handdator

Visa fullständig version : Benzo o proteinsyntes


Tesla
2005-11-15, 16:01
Har käkat Imovane i ett par veckor för mitt sömn problem, jag har hört att vissa medeciner minskar proteinsyntesen. Så frågan e om benzodiazepiner/ pseudo-benzodiazepiner på något sätt hindrar/minskar proteinsyntesen? (Eller på något annat sätt har negativ påverkan för muskel uppbyggnad.)

Lizard
2005-11-15, 18:35
Jag var tvungen att slå upp vad tusan du tog och hur det verkar. I det matrial jag hittade så verkar det som om Benzo förstärker av neurotransmittorn GABA (Gamma Amino Butyric Acid). Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester) och indirekt tillväxthormonhöjare och det sistnämnda ger vid handen att benzos mode-of-action sannolikt inte påverkar dina möjligheter att få muskler negativt. Nu används såna här mediciner, enligt mina källor, ibland för att få muskler att slappna av, bra att kunna vid ryggskott t ex, och det kanske gör att det är trögare att träna - eller precis tvärt om.
Jag förutsätter att en läkare förskrivit medicinen och tycker du ska ta såna här fördjupningsfrågor med honom eller henne.

Lizard

Knäböj
2005-11-15, 19:21
Har käkat Benzo (förskrivet av läkare givetvis) i flera år o växer finfint fortfarande. Antar att det inte har någon negativ verkan träningsmässigt.

Zerohero
2005-11-15, 20:10
Jag var tvungen att slå upp vad tusan du tog och hur det verkar. I det matrial jag hittade så verkar det som om Benzo förstärker av neurotransmittorn GABA (Gamma Amino Butyric Acid). Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester) och indirekt tillväxthormonhöjare och det sistnämnda ger vid handen att benzos mode-of-action sannolikt inte påverkar dina möjligheter att få muskler negativt. Nu används såna här mediciner, enligt mina källor, ibland för att få muskler att slappna av, bra att kunna vid ryggskott t ex, och det kanske gör att det är trögare att träna - eller precis tvärt om.
Jag förutsätter att en läkare förskrivit medicinen och tycker du ska ta såna här fördjupningsfrågor med honom eller henne.

Lizard


VAr dte inte GHB som var partydrogen? Dne är väl ioförsig nära släkt med GABA.

EiseltUK
2005-11-15, 22:14
Jag var tvungen att slå upp vad tusan du tog och hur det verkar. I det matrial jag hittade så verkar det som om Benzo förstärker av neurotransmittorn GABA (Gamma Amino Butyric Acid). Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester) och indirekt tillväxthormonhöjare och det sistnämnda ger vid handen att benzos mode-of-action sannolikt inte påverkar dina möjligheter att få muskler negativt. Nu används såna här mediciner, enligt mina källor, ibland för att få muskler att slappna av, bra att kunna vid ryggskott t ex, och det kanske gör att det är trögare att träna - eller precis tvärt om.
Jag förutsätter att en läkare förskrivit medicinen och tycker du ska ta såna här fördjupningsfrågor med honom eller henne.

Lizard

GABA är gamma-aminosmörsyra. Det är GHB (gamma-hydroxysmörsyra) du menar är partydrog. GABA har nog snarare positivt inverkan på frisättning av tilläxthormon och bra sömn är ju vikt för återhämtningen.

/ Henrik

Lizard
2005-11-15, 23:07
Jag vet ärligt talat inte mycket om GABA, än mindre om GHB. Jag blev tvungen att slå upp och vad jag förstår så är GHB (gamma hydroxybutyric acid) en naturligt förekommande fettsyra och en metabolit av gamma amino butyric acid (GABA).

Lizard

Tolkia
2005-11-15, 23:16
Kan vara värt försöket att fråga läkaren om effekten på proteinsyntesen. Jag har svårt att tro att den skulle vara överdrivet stor åt något håll, eftersom Imovane är ett rätt välanvänt preparat, och jag tycker att det borde ha kommit fram vid det här laget om brukarna tenderar att förvandlas till muskelknippen eller tynat bort till ingenting. :D

Skämt åsido skulle jag (obs. dock att jag inte är någon medicinare) gissa att du får bättre resultat MED Imovane än UTAN, förutsatt att du lider av någon tillstånd som motiverar just medicinering med Imovane. Kronisk sömnbrist är garanterat inte bra vare sig för proteinsyntesen eller träningsmotivationen. Eller något annat, för den delen.

Infomedica om Imovane (http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=16868)

Runningman
2005-11-15, 23:30
Det borde inte vara något som hellst hinder för protein syntesen om man tar olika Benzodiazepiner. Dessa läkemedel ger ju bara en djupare sömn,vilket inte borde skada kroppens muskel tillväxten alls. Man tycker att det borde ha stått betydligt mer i tidningar och på olika forum om det skulle ge negativa effekter. Det finns ju tiotusentals benzo användare i Sverige,och miljontals i hela världen,så det borde ha uppmärksamats tidigare om det skulle vara något negativt.

Tesla
2005-11-16, 08:06
Tack för alla svar *yourock*

Nina L
2005-11-16, 08:10
Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester) och...
:laugh: :laugh:

Zerohero
2005-11-16, 11:27
GABA är gamma-aminosmörsyra. Det är GHB (gamma-hydroxysmörsyra) du menar är partydrog. GABA har nog snarare positivt inverkan på frisättning av tilläxthormon och bra sömn är ju vikt för återhämtningen.

/ Henrik

Finns det som tillskott? låter ju ganska bra.

Fatcan
2005-11-16, 19:16
Wut? Imovane (zopiklon) är väl ändå ingen bensodiazepin?

Fatcan
2005-11-16, 19:23
Eller jo det var det visst, sorry ;)

Knäböj
2005-11-17, 00:16
Njae,det är den väl inte va? Mycket närbesläktad,samt samma problem med vanebildning osv. Men ska man vara petnoga så ingår den inte i benzodiazepin-gruppen. Rätta mig någon...Orkar inte surfa in på Fass.

Knäböj
2005-11-17, 00:19
"Non-benzodiazepines with similar effects"

Fatcan
2005-11-17, 01:00
Det stämmer nog. Imovane tillhör gruppen cyklopyroloner, ett alternativ till benzodiazepiner, kollade upp det nu.

Blev lite förvirrade när trådskaparen nämnde deom som benzo ;)

Osten80
2005-11-17, 07:19
Jag vill minnas att GABA är en sån där partydrog (om man gillar att somna på fester)
Lizard

Haha. Det blir nog en signatur av denna. :laugh:

Tesla
2005-11-17, 18:44
Det stämmer nog. Imovane tillhör gruppen cyklopyroloner, ett alternativ till benzodiazepiner, kollade upp det nu.

Blev lite förvirrade när trådskaparen nämnde deom som benzo ;)

Annledningen att jag nämde dom som benzo e för att dom e väldigt lika i effekt, tänkte att det nog inte var lönt att kalla det för cyklopyroloner efter som att det nog inte e många som vet vad det är för nåt.

Lizard
2005-11-17, 20:16
Haha. Det blir nog en signatur av denna. :laugh:

Be my guest, men jag tyckte jag var roligare här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56060&page=4&pp=15)

Lizard