handdator

Visa fullständig version : serotonin


nirre
2005-11-14, 21:25
finns det de i lidls kvarg? undrar för läste just nu (har prov snart) i biologin att brist på serotonin kan leda till depressioner, som jag känner mig nu o har gjort det ett himla tag nu (asså runt ett år). Läste att det finns i mjölk (eller mjölk innehåller aminosyran tryptofan som nervcellerna bildar serotonin av) o jag har lagt av sen tidigare (pga av ätstörningar) att dricka mjölk helt men äter nu i dagsläget mkt kvarg runt 500-1000gram om dan men frågan är som sagt om det finns i kvarg eller om jag ska börja dricka mjölk för att få i mig de ämnet.

stefannn
2005-11-14, 21:30
finns det de i lidls kvarg? undrar för läste just nu (har prov snart) i biologin att brist på serotonin kan leda till depressioner, som jag känner mig nu o har gjort det ett himla tag nu (asså runt ett år). Läste att det finns i mjölk (eller mjölk innehåller aminosyran tryptofan som nervcellerna bildar serotonin av) o jag har lagt av sen tidigare (pga av ätstörningar) att dricka mjölk helt men äter nu i dagsläget mkt kvarg runt 500-1000gram om dan men frågan är som sagt om det finns i kvarg eller om jag ska börja dricka mjölk för att få i mig de ämnet.

tro att trptofan är en ganska så vanlig aminosyra så den har du nog inte brist på ...

Zerohero
2005-11-14, 21:41
serotonin får man väl från kolhydrater, därför sägs det att man blir trött av kolhydrater vilket är väl också en effekt av serotonin. Så käka kolhyrater.

Om nån skulle ha någo läsvärt om serotonin så tipsa gräna, nyfiken.

Protein ger motsatt effekt, du blir pigg av det, bildas väl dopamin som ett energi och glädjegivande hormon.

Om du vill äta dig glad skall du äta mycket protein, se till att du får i dig B1/tiamin och folsyra också. Fanns väl nån annan vitamin som också kunde förvärra depresion, men kommer inet ihåg. Kanske skulle löna sig att äta ett multivitamin för att försäkra sig dig annars är det grönsaker och andra nyttigheter som gäller.

Max
2005-11-14, 22:27
Banan är också rikt på tryptofan konstigt nog.

kampsporttjej
2005-11-15, 10:11
hej nirre!

ätstörningar/svält i sig skapar lätt serotoninbrist, där kan du ha din egentliga bov. om du känner dig deprimerad kan det vara för att du under en längre
tid fått i dig för lite energi.
egentligen är det inget konstigt, att en svältande kropp inte mår bra.
om du ser till att ta hand om dig, verkligen pyssla om dig (och det inte bara på matmässigt plan, utan även se till
att sova ordentligt, ta dig tid till att göra saker du tycker om, umgås med
människor som gör dig gott, hitta vad DU tycker om att göra)
så kommer du att må mycket bättre. en gladare själ ger en gladare kropp.
omgivningen är viktig, men framförallt DU måste vara din egen bästa vän, ditt eget stöd. ge kroppen det den
vill ha! för kroppen är ju du. lyssna mer på dina känslor.
vet inte om du fått professionell hjälp med dina ätstörningar?

jag tror du ska passa dig för att "trixa" med maten, t.ex haka på
någon låtkolhydratsdiet eller att inte våga äta dig mätt vid huvudmålen.
(att undvika vissa livsmedel, kanske speciellt ett regelbundet intag av kolhydrater, är döden för "måbra-känslan" och serotoinproduktionen.)

Juliette
2005-11-16, 13:23
Kan verkligen rekommendera denna bok, där det står en hel del om serotonin och även andra obalanser man kan balansera upp med mat och olika vitaminer, mineraler, tillskott..

"Ät dig frisk" en steg-för-steg-guide av Denise Mortimore, översättare Kerstin Törngren, Valentin förlag, ISBN: 9172330686

Verkar dock vara tillfälligt slutsåld på flera internetbokhandlar, men finns säkert att få tag på bokhandlar eller varuhus då den är relativt ny (från 2001)

aliquis
2005-11-19, 21:48
Hum... så man kan äta sig till det? Jag som trodde man bara käkade piller ;/

Sverker
2005-11-20, 08:29
Njaa...mjölk är faktiskt en rätt dålig källa till tryptofan. Det är t o m så att den är lite begränsande faktiskt.


Nu är säkert inte protein med tryptofan rätt väg till att höja nivåerna av serotonin med. Problemet lär mer ligga på själva bildandet av serotoninet.


Nu är det faktiskt så att just banan innehåller serotonin i rätt höga doser. Flera personer ( alltså ren hörsägen och inte fakta här ) har berättat för mig att de inte kan äta banan eftersom der upplever obehag efter en eller två bananer. Blir tvärtom oroliga i kroppen.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Serotonin

kalle_banan
2005-11-20, 11:44
HAH! ingen visste om det, så nu kan jag stoltsera med fakta i tråden, kolla här:
serotonin är för polärt för att ta sig igenom "the blood brain barrier" och det är innanför den som allt kalas händer. alltså kan man inte äta serotonin för att bli frisk, snarare tvärt om, man kan dö av för mycket serotonin i kroppen. seretonergt syndrom kallas detTitta här (http://www.google.se/search?hl=sv&hs=OLR&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official&q=serotonergt+syndrom&spell=1) om jag minns rätt var det 2% av den totala mängden serotonin som var i hjärnan, och en stor mängd serotonin har vi i tarmsystemet också eftersom det antas ha med matsmältningen att göra, därför kan man bli bra/dålig i magen när man käkar antideppiller med MAO-hämmare i, för då får man mer serotonin i omlopp som kan påverka matsmältningen negativt/positivt (beroende på om man behöver mer eller mindre serotonin)

för att spinna vidare är det serotonin som frigörs när man käkar MDMA (exstacy) och många andra psykedeliska droger också, men det är så himmla OT att jag ska sluta nu.