handdator

Visa fullständig version : Poppa linfrön?


Mumin
2005-11-14, 22:57
Att krossa linfrön är ett projekt.. skulle man kunna poppa dem i en kastrull innan man äter dem, för att få samma effekt (näringsmässigt) som av att krossa dem?

Det är avsevärt mycket smidigare, och så tycker jag att de blir godare då också.

keffat_liv
2005-11-14, 23:14
sväller dom upp när man poppar dom? som majs?

Mumin
2005-11-14, 23:17
sväller dom upp när man poppar dom? som majs?

Japp :) Inte överdrivet mycket, dock.

Lizzie
2005-11-15, 08:55
Det är verkligen inte att föredra att poppa linfröna! Oftast tar man ju linfrön för att hålla igång magen å då är ju de HELA linfröna som gäller! Vill man komma åt oljan i linfröna så tycker jag att linfröolja är att rekomendera. Oljan i krossade linfrö härsknar fort, speciellt om du utsätter dem för starkt ljus eller värme. (vilket man måste säga poppning är ;) ) Så jag tycker man ska äta hela linfrön och ta en msk linfröolja som tillskott varje dag. Då är det den linfröoljan som köps i små svarta flaskor i hälsofackhandeln, jag menar.

HerrArne
2005-11-15, 09:11
Men... Varför inte bara tugga linfröna?
Visst, det är lite jobbigare än att bara svälja, men allvarligt... ?

King Grub
2005-11-15, 09:13
Vill man inte ha för mycket vätecyanidproducerande glykosider, men ändå vill ha linfrönas effekt på tarmen, kanske man föredrar hela sådana.

Mumin
2005-11-15, 14:58
Men... Varför inte bara tugga linfröna?
Visst, det är lite jobbigare än att bara svälja, men allvarligt... ?

Jag sitter inte och äter dem helt naturella.
Jag har dem i min gröt sedan.. :)

Mumin
2005-11-15, 15:00
Det är verkligen inte att föredra att poppa linfröna! Oftast tar man ju linfrön för att hålla igång magen å då är ju de HELA linfröna som gäller! Vill man komma åt oljan i linfröna så tycker jag att linfröolja är att rekomendera. Oljan i krossade linfrö härsknar fort, speciellt om du utsätter dem för starkt ljus eller värme. (vilket man måste säga poppning är ;) ) Så jag tycker man ska äta hela linfrön och ta en msk linfröolja som tillskott varje dag. Då är det den linfröoljan som köps i små svarta flaskor i hälsofackhandeln, jag menar.

Tackartackar!
Då vet jag det! Jag struntar i att poppa dem, helt enkelt :) Men lite roligt var det, faktiskt.

Isdrake
2005-11-15, 16:37
Men det finns ju redan krossat linfrö att köpa. Det äter jag varje morgon. Eller är dom inte tillräckligt krossade?

Lizzie
2005-11-15, 21:20
Om de är tillräckligt krossade? För vad? Varför äter du de krossande?
Vill man komma åt effekten att de ska hålla magen igång å smörja tarmarna SKA de vara hela. Varför man väljer att äta krossade vet jag inte - om man väljer det för att komma åt den nytttiga fettet i kanske -som jag skrev innan de härskanar fort och innehåller även blåsyra (kallas den så?) som man inte heller vill ha. - så jag väljer som sagt hela och linfröoljan vid sidan om!

Mumin
2005-11-15, 22:51
Om de är tillräckligt krossade? För vad? Varför äter du de krossande?
Vill man komma åt effekten att de ska hålla magen igång å smörja tarmarna SKA de vara hela. Varför man väljer att äta krossade vet jag inte - om man väljer det för att komma åt den nytttiga fettet i kanske -som jag skrev innan de härskanar fort och innehåller även blåsyra (kallas den så?) som man inte heller vill ha. - så jag väljer som sagt hela och linfröoljan vid sidan om!

Jag är ute efter fettet, ja. Tycker att linfröoljan är så dyr. Men skall nog göra lite omprioriteringar i budgeten, då..

Pepz
2005-11-16, 00:24
Finns ju kallpressad linfröolja för under 50spänn kvartslitern (200spänn litern för er som inte kan räkna)

Isdrake
2005-11-16, 16:55
Om de är tillräckligt krossade? För vad? Varför äter du de krossande?
Vill man komma åt effekten att de ska hålla magen igång å smörja tarmarna SKA de vara hela. Varför man väljer att äta krossade vet jag inte - om man väljer det för att komma åt den nytttiga fettet i kanske -som jag skrev innan de härskanar fort och innehåller även blåsyra (kallas den så?) som man inte heller vill ha. - så jag väljer som sagt hela och linfröoljan vid sidan om!

Jag personligen äter både krossat linfrö och linfröolja men det är för att jag inte äter fisk.
Krossat linfrö ska väl också hålla magen igång (även om det är effektivare med hela)? Dessutom så får man i sig lite extra fett om dom är krossade.

keffat_liv
2005-11-16, 16:59
Jag personligen äter både krossat linfrö och linfröolja men det är för att jag inte äter fisk.
Krossat linfrö ska väl också hålla magen igång (även om det är effektivare med hela)? Dessutom så får man i sig lite extra fett om dom är krossade.

Folk säger ju att om man äter dem hela så tar kroppen inte upp näringen från dem.