handdator

Visa fullständig version : POLL: Vem känner du mest sympati för? Okänd människa eller okänt favoritdjur.


mini_Arnold
2005-11-15, 15:48
"Beror på situationen" Det gör det säkert men svara så gott ni kan.
Ni som skapar dom hypotetiska situationerna. :)

Jag räddar hellre en kattunge/hundvalp än räddar ett okänt barn, ännu mindre en okänd vuxen.
Anledning : hatar människor och oftast får vi dumma människor skylla oss själva.
Men djuren vet inte bättre alltid.

Grahn
2005-11-15, 16:10
Givetvis räddar man en mäniska före ett djur men i de fall där ni svarat att ni heldre räddar djur så kan ni ju tatuera det i fetstil på pannan så man vet vilka man kan strunta i om det skulle behövas? *screwy*

Yankeee
2005-11-15, 16:11
Beror helt på situationen.

King Grub
2005-11-15, 16:13
Klart man väljer människan.

Enda untantaget är förstås Enok, mitt tama jordsvin. :love:

OggeP
2005-11-15, 16:14
Klart man väljer människan.

Enda untantaget är förstås Enok, mitt tama jordsvin. :love:

Fan kingen, jag visste inte att du hade börjat med klut.

Jay-Z
2005-11-15, 16:16
Klart man väljer människan.

Enda untantaget är förstås Enok, mitt tama jordsvin. :love:

Det ser ut som en bälta. Minus pansar. :)


Ont: Människan. Givetvis.

Dissector
2005-11-15, 16:18
Säger människan. Klart mest lönsamt i längden. Vem vet hur tät och givmild personen i fråga är :D
Nä men känns som om man får fler fördelar av att rädda en människa än ett djur.

Endumen
2005-11-15, 16:20
Okänd människa.

heltzonicka
2005-11-15, 16:21
Valet faller naturligtvis på människan, vore dock kul att se hur extremveganer skulle svarat på en liknande fråga.

Baha
2005-11-15, 16:22
Känner sällan sympati för när man läser om någon människa som råkat illa ut , men när man läser om en stackars kattunge som blivit påkörd då känns det hemskt.

Jay-Z
2005-11-15, 16:25
Nä men känns som om man får fler fördelar av att rädda en människa än ett djur.

Fördelar? Nu har du vaknat med bandanan för hårt snurrad runt huvudet.
Hur tänker du här?

Spinkot
2005-11-15, 16:28
Jag skulle nog rädda både människa och djur (dock antagligen bara stå som ett fån om situationen var att jag bara kunde rädda den ena).
Men jag känner nog mest sympati med djuret hursomhelst

Grahn
2005-11-15, 16:28
Fördelar? Nu har du vaknat med bandanan för hårt snurrad runt huvudet.
Hur tänker du här?

Tja du slipper bli ihjälslagen av släkten till lilla Emma 5 år som du lät drunkna för att rädda Bambi tex, klar fördel.

Spinkot
2005-11-15, 16:30
Fördelar? Nu har du vaknat med bandanan för hårt snurrad runt huvudet.
Hur tänker du här?

En människa skulle stå i tacksamhets-skuld medan ett djur bara skulle se lite konstigt på en och traska vidare

Jay-Z
2005-11-15, 16:32
En människa skulle stå i tacksamhets-skuld medan ett djur bara skulle se lite konstigt på en och traska vidare

Jo, men gör man en sån "handling" för att kunna skörda fördelar? Är det motivet bakom handlingen?

JJ
2005-11-15, 16:32
Människa såklart. Anledningen är väl att jag inte är ett psykfall.

Magnus
2005-11-15, 16:33
Då antar man att människan är värd att rädda, antar att Grahn är belåten om han skulle rädda en pedofil, våldtäktsman från döden.

Dissector
2005-11-15, 16:34
Fördelar? Nu har du vaknat med bandanan för hårt snurrad runt huvudet.
Hur tänker du här?

Som folk säger, folk ställer sig i tacksamhetsskuld medan en kattunge skulle komma och pissa på min uppfart då och då. Dessutom är chansen stor att man får ett gott rykte lokalt vilket i sin tur också kan leda till bra saker =)

Jay-Z
2005-11-15, 16:36
Som folk säger, folk ställer sig i tacksamhetsskuld medan en kattunge skulle komma och pissa på min uppfart då och då. Dessutom är chansen stor att man får ett gott rykte lokalt vilket i sin tur också kan leda till bra saker =)

Så enda anledningen till att du skulle göra det valet, dvs människa framför djur, är att du personligen har något att vinna på det?

Grahn
2005-11-15, 16:36
Då antar man att människan är värd att rädda, antar att Grahn är belåten om han skulle rädda en pedofil, våldtäktsman från döden.

Du menar att du tänkte beställa ett utdrag från kriminalregistret först samt en djup psykologisk utvärdering och bedömning av framtida handlingars värde innan du handlar?

Tänk om tänk rätt.

datorjaevel
2005-11-15, 18:43
Givetvis räddar man en mäniska före ett djur men i de fall där ni svarat att ni heldre räddar djur så kan ni ju tatuera det i fetstil på pannan så man vet vilka man kan strunta i om det skulle behövas? *screwy*

WORD! !!!!!

egge
2005-11-15, 18:50
Svårt val, nakenråttor är ju bara föör gulliga.
Vid närmare eftertanke så blir det nog människan ändå.

mmartin
2005-11-15, 18:53
människan i den situationen.

Men känner mest sympati för djur tex hund...

alltså ologiskt svar rent psykologiskt..? *screwy*

Baan
2005-11-15, 19:22
en människa alltid, inte för att hålla någon räkning på tjänster/gentjänster och förvänta sig att den människan ska vara skyldig en något, utan för att jag helt enkelt anser människor som viktigare än djur, save your own species, typ.

vxcv
2005-11-15, 19:27
Sympati?
Det har väl ändå inget med om man räddar nån i nöd, eller?

Griip
2005-11-15, 19:28
Vart faaaan är alternativet "Inget, jag är hårdrockare!"??? ICKE-GODKÄND poll!

ugglan
2005-11-15, 19:31
om jag gör en visuell bedömning att människan inte är värd räddningen, eller är en kvinna så väljer jag djuret

blekfet2
2005-11-15, 19:32
djur...absolut....utan tvekan!

okända människor är värda mindre för mig än okända djur.... faktiskt är det så att jag hellre skulle kunna skjuta en människa tilll döds än ett djur.

kalla mig vad ni vill men så mycket är människan värd i mina ögon.

mini
2005-11-15, 19:34
djur...absolut....utan tvekan!

okända människor är värda mindre för mig än okända djur.... faktiskt är det så att jag hellre skulle kunna skjuta en människa tilll döds än ett djur.

kalla mig vad ni vill men så mycket är människan värd i mina ögon.
Varför?

mini_Arnold
2005-11-15, 19:34
djur...absolut....utan tvekan!

okända människor är värda mindre för mig än okända djur.... faktiskt är det så att jag hellre skulle kunna skjuta en människa tilll döds än ett djur.

kalla mig vad ni vill men så mycket är människan värd i mina ögon.
:) Vi är få som tycker så men vad gör det.

mini_Arnold
2005-11-15, 19:35
Varför?
Jag svarar för mig själv och inte för blekfet även om vi har samma åsikt än så länge.
Jag avskyr människan.

Griip
2005-11-15, 19:35
Tycker synd om er, ni kan knappast haft lyckade relationer till andra människor.

blekfet2
2005-11-15, 19:35
:) Vi är få som tycker så men vad gör det.



hear hear! :thumbup:

mini_Arnold
2005-11-15, 19:36
Tycker synd om er, ni kan knappast haft lyckade relationer till andra människor.
Äsch, gör inte det! Kan garantera dig att åtminstone JAG inte tycker synd om dig. :)

Grahn
2005-11-15, 19:37
Ni äter alltså då inte kött?Räddar ni djur från slakteriet regelbundet eller låter ni detta fortgå fast ni måste se det som värre än att mörda en människa?

Men som sagt se till att detta framgår tydligt för era medmänniskor, de vill nog inte göra mistaget att hjälpa er framför en drunknande råtta eller ngt dylikt.

Tror ärligt talat att det är en massa skitsnack från folk som saknar självinsikt jag iofs.

EDIT: Inte fan måste man tycka om arten människa för att rädda en som drunknar. Blanda inte ihop teori och praktik.

mini
2005-11-15, 19:38
Jag svarar för mig själv och inte för blekfet även om vi har samma åsikt än så länge.
Jag avskyr människan.
Ja, men varför?

blekfet2
2005-11-15, 19:40
Varför?



varför, varför är en okänd människa mer värt än ett djur?? Vad gör människa så jävla överlägeset bara för att vi kan tillverka redskap mm.

Ett djur tänker och har känslor, som en människa, men många förstår inte det, tyvärr!

mini_Arnold
2005-11-15, 19:40
Ja, men varför?
Många anledningar.

blekfet2
2005-11-15, 19:41
Ni äter alltså då inte kött?Räddar ni djur från slakteriet regelbundet eller låter ni detta fortgå fast ni måste se det som värre än att mörda en människa?

Men som sagt se till att detta framgår tydligt för era medmänniskor, de vill nog inte göra mistaget att hjälpa er framför en frunknande råtta eller ngt dylikt.

Tror ärligt talat att det är en massa skitsnack från folk som saknar självinsikt jag iofs.


vad gör du här? varför är du inte och räddar människor i länder som har det svårt?

Griip
2005-11-15, 19:42
Ett djur tänker och har känslor, som en människa, men många förstår inte det, tyvärr!



Ska tänka på det när jag om några timmar skiter ut den nermalda grisen i köttfärsformat. Tänker och har känslor? Jag skriker, fast det syns inte.

mini_Arnold
2005-11-15, 19:43
Ni äter alltså då inte kött?Räddar ni djur från slakteriet regelbundet eller låter ni detta fortgå fast ni måste se det som värre än att mörda en människa?

Men som sagt se till att detta framgår tydligt för era medmänniskor, de vill nog inte göra mistaget att hjälpa er framför en drunknande råtta eller ngt dylikt.

Tror ärligt talat att det är en massa skitsnack från folk som saknar självinsikt jag iofs.

EDIT: Inte fan måste man tycka om arten människa för att rädda en som drunknar. Blanda inte ihop teori och praktik.
...ok.
Jag äter kött. Kyckling, ox,nöt whatever. Men jag äter inte katter och hundar vilka är ett av mina favoritdjur(som det står i rubriken! Läs)

Se inte allt så enfärgat. ;)

blekfet2
2005-11-15, 19:44
Ska tänka på det när jag om några timmar skiter ut den nermalda grisen i köttfärsformat. Tänker och har känslor? Jag skriker, fast det syns inte.


asg...gör du det! :laugh:

Baan
2005-11-15, 19:45
vad gör du här? varför är du inte och räddar människor i länder som har det svårt?

men vad är det för fattig logik, bara för man tycker en av ens egen art är mer värd än säg en hund, så ska man plötsligt rädda alla och viga sitt liv åt att på något sätt rädda människor?

NIGGA PLZZZZZZ!!!11

Grahn
2005-11-15, 19:45
vad gör du här? varför är du inte och räddar människor i länder som har det svårt?

Que?
Fan har det med ngt att göra?!

Jag äter dem inte eller bor i närheten av ngn som gör detta vad jag vet.

Yankeee
2005-11-15, 19:46
Ni äter alltså då inte kött?Räddar ni djur från slakteriet regelbundet eller låter ni detta fortgå fast ni måste se det som värre än att mörda en människa?

Men som sagt se till att detta framgår tydligt för era medmänniskor, de vill nog inte göra mistaget att hjälpa er framför en drunknande råtta eller ngt dylikt.

Tror ärligt talat att det är en massa skitsnack från folk som saknar självinsikt jag iofs.

EDIT: Inte fan måste man tycka om arten människa för att rädda en som drunknar. Blanda inte ihop teori och praktik.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Det är upp till var och en att bestämma hur man ska agera. Men kör du på din 6 års mentalitet :thumbup:

Vad har självinsikt med detta att göra?

Det är ingen som har preciserat ett scenario, att då dra upp självklara exempel är bara fånigt.

blekfet2
2005-11-15, 19:47
men vad är det för fattig logik, bara för man tycker en av ens egen art är mer värd än säg en hund, så ska man plötsligt rädda alla och viga sitt liv åt att på något sätt rädda människor?

NIGGA PLZZZZZZ!!!11



Ja tydligen enligt Grahn.....bara för att man ser upp till djur och spyr på människor så behöver man väl inte vara på slakteri och rädda djur??

Genesis
2005-11-15, 19:49
Människan. Förmodligen många fler som skulle sörja människan än djuret.

blekfet2
2005-11-15, 19:49
Que?
Fan har det med ngt att göra?!

Jag äter dem inte eller bor i närheten av ngn som gör detta vad jag vet.



men dom har det svårt....borde du inte vara där då och hjälpa till likväl som jag borde vara och släppa djur fria....

Baan
2005-11-15, 19:52
Ja tydligen enligt Grahn.....bara för att man ser upp till djur och spyr på människor så behöver man väl inte vara på slakteri och rädda djur??

hans svar var riktat dom som verkade tycka att djuren var jätteviktiga , då kan man tycka att det är viktigt att man inte käkar dom, och på något sätt försöker hjälpa dom när dom fortfarande är i livet (i grytan är väl ingen direkt hjälp?)

mini
2005-11-15, 19:52
Ja tydligen enligt Grahn.....bara för att man ser upp till djur och spyr på människor så behöver man väl inte vara på slakteri och rädda djur??
Men seriöst, hur kommer det sig att alla människor får ta del av ditt förakt som jag gissar grundar sig i dels negativa känslor för de individer/grupper som är onda och elaka och förstör, dels en försenad trotsålder?
Visst har djur känslor, men inte på samma sätt som människor. Tankar, nja, vad menar du med tankar?

Grahn
2005-11-15, 19:52
Det ena utesluter väl inte det andra?

Det är upp till var och en att bestämma hur man ska agera. Men kör du på din 6 års mentalitet :thumbup:

Vad har självinsikt med detta att göra?

Det är ingen som har preciserat ett scenario, att då dra upp självklara exempel är bara fånigt.

Vad utesluter inte vad?
Jag undrar vem det är som har 6 års mentalitet jag lille vän.

Självinsikt har med saken att göra då de som har det kan ge ett mer äkta svar än de som vill säga ngt ballt eller ngt som de aldrig skulle kunna leva upp till.

Självklara exempel? Du menar ngt självklart som att rädda en människa framför ett djur då tex?

Griip
2005-11-15, 19:54
Människan. Förmodligen många fler som skulle sörja människan än djuret.

Mycket bra svar faktiskt.

Grahn
2005-11-15, 19:54
men dom har det svårt....borde du inte vara där då och hjälpa till likväl som jag borde vara och släppa djur fria....

Nope varför skulle jag det?
Jag är emot mord men jagar inte mördare. Försök igen.

blekfet2
2005-11-15, 19:54
Vad utesluter inte vad?
Jag undrar vem det är som har 6 års mentalitet jag lille vän.


Självklara exempel? Du menar ngt självklart som att rädda en människa framför ett djur då tex?

och du vet då hur alla människor tänker? alla har samma åsikter som du har?


nej tack!



hellre en svenne i ugnen, än en katt i munnen :laugh:

blekfet2
2005-11-15, 19:55
Nope varför skulle jag det?
Jag är emot mord men jagar inte mördare. Försök igen.



men säg mig då gosse varför jag skulle vara och släppa ut alla djur bara för att jag anser dem mer värda än människan?



för trång mössa och igen asfalterad sandlåda som liten?

reinholdsson
2005-11-15, 19:56
I de flesta fall människan, de enda fallen där jag kan tänka mig att jag känner mer sympati för djuren är om människan är en pedofil eller dyl.

Grahn
2005-11-15, 19:56
Det är lungt blekfet, jag hoppas du låter detta vara tydligt för din omgivning som jag sa tidigare. Vi vill ju som sagt undvika att behandla dig bättre än du önskar.

Grahn
2005-11-15, 19:58
men säg mig då gosse varför jag skulle vara och släppa ut alla djur bara för att jag anser dem mer värda än människan?



för trång mössa och igen asfalterad sandlåda som liten?

För att det pågår systematiskt mord och folk äter dem på granngården?
Jag skulle tycka det var rätt upprörande om grannen käkade upp ngt jag värderade så högt.

blekfet2
2005-11-15, 20:00
Det är lungt blekfet, jag hoppas du låter detta vara tydligt för din omgivning som jag sa tidigare. Vi vill ju som sagt undvika att behandla dig bättre än du önskar.



helt lungt!


puss puss
:mallan:

Yankeee
2005-11-15, 20:02
Vad utesluter inte vad?
Jag undrar vem det är som har 6 års mentalitet jag lille vän.

Självinsikt har med saken att göra då de som har det kan ge ett mer äkta svar än de som vill säga ngt ballt eller ngt som de aldrig skulle kunna leva upp till.

Självklara exempel? Du menar ngt självklart som att rädda en människa framför ett djur då tex?

Att säga att man _kan tänka sig_ att rädda ett djur framför en människa betyder inte att man är vegan eller engagerar sig på något annat sätt för att rädda djur i hela världen.

Jadu, tycker man att det är ok med "jag räddar ingen som kanske inte räddar mig" så bör man kanske fundera lite på vad man sa innan, om att det var självklart att människor alltid går i första hand.

Som sagt, ser du något scenario i tråden? Hur kan du bedömma hurvida någon kan leva upp till det de säger utan att veta vad som diskuteras?

Återigen, scenario?

Yankeee
2005-11-15, 20:05
Det är lungt blekfet, jag hoppas du låter detta vara tydligt för din omgivning som jag sa tidigare. Vi vill ju som sagt undvika att behandla dig bättre än du önskar.

Du menar alltså att andra ska åsidosätta sina åsikter / värderingar pga att blekfet tycker en annan sak?

Yankeee
2005-11-15, 20:06
För att det pågår systematiskt mord och folk äter dem på granngården?
Jag skulle tycka det var rätt upprörande om grannen käkade upp ngt jag värderade så högt.

Att man värderar djur högre än människor betyder inte att man värderar dem "så högt".

Grahn
2005-11-15, 20:07
Att säga att man _kan tänka sig_ att rädda ett djur framför en människa betyder inte att man är vegan eller engagerar sig på något annat sätt för att rädda djur i hela världen.

Jadu, tycker man att det är ok med "jag räddar ingen som kanske inte räddar mig" så bör man kanske fundera lite på vad man sa innan, om att det var självklart att människor alltid går i första hand.

Som sagt, ser du något scenario i tråden? Hur kan du bedömma hurvida någon kan leva upp till det de säger utan att veta vad som diskuteras?

Återigen, scenario?

Varför har du fått för dig att jag argumenterar mot någo person som sagt att den kanske skulle tänka sig att under visa omständigheter rädda ett djur före en människa? Undrar bara vart detta kommer ifrån för jag ser inte riktigt källan.

Vem har sagt att det är "ok" med internettuffingar som säger att de inte räddar ngn som inte kan rädda dem? Kategoriseras under bristande självinsikt.

Nej mycket riktigt fins det inget givet scenario i tråden, ergo talas det teoretiskt om vad som generellt sett går före vad. Fan vill du komma?

Grahn
2005-11-15, 20:08
Du menar alltså att andra ska åsidosätta sina åsikter / värderingar pga att blekfet tycker en annan sak?

Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Grahn
2005-11-15, 20:09
Att man värderar djur högre än människor betyder inte att man värderar dem "så högt".

Sant man kan ju hata allt, men det sades icke.

Yankeee
2005-11-15, 20:12
Varför har du fått för dig att jag argumenterar mot någo person som sagt att den kanske skulle tänka sig att under visa omständigheter rädda ett djur före en människa? Undrar bara vart detta kommer ifrån för jag ser inte riktigt källan.

Vem har sagt att det är "ok" med internettuffingar som säger att de inte räddar ngn som inte kan rädda dem? Kategoriseras under bristande självinsikt.

Nej mycket riktigt fins det inget givet scenario i tråden, ergo talas det teoretiskt om vad som generellt sett går före vad. Fan vill du komma?

För att jag personligen har den åsikten, dock är det rätt trist att diskutera något med den åsikten, roligare att vara extrem ;) Rätt värdelöst att fortsätta nu dock :P

Yankeee
2005-11-15, 20:13
Sant man kan ju hata allt, men det sades icke.

Det sas iof inget annat heller så ;)

Grahn
2005-11-15, 20:14
För att jag personligen har den åsikten, dock är det rätt trist att diskutera något med den åsikten, roligare att vara extrem ;) Rätt värdelöst att fortsätta nu dock :P

Heh ;) tja klart under visa omständigheter kan jag nog rädda ett djur över en människa men rent generellt sett gäller givetvis inte detta.

GTX
2005-11-15, 20:36
Känner sällan sympati för när man läser om någon människa som råkat illa ut , men när man läser om en stackars kattunge som blivit påkörd då känns det hemskt.

WORD!

människor har kommit här å tagit över å plågat djur i all oändlighet nu.. vi både äter å dödar dom för skojs skull.

(inte vegan, älskar kött)


å människor har vi överflöd av.. så Djur!