handdator

Visa fullständig version : Datorproblem!


Beast
2005-11-15, 00:13
Ok nu har ja feta datorproblem (för mig iaf).
När datorn startar funkar INGET.
Winamp, msn o sånt skit inget funkar, datorn hänger sig allmänt typ.
Har provat systemåterställa men funka inte. Prova starta om med F8 med senast fungerande blablabla men funka inte. Enda som funkar är felsäkert läge.
Och jag har virus scannat skiten?

Nån som har nån ide?

Jman
2005-11-15, 00:29
Kontrollera hårdvaran, dvs ventilation, snurrar fläktarna? , sitter allt som det ska osv... Är det mjukvarurelaterat så är en enkel lösning att installera om hela skiten. Helst en formatering av systemdisken. Men då kan det bli problem med backupen om man inte har fler diskar ...

Annars skulle jag avinstallera sådant jag nyligen lagt till (innan felen uppstod) i form av mjukvara och hårdvara och se om det hjälper. T.ex. en ny drivrutin eller nytt nätverkskort. Kolla också i system och program loggen för windows.Tyvärr så är det ett väldigt generellt problem du beskriver och det är svårt att ge en diagnos på det.

Beast
2005-11-15, 00:34
Tack för hjälpen.
Har inte installerat nåt nytt det som är de sjuka. Och formatera om pallar jag inte då slänger jag hellre skiten.

Inga andra tips?

Kwon
2005-11-15, 00:41
Kör du Kaspersky när du viruskollar?

Kör även Ad-Aware och Spybot.

Uppdatera dina drivrutiner (bios,grafikkort etc).

Rensa lite på hårddisken så du har acceptabelt utrymme.

Kolla Everest home edition om den klagar över något problem.

Jman
2005-11-15, 00:44
Tack för hjälpen.
Har inte installerat nåt nytt det som är de sjuka. Och formatera om pallar jag inte då slänger jag hellre skiten.

Inga andra tips?
Då skulle jag fokusera på hårdvaran och utesluta det först. Problemområden brukar vara CPU , Grafikkort och kraftenheten. Fläktar är det som slits snabbast på en dator eftersom de är mekaniska och utsatta för damm och annat smuts. Be gärna någon datorkunnig du känner kolla på datorn. Virus och trojaner kan ju ge en massa problem också men vanligtvis inte av den sorten som bekskrivs här.

Beast
2005-11-15, 01:04
Kan väl inte gå sönder på 6 månader?

Testade det ad aware och den fastnar på nån skum fil med massa siffror... ?

lägger ner för idag testar imorrn sen slänger ja skitet.

King Grub
2005-11-15, 06:17
Och formatera om pallar jag inte då slänger jag hellre skiten.

Inga andra tips?

Det tar ju ett par tre timmar och sköter sig självt. *slap*

Kör Hijack This och posta loggen:

http://castlecops.com/downloads-file-328.html

Vad är det för fil AdAware hittar?

Testa SpySweeper:

http://www.webroot.com/consumer/products/spysweeper

hasse36
2005-11-15, 10:27
Nästa gång ni skall blåsa hårddisken - gör så här.

1
Dela hårddisken i två partitioner (eller använd två hårddiskar).
Använd tex Partition Magic för att dela upp en hårddisk i partitioner.

2
Installera Windows på ena partitionen och betrakta den som systemenhet.
Denna partition behöver normalt inte vara större än 10 GB.

3
Lagra inte data som text, bilder, filmer etc på systemenheten. De skall ligga på den andra partitionen dvs på dataenheten.

4
Gör backup av systemenheten och lägg på dataenheten. Använd tex Norton Ghost för backuppen.

Man kan göra en systembackup efter att man har installerat Windows, sedan en efter att man har installerat drivrutiner och en när man har installerat de program man brukar använda. På så sätt har man tre nivåer att återvända till.

Därefter kan man göra backup tex varje vecka. Detta innebär inte att man sparar alla dessa veckobackupper utan man roterar dem så att man har "senaste" och "näst senaste". Man kan dessutom göra en backup innan man installerar skumma program eller tex sätter i nytt ljudkort.

Får man sedan problem med datorn så gör man bara en restore vilket tar 5-10 minuter. Alla data ligger på dataenheten och påverkas inte.

Jag hjälpte en kompis med att installera om Windows förra veckan och hade då ovärderlig (nåja, "högvärderlig") hjälp av Ghost.

Naturligtvis hade hon inte en susning om de installationsskivor som följde med datorn när den köptes för ca 3 år sedan och inte visste hon vilka data som skulle sparas.

Jag hade med mig en extra hårddisk som jag kopplade in och sedan installerade jag Ghost och gjorde en systembackup som jag sparade på den extra hårddisken. Därmed hade jag försäkrat mig om att jag kunde återställa datorn till det skick den var i innan jag skulle fixa den. :D

Det är en sak att misslyckas med att gör något bättre - en annan att göra problemet värre.

Därefter gjorde jag enligt punkt 1 tom 4 ovan. varpå jag flyttade över "gammelbackuppen" till dataenheten och plockade ur den extra hårddisken.

Skulle det nu visa sig att det låg något viktigt på datorn före ominstallationen så är det bara att göra en backup av det aktuella systemet, göra en restore av "gammelbackuppen", spara informationen på en CD och göra en restore av den det aktuella systemet.

Har man ingen extra hårddisk kan man börja med att dela den befintliga hårddisken enligt punkt 1 och sedan lägga "gammelbackuppen" på dataenheten. Jag valde att ha en extra hårddisk eftersom det alltid finns en risk att något går galet när man använder Partition Magic.

Det finns även en risk med att använda Norton Ghost så det är lämpligt att man försöker spara viktig information innan man gör "gammelbackuppen". Ett bekvämt sätt är att mejla viktiga filer till sig själv.

Jag har använt Partition Magic och Norton Ghost i några år och inte fått några problem. Förutom den gången jag restorade en systembackup till en dataenhet. :D

Beast
2005-11-15, 15:09
King: Pallar inte formatera om för mitt tålamod håller inte :) Datorn är fan ny och använder skiten som cd spelare typ, borde ju hålla tycker man. Såhär sa loggen:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 15:07:05, on 2005-11-15
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe
D:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe
D:\Program\BitLord\BitLord.exe
D:\Documents and Settings\Administratör\Skrivbord\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
R3 - Default URLSearchHook is missing
O2 - BHO: Web assistant - {9ECB9560-04F9-4bbc-943D-298DDF1699E1} - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - D:\Program\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O2 - BHO: FlashFXP Helper for Internet Explorer - {E5A1691B-D188-4419-AD02-90002030B8EE} - D:\Program\FlashFXP\IEFlash.dll
O3 - Toolbar: Web assistant - {0B53EAC3-8D69-4b9e-9B19-A37C9A5676A7} - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\AdBlocking\NISShExt.dll
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [WinampAgent] D:\Program\Winamp\winampa.exe
O4 - HKLM\..\Run: [URLLSTCK.exe] D:\Program\Norton Internet Security Professional\UrlLstCk.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] D:\Program\NORTON~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Symantec NetDriver Monitor] D:\Program\SYMNET~1\SNDMon.exe /Consumer
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] D:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE D:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE D:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "D:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] D:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "D:\Program\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\Program\Java\jre1.5.0_04\bin\npjpi150_04.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - D:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - D:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://by109fd.bay109.hotmail.msn.com/resources/MsnPUpld.cab
O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{A177A153-B2AE-47BD-97AF-8DF2F5B74FD6}: NameServer = 81.26.229.3,81.26.226.3
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - "D:\Program\MSNMES~1\msgrapp.dll" (file missing)
O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
O23 - Service: Symantec Network Proxy (ccProxy) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccProxy.exe
O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe
O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - D:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: Norton AntiVirus Auto Protect Service (navapsvc) - Symantec Corporation - D:\Program\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
O23 - Service: Norton Unerase Protection (NProtectService) - Symantec Corporation - D:\Program\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\AdvTools\NPROTECT.EXE
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - D:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: SAVScan - Symantec Corporation - D:\Program\Norton Internet Security Professional\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
O23 - Service: ScriptBlocking Service (SBService) - Symantec Corporation - D:\Program\DELADE~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe
O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
O23 - Service: Symantec Core LC - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
O23 - Service: SymWMI Service (SymWSC) - Symantec Corporation - D:\Program\Delade filer\Symantec Shared\Security Center\SymWSC.exe


Testar Spysweeper strax återkommer med resultat.