handdator

Visa fullständig version : Att ge eye-q till barn?


Krokodil
2005-11-15, 21:02
Min son som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder har fått eye-q varje morgon i ett par månader. Min fråga är om det är riskfritt att fortsätta ge det eftersom vi tycker att han verkligen svarat på tillskottet.

Samt om någon vet om det finns någon forskning i frågan?

MilkmaN
2005-11-15, 21:13
Min lillebror med bokstavsdiagnos åt det under en period, han uppskattade inte smaken så det blev inget mer med det efter ett tag. Tror han höll på åtminstone ett år, inga biverkningar såvitt jag vet.

MUGEN
2005-11-15, 21:29
det kan väll knappast vara skadligt att i rimlig mängd tillföra dom essentiella och livsnödvändiga fettsyrorna?


värre om han inte får i sig det, tror jag..

Lizzie
2005-11-15, 21:29
Jag tror absolut inte att det skulle vara någon risk med att ta Eye Q jämt - tvärtom, ett omega 3 tillskott är ju att föredra hela tiden. Jag vet föräldrar som givit sina barn Eye Q under flera år med endast positivt resultat! Även personer med Sjögrens syndrom äter Eye Q tillskott - utan uppehåll med goda resultat. Vet ingen studie om långtidsstudie på Eye Q. Men fettsyror skulle väl inte kunna vara skadliga om man väljer bra kvalité. Grönlänningarna äter ju fisk året om sågott som varje dag...och de har ju inte heller hjärt å kärlsjukdomar - klimakteriebesvär eller ADHD i samma utsträckning som vi fiskfattiga!

MUGEN
2005-11-15, 21:33
Grönlänningarna äter ju fisk året om sågott som varje dag...och de har ju inte heller hjärt å kärlsjukdomar - klimakteriebesvär eller ADHD i samma utsträckning som vi fiskfattiga!

off topic: däremot har dom stora mängder miljögifter i kropparna, något som uppmärksammats mycket på senare tid..

Lizzie
2005-11-16, 08:54
Tror jag absolut inte!
Alla tillskott som säljs i Hälsokostaffärer är godkända i deras produktkontroll och där tittar man just efter tungmetaller/miljögifter. Handlar man sina
tillskott i auktoriserade hälsokostaffärer så kan man nog känna sig lugn och all personal är utbildad och oftast mycket insatta!

Lizzie
2005-11-16, 08:55
Åh, förlåt...jag missuppfattade dig - du pratade om grönlänningar och jag om tillskott. :em:

Krokodil
2005-11-16, 09:42
Åh, förlåt...jag missuppfattade dig - du pratade om grönlänningar och jag om tillskott. :em:
Så om man köper grönlänningar i butik är allt OK? :D

z_bumbi
2005-11-16, 10:00
Jag vet inte hur bra källan är i övrigt men den här texten om omega-3 verkar stämma.

http://www.helhetsdoktorn.nu/lathund/eyeq.htm

Lizard
2005-11-16, 10:04
Hjärnan består till 60% av fett och Omega-3-fett är den typ som är dominerande i hjärnan. Denna typ av fett finns främst i fisk och skaldjur men även i vissa vegetabilier som valnötter, rapsolja och linfröolja.

Det är alltså ingen slump att en regelbunden fiskkonsumtion är kopplat till bra betyg i skolan eftersom det påverkar hjärnan så fundamentalt. Att äta minst tre portioner fisk i veckan kommer att minska nedstämdhet och depressioner, förbättra minnet och slutledningsförmågan samtidigt som det har visat sig hjälpa barn med dyslexi och koncentrationssvårigheter. Att det dessutom är antiinflammatoriskt, ökar fettförbränningen och är skyddande mot hjärt-/kärlsjukdomar visar att en nyttig kost bör innehålla omega-3. Om du eller ditt barn inte vill eller kan äta fisk går det alltså också bra som kosttillskott i form av olja.

Lizard

Krokodil
2005-11-16, 10:17
Tack för svaren!
Grabben har verkligen "blommat upp" när vi gett honom detta tillskott. Han är gladare, piggare, mer intresserad av skolarbetet, mer social , äter bättre (han åt ingenting förut) och sover bättre än förut. Det är en helt ny kille!

Det kan vara så att hans framsteg är naturliga och inte har med eye-q att göra men vi vågar inte sluta ge honom den.