handdator

Visa fullständig version : Avslitet ledband i knä


Bynna
2005-11-13, 21:06
Hej,

För ett par dar sen slet jag av ledbandet på insidan av höger knä (förhoppningsvis gick inget mer sönder). Jag spelade fotboll och sparkade stenhårt in i en boll som blev fullständigt blockerad av motståndaren, mao så stumt som om jag sparkat in i en vägg. Naturligtvis gjorde det riktigt ont, men värst är min oro över att inte bli återställd.

Är det någon som har erfarenhet av denna skada?

Läkaren som jag träffade gjorde en mycket snabb undersökning med väldigt lite vägledning över hur jag bäst skall bli rehabiliterad. Det enda jag egentligen fick veta var att jag kommer bli kallad på återbesök om en ca 6-8 veckor. Under tiden skall jag bära en sk ortos dvs ett stödbandage med stålskenor på bägge sidor om knäskålen för att få hjälp med stabilitet.

Stämmer det att man inte opererar ledband i knäet?

Går det att komma tillbaka 100 % efter en sån här skada?

När skall jag börja träna/böja/aktivera knäet?

Går det redan nu så här ett par dagar efteråt eller handlar allt om att benet inte skall rubbas det minsta?
(Jag går rätt mycket på benet men undviker sidrörelser som är obehagliga och onda.)

Vilka övningar för rehab kan rekommenderas?

Borde jag inte fått en vanlig röntgen eller magnetröntgen för att se skadans omfång?

Finns det någon större risk med att vänta så länge som två månader med återbesök? Är det inte risk att det läker fel?

Kan jag förvänta mig att få hjälp med rehabilitering av sjukgymnast?

Jag har förvisso precis fyllt 33 år och kommer nog aldrig att bli en elitidrottare men då sport, skidåkning etc. är en mycket viktig del i mitt liv hoppas jag ändå på att kunna utöva olika sporter många år framöver som kräver en hel del belastning på mina knän. Om inte annat vore det ju fint om man klarar av att gå utan att man haltar allt för mycket...

Tack på förhand för att ni hjälper mig!