handdator

Visa fullständig version : är det farligt att ÄTA C-vitamin (brustablett)


theX
2005-11-13, 20:00
Ja, som topic lyder. Kan det vara farligt eller så att äta brustabletten istället för att dricka med vatten? Gäller C-vitamin. har ätit 2 ggr nu..tycker det är godare så :) Vill vara säker på att det inte är negativt/farligt.

Fatcan
2005-11-13, 20:03
Ja, som topic lyder. Kan det vara farligt eller så att äta brustabletten istället för att dricka med vatten? Gäller C-vitamin. har ätit 2 ggr nu..tycker det är godare så :) Vill vara säker på att det inte är negativt/farligt.

Knappast farligt...brukade käka sådana som godis när jag var yngre :D. And i turned out fine.

theX
2005-11-13, 20:04
Knappast farligt...brukade käka sådana som godis när jag var yngre :D. And i turned out fine.
haha :) Okej. Tycker bara smaken blir konstig med vatten :) Nåväl, tack!

King Grub
2005-11-13, 20:05
Du kan räkna med att det är en katastrof för tänderna.

Endumen
2005-11-13, 20:05
Om det är brustebletter du snackar om så är det ju skadligt för tänderna att äta dom när de inte är i vattenlösning. Annars ser jag inget problem med det!

theX
2005-11-13, 20:06
Du kan räkna med att det är en katastrof för tänderna.
Katastrof eller dåligt? Är en ganska stor skillnad om det motsvarar en påse Zoo eller 10 påsar.

King Grub
2005-11-13, 20:08
Katastrof eller dåligt? Är en ganska stor skillnad om det motsvarar en påse Zoo eller 10 påsar.

En katastrof är dålig... Det är inte sockerpåverkan, men gissa om tandemaljen tar stryk av en C-brus i munnen.

Off topic: det är ingen speciell skillnad för tänderna på en godispåse eller tio, om du äter allt på en gång.

theX
2005-11-13, 20:08
En katastrof är dålig... Det är inte sockerpåverkan, men gissa om tandemaljen tar stryk av en C-brus i munnen.
Tja, jag har ingen aning. Men om det inte är jättedåligt så spelar det inte såå stor roll :hbang:

King Grub
2005-11-13, 20:09
Men om det inte är jättedåligt

Jo.

Katastrof brukar betyda det värsta tänkbara.

theX
2005-11-13, 20:16
Jo.

Katastrof brukar betyda det värsta tänkbara.
Joo..men många brukar överdriva ibland. Hursomhelst, får dra ner lite på dem då :)

userfriendly
2005-11-13, 20:20
JAG ÄLSKAR C-VITAMIN BRUS som inte är "brusad"... tar dock inte en hel på en ggn.. som godis ere fan :eating:

Tolkia
2005-11-13, 22:19
Tja, jag har ingen aning. Men om det inte är jättedåligt så spelar det inte såå stor roll. :hbang:
Jag är inte helst säker på att du har fattat vad det är Grub försöker förmedla. Att ÄTA c-vitamin brus är SKITDÅLIGT för tänderna, men det har ingenting med socker eller sötningsmedel att göra. Det dåliga är att du attackerar tandemaljen med en härligt frätande mix av askorbinsyra och bikarbonat som skulle ha varit betydligt neutralare (och därmed oskadligare) om den fått lösas upp i vatten som det var tänkt (går alltså inte att jämföra med effekten av att äta en påse zoo; det blir som att jämföra att falla nedför ett stup och att hamna under en ångvält och fråga sig vad som är "farligast" eller något). Jag vet inte exakt HUR dåligt det är, men jag kan ju tala om att bikarbonat är EXTREMT effektivt för att ta bort den bruna beläggningen som tenderar att bildas i väl använda men dåligt diskade tekoppar; det säger bara "fräääässsss" ... :hbang: att ha på tänderna? Tror inte det.

hultman
2005-11-14, 09:02
Det finns tydliga paralleller mellan ett högt c-vitamin-intag och njursten. Att äta en brustablett leder till att du får i dig tio gånger det rekommenderade dagliga intaget på bara några sekunder.

Jakelol
2005-11-14, 12:13
Det finns tydliga paralleller mellan ett högt c-vitamin-intag och njursten. Att äta en brustablett leder till att du får i dig tio gånger det rekommenderade dagliga intaget på bara några sekunder.

Du tror inte att man får i sig samma mängd om man löser den i vatten då?

olwe
2005-11-14, 13:59
Det finns tydliga paralleller mellan ett högt c-vitamin-intag och njursten. Att äta en brustablett leder till att du får i dig tio gånger det rekommenderade dagliga intaget på bara några sekunder.

Jag håller i en tub C-vitamin från multiplex (såna man kan köpa på ICA) och i den är det 1667% av rekomenderat dagliga intag. 16,67 gånger rda med andra ord.

Fredrik_S
2005-11-26, 15:19
Det finns tydliga paralleller mellan ett högt c-vitamin-intag och njursten. Att äta en brustablett leder till att du får i dig tio gånger det rekommenderade dagliga intaget på bara några sekunder.

Rekomenderat dagligt intag för att inte drabbas av bristsjukdomar, 60mg är troligen inte optimalt för en hårt tränande individ.