handdator

Visa fullständig version : Funderingar


keffat_liv
2005-11-13, 18:49
Läste i deff guiden att frukost bör vara ett lite fettsnålare mål än alla andra. Hur snålt är fettsnålt egentligen? Som det ser ut nu käkar jag 2ägg, 3dl mjölk och ett antal mackor med skinka på till frukost varje dag. Är det okej eller bör jag skippa äggen isåfall om frukosten nu ska vara "fettsnål"?


Sen funderade jag på en sak... Det finns ju ett antal sett att förhindra onödig fettinlagring. Att äta lågklymeiska kolhydrater istället för hög, att inte äta mycket fett tillsammans med mycket kolhydrater vid ett mål osv. Då undrar jag var energin tar vägen om jag ligger på ett överskott på 1000kalorier. Viss energi lagras ju till muskler och viss går till andra saker, sen som jag har trott så har resten gått till fettinlagring, men om man nu förhindrar onödig fettinlagring genom att göra ovanstående vart tar då energin vägen?

King Grub
2005-11-13, 19:05
1. Gäller främst mättat fett. Det finns ingen anledning att välja källor med övervägande mättat fett till frukost (om någon gång).

2. Ett överskott efter det att faktorerna du nämner (glykogeninlagring, proteinsyntes, termogenes, t ex) är borträknade, lagras in som kroppsfett.