handdator

Visa fullständig version : Huvudets storlek påverkar IQ?


Pellefant
2005-11-14, 01:48
Hej,

Läste någonstans att människan bara använder en liten del av hjärnans kapacitet, minns inte hur många procent nu.

Är det som så att personer med större huvud(och då större hjärna) i genomsnitt är smartare?

Dumleman
2005-11-14, 02:04
Sådan forskning bedrivs nog inte längre och det skulle nog vara svårt att ansöka om pengar för att bedriva sådan forskning :). Har glömt vad vetenskapens namn men det var vanligt förr att mäta skallar och tro sig kunna dra några slutsatser av det gällande personens duglighet. Ingen vet ju hur många % av vår "hjärnkapacitet" som var och en av oss använder. Sen innehåller skallen annat än "effektiva hjärnceller" också. Några med stora skallar kan ibland ha så kallad "vattenskallen"*. Sen beror det lite på vad man anser att IQ är *pling varning för evighetstråd*.

*Gäller i.v.f. för bäbisar, kanske även personer med små huvuden kan få det problemet.

http://www.medtronic.se/SE/patient/hydrocephalus/whatis.html

Hobbes
2005-11-14, 07:16
Hej,

Läste någonstans att människan bara använder en liten del av hjärnans kapacitet, minns inte hur många procent nu.

En MYT, slås ihjäl på vilken grundkurs i Psykologi som helst!

Är det som så att personer med större huvud(och då större hjärna) i genomsnitt är smartare?

NEJ, Einstein vill jag minnas hade tom mindre hjärna (runt 200-300gr) än medelsnittet.

Har källor på detta, men är påväg ut på ett seminarie när som helst, så jag får be att återkomma med detta!

The_RobRoy
2005-11-14, 07:50
Det jag har hört är att det visst finns ett sånt samband, men man kan inte titta på den yttre storleken, utan hur veckad hjärnan är, alltså om man skulle veckla ut hjärnan, så skulle man hitta ett samband mellan storleken och intelligens.

Mental
2005-11-14, 07:53
Tillsammans med rasbiologi så var Frenologi högsta mode under WW2.

Läs lite hos wikipedia! http://en.wikipedia.org/wiki/Phrenology

Sheogorath
2005-11-14, 08:21
Tillsammans med rasbiologi så var Frenologi högsta mode under WW2.


Ja, och då måste det vara galet! *screwy*

Mental
2005-11-14, 08:28
Ja, och då måste det vara galet! *screwy*

Inte nödvändigtvis nej, men det är där tillämpningen av frenologi fått störst kritik, för användande av pseudovetenskap för att motivera rasism är inte populärt. Sen är Frenologin äldre än så, men det var där som spiken slogs i kistan, och det är det som många associerar det med.

Sheogorath
2005-11-14, 08:40
Inte nödvändigtvis nej, men det är där tillämpningen av frenologi fått störst kritik, för användande av pseudovetenskap för att motivera rasism är inte populärt. Sen är Frenologin äldre än så, men det var där som spiken slogs i kistan, och det är det som många associerar det med.

The_RobRoy tänker nog på en studie som gjorts, som visar att frenologerna inte var helt fel ute. Min polare skickade den artikeln till mig, men naturligtvis hittar jag inte så här på morgonkvisten. Jag ska pilla fram den när jag kommer hem.

(även om min kritik mot ditt inlägg mest hade att göra med att den typen av argumentation du förde kan tolkas rätt omoget: nazisterna var elaka, alltså hade de fel i allt)

Nitrometan
2005-11-14, 08:52
(även om min kritik mot ditt inlägg mest hade att göra med att den typen av argumentation du förde kan tolkas rätt omoget: nazisterna var elaka, alltså hade de fel i allt)
Självklart. De var ondskans lakejer på jorden. Det var de som började använda testo. Sen lärde sig ryssarna (dessa mörkrets hantlangare) av dem.

Ame
2005-11-14, 11:39
"Contemporary research indicates that the brain simply does not work in that way Gall assumed, with localized regions of brain being responsible for specific types of thought and social behavior. Instead, most complex actions and thought patterns are executed by the synchronized action of multiple, interconnected regions of the brain". S.297 i "Personality, Theory ansd research, 9th Edition".

Gall= Tysk forskare som forskade om frenologi.