handdator

Visa fullständig version : Kalorimängd, tonfisk i vatten och olja


User Name
2005-11-15, 16:45
Köpte hem två burkar med tonfisk av märket Euroshopper häromdagen. Den ena innehåller vatten och den andra innehåller sojaolja. Blev dock fundersam när jag läste och jämförde energimängden på dom då det knappt skiljer dom åt.

Tonfisk i vatten;
Energi 400kJ/100kcal
Protein 21g
Kolhydrater 0,5g
Fett 0,5g

Tonfisk i olja;
Energi 460kJ/110kcal
Protein 26g
Kolhydrater 1,0g
Fett 5,5g

Stämmer verkligen detta? Jag tycker att tonfisken i oljan borde vara mer energirik?

Som en jämförelse, Icas tonfisk i olja innehåller följande;
Energi 900kJ/220kcal
Protein 29g
kolhydrat 0,5g
fett 11g

mmmCay
2005-11-15, 16:55
Det är avrunnen vikt, så mycket av oljan fastnar inte om du häller av och pressar lite (antar jag).

förövrigt så stämmer det ju inte alls om du räknar ihop energin "manuellt".

King Grub
2005-11-15, 17:10
Euroshopper verkar ofta slå tärning för att få fram siffrorna över näringsvärden dom skriver på förpackningarna.

Nitrometan
2005-11-15, 19:32
Grub: Det måste givetvis vara tärning. Jag har undrat hur de gör.

aquaman
2006-03-04, 01:36
På tal om Euroshoppers tonfisk. Jag reflekterade lite över estetik och smak i jämförelse med dyrare märken för några dagar sedan.
När jag ser ned i en burk tonfisk fångad av Euroshoppers kinesiska barnarbetare får jag visioner om miljardtals äckliga kloakfiskar som hela blir våldförda av Husqvarnas jordfräs, senaste modellen (om de nu tillverkar sådana). Smakar och luktar surt gör det också.
När jag däremot ser ned i en utav de konkurrerande, lite kostsammare märkenas tonfisk ser jag framför mig hur lyckliga, fria tonfiskar gladeligen blir filéade av gamla skäggiga fiskare i coola båtar. Allt med ett leende på tonfiskarnas icke-existerande läppar. De smakar torrt men cleant, skapar utrymme att med hjälp av diverse stimulerande tillsatser tillföra smaken som behagar att läppjas.
Nu till saken, vad i helvete är det de maler ned i Euroshoppervarianten egentligen? Det känns olustigt att sitta och slurpa i sig något som kan vara fiskhjärna/bajs.
Tack för mig.

Syndberg
2006-03-04, 09:29
Tonfiskindustrin är på intet sätt vacker, men håll kvar vid din dröm! Den var toppen!

Sverker
2006-03-04, 09:51
Tonfiskindustrin är på intet sätt vacker, men håll kvar vid din dröm! Den var toppen!


Hur är din bild av industrin ? Min bild är ganska industralicerad med liten mänsklig inblandning. Där de bästa delarna hamnar hos kvalitetsmärkena och slafset blir lågpris eller ren kattmat.

Syndberg
2006-03-04, 12:09
Nja jag tänkte mest på det fullständigt hysteriska tonfisk-fiskandet (snart lär man behöva bunkra upp på konserverna om det fortsätter i den här farten), samt alla stackars firrar som råkar illa ut pga hela tonfiskindustrin...

Men det är sånt där trädkramar-tjafs som jag försöker låta bli att tänka på just nu ;)

BigForre
2006-03-04, 12:23
Nja jag tänkte mest på det fullständigt hysteriska tonfisk-fiskandet (snart lär man behöva bunkra upp på konserverna om det fortsätter i den här farten), samt alla stackars firrar som råkar illa ut pga hela tonfiskindustrin...

Men det är sånt där trädkramar-tjafs som jag försöker låta bli att tänka på just nu ;)

Men släpp hörnflaggan och kom in i matchen...sluta handla tonfisk om du tycker att det är förskräckligt att de fiskar så mycket, de fiskar inte tonfisk för skojs skull, är det ingen som köper tänker de inte fiska heller...

Dock är jag i princip samvetslös så jag bryr mig personligen måttligt, anledningen till att jag inte köper så mycket tonfisk som övriga kollo är att det är inte gott så ofta...

aquaman
2006-03-04, 14:34
Man kanske vinner på att köpa tonfisken ämnad för katter.
Detta är inget jag kollat upp men det är väl samma innehåll, säkert bättre kvalitet och lägre pris?

Bönne
2006-03-04, 14:39
Käkar själv inte tonfisk, men tänkt på en sak flera gånger.

Tonfisk i vatten, på konserven står det "näringsvärde per 100g", men någonstanns står det också "~150g tonfisk per burk" eller något sådant, burkens innehåll väger dock 200g.

Räknar man näringsvärdet på de 150g tonfisk eller på de 200g innehåll?

Max
2006-03-04, 18:51
Käkar själv inte tonfisk, men tänkt på en sak flera gånger.

Tonfisk i vatten, på konserven står det "näringsvärde per 100g", men någonstanns står det också "~150g tonfisk per burk" eller något sådant, burkens innehåll väger dock 200g.

Räknar man näringsvärdet på de 150g tonfisk eller på de 200g innehåll?
150 g, vattnet häller du av.

gothen
2006-03-04, 19:04
150 g, vattnet häller du av.

Njae värdet baseras väll på ett genomsnitt av det som finns i varan? Annars borde det väll stå avrunnen vikt i innehållsförteckningen? Det beror väll förvisso på om de räknar vatten som "ätbar del av produkten"

Max
2006-03-04, 19:23
Njae värdet baseras väll på ett genomsnitt av det som finns i varan? Annars borde det väll stå avrunnen vikt i innehållsförteckningen? Det beror väll förvisso på om de räknar vatten som "ätbar del av produkten"
Visst, men vatten innehåller hursomhelst ingen energi. Häller du av vattnet är det kvar 150 g tonfisk och du äter allt får du 150 g tonfisk och 50 g vatten vilket inte ger nån energi ändå.

aquaman
2006-03-07, 21:17
Vet någon runt här hur man bäst får i sig tonfisk inlagd i olja? Den är hemköpt av misstag. Oljan förstör verkligen.

Fredrik_S
2006-03-07, 21:50
Visst, men vatten innehåller hursomhelst ingen energi. Häller du av vattnet är det kvar 150 g tonfisk och du äter allt får du 150 g tonfisk och 50 g vatten vilket inte ger nån energi ändå.

Ja men det blir stor skillnad i innehållsförteckningen. Står det inte om det gäller avrunnen vikt eller inte är det omöjligt å veta hur mycket den innehåller.

King Grub
2006-03-07, 21:55
Det är inte meningen att man skall dricka tonfisklagen...

aquaman
2006-03-07, 22:19
Det är inte meningen att man skall dricka tonfisklagen...Jag vet, men det är svårt att få bort.

King Grub
2006-03-07, 22:21
Ta inte bort locket, utan använd det som en press och tryck ut saften med båda händerna.

Jakobbus
2006-03-07, 22:25
Man kanske vinner på att köpa tonfisken ämnad för katter.
Detta är inget jag kollat upp men det är väl samma innehåll, säkert bättre kvalitet och lägre pris?
Öh... va?

aquaman
2006-03-07, 22:35
Ta inte bort locket, utan använd det som en press och tryck ut saften med båda händerna.
Det blir ju fortfarande jäkligt oljigt och sådär.

Öh... va?
Jaa...?

King Grub
2006-03-07, 22:36
Det blir ju fortfarande jäkligt oljigt och sådär.

Tonfisk i olja? :MrT:

Jakobbus
2006-03-07, 22:40
Jaa...?
Det jag menar är: Varför skulle kattmaten hålla en högre kvalite till ett lägre pris? Vem skulle tjäna på det? Katterna?

aquaman
2006-03-07, 22:54
Det jag menar är: Varför skulle kattmaten hålla en högre kvalite till ett lägre pris? Vem skulle tjäna på det? Katterna?
Folk som köper tonfisk till sina katter bryr sig troligtvis mer om katterna än vad folk som köper Euroshoppers variant åt sig själva gör om sig själva.
Jag menade att priset/kvalitetsenhet troligtvis är lägre, det ligger även lite överdrift i det påståendet. Jag uttryckte mig klumpigt, det var egentligen mest för att styrka min beskrivning av Euroshoppers tonfisk.
Jag läste förresten nyligen att det är kol i katternas tonfisk.

Tonfisk i olja?
Yes, tonfisk i olja.