohol en 10 gånger.

Hur mycket man kan öka är mycket induviellt, men min far vägde över 90 kg i bra form utan att någonsin ha besökt ett gym, jag har också alltid sett relativt tränad ut, haft magrutor och varit starkare än många killar etc.

Min främsta anledning till att träna är att det är så fruktansvärt roligt och att jag behöver det för att må psykiskt bra. Är ibland faktiskt tveksam till ifall jag vill ha min massa.


För övrigt så kan Ove Rytter kan av sin litteratur att döma inte träna men det kan jag ;)

Man kan tyvärr inte vara bra i något utan att väcka avundsjuka.

Viveqa
2002-07-25, 16:49
överdrev nog lite också. 20kg viktuppgång snarare än 20kg muskler.

z_bumbi
2002-07-25, 17:37
Originally posted by Heroinegirl
Är ibland faktiskt tveksam till ifall jag vill ha min massa.


Med ledning av bilden under annan tråd så tycker jag du gott kan behålla massan :thumbup:

heltzonicka
2002-07-26, 18:36
det va just det jag menade.. 20 kg "rena muskler" är ju svårt att få, kan ju slinka in ett par kilo fett också.. så avundsjuka är det inte ens att tänka på

Viveqa
2002-07-26, 18:50
Bra! avundsjuka ej roligt att lida utav.

Kjellstroem
2002-07-26, 19:24
Vårt gym har bra maskiner :D
Ta bara tåget malmö-ystad så är du här på 50 min, heh..

Om vissa maskiner inte går att reglera stöd, etc så är det för att jag råkar bryta av skruvarna så dom fastnar i den position jag föredrar :notme:

Visserligen har det bara hänt en gång och det var idag :)

Viveqa
2002-07-26, 19:41
Den var bra. Göra alltid-upptagen-jag -vill-ha grejen obrukbar för alla utom en själv :naughty:

Jag lider utav en 20min promenad tilll gymmet, all energi som spenderas i onödan som kunde lagts på passet istället *snyft*
Om jag inte minns helt fel har du lovat att komma till Malmö och träna ett pass med mig :bpump: .

Kjellstroem
2002-07-26, 19:59
Originally posted by Heroinegirl
Om jag inte minns helt fel har du lovat att komma till Malmö och träna ett pass med mig :bpump: .

Jo men först måste jag försöka bli starkare och få större armmått än dig, hehe :D :rolleyes:

Skämt åsido så kan jag höra av mig när det blir dags.

Mvh

Viveqa
2002-07-30, 08:24
Angående kullagrade skivstänger;

Min nye gymägare påstår att Eliekostänger enbart är till för tyngdlyftning, när det gäller styrkelyft och bodybuilding så ska det gå att få upp mer vikt på en fast stång.
Är han helt ute och reser?

adde
2002-07-30, 08:50
Originally posted by Heroinegirl
Angående kullagrade skivstänger;

Min nye gymägare påstår att Eliekostänger enbart är till för tyngdlyftning, när det gäller styrkelyft och bodybuilding så ska det gå att få upp mer vikt på en fast stång.
Är han helt ute och reser?

nja, inte helt

Vid tyngdlyft (ryck, stöt) får stången en rotation. Om den då inte är lagrad kommer vikten att rotera med och ett rotationsmoment bildas, detta resulterar i att stången vill fortsätta rotera och kommer, antagligen, att rotera ut ur händerna (tänk dig en frivändningen, där stången roterar ett halvt varv och kommer vilja fortsätta...)

Vid övningar där stången inte roterar, t.ex. marklyft, bänkpress, knäböj osv spelar det enligt mig ingen roll (kan inte se att en stel stång vore bättre). Det finns ju dock många 'byggar'-övningar där stången roterar t.ex. bicepscurl, frenchpress (kanske inte så mkt) och där har jag haft problem med att en stelstång hämmar träningen. Det som händer är att vikterna vill rotera på stången istället.

Det kan ju mkt väl vara en vanesak också...

/adde

z_bumbi
2002-07-30, 12:00
Du kan få rotation på vikterna i de flesta övningarna inte bara tyngdlyftning, vilket gör att du kan tappa vikten om du använder fasta stänger.
Att köpa annat än Eleikostänger eller andra godkända tävlningsmärken är inte att rekomendera och eftersom Eleiko är svenskt och stöder tävlingar i Sverige så borde valet vara lätt för alla gym.

Arne Persson
2002-07-30, 12:14
Nordic Gym = också helsvenskt!;)

z_bumbi
2002-07-30, 12:58
Arne Persson: Men ni gör inte egna stänger väl ?
Vad gäller maskiner så har jag inte en aning om vilka märken som är bra eller inte, jag använder färgkoder eller smeknamn på de maskiner jag gillar på gymet ex vita roden med motorcykelgrepp osv.

Numero1
2002-07-30, 13:24
Technogym maskinerna tycker jag är helt ok med undantag för stående lårcurlen och latsdragmaskinen (vilka båda är konstruktionsmissar).
Ledade bänkpressmaskinerna är fina (Både raka och sneda) :D

Arne Persson
2002-07-30, 14:22
z_bumbi: På vår lilla smithmaskin gör vi numera stängen själv i stället för att använda skolskivstänger för att reducera vikten. Våra egna är mycket starkare.

david.hogberg: Italienarna kan åtminstone design. Däremot kan inte jag, som är relativt lång, köra gå deras nya coola line. Det är omöjligt för mig att kunna köra igenom hela rörelsebanan samt att jag saknar pedaler på vissa av övningarna. Aningen bottnar jag magasinet eller så går jag förbi de förutbestämda rörelsebanorna.

Arne Persson
2002-07-30, 14:25
Glömde nämna att på vår stora smithmaskin använder vi naturligtvis en Eleikostång och har därför inte satt en övre belastningsgräns.;)

Numero1
2002-07-30, 14:43
Du tillhör väl den lyckliga skara som för välbyggd för att passa in i en maskin som är konstruerad att passa 80 % av befolkningen :D

Detta är den klara nackdelen med maskiner.

Dock tror jag att heroinegirl kan använda maskinen och det var till henne mitt svar riktade sig från början !

Arne Persson
2002-07-30, 18:10
Eftersom jag endast är något över 190 cm så borde väl jag kunna träna på de italienska maskinerna, jag har inga problem på våra maskiner. Dock kör jag inte mkt i maskiner.

Allan
2002-07-30, 18:20
Överhuvudtaget har utformningen av maskiner blivit klart mycket bättre under de senaste åren - men fortfarande verkar det vara så att om man är van - upplärd - med fria vikter, powerrack etc, har man svårt att anpassa sig till maskinernas givna rörelsebanor. I USA tränade jag på ett hembygge till Smithmaskin, som genom att vara upphängt i feta vajrar lät mig hitta min egen rörelsebana.
Den har jag dock inte sett nån annanstans, men den var skön att träna i eftersom den bara styrde lite.
Däremot har jag svårt att begripa varför vissa tillverkare inte sätter dit fotpedal på t ex pec-dec (kardinalfel) men även andra maskiner. Tycker även att inkapsling av vajer lämnar rätt mycket att önska.
På vårt gym sitter det t ex nu el-stripes på samtliga karbinhakar vilket gör att de faktiskt får sitta kvar. Vi är säkert rätt många som skenat runt och letat såna runt gymet. Vet inte om det är standard hos de större tillverkarna. Hos oss var det vaktmästaren som fick en snilleblixt.

allan

Pudzianovski
2002-07-30, 19:04
Originally posted by Allan
På vårt gym sitter det t ex nu el-stripes på samtliga karbinhakar vilket gör att de faktiskt får sitta kvar. Vi är säkert rätt många som skenat runt och letat såna runt gymet. Vet inte om det är standard hos de större tillverkarna. Hos oss var det vaktmästaren som fick en snilleblixt.

allan

hahah...smart vaktmästare eller!

:D

Numero1
2002-07-31, 07:46
Arne: I så fall är du ju i alla fall en bra bit över medellängd både här i Sverige och på kontonenten och för att inte tala om världen !

Allan: Håller med. Pedalerna är bra. (Speciellt i pec decen)
En liten kul historia ang. pedaler:

Jag hade kört lite bröst i en sittande bänkpressmaskin.
Efter sista setet tränar jag inte långt där ifrån och ser en tjej sätta sig i maskinen jag just använt och kör på samma vikt som jag MEN hon kör BENPRESSAR med pedalen!!!... :hbang: