handdator

Visa fullständig version : Kravallerna i Frankrike


Trance
2005-11-14, 20:37
Undrar varför inte dessa har kommit på tal, känns lite som om det skulle skett i USA så skulle det garanterat postats om vilka klyftor det finns och hur ond Bush är.

Så vad anser ni, varför sker de? Kommer det att ske i resten av Europa? Går det att förhindra?

Kimo
2005-11-14, 20:42
Sociala klyftor, politisk arrogans hos den borgerliga regeringen, det koloniala arvet samt reaktionär muslimsk rädsla för västerländska liberala värderingar.

Dumleman
2005-11-14, 20:43
Fler poliser! Fler poliser till förorterna som nyper slöddret i örat *leker folkpartist*. Kravallerna beror på klassklyftorna. Minska klyftorna så minskas risken för kravaller.

jean-wim
2005-11-14, 20:46
Undrar varför inte dessa har kommit på tal, känns lite som om det skulle skett i USA så skulle det garanterat postats om vilka klyftor det finns och hur ond Bush är.Kanske inte så konstigt. Hur många svenskar känner till eller bryr sig om fransk inrikespolitik och historia. Den interna maktkampen mellan Villepin, Sarkozy och Chirac inför presidentvalet 2007 kryddar knappast många frukostdiskussioner i Sverige. ;)

Så vad anser ni, varför sker de? Kommer det att ske i resten av Europa? Går det att förhindra?Varför är väl ganska självklart. Och det kommer förmodligen inte ske i samma skala på andra ställen.

Allan
2005-11-14, 20:47
Undrar varför inte dessa har kommit på tal, känns lite som om det skulle skett i USA så skulle det garanterat postats om vilka klyftor det finns och hur ond Bush är.

Hoppas verkligen det är nån slags ironi i det där----

Så vad anser ni, varför sker de? Kommer det att ske i resten av Europa? Går det att förhindra?

Klart det kommer att fortsätta. Riktigt hur eländigt det är i de franska ghettona kan man kanske förstå om man sett vad den franska högertidningen Le Figaro skriver om Rinkeby...I deras ögon är det nämligen utopiskt bra. Dessutom sköljer man vågor av beröm över den svenska integrationen. Vilket i sig är aningen paradoxalt...
Det finns områden i Europa där luntan är tänd, och det behövs mycket lite för att det ska explodera.


allan

Lizard
2005-11-14, 20:55
Tredje, fjärde generationens invandrare, alla generationer utan vare sig jobb eller fransk tillhörighet. Hopplöshet långt in i de trånga, kraftigt nedgångna lägenheterna. Enorm gängbildning där laglöst land råder, stenar kastas mot brandbilar, äcklig kriminalitet, rituella massvåldtäkter, droger, rån, snatterier och alltid utan pengar.
Det blir en maktkamp om territorier där de som gör anspråk (polisen) inte är närvarande i onödan och de som har den verkliga makten inte ger upp den. Don't go there.
Arbetslösheten tränger sig på bland vita fransmän med i tilltagande utsträckning vilket kapar ännu mer av allmosorna de som bor i les banlieus har att leva av.
Sorgen är att de som kastar molotovcoctails passar lika illa in i Algeriet som i Frankrike.

Desperation tror jag ordet jag söker är?

Lizard

scythe
2005-11-14, 20:56
Som vissa kanske vet så hänger jag även på Harmony Central Bass Forum. En av moderatorerna där är fransman. Någon startade en tråd och frågade honom vad fan som händer i Paris.


Hans förklaring på vad som händer, eller snarare varför:


Actually, it's more like our current right wing government paying the price for neglecting suburbs for too long of a time.
When they got in power they cut a lot on social and street education funds.

It's not a new problem. There is/has been a lot of emigration toward France and no real measure to help integration for the poorest.

The government is trying a display of power. They sent cop squadrons everywhere, went crazy and committed some VERY innacurate actions, like throwing smoke grenades in the mosque on a friday (that's the muslim sacred day, if you're not used to it).

What we get right now is a disproportionate reaction but also a sign that the situation has been going for too long.


Tyckte det kunde vara intressant med en fransmans perspektiv på det hela. Han bor i Reims som ligger ganska nära Paris.

Trance
2005-11-14, 21:36
Hoppas verkligen det är nån slags ironi i det där----


Nej, varför skulle det vara ironi i det?



Klart det kommer att fortsätta. Riktigt hur eländigt det är i de franska ghettona kan man kanske förstå om man sett vad den franska högertidningen Le Figaro skriver om Rinkeby...I deras ögon är det nämligen utopiskt bra. Dessutom sköljer man vågor av beröm över den svenska integrationen. Vilket i sig är aningen paradoxalt...
Det finns områden i Europa där luntan är tänd, och det behövs mycket lite för att det ska explodera.


allan


Ja, sedan så kan man ju undra hur insatta de är i Svensk invandringspolitik och om de skulle tycka samma om t.ex. Rosengård? Jag vet ju att de flesta tyckte Fox inslag var felaktigt, varför skulle detta vara bättre?

Men vad skall man göra åt denna luntan, minska invandring så att det inte bildas sådana getton som finns i frankrike(och i rätt liten uträckning Sverige) där folk lever i en helt annan värld med eget språk, kultur, rättsväsende etc.

Eller går det lösa på något annat sätt? Det känns inte som den svenska modellen med att kasta bidrag på allt som rör sig(svenskar och invandrare) kommer att hålla i längden. Speciellt om inte de får sysselsättning, t.ex. somalier hade typ 80% arbetslöshet läste jag. Då känns det som det är något fel i våran integration av dessa, eller är vårat samhälle så annorlunda?

Bärs
2005-11-14, 22:06
Det är frågan om vanliga bortskämda ligister som det har daltats med alltför länge. Slödder som strukits medhårs kort och gott.

Vattenkanoner, tårgas, långa fängelsestraff och inte en cent i bidrag. Där ligger lösningen.

Dumleman
2005-11-14, 22:08
Vattenkanoner, tårgas, långa fängelsestraff och inte en cent i bidrag. Där ligger lösningen.
Ja men det där har du ju snott rakt av från Moderaternas program :).

scythe
2005-11-14, 22:09
Det är frågan om vanliga bortskämda ligister som det har daltats med alltför länge. Slödder som strukits medhårs kort och gott.

Vattenkanoner, tårgas, långa fängelsestraff och inte en cent i bidrag. Där ligger lösningen.
Jag finner fan inga ord.

Fartman
2005-11-14, 22:39
Det som iaf är jävligt sorgligt är att det är bara i princip deras egen egendom som dom förstör, eller rättare sagt deras mammor/pappor osv.

jean-wim
2005-11-14, 23:33
Vattenkanoner, tårgas, långa fängelsestraff och inte en cent i bidrag. Där ligger lösningen.Det där har de kört med länge i Frankrike, så det är ingen lösning. Snarast har det gjort det värre. Att nu sätta in en eller ett par miljoner nordafrikaner på kåken lär bli dyrt.

Sarkozy har börjat med utvisningar, men de allra flesta av bråkstakarna är 100% fransmän och talar inga andra språk än franska.

Bärs
2005-11-14, 23:39
Det är bara att fortsätta tills det biter och röja upp ordentligt. Det är trots allt en liten del som beter sig som de gör. Visst är de fransmän till 100 % och inget land kan tillåta att medborgare beter som de gör. De tar inte ansvar för sin egen situation och bör följaktligen stå till svars för det.

30cm
2005-11-14, 23:53
...reaktionär muslimsk rädsla för västerländska liberala värderingar.
Något som jag kommer att tänka på är intoleransen som verkar råda där, t.ex. det här med att förbjuda slöjor och religiösa symboler. Jag gillar inte dogmatismen kort och gott.
(Jag kan för lite om fransk politik för att fortsätta prata om det.)

Langster
2005-11-14, 23:56
Något som jag kommer att tänka på är intoleransen som verkar råda där, t.ex. det här med att förbjuda slöjor och religiösa symboler. Jag gillar inte dogmatismen kort och gott.
(Jag kan för lite om fransk politik för att fortsätta prata om det.)
Fast vore inte världen en bättre plats om alla bara kunde skita i allt vad religion heter? Eller åtminstonde ta ner det på en vettig nivå??

30cm
2005-11-15, 00:04
Fast vore inte världen en bättre plats om alla bara kunde skita i allt vad religion heter? Eller åtminstonde ta ner det på en vettig nivå??

Jo, kanske det. Samtidigt har det en uppfostrande roll. Men jag tror att vi är mogna att klara av moralen utan religionens hjälp.
Jag vill även tillägga att icke-monoteistiska religioner är mer toleranta.

Baan
2005-11-15, 00:07
Fast vore inte världen en bättre plats om alla bara kunde skita i allt vad religion heter? Eller åtminstonde ta ner det på en vettig nivå??

ännu enklare vore att hålla den privat, det är det som är problemet idag. vissa försåtr helt enkelt inte att religion är var mans ensak, och inte statens elelr vad det nu kan vara.

Langster
2005-11-15, 00:11
ännu enklare vore att hålla den privat, det är det som är problemet idag. vissa försåtr helt enkelt inte att religion är var mans ensak, och inte statens elelr vad det nu kan vara.
Det är det jag menar med att ta ner det på en vettig nivå.

Lizard
2005-11-15, 00:12
Något som jag kommer att tänka på är intoleransen som verkar råda där, t.ex. det här med att förbjuda slöjor och religiösa symboler. Jag gillar inte dogmatismen kort och gott.
(Jag kan för lite om fransk politik för att fortsätta prata om det.)

Det är ibland bra att ha bakgrunden klar för sig innan man slår, likt en spik, in en åsikt.

Åker du hem till mamma på kvällen med ReR:en (pendeltåget) så kan du, om du inte har slöja, bli trackaserad att sätta en sådan på dig av gänget du möter.
Upprepas detta blir du lovligt byte och kan räkna med (om inte du har brorsor i gänget) med systematiska gruppvåldtäkter. Ett oberörtbart ämne för de flesta flickor i förorten. Utsorteringen till fritt byte börjar ofta i skolan där offren identifieras och det är ett av de bakomliggande skälen till beslutet om slöjor.

I Irak kidnappades några franska journalister med krav om att inte införa lagen vilket upprörde de franska känslorna något enormt. Frankrike som har bra och djupa kontakter i hela den muslimska världen satte i klackarna rejält och alla, såväl höger- som vänsterradikaler var upprörda.

Journalisterna släpptes och hela idén med att stå bakom slöjbärandet kom att uppfattas som människofientligt och diktatoriskt. Det blev ingen mer debatt och lagen kom att träda i kraft utan ytterligare protester.

Lizard

30cm
2005-11-15, 00:35
Det är ibland bra att ha bakgrunden klar för sig innan man slår, likt en spik, in en åsikt.

Åker du hem till mamma på kvällen med ReR:en (pendeltåget) så kan du, om du inte har slöja, bli trackaserad att sätta en sådan på dig av gänget du möter.
Upprepas detta blir du lovligt byte och kan räkna med (om inte du har brorsor i gänget) med systematiska gruppvåldtäkter. Ett oberörtbart ämne för de flesta flickor i förorten. Utsorteringen till fritt byte börjar ofta i skolan där offren identifieras och det är ett av de bakomliggande skälen till beslutet om slöjor.

I Irak kidnappades några franska journalister med krav om att inte införa lagen vilket upprörde de franska känslorna något enormt. Frankrike som har bra och djupa kontakter i hela den muslimska världen satte i klackarna rejält och alla, såväl höger- som vänsterradikaler var upprörda.

Journalisterna släpptes och hela idén med att stå bakom slöjbärandet kom att uppfattas som människofientligt och diktatoriskt. Det blev ingen mer debatt och lagen kom att träda i kraft utan ytterligare protester.

Lizard

Som sagt, jag kan för lite om fransk politik. Jag ville bara slå ett slag för tolerans och ödmjukhet. Olika kulturer/klasser/religioner verkar inte fungera så bra tillsammans i Frankrike. Jag anklagar ingen för något.

jean-wim
2005-11-15, 00:41
Journalisterna släpptes och hela idén med att stå bakom slöjbärandet kom att uppfattas som människofientligt och diktatoriskt. Det blev ingen mer debatt och lagen kom att träda i kraft utan ytterligare protester.Nåja, det finns nog fortfarande ett stort missnöje bland många muslimer.

Men kravallerna väldigt lite med islam att göra. De flesta nordafrikanerna är helt sekulariserade, talar ingen arabiska alls och lever i en egen slags fransk street-gangsta-hip-hop-kultur, med precis samma attribut som man ser i USA. Systrarna till bråkstakarna är lika sekulariserade och klär sig helt västerländskt, men klarar sig ofta bra i skolan och får relativt lätt jobb.

Så det är helt klart mer ett socio-kulturellt än ett religiöst problem. Muslimerna i den franska förorten hävdar just att ungdomens förfall beror på bristande intresse för islam.

Avesta
2005-11-15, 03:52
Spelar ingen roll vilken religion människorna där har när det gäller kravallerna, det är samhällssystemet det är fel på.

Yankeee
2005-11-15, 05:52
Spelar ingen roll vilken religion människorna där har när det gäller kravallerna, det är samhällssystemet det är fel på.

Det är personerna i fråga det är fel på, inte samhällssystemet.

Lizard
2005-11-15, 06:52
Nåja, det finns nog fortfarande ett stort missnöje bland många muslimer.

Men kravallerna väldigt lite med islam att göra. De flesta nordafrikanerna är helt sekulariserade, talar ingen arabiska alls och lever i en egen slags fransk street-gangsta-hip-hop-kultur, med precis samma attribut som man ser i USA. Systrarna till bråkstakarna är lika sekulariserade och klär sig helt västerländskt, men klarar sig ofta bra i skolan och får relativt lätt jobb.

Så det är helt klart mer ett socio-kulturellt än ett religiöst problem. Muslimerna i den franska förorten hävdar just att ungdomens förfall beror på bristande intresse för islam.

Att det inte är ett muslimskt eller religiöst problem håller jag helt med om.

Att de inte är tvåspråkiga (arabe, berber, flera afrikanska språk etc för att kommunicera med föräldrarna vanligtvis). eller att alla tjejer kan gå västerländskt klädda stämmer inte enligt mina erfarenheter med vad med som varit på tapeten angående slöjor och skolan. Det i sin tur har inte ett skit att göra med religion eller repekt för islam utan det är gammal hederlig gangstermentalitet. Ett perverterat sorteringssystem för att få bestämma helt enkelt.
Faktum är att det är inte mest synd om männen utan kvinnorna i förorten. Hade de kastat sten hade jag nog åkt ned och hjälpt dem. Trots det är det säkerligen lättare för kvinnorna att få jobb som du påpekar, allt är ju relativt som bekant.

Vad de etablerade muslimerna verkligen tycker i frågan törs jag inte svara på eftersom jag inte längre är bosatt i Frankrike. Du bor ju närmare så jag utgår från att du har rätt.

Yankeee: Det är till stora delar människor det är fel på som kastar sten och bråkar. Frågan är om de föds med ett kollektivt fel eller om de utbildats till det genom samhället? Där skiljer de sig inte från arbetarrörelsens barndom, som också beskylldes för att bestå av gangsters och bråkmakare. Det är faktiskt inte så länge sedan som svältande killar, inte olika dig själv till både sätt och utseende vill jag tillägga, sablades ned av polismakten i Sverige. 1:a Majdemonstartionerna var inget annat än en mönstring av trupperna och ett sätt att visa borgarna vilka man talade för inom arbetarrörelsen.

Lizard

Grahn
2005-11-15, 06:54
Det är personerna i fråga det är fel på, inte samhällssystemet.

Lät väldans odemokratiskt det där, du kanske kan förklara vad du menar iofs.

Bärs
2005-11-15, 08:36
Frågan är om de föds med ett kollektivt fel eller om de utbildats till det genom samhället? Där skiljer de sig inte från arbetarrörelsens barndom, som också beskylldes för att bestå av gangsters och bråkmakare. Det är faktiskt inte så länge sedan som svältande killar, inte olika dig själv till både sätt och utseende vill jag tillägga, sablades ned av polismakten i Sverige. 1:a Majdemonstartionerna var inget annat än en mönstring av trupperna och ett sätt att visa borgarna vilka man talade för inom arbetarrörelsen.

Lizard


Arbetarrörelsen uppstod i ett annat samhälle där verklig fattigdom var ett reellt alternativ. Det fanns saker att kämpa för och kraven framfördes bl.a. i demonstrationer, precis som det är tänkt att gå till. Dessa vandaler har inget gemensamt med arbetarrörelsen, snarare med huliganerna. Det är två olika saker.

MacLeod
2005-11-15, 09:01
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_11015690.asp

skaparn
2005-11-15, 10:29
I ett försök att vara lite konstruktiv blandar jag svenska och franska förhållanden en smula. Det är förvisso en högerorienterad regering i Frankrike men många menar att arbetsmarknaden ändå är ganska svår att komma in på. Från vänstern i Sverige heter det att omfattande regler förhindrar lönedumpning och garanterar att människor kan leva på sin lön. Från höger heter det att man kan definitivt inte leva på den lön man inte ens får eftersom få anställer oprövad arbetskraft med språksvårigheter till en lön reglerad av kollektivavtal. Dessutom vill ju vänstern utöka arbetsgivaransvaret för sjuklön och rehabilitering.
Jag tror nettot blir att en stor grupp aldrig ens får sätta sin fot på arbetsmarknaden och missar förutom en chans att genom hårt arbete visa sina kvaliteér den utsökta integrationsmöjlighet som ett arbete ger. Medger samtidigt att det är något naivt. De flesta lär fastna i spärren på Connex där dessutom bara andra invandrare jobbar så integrationseffekten försvinner. Men jag har inte hört något bättre förslag även om det låter vackert med "vi måste minska klyftorna". Utan att ta det längre än till kampsång på s-kongressen lär det inte hända så mycket i förorterna.

Vet egentligen ingenting om arbetsmarknaden i Frankrike annat än det som berättats och diskuterats sen kravallerna startade men av debattörerna att döma så låter det som en gravt tillspetsad variant av det vi ser i våra egna förorter.

Kimo
2005-11-15, 12:35
Något som jag kommer att tänka på är intoleransen som verkar råda där, t.ex. det här med att förbjuda slöjor och religiösa symboler. Jag gillar inte dogmatismen kort och gott.
(Jag kan för lite om fransk politik för att fortsätta prata om det.)

Jag håller med dig, det var det jag menade med politisk arrogans, man talar om "republikens värden" utan att inse att republiken erkände allas rättigheter (frihet, rättvisa och broderskap) och att Franrike ser annorlunda ut idag. Men jag tycker också att man ska poängtera att skulden inte BARA ligger hos de infödda fransmännen utan också hos de reaktionära muslimer som kallar fransmän för grisar och som hellre låser in sina döttrar än låter dom umgås med infödda fransmän. Det finns en stark muslimsk grupp (i frankrike och i sverige) som föraktar det land dom kommit till och inget annat önskar än en stark segregation. De bär också skuldens börda.

Naesetgrabb
2005-11-15, 12:37
Frågan borde ju istället vara när det blir upplopp i exempelvis Rosengård.

Kimo
2005-11-15, 12:45
Det är frågan om vanliga bortskämda ligister som det har daltats med alltför länge. Slödder som strukits medhårs kort och gott.

Vattenkanoner, tårgas, långa fängelsestraff och inte en cent i bidrag. Där ligger lösningen.

Jag fascineras ofta om dom som driver den så kallade "hårda linjen" (även om de likt bombhögerns frontmän sällan själva riskerar någoit). Är ni beredda att själva ta konsekvensera av era förslag? Vill du gå ut obeväpnad på stan efter att fängelserna tömts på tv-apparater och sängarna ersatts med betongblock, och alla kriminella blivit långt mer hatiska och asociala än tidigare? Tänker du själv delta i gatukrigen som bubblar upp i nolltoleransens efterdyningar? Vill du släppa ut dina barn i en empatisk istid där varje individ bor i sin egen fästning, beväpnade till tänderna? Snacka går ju alltid.

Baan
2005-11-15, 12:54
Jag fascineras ofta om dom som driver den så kallade "hårda linjen" (även om de likt bombhögerns frontmän sällan själva riskerar någoit). Är ni beredda att själva ta konsekvensera av era förslag? Vill du gå ut obeväpnad på stan efter att fängelserna tömts på tv-apparater och sängarna ersatts med betongblock, och alla kriminella blivit långt mer hatiska och asociala än tidigare? Tänker du själv delta i gatukrigen som bubblar upp i nolltoleransens efterdyningar? Vill du släppa ut dina barn i en empatisk istid där varje individ bor i sin egen fästning, beväpnade till tänderna? Snacka går ju alltid.

Nyckelordet är tänker, det är inget Bärs gjort alltför mycket. Självklart har han samma åsikt som frankrikes högerpartier, då man självklart inte får rösta höger och tycka något annat i någon fråga än vad högerpartierna tycker.

Bärs får gärna dra upp några exempel där längre fängelsestraff och hårdare tag mot brottslingar faktiskt bevisat har hjälpt. När jag var på en genomgång hos polisen när jag gjorde lumpen så berättade dom att genom alla år som poliser agerat i kraveller så har dom lärt sig läxan om och om igne, provocera inte folket, visa att du är där, men gör det genom en man och inte 5000. Ett bra exempel på detta är England, där en obeväpnad polis kan hålla ordning bland många arga fotbollsfans. Visst man kan tycka att det är pga av fansens respekt mot polisen, men en stor polisstyrka väcker förargelse i en folkmassa, medan en mindre styrka snarar visar att "vi är här för att hålla ordningen, inte för att djävlas med er".

Kortfattat tror jag inte någon om är insatt i ämnet seriöst längre tror att hårdare tag vid t ex kraveller är lösningen på problemen

Dumleman
2005-11-15, 12:55
Vet egentligen ingenting om arbetsmarknaden i Frankrike annat än det som berättats och diskuterats sen kravallerna startade men av debattörerna att döma så låter det som en gravt tillspetsad variant av det vi ser i våra egna förorter.
Jag såg en dokumentär för några år sedan om förorterna i Paris i svt. Så fort arbetsgivaren såg att den arbetssökande bodde i ett visst kvarter så blev den 'nej' som svar. De som bor i dessa kvarter har ju inte råd att flytta. Situationen känns hopplös.

Trance
2005-11-15, 12:59
Nyckelordet är tänker, det är inget Bärs gjort alltför mycket. Självklart har han samma åsikt som frankrikes högerpartier, då man självklart inte får rösta höger och tycka något annat i någon fråga än vad högerpartierna tycker.

Bärs får gärna dra upp några exempel där längre fängelsestraff och hårdare tag mot brottslingar faktiskt bevisat har hjälpt. När jag var på en genomgång hos polisen när jag gjorde lumpen så berättade dom att genom alla år som poliser agerat i kraveller så har dom lärt sig läxan om och om igne, provocera inte folket, visa att du är där, men gör det genom en man och inte 5000. Ett bra exempel på detta är England, där en obeväpnad polis kan hålla ordning bland många arga fotbollsfans. Visst man kan tycka att det är pga av fansens respekt mot polisen, men en stor polisstyrka väcker förargelse i en folkmassa, medan en mindre styrka snarar visar att "vi är här för att hålla ordningen, inte för att djävlas med er".

Kortfattat tror jag inte någon om är insatt i ämnet seriöst längre tror att hårdare tag vid t ex kraveller är lösningen på problemen

Det hjälpte i kalifornien, även fast det nog har börjat vända snart då de har extremt hårda straff där med svenska mått mätt. Orkar inte leta upp källa men hittade det när jag läste om Annika Östberg. De märkte att det var ett visst antal personer som stod för den mesta brottsligheten och att rehab etc inte fungerade på dessa personer. Så om man fick i dem i fängelse en längre tid så sjönk brottsligheten.

Bärs
2005-11-15, 13:10
Jag fascineras ofta om dom som driver den så kallade "hårda linjen" (även om de likt bombhögerns frontmän sällan själva riskerar någoit). Är ni beredda att själva ta konsekvensera av era förslag? Vill du gå ut obeväpnad på stan efter att fängelserna tömts på tv-apparater och sängarna ersatts med betongblock, och alla kriminella blivit långt mer hatiska och asociala än tidigare? Tänker du själv delta i gatukrigen som bubblar upp i nolltoleransens efterdyningar? Vill du släppa ut dina barn i en empatisk istid där varje individ bor i sin egen fästning, beväpnade till tänderna? Snacka går ju alltid.


Jag föreslår dessa åtgärder eftersom jag naturligtvis vill ta konsekvenserna av dem. Det vi talar om är inga förtryckta, hjälplösa stackare som inte får plats i det franska samhället. Vi talar om fransmän som valt att ställa sig utanför samhällets gängse värderingar och som trätt in i en subkultur. Där får de naturligtvis befinna sig. Ställer de däremot till problem för det övriga samhället genom att de väljer våldets väg får de våld tillbaka. De har valt livsstil och nu betalar de priset. Tio år på vatten och bröd i isoleringscell lär få dem på andra tankar.

För övrigt skulle jag gärna gå beväpnad på stan. Statistik visar att beväpnade medborgare leder till färre brott och mord.

scythe
2005-11-15, 13:16
Vi talar om fransmän som valt att ställa sig utanför samhällets gängse värderingar och som trätt in i en subkultur.
Till 100%? Hur vet du det?

Bärs
2005-11-15, 13:39
Till 100%? Hur vet du det?

De är inte invandrare, de är franska medborgare. Detta är inte ett invandrings-/ flykting-etc.-relaterat problem.

Jag skulle aldrig acceptera att skattemedel stoppas i fickorna på brottslingar så att de slutar vandalisera. Fel och orättvis taktik.

jean-wim
2005-11-15, 13:56
De har valt livsstil och nu betalar de priset. Tio år på vatten och bröd i isoleringscell lär få dem på andra tankar.Alldeles oavsett den övriga problematiken: att kasta tonåringar som bränner bilar i fängelse på 10 år (varefter de är garanterat missanpassade för resten av livet) skulle kosta den Franska staten en ofantlig massa pengar. Och denna kostnad problem skall läggas ovanpå den kommande pensions-puckeln, där allt färre i arbetsför ålder ska försörja alltfler och äldre pensionärer.

Vem ska betala för allt detta?

Bärs
2005-11-15, 14:00
Jag såg en dokumentär för några år sedan om förorterna i Paris i svt. Så fort arbetsgivaren såg att den arbetssökande bodde i ett visst kvarter så blev den 'nej' som svar. De som bor i dessa kvarter har ju inte råd att flytta. Situationen känns hopplös.

Det är därför man skall låsa in de kriminella elementen länge så att vanligt, hederligt och arbetsamt folk inte stigmatiseras. Detta måste naturligtvis kombineras med en utpräglat kapitalistisk ekonomisk politik och en sänkning av den sociala grundtryggheten. Syftet är bl.a. att skapa mobilitet i samhället för att bryta upp den etniska homogeniteten i problemorterna och skapa möjligheter för en större muslimsk/arabisk/nordafrikansk medelklass att uppstå. Priset blir att en del människor stundtals kommer att jobba hårt för små summor pengar. Detta uppvägs dock med råge av den automatiska naturaliseringen av invandrarna/ättlingarna och den etnisk-sociala heterogeniseringen som arbete och social-geografisk mobilitet innebär. Kapitalism, liberalism och stränga straff - där har vi återigen konceptet för att bryta den onda cirkeln och skapa välstånd och trygghet. De enda skattemedel som bör spenderas på vandalerna är vad det kostar att anställa någon som plockar bort bekvämligheterna ur fängelsecellerna.