handdator

Visa fullständig version : Starkare under eccentrisk pga friktion?


Sniggel
2005-11-13, 16:24
Friktion är en faktor som finns i alla dynamiska rörelser och därmed blir all form av dynamiskt testande en gissningslek. Ingen vet idag exakt hur stor friktionen är och hur den varierar. Det enda sättet är att utesluta friktionen genom att arbeta isometriskt

Läste en post under en annan tråd där MasterChief nämnde lite om friktion och dess inverkan när man ska mäta styrkan på en muskel.

Vad jag vet så har man ännu ingen förklaring på varför man är starkare under eccentrisk rörelse och svagare under koncentrisk.
Då undrar jag om inte friktionen kan ha lite med detta att göra?

På vägen upp bromsas rörelsen av friktionen vilket gör att det känns tyngre.
På vägen ner känns vikten lättare pga att friktionen bromsar ner "fallet" vilket man själv försöker åstadkomma genom att hålla emot, detta får mig att tro att friktionen hjälper till med att hålla emot.
Om jag inte är helt ute och cyklar borde man isåfall vara "svagare" ju snabbare man gör rörelsen koncentrisk eftersom större friktion uppstår ju mer hastighet som är involverad (observera att jag inte menar acceleration).
På motsvarande sätt borde även mer friktion "hjälpa till" om man gör en snabb eccentrik rörelse.

Det kanske kan vara svårt att testa detta då ofta när man försöker göra "snabba" rörelser så är det egentligen rörelser som accelerar/retarderar under hela utförandet.
Det gäller alltså att man accelerar upp till en snabb hastighet tidigt under utförandet och sen håller denna hastighet konstant tills precis innan man når toppenläget. Detta för att inte förväxla friktionen med extra tröghet som uppstår när man accelererar en kropp.
Detta är nog svårt att själv avgöra utan att ha kameror som spelar in hastigheten under hela rörelsen för att kontrollera att hastigheten är konstant under största delen av rörelsen, samt hur snabbt det gick under denna tid.
Förstår ni problematiken?

Någon som har funderat något mer på ämnet eller vet några bra studier på detta?

Fatalist
2005-11-13, 18:12
Vilken friktion är det det pratas om, den i lederna? Den bör väl vara vääldigt låg, annars skulle vi slitas ut på en gång. Är det maskiner så är jag med på noterna, t ex jämför olika kabeltrissor av samma modell men olika bra smörjda så känner man just det du skrev.

30cm
2005-11-13, 18:18
Jag har inte läst undersökningarna. Man hanterar mer vikt eccentriskt för att mindre kraft behöver produceras. Är det medräknat?