handdator

Visa fullständig version : sömnbehov.


Weird
2005-11-13, 22:56
Låt säga att en person behöver 10-9 h sömn/ natt för att känna sig utvilad. Vad händer om den personen går ner till att "bara" sova 6-7 h/ natt och försätter att träna som vanligt och jobba/skola. Kommer hans kropp att vänja sig vid det och tillslut känna sig utvilad efter 6timmars sömn eller kommer det resultera i att han känner sig sliten, övertränad.

pia
2005-11-13, 23:00
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och jag vänjer mig inte vid lite sömn utan blir trött, sliten, sjuk och deprimerad. Jag har inte klarat att testa en längre tid eftersom jag mår så pass dåligt av det.

Weird
2005-11-13, 23:30
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet och jag vänjer mig inte vid lite sömn utan blir trött, sliten, sjuk och deprimerad. Jag har inte klarat att testa en längre tid eftersom jag mår så pass dåligt av det.
Är väldig sugen på att testa då jag skulle behöva några fler timmar på dyngnet men det käns inte bra om de inte går utan att man mår dålig det är det inte värt

Liten Men Fet
2005-11-13, 23:54
Jag mår bra psykiskt fast jag bara sover 6 timmar per natt om jag måste, jag kan jobba och ta i som vanligt men somnar när man sitter ner för länge. Är fullständigt dum i huvudet då så något pluggande fungerar inte, kan känna mig sliten efter ett tag också. Blir nog sjuk lättare.

Mer än 8 timmar eller 7,5 per dygn behöver nog ingen det gäller bara att sov vid rätt tidpunkter.

Baan
2005-11-14, 00:08
jag tycker att det handlar om att hålla tiderna för när man lägger sig om man ska upp runt 6 för att jobba, går man o lägger sig runt 23 då tror jag man rätt snart får in rutinen och ändå inte behöver vara helt knäckt den dagen. problemet är om man har ett jobb där man behöver gå upp tidigare än 6, då tycker jag det är svårt sova ut, man kan inte somna hur tidigt som helst.
Sen kan man alltid ha en dag i veckan då man lägger sig en 1-2 timmar tidigare om man börjar känna sig sliten, funkar bra.