handdator

Visa fullständig version : Strö salt i såren på företag.


Bjorne
2005-11-16, 11:11
Nu med Sonys misslyckande med Kopieringsskyddet, så bestämde jag mig för att skicka iväg ett email till alla firmor som publicerat sin email på http://www.kopieringsskydd.com

Har man för lite att göra så har man, detta skickade jag iväg. Ska bli intressant att se ifall man får något svar, även om det blev lite gramatikfel i mailet :p

"Hejsan

Eftersom era email-adresser kan finnas på Kopieringsskydd.com, antar jag att ni alla är högst intresserade av att den sidan ger ett seriöst intryck. Just nu är det lite svårt med det, då ett stort och allvarligt fel kan hittas under "FAQ", jag citerar:

"Kan en kopieringsskyddad skiva förstöra min dator?
Nej. En kopieringsskyddad skiva kan inte förstöra din dator."

Det här är fel uppgifter, vi har Sony som pionjär med ett kopieringsskydd som möjliggör att datorn förstörs.

Det är också erkänt hos Sony (så det lyder ingen tvivlen om det); http://idg.se/ArticlePages/200511/1...539_SOS.dbp.asp


Varje dag som går, så är det flera konsumenter som ni ljuger för. Så mitt antagande är att ni (alla som har era namn publicerad under kontakt-sidan) lägger ordentligt med kraft och tar ert ansvar för att se till att det blir ändrat på sidan snabbast möjligt, så konsumenterna får det rätt svaret på frågan.

Björn D."


Ska bli intressant att se ifall något ändras eller ifall eventuellt svar kommer :)

Till vilka företag har ni skickat "kaxigamail"? :P

Zozza
2005-11-16, 11:14
Jag har lagt den där skiten bakom mig för ett tag.. måste ligga lågt ett tag..



Fight the systemFight the system

kharon
2005-11-16, 11:17
Jag gissar att de skrattar lite på kaffepausen och sedan deletar ditt mejl...
Annars rätt kul! Och bra initiativ.

Jay-Z
2005-11-16, 11:22
Tack för mailet, Bjorne. Men jag gjorde som kharon skrev. ;)

Bjorne
2005-11-16, 11:25
Jag gissar att de skrattar lite på kaffepausen och sedan deletar ditt mejl...
Annars rätt kul! Och bra initiativ.Förmodligen, men man kan ju alltid hoppas att de ändrar. För det är ju faktiskt fel svar på frågan :)

kharon
2005-11-16, 11:27
Förmodligen, men man kan ju alltid hoppas att de ändrar. För det är ju faktiskt fel svar på frågan :)

Tycker du ska stämma skiten ur dom! :thumbup:

Nitrometan
2005-11-16, 11:27
Det finns en gammal skön country-låt där refrängen går "I fought the law, and the law won", vet inte varför jag kommer att tänka på den?

Bjorne
2005-11-16, 11:31
Det finns en gammal skön country-låt där refrängen går "I fought the law, and the law won", vet inte varför jag kommer att tänka på den?Bobby Fuller Four - I Fought The Law :)

mini
2005-11-16, 11:36
Bobby Fuller Four - I Fought The Law :)
Spelades in redan 1959 av The Crickets. Bobby Fullers version kom ut 1965. Den har även spelats av bl.a. Tom Petty, The Clash, Hank Williams Jr, Marshall Crenshaw och Sam Neely.
Jag vet, jag är en besserwisser.

Nitrometan
2005-11-16, 13:05
Messerschmidt, heter det väl? *rolleyes*

Hank Williams inspelning är nog den bästa av de uppräknade.

skaparn
2005-11-16, 13:11
Ehmm... Nåt brev har man väl slängt iväg...

Allvarligt talat är jag en notorisk brevskrivare. Media får flest hälsningar men skickar ofta även till vanliga företag som av någon anledning förtjänat min uppmärksamhet. Jag tror visserligen inte att de pga. just mitt brev förändrar sig i den riktning jag önskar, men man ska se det stora i det lilla och hoppas att fler gör som jag. Får ett företag 1000 brev i samma ämne kan man helt plötsligt inte ignorera det.

Så tummen upp för ditt initiativ Björne!

mini
2005-11-16, 13:16
Ehmm... Nåt brev har man väl slängt iväg...

Allvarligt talat är jag en notorisk brevskrivare. Media får flest hälsningar men skickar ofta även till vanliga företag som av någon anledning förtjänat min uppmärksamhet. Jag tror visserligen inte att de pga. just mitt brev förändrar sig i den riktning jag önskar, men man ska se det stora i det lilla och hoppas att fler gör som jag. Får ett företag 1000 brev i samma ämne kan man helt plötsligt inte ignorera det.

Så tummen upp för ditt initiativ Björne!
Är det du som är Eric Ericsson?

skaparn
2005-11-16, 13:21
Är det du som är Eric Ericsson?

Haha! Den boken är en stor inspirationskälla. Även om jag ofta tappar glimten i ögat då jag hetsat upp mig tillräckligt mycket medan EE lyckas bevara humorn. Iofs är ju innehållet i hans brev tämligen skämtsamma medan jag skriver bombastiska brev om världsproblem... P1's tablå t.ex.

Mental
2005-11-16, 13:34
Jag mailar aftonbladet ibland, när faktafelen blir för grova, de är trevliga att ha och göra med, de redigerar snabbt och svarar alltid på mailen. Antingen kontaktar jag skribenten eller jourhavande redaktör.

Zozza
2005-11-16, 13:49
Jag mailar aftonbladet ibland, när faktafelen blir för grova, de är trevliga att ha och göra med, de redigerar snabbt och svarar alltid på mailen. Antingen kontaktar jag skribenten eller jourhavande redaktör.

Jasså, det var trevligt att höra. Trodde dom ignorerade helt.
Detta ska jag komma ihåg! :)

bolt
2005-11-16, 13:55
Jag mailar aftonbladet ibland, när faktafelen blir för grova, de är trevliga att ha och göra med, de redigerar snabbt och svarar alltid på mailen. Antingen kontaktar jag skribenten eller jourhavande redaktör.

Var det inte Castro som mailade aftonbladet förut?
Var något om att dom skulle ha nåt imot kroppsbyggare eller nåt, sviker mitt minne mig eller?

kharon
2005-11-16, 14:32
Spelades in redan 1959 av The Crickets. Bobby Fullers version kom ut 1965. Den har även spelats av bl.a. Tom Petty, The Clash, Hank Williams Jr, Marshall Crenshaw och Sam Neely.
Jag vet, jag är en besserwisser.

Även Dead Kennedys har gjort sitt..

"I Fought the Law (and I Won)
Drinkin' beer in the hot sun
I fought the law and I won"

http://www.azlyrics.com/lyrics/deadkennedys/holidayincambodia.html

Jag vet, jag är också en besserwisser. :D

Ok, enough off-topic... :em:

Genesis
2005-11-16, 14:41
Var det inte Castro som mailade aftonbladet förut?
Var något om att dom skulle ha nåt imot kroppsbyggare eller nåt, sviker mitt minne mig eller?
Stämmer bra, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=32022&page=1&pp=15&highlight=kroppsbyggare.

OggeP
2005-11-16, 14:55
Hmm Sony fick visst backa. http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2005%5c11%5c16%5c165278&SectionId=IT&menusection=ITTelekom;ITTelekomNyheter

mmmCay
2005-11-16, 14:58
sen så kommer man ju inte direkt någonstans med länken i brevet :/

Bjorne
2005-11-16, 15:59
sen så kommer man ju inte direkt någonstans med länken i brevet :/Givetvis inte, kunde lämnat den utanför.

Lär dock inte spela någon roll.

Jense
2005-11-16, 21:02
Spelades in redan 1959 av The Crickets. Bobby Fullers version kom ut 1965. Den har även spelats av bl.a. Tom Petty, The Clash, Hank Williams Jr, Marshall Crenshaw och Sam Neely.
Jag vet, jag är en besserwisser.


en riktigt googlevän

Jense
2005-11-16, 21:02
Var det inte Castro som mailade aftonbladet förut?
Var något om att dom skulle ha nåt imot kroppsbyggare eller nåt, sviker mitt minne mig eller?


nä det va jag

Allan
2005-11-16, 21:11
Fildelarna kommer i varje fall att förlora. Rätt vad det är kommer det att kosta pengar att surfa igen och sen skrattar de hela vägen till banken - musikindustri och nätleverantörer tillsammans.


allan

Zozza
2005-11-16, 21:12
..och sen så var Hitler indier

Catstyle
2005-11-16, 21:41
Fildelarna kommer i varje fall att förlora. Rätt vad det är kommer det att kosta pengar att surfa igen och sen skrattar de hela vägen till banken - musikindustri och nätleverantörer tillsammans.


allan
Vad är du för en som surfar gratis?
Här får man surt betala månadskostnad. *slap*

Bjorne
2005-11-19, 23:36
Ojoj, kolla sidan nu. De har ändrat i texten, även om det fortfarande är lögn.

"Kan en kopieringsskyddad skiva förstöra min dator?
Nej. En kopieringsskyddad skiva kan inte förstöra din dator. Om du köpt en importerad skiva med ett kopieringsskydd som heter "XCP Content Protection" och vill avinstallera programmet se http://cp.sonybmg.com/xcp/english/faq.html för mer information."

Borde nästan skicka iväg ytterligare ett mail och säga till på skarpen :)

Bjorne
2005-11-21, 16:43
Skickade iväg ytterligare ett mail till alla på kontaktlistan :)

"Ni står ju med under kontaktsidan på "kopieringsskydd.com" så jag
skulle tro att ni var högst benägna om att sidan gav ett seriöst
intryck och serva konsumenterna på bästa möjliga sätt.

Under FAQ:an där kan man läsa: "Kan en kopieringsskyddad skiva
förstöra min dator?
Nej. En kopieringsskyddad skiva kan inte förstöra din dator. Om du
köpt en importerad skiva med ett kopieringsskydd som heter "XCP
Content Protection" och vill avinstallera programmet se
http://cp.sonybmg.com/xcp/english/faq.html för mer information."

Det där är ju tyvärr inte sant, utan ett kopieringsskydd kan förstöra
datorn, förslagsvis då Sonys. Det går alltså inte att svara "Nej" på
den frågan som ni har gjort. Då jag antar att ni är ett seriöst
företag och därför tar ert ansvar och ser till att det blir ändrat på
sidan.

Björn"



Och visst ändra de igen och nu kan man läsa:

"Kan en kopieringsskyddad skiva förstöra min dator?
En kopieringsskyddad skiva kan normalt inte förstöra din dator. Om du köpt en importerad skiva med ett kopieringsskydd som heter "XCP Content Protection" och vill avinstallera programmet se http://cp.sonybmg.com/xcp/english/faq.html för mer information."


:hbang:


I fought the law - and I won :)

Dumleman
2005-11-21, 16:47
Jag kan förstöra en dator med vilken cdskiva som helst, ska jag visa? :D

kharon
2005-11-21, 17:12
Nice Bjorne!
:)

zanzi
2005-11-21, 18:40
:thumbup: