handdator

Visa fullständig version : kroppens förmåga att ta upp näring?


Pudzianovski
2002-07-22, 19:03
hur mkt kan kroppen ta upp år gången?

jag menar....efter ett hårt träningspass tex....

om jag dricker en gainer med 10 000 kcal så kommer ju int emin kropp ta upp allt näring osv...

Men hur mkt tar kroppen upp egentligen...?


(jag menar..onödigt o slänga i sig en drink med 60 gram protein efter en träning om man ända bara kanske tar upp hälften)

:confused:

Någon här borde ju ha koll på det?

Petrus
2002-07-22, 20:19
Om du tänker på den gamla sägnen om att kroppen bara kan ta upp runt 25gram protein/tillfälle så kan du sluta fundera. Det är inte sant!
Hur mycket näring kroppen kan ta vara på vid varje måltid beror¨på så många olika saker att det knappt går att räkna ut. Bland annat vad du äter. Hur väl din mage, tarmar etc fungerar. Insulin. Hur stort behovet av näring är vid en specifik tidpunkt. etc etc...
Mao nästan omöjligt att fastställa hur mycket som är för mycket. Personligen låter jag över hälften av mitt proteinintag under dagen komma under de 3 timmarna efter träning = 150-200gr.
Vänligen,,,
Petrus

Pudzianovski
2002-07-22, 20:48
jag undrar bara om ngn VET?

Om det kommit ngn BRA forskning på detta område...

Jag vet naturligtvis att det beror på många saker och därför undrar jag vad man egentligen kommit fram till om ngt alls?


(tack för svaret tinner)


:confused:

Langster
2002-07-22, 21:45
Jag tror inte att någon vet, måste vara svårt att ta reda på det eftersom alla fungerar olika.

Pudzianovski
2002-07-22, 21:58
det är just därför detta är ett intressant område!

tycker jag alltså.

:rolleyes:

:)

Dasse
2002-07-22, 23:01
Det senaste jag hörde från paulun var att upptaget från protein o KH var i det närmaste obegränsat, däremot var fett den begränsande faktorn pga behovet av galla för upptaget. Om nu detta kan vara till någon hjälp. (Jag vet, det låter luddigt och ger inget "exakt så här är det" svar).:)

Kjellstroem
2002-07-23, 09:50
På tal om detta :)

Exakt vad är det vi skiter och pissar ut egentligen?

Är det bara onödiga "restprodukter" eller även näring som kroppen inte tagit upp?

Massivf
2002-07-23, 11:42
Exakt vad är det vi skiter och pissar ut egentligen?

Det kallas för bajs resp. urin om jag inte misminner mig...*garv*

//M
:booty:

Supercharger
2002-07-23, 12:18
HAHAHAHAHAHAHA:laugh: