handdator

Visa fullständig version : Hjälp en 140Kg kille att gå ned i vikt.


Millard
2005-11-13, 19:51
Hejsan!

Jag skulle behöva ett bra program för viktnedgång och konditionsökning. Jag styrketränar tre dagar i veckan, och just nu är det: Söndagar, Onsdagar och fredagar. Dagarna där i mellan skulle jag kunna tänka mig motionera. Jag har en kraftig övervikt. Min nuvarande kroppsvikt ligger strax under 140 kg, och jag är 1.92 lång. Bara för att göra en sak klar, så kan ni utgå från att min kondition just nu ligger på noll. Körde roddmaskin 1500 meter och det gjorde mig helt slut, testade att köra steppen på fem minuter och jag klarade av 4. Tror absolut inte att jag ska börja springa då jag har lätt skulle kunna få knäproblem osv. Har också en skadad fot som jag får ont i om jag går snabbt en kortare stäcka. Dock kan jag gå i lagom tempo ca 5 km innan blir riktigt trött. Har tillgång till gymm med följande motionsutröstning:

Sittande rodd
Steppmaskin
Cykel
Skidmaskin eller vad det nu ska föreställ
motionsband.

Dessutom bor jag ju rätt nära djur och natur, så prommenader kan jag ju göra. Dock skulle jag vilja ha hjälp av Er här som kan detta med motionsträning för viktnedgång. Jag har tidigare varit väldigt sportig, men sedan jag slutat med allt har jag ökat väldigt mycket i vikt. Jag vet att jag äter helt åt helvete fel, men det är något jag ska ta tag i. Hoppas Ni kan hjälpa mig med detta. Och tack för ett bra forum!

PS:

Vet att det finns många färdiga träningsprogram på detta forum, men inget utgår dock från mina förutsättningar.

Kaboffastar
2005-11-13, 19:55
Kan du tänka dig att morgonpromenera så är ju det ett hett jägartipps... även de dagar du styrketränar förståss.

Millard
2005-11-13, 19:58
Självklart kan jag tänka mig att promenera. Dock skulle det hjälpa om någon vänlig själv kunde hjälpa till med ett komplett träningsprogram. Eftersom jag är helt ny när det gäller konditionsträning, så skulle detta vara toppen.

Tack på förhand!

johan-gustafsson.com
2005-11-13, 20:02
Morgonpromenader eller motionscykel (vilket jag själv oftast använder) på morgonen, ca 1 timme, fungerar bra för att få fart på fettförbränningen. Genomför gärna detta före frukost, eller ät bara protein och eventuellt lite fett men inga kolhydrater till. När det passar kan du även lägga in ett kortare pass på kvällen, ca 30-40 minuter. :thumbup: När det gäller kosten i övrigt så kanske du kan hitta lite info på min hemida, eller via mina upplagda länkar, exempelvis paulúns.

Sve
2005-11-13, 20:02
Om du väger 140kg måste du ändra dina matvanor samt det du äter.
hur ser en dag ut egentligen?

Philippp
2005-11-13, 20:28
han kommer typ svimma om han inte får i sig några kolhydrater :P bättre att bara försöka äta mindre och lägre GI mat tycker jag

Millard
2005-11-13, 20:31
Ja, du det varierar en hel del. Men så här brukar mina dagar se ut:

Jag jobbar natt mellan 21.45-07.15. När jag kommer hem från jobbet tar jag en prommenad med hunden. Just nu bara på 5 minuter eftersom han har en skada som snart ska vara läkt. Sen går jag och lägger mig. Vaknar oftast runt 14-tiden. Går ut med hunden igen, och sen är det mest slötid fram till träningen som jag brukar börja med runt 6 tiden. Efter träningen åker jag hem och slöar :em: fram tills det är dags att börja jobba igen. Måltiderna äter jag väldigt oregelbundet, och aldeles fel. Just nu känns det som jag behöver ändra hela min livssitvation. Skulle vara toppen om någon här ville hjälpa till med ett komplett schema. Kosten ska jag nog kunna fixa någorlunda själv, men tyvärr är jag inte ensam i hushållet.

andrro
2005-11-13, 20:47
En bra början är att läsa Deffguiden här på forumet.

everete
2005-11-14, 01:23
Hoppa över godis, chips läsk etc (om du äter sådant vill säga). Det är oerhört svårt men det är såklart pga all onyttig föda som du sitter med några extra kilon. För att inte bli sötsugen hela tiden så måste du äta väldigt regelbundet. Ät ofta men inte så stora mängder.

Träna kondition på ett sånt vis du tycker är roligt.

Pellefant
2005-11-14, 01:45
Hej,

Varmt välkommen hit.

Jag har varit i ungefär din situation, 132 kg, snabb viktuppgång från ca 95 kg. (ca 6-9 mån tror jag). Vaknade upp när vågen slog runt till 0 vid 132, och kände att jag måste ändra min (skräp)kost samt börja motionera.

Kanske kan du simma redan nu(pga skadan), själv simmmade jag massor(ca 1-3 km/dag) i början av min viktnedgång och det gav bra resultat i början. simning ska tydligen inte vara optimalt ur fettförbränningssynpunkt(man får inte upp pulsen högt nog), men för mig var det optimalt då jag fann det roligt, i det skedet hade jag knappast ställt mig på en gymmaskin istället. Vattengymnastik gillar jag också. I början gick jag även ganska mycket lugna promenader.

Efter ett tag vågade jag börja på gym, kör mest crosstrainer, löpband, cykel, spinning. Har tyvärr aldrig fått nån regelbunden rutin på att använda maskinerna, men ska försöka med det igen denna vecka, och gå tre ggr/vecka. Kul att du verkar fått rutin på din styrketräning redan nu.

Vänta med att springa tills du åtminstonde kommit under 100 kg för att spara på knäna. Själv gjorde jag misstaget att ha "hemgympa" en timme en gång, dvs hoppa runt till musik en timme när jag vägde över 100 kg, dagen efter hade jag rejält ont i båda knäna, och det satt i nån vecka. :( sen blev de som tur var bra igen. Det finns speciella joggingskor som du kan skaffa om du ska börja springa sen, tex Brooks Beast. (för tunga personer)

Kom även ihåg att bakslag får man ibland med sin motion och diet, då gäller det att inte lägga av, utan istället ta nya tag.

Hoppas du har stöd av din omgivning.

Du ska göra detta för din egen skull, ingen annans, då går det inte.

Ta gärna lite "före" kort nu och mät dig här o var(midja, mage mm), sånt är roligt att ha sedan, samt om vågen inte visar nedgång ibland så kanske man då ser att midjemåttet minskar istället.

Lycka till.

Sve
2005-11-14, 06:12
intressanta arbetstider du har, själv jobbar jag 22-07.
Äter frukost runt 16, lunch ca 18 eller 20 beroende på om de e träning eller inte. mellanmål kl 24. middag kl 03. kvällsmat ca 07. sover från 08-16.

Millard
2005-11-14, 06:35
Tack för alla fina svar! Vill specillt tacka Pellefant. Att simma är något jag funderat på ett tag. Tävlingssimmade för ÖSS när jag var yngre, och var visserligen även då lite rund, men inte alls som idag. Funderar på att börja med rodden på gymmet. Gå dit de dagar jag inte styrketränar och köra 1000 meter * 2. I tid är det ju inte mycket, eftersom jag tror 500 meter är ca 3 minuter men för mig känns det riktigt jobbigt. Vad tror ni är bäst? Att hålla ett relativt högt tempo, men endast en kortare sträcka, eller är det bättre att köra lugnt, på en längre sträcka?

Kaew
2005-11-14, 07:00
Tack för alla fina svar! Vill specillt tacka Pellefant. Att simma är något jag funderat på ett tag. Tävlingssimmade för ÖSS när jag var yngre, och var visserligen även då lite rund, men inte alls som idag. Funderar på att börja med rodden på gymmet. Gå dit de dagar jag inte styrketränar och köra 1000 meter * 2. I tid är det ju inte mycket, eftersom jag tror 500 meter är ca 3 minuter men för mig känns det riktigt jobbigt. Vad tror ni är bäst? Att hålla ett relativt högt tempo, men endast en kortare sträcka, eller är det bättre att köra lugnt, på en längre sträcka?

Det basta for dig ar att hitta natt som du trivs med , sa lange du gor natt av alternativen ihop med god kost som kommer du ga ner i vikt.

Sve
2005-11-14, 07:49
i rent fettförbränningssyfte tror jag nog det är bättre att gå än att simma.
jag märkte aldrig av något mindre fett när jag simmade. men när jag började löptråna istället då märktes det.

King Grub
2005-11-14, 08:02
Simning är utmärkt och förbrukar mycket energi om du använder dig av något annat simsätt än lugnt bröstsim. I fettförbränningssyfte fungerar det bra, om du ser till att arbeta rejält med benen i stället för främst med armarna.

Sve
2005-11-14, 08:05
Simning är utmärkt och förbrukar mycket energi om du använder dig av något annat simsätt än lugnt bröstsim. I fettförbränningssyfte fungerar det bra, om du ser till att arbeta rejält med benen i stället för främst med armarna.

det slår inte löpning iaf.

King Grub
2005-11-14, 08:09
Irrelevant när personen i fråga inte kan springa och letar efter ett alternativ.

Sve
2005-11-14, 08:11
Irrelevant när personen i fråga inte kan springa och letar efter ett alternativ.

det står ju att han klarar att gå 5km utan att få ont.

King Grub
2005-11-14, 08:39
Gång är inte löpning.

det slår inte löpning iaf.

när jag började löptråna istället då märktes det.

Talar vi om en aktivitet som skall utföras kanske dom flesta av veckans dagar, är det en fördel, om aktiviteten inte innebär smärta efter någon tid eller sträcka efter en gång. Att börja träningskarriären med en överbelastningsskada är inte att rekommendera.

Simning låter som ett utmärkt alternativ för någon som får ont av löpning/snabb gång. Promenader i "lagom" tempo är också bra. Variation är bäst.

Cilia
2005-11-14, 09:15
Du vill ha ett komplett träningsprogram
jag tror det räcker med att du bestämmer dig för att göra ngt varje dag. Det behöver inte vara intensivt i dit läge kommer allt som är mer än inget att ge resultat. Promenader är kanon även simning. Rodd är också bra men jobbigt. Det är bra komplement, varför inte köra lite rodd efter du har kört styrketräning.

Ta för vana att om du inte kommer iväg och simmar ta minst 30 min promenad. Känn inte efter, för känner man efter kommer man inte iväg. Det går ganska fort så känner du att du blir starkare i benen och kan öka tempot och sträckan.

Mental
2005-11-14, 09:21
Själv älskar jag musik. Nytankad musik som jag gärna vill lyssna på laddas ned på Ipoden och raderas från datorn, Och Ipoden får endast användas på gymmet eller på promenaden, vill jag lyssna på min musik måste jag röra på mig. Prima bot på dålig diciplin ;)

JJ
2005-11-14, 09:30
Simma, promenera, kör hårt i gymmet, gör det du tycker är kul. Styr du samtidigt upp kosten kommer kilona rasa. När du sen kommit igång med träningen ordentligt kanske du kan styra upp det lite hårdare mer morgonpromenader 5 ggr i veckan etc.

AngelLove
2005-11-14, 09:32
Hej.
Först och främst, lycka till med viktnedgången. Att du har bestämt dig för att ta tag i situationen är ett stort första steg :thumbup:

Jag tror som Cilia inte heller att du behöver ett komplett program så här i början. Se över din kost (ett hett tips som redan nämnts är King Grubs deffguide, inte för deffens skull utan för att den beskriver kosten och dess delar på ett ypperligt sätt samt även ger dig en hel del matvaror som är bra) så att den är bra och gör aktiviteter 1-2ggr om dagen så kommer det hända saker.

Exempel på aktiviteter kan ju vara att när hunden är frisk så tar du din morgonpromenad med h*n, ta en 5km runda innan frukost så har du första grejen "avklarad". Sedan kan du ex simma, cykla eller styrketräna på kvällen.
Du kan ex försöka lägga in lite vardagsmotion, om du åker buss så hoppa av en-två hållplatser innan, cykla eller gå till affären för att handla, ta trappan istället för hissen. Många sådana små saker kan göra en stor skillnad i början och även senare.

Som Pellefant skriver, ta mått för det kommer hända att vågen visar +-0 om du tränar samtidigt. Fett tar dock upp betydligt mer massa per viktenhet så egentligen skall du inte stirra dig FÖR blind på antalet kilo.

Sist men inte minst, cardion du bestämmer dig för skall vara kul, annars kommer du inte orka fullfölja det.

Zeusbas
2005-11-14, 11:15
Heh jag är väl i samma situation nästan som dig. Dock lite värre är lite kortare och lite tyngre. Vart värre innan men sen jag flyttade ihop med flickan min har jag gått ner 7kg ungefär.

ca 185 lång och 147 tung.

Tränar för tillfället 3 dagar i veckan på gym. Motions träning brukar bestå av 20 minuters crosstrainer och sedan 10-15 minuter på löpband eller cykel eller någon form av stepmaskin. Till detta kommer ett styrketränings pass 3split på 6-7 övningar och 3 set med 10 repitioner på varje.

Annars brukar det bli en promenad på ca 30 minuter om dagen också.


Lycka till

btw såg ÖSS kan det vara Örebro beläget?

Kaboffastar
2005-11-14, 11:29
Du vill ha ett komplett träningsprogram
jag tror det räcker med att du bestämmer dig för att göra ngt varje dag. Det behöver inte vara intensivt i dit läge kommer allt som är mer än inget att ge resultat. Promenader är kanon även simning. Rodd är också bra men jobbigt. Det är bra komplement, varför inte köra lite rodd efter du har kört styrketräning.

Ta för vana att om du inte kommer iväg och simmar ta minst 30 min promenad. Känn inte efter, för känner man efter kommer man inte iväg. Det går ganska fort så känner du att du blir starkare i benen och kan öka tempot och sträckan.

Väldigt klokt sagt.

Om jag missade något fettförbränningsmoment när jag deffade så ersatta jag det med tex en promenad senare på dagen eller på en "ledig" dag samma vecka. Mina veckor kändes inte OK om de inte var "kompletta". var det sagt 5 morgonpromenader i veckan och jag missade en så tog jag igen det på en vilodag.

När jag började så gick jag min vanliga rutt på 60 min, 14 veckor senare gjorde jag den på 50 min, benen pallar bara mer och mer, och kul är det :)

pocoloco
2005-11-14, 13:54
Har en kompis med liknande förutsättningar och träningsmål, och jag kan bara rekommendera att undvik allt som ger "stötar" på knän och rygg som t.ex. hopprep och knän. Simning kan vara rätt skoj och avkopplande, det viktigaste när man inleder sin träningskarriär är att göra det lätt för sig, komma iväg och få en rutin. Jag skulle vilja säga att simning är det bästa du kan göra just nu, sätt upp ny kost och gå ner i vikt, sätt upp små kortsiktiga mål månadsvis.

Roddmaskin är nog inte så dumt, det heller!

Önskar dig all lycka!

Millard
2005-11-14, 14:52
Heh jag är väl i samma situation nästan som dig. Dock lite värre är lite kortare och lite tyngre. Vart värre innan men sen jag flyttade ihop med flickan min har jag gått ner 7kg ungefär.

ca 185 lång och 147 tung.

Tränar för tillfället 3 dagar i veckan på gym. Motions träning brukar bestå av 20 minuters crosstrainer och sedan 10-15 minuter på löpband eller cykel eller någon form av stepmaskin. Till detta kommer ett styrketränings pass 3split på 6-7 övningar och 3 set med 10 repitioner på varje.

Annars brukar det bli en promenad på ca 30 minuter om dagen också.


Lycka till

btw såg ÖSS kan det vara Örebro beläget?


Japp du har helt rätt. ÖSS står för Örebro simmsällskap :)

Zeusbas
2005-11-14, 20:55
är örebroare också.

inte för att det egetnligen spelar någon roll men men =)

eller okej jag är inte örebroare utan jag är en skåning på vift heh! =)

Sve
2005-11-14, 21:34
Gång är inte löpning.





Talar vi om en aktivitet som skall utföras kanske dom flesta av veckans dagar, är det en fördel, om aktiviteten inte innebär smärta efter någon tid eller sträcka efter en gång. Att börja träningskarriären med en överbelastningsskada är inte att rekommendera.

Simning låter som ett utmärkt alternativ för någon som får ont av löpning/snabb gång. Promenader i "lagom" tempo är också bra. Variation är bäst.

Gå till simhallen de flesta utav veckans dagar låter inte speciellt smidigt om man inte är arbetslös eller liknande.

King Grub
2005-11-14, 21:42
Får man ont av det man gör, går man snart inte mycket alls.

stoffer
2005-11-15, 01:01
Gå till simhallen de flesta utav veckans dagar låter inte speciellt smidigt om man inte är arbetslös eller liknande.
Och varför inte? Jag vet flera som går till gymmet de flesta av veckans dagar och jobbar heltid. Det finns säkert en hel del sådana här. :)

Millard
2005-11-15, 01:10
Tack för alla fina svar. Ni ska verkligen veta att alla svar uppskattas. Ställde mig på vågen här om dagen och så att jag vägde 134. Men det spelar ju ingen större roll. Jag känner att jag inte mår bra av det, och då är vad som visas på vågen midre viktigt. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att börja gå till gymmet varje dag. Tre dagar i veckan kommer jag att styrketräna preciss som vanligt, och de andra fyra tänker jag konditionsträna. Av nån anledning är jag sån att om jag bara "lätt" kan komma till gymmet så sliter jag gärna ut mig när jag väl är där. Så jag kommer nog att fortsätta åka bil eller moppe till gymmet, och sedan kondition på gymmet. Detta låter ju visserligen knäppt, och jag har ingen vettig förklaring varför jag tänker så. Ska börja mitt nya liv i morgon. Och så här kommer min närmsta tid förhoppningsvis se ut:

Måndag
Konditionsträning 1 timme

Tisdag
Konditionsträning 1 timme

Onsdag
Styrketräning: Rygg hamstring och biceps

Torsdag
Konditionsträning 1 timme

Fredag
Styrketräning: Quadriceps, Vader och mage

Lördag
Konditionsträning 1 timme

Söndag
Konditionsträning 1 timme

Kanske en ide vore att föra någon form av blogg eller nått där man kan visa resultatet. Alla älskar ju att få berömm, och det kanske är lite pinsamt att säga det, men jag kommer defnitivt behöva det, efter så många mysko bantningskurer som misslykats. Tack igen för ett underbart forum!

Millard
2005-11-15, 01:11
Och varför inte? Jag vet flera som går till gymmet de flesta av veckans dagar och jobbar heltid. Det finns säkert en hel del sådana här. :)

Jobbar 100 procent natt inom socialpsykiatrin. Tyvärr ett helt stillasittande jobb :)

Sve
2005-11-15, 01:13
Jobbar 100 procent natt inom socialpsykiatrin. Tyvärr ett helt stillasittande jobb :)

vad ger ett sådant jobb i månaden?

Millard
2005-11-15, 01:18
hehe för lite :furious:
Nej får väll ut ca 12000. Bara för att jag ej har utbildning för jobbet.

Sve
2005-11-15, 01:19
hehe för lite :furious:
Nej får väll ut ca 12000. Bara för att jag ej har utbildning för jobbet.

på heltid natt? det var ganska dåligt faktiskt.

Millard
2005-11-15, 01:21
på heltid natt? det var ganska dåligt faktiskt.
Nej det är inte dåligt. Det är en jävla slavlön :( Om jag fortsätter på detta jobb, kanske jag tillsut svälter ner mina kilon då jag inte har råd att handla mat *skämt å sido* :devil:

Semiramis
2005-11-15, 09:21
Varför inte skirva dagbok på Kolozzeum? Det är både roligt och ger feedback samtidigt som det är en sporre när motivationen inte är på topp.

Millard
2005-11-15, 14:18
Varför inte skirva dagbok på Kolozzeum? Det är både roligt och ger feedback samtidigt som det är en sporre när motivationen inte är på topp.

Kan nog vara en jävligt bra ide. Vet dock inte riktigt hur jag ska börja. Finns det nått speciellt forum här på Kolozzeum för träningsdagböcker?

JJ
2005-11-15, 14:21
Kan nog vara en jävligt bra ide. Vet dock inte riktigt hur jag ska börja. Finns det nått speciellt forum här på Kolozzeum för träningsdagböcker?
Träningsjournaler & Bilder

Millard
2005-11-15, 17:47
Tack såg det nu! Ska börja med allt imorgon istället. Måstre inhandla måttband och våg så jag kan mäta förändringen. Postar första inlägget i morgon! Tack för all pushning och hjälp!

stoffer
2005-11-16, 00:11
Jobbar 100 procent natt inom socialpsykiatrin. Tyvärr ett helt stillasittande jobb :)
Jag svarade på Sve's inlägg, inte ditt. :)

Jag vill bara önska lycka till, kämpar du på så kommer du förändra ditt liv!

Sve
2005-11-16, 00:14
Och varför inte? Jag vet flera som går till gymmet de flesta av veckans dagar och jobbar heltid. Det finns säkert en hel del sådana här. :)

men nu ska han ju göra det typ alla veckans dagar + gymträning.
blir väl lite väl extremt. gå kan man göra rakt utanför dörren.

Zakath
2005-11-16, 22:14
Önskar dig ett stort lycka till!

Se till att uppdatera oss lite då och då med hur det går :thumbup:

Millard
2005-11-23, 02:48
Nu finns min träningsjournal här: :bow: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56563