handdator

Visa fullständig version : Ipren


Prowler
2005-11-15, 11:50
Enl. anvisningarna får man bara äta 3 st om dagen i max fem dagar. Men om man som jag tar högst en om dagen, vissa dagar ingen, hur länge vågar man käka det då? Någon som vet? Nu tar jag det bara på morgonen när stelheten sitter i och det värker som fan i ryggen.

Prowler
2005-11-15, 13:23
Enl. anvisningarna får man bara äta 3 st om dagen i max fem dagar. Men om man som jag tar högst en om dagen, vissa dagar ingen, hur länge vågar man käka det då? Någon som vet? Nu tar jag det bara på morgonen när stelheten sitter i och det värker som fan i ryggen.


Apoteket säger att så länge man har en fastställd orsak som t ex. ryggont så kan man äta det en obegränsad tid. Den risk man eventuellt tar är att få biverkningar i form av magproblem. Har man däremot diffusa problem som ont i huvudet vid förkylning eller liknande skall man följa dagsdosen och därefter rådfråga läkare. Lycka till!

Nitrometan
2005-11-15, 13:40
Sen finns det ju mer än Ipren i pillerform. En hel familj liksom.
Sortiment

Ipren 20 mg/ml ibuprofen. Oral suspension, receptfritt från 2 år (från 6 mån i samråd med läkare), med god apelsinsmak och sockerfri
Ipren 125 mg ibuprofen Suppositorier, receptfritt för barn från 2 år (från 6 mån i samråd med läkare)
Ipren Gel 5%, receptfri, för lokal behandling
Ipren 200 mg tablett, receptfritt från 6 år
Ipren 400 mg tablett, receptfritt från 12 år upp till 30 tabletter
Ipren 600 mg tablett (Rx)

Jag är Ipren den intrelligenta värktabletten. Mot värk och feber är jag en effektiv en. Smärtstillande febernedsättande ja, Ipren är helt enkelt intelligent. Jag har antiinflammatoriska egenskaper. Bra mot muskelvärk ryggvärk och ledvärk. En Ipren fyrahundra milligram hjälper oftast bättre än två receptfria tabletter med paracetamol till exempel Alvedon vid huvudvärk mensvärk och tandvärk. Jag är Ipren den intelligenta värktabletten.

Prowler
2005-11-15, 13:49
[QUOTE=Nitrometan]Sen finns det ju mer än Ipren i pillerform. En hel familj liksom.QUOTE]

Visst fan, det finns ju som gel också. Funkar det bra? Någon som provat? Kan inte någon svara den här gången så att min "inneboende" slipper svara...

Nitrometan
2005-11-15, 14:05
Gelen är skitbra. Innan den fanns i Sverige reste jag till Danmark för att köpa ibuprofen-gel där. Bara att smörja på.

Prowler
2005-11-15, 14:11
OK, ska ta och testa det, det känns ju bättre att behandla lokalt än att svälja piller.

David86
2005-11-15, 16:48
På förpackningen till 400 mg står det att det inte gör någon skillnad i effekt om man tar 2 st piller istället för 1. Men varför säljs det då 600 mg? Att ta 2 st 400 mg borde ju vara detsamma som att ta 1 st 800 mg. Eller har jag fel?

Laan
2005-11-15, 16:55
jag tycker att reparil krämen fyller samma funktion som ipren, fast bättre.

Tolkia
2005-11-15, 23:57
På förpackningen till 400 mg står det att det inte gör någon skillnad i effekt om man tar 2 st piller istället för 1. Men varför säljs det då 600 mg? Att ta 2 st 400 mg borde ju vara detsamma som att ta 1 st 800 mg. Eller har jag fel?
För vanligt, receptfritt bruk är 400*3 rekommenderad maxdos. Att ta mer än maxdos ger i regel inte bättre effekt, utan bara mer biverkningar. Information av det här slaget från tillverkaren skulle jag lite på, eftersom de oftast har genomfört rätt grundliga och stora (i antal brukare) studier på läkemedlets effekter innan det fick släppas fritt. Alltså: 200 eller 400 mg 3 ggr om dagen, men inte 800, eller för den delen 1200 mg på en gång.

Man kan även få 600 mg*3 utskrivet för speciella tillstånd, vanligtvis artros och/eller reumatoid artrit. De tabletterna måste dock, om jag inte minns fel, köpas på recept. Själv fick jag det utskrivet mot smärta efter en bortoperation av en visdomstand som blev en väldigt blodig historia; det fungerade bra ungefär en vecka; sedan fick jag istället för det onda i munnen jag medicinerade bort OFANTLIGT ont i huvudet - typisk "läkemedelshuvudvärk" som försvann när jag gick me dpå 400 mg istället för 600. Ipren uppfattas av de flesta som en tablett som det "bara är att käka" hur som helst, men det är trots vad den lille mannen sjunger i reklamen ett läkemedel som alla andra, och 600 mg är mycket, särskilt om man inte är jättejättestorväxt.


FASS om Ipren (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950705000042&DocTypeID=3&UserTypeID=0)

moue
2005-11-25, 00:13
gör det något om man käkar ipren när man tränar, hämmar det tillväxt eller nå annat skit. fick råd att käka ipren då jag har inflamation för axeln men vill kunna träna annat medan ändå, vettu.